• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Wymiana oleju

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
W temacie pomp do oleju, potrzebuję kupić coś takiego do oleju ale napędowego, ojciec kupuje hurtem diesla do baniek 30L i potem męczy się z nalewaniem tego do samochodu, ma ktoś jakąś sprawdzoną pompę?
 
W opisach tych marketowych pompek często widnieje, że są do oleju i paliwa.
Można sobie też samoróbkę zrobić z jakiejś używanej pompki paliwa z benzyniaka - 2 przewody gumowe, 2 kabelki do zasilania i tyle.
 
Działa idealnie
20200916_110621.jpeg
 
W opisach tych marketowych pompek często widnieje, że są do oleju i paliwa.
Można sobie też samoróbkę zrobić z jakiejś używanej pompki paliwa z benzyniaka - 2 przewody gumowe, 2 kabelki do zasilania i tyle.
Myślałem żeby coś takiego zrobić, tym bardziej że kilka pompek bym znalazł :p, ale tego typu pompy powinny być zanurzone w paliwie (chodzi o chłodzenie) i nie wiem czy są w stanie zassać przez wąż, bo do bańki nie koniecznie może udać się ją zmieścić przez otwór.
 
Pracowałem na tym patencie w firmie sprowadzającej samochody. W ten sposób osuszaliśmy pojazdy z paliwa - daje radę - bez obaw.
Chodziło mi o pompy przepływowe, a nie zanurzeniowe.
 
No a potem się słyszy , kupiłem i nie było gaśnicy i wszystkiego co nie przykręcone . Kupiony /ogołocony po drodze .

Do tematu , nie wiem czy już ktoś o tym pisał . Mianowicie na filmie z Coobciem widać jak leje olej do filtra puszkowego ,zanim go przykręca do silnika . Powiem że ma to sens , zrobiłem tak i po wymianie oleju , pierwszy start i nie było takiego momentu na sucho .
 
To na internecie powszechna praktyka z napełnianiem filtra paliwa i oleju. Gorzej na warsztatach :D
 
Do tematu , nie wiem czy już ktoś o tym pisał . Mianowicie na filmie z Coobciem widać jak leje olej do filtra puszkowego ,zanim go przykręca do silnika . Powiem że ma to sens , zrobiłem tak i po wymianie oleju , pierwszy start i nie było takiego momentu na sucho .

Od zawsze tak robię, gdzie jest taka możliwość. Ale dużo zależy od konstrukcji filtra i samego jego umiejscowienia. Dla przykładu, w motocyklach, jak w Triumphie mam filtr pionowo, od spodu motocykla, nie ma problemu, zawsze nalewam olej do filtra, czekam aż sobie przesiąknie przez włókno i tak dolewam go pod sam korek. Tak w Yamasze mam filtr za kolektorem wydechowym, poziomo i zalewam go może w 1/3 pojemności, bo w innym wypadku zanim wcisnę go za kolektor i przykręcę do silnika, to miał bym zapaprany cały wydech i plamę oleju w garażu, ale fakt, że nawet te 100 ml w filtrze, na pewno o te 100 ml skracają czas napełnienia układu.

Ja zaczynałem swoją zabawę z mechaniką od motocykli właśnie i tam, już nie pamiętam w jakim motocyklu, ale w którymś Kawasaki chyba była taka przypadłość, że jeżeli nie zalewało się filtra oleju, to potrafiła się pompa zapowietrzać, nie wiem dlaczego, nie wiem jak to było możliwe, ale fakt, że to robiła.
 
To takie Urban legend. Internet twierdzi że rn22 potrafi się zatrzeć jak nie nalejesz oleju do filtra :) mam taki model od 4 lat. Wymieniałem olej z 20 razy bo to torówka i za każdym razem nie zalewam filtra i się nie chce zatrzeć. Kontrolka ciśnienia gaśnie najnormalniej na świecie.
 
a jak np. w kwestii wkładu filtra oleju w bmw. Montowany od góry, ale w momencie gdy koszyczek nie jest założony to olej spłynie do miski- jakiś sposób na to?
 
To takie Urban legend. Internet twierdzi że rn22 potrafi się zatrzeć jak nie nalejesz oleju do filtra :) mam taki model od 4 lat. Wymieniałem olej z 20 razy bo to torówka i za każdym razem nie zalewam filtra i się nie chce zatrzeć. Kontrolka ciśnienia gaśnie najnormalniej na świecie.
Nie do końca urban legend, samemu odpowietrzałem ZX6R, przypuszczam że to po prostu dziwny zbieg okoliczności, ale pompa się zapowietrzyła przy wymianie oleju :p.

a jak np. w kwestii wkładu filtra oleju w bmw. Montowany od góry, ale w momencie gdy koszyczek nie jest założony to olej spłynie do miski- jakiś sposób na to?
Filtry mają zawory zwrotne, które zapobiegają cofaniu się z nich oleju.
 
@Misiek można spróbować nalać trochę do filtra, powinno trochę wsiąknąć. Szczerze to jeszcze mi się nie udało, żeby w moim M52 po wymianie oleju kontrolka zgasła od razu po odpaleniu
@Triumphator bardzo często te zaworki w bmw są nieszczlne
 
Gorzej na warsztatach
Dokładnie , tam się tym nie przejmują , ja na wymianę oliwy nie zostawiam auta w warsztacie . Pracuje razem z mechanikiem , a raczej nad nim . On od dołu ,ja od góry , no i ten filtr teraz sprawdziłem .

Tak w Yamasze mam filtr za kolektorem wydechowym, poziomo i zalewam go może w 1/3 pojemności, bo w innym wypadku zanim wcisnę go za kolektor i przykręcę do silnika, to miał bym zapaprany cały wydech i plamę oleju w garażu, ale fakt, że nawet te 100 ml w filtrze, na pewno o te 100 ml skracają czas napełnienia układu.
Obejrzyj film , chodzi o wlanie oleju po to by nasiąknął wkład , jak się przeleje to dopiero pływa . Czyli sam wkład filtracyjny tak potraktowany wcześniej ,ma od razu przepustowość i nie zatrzymuje . A dopiero wedle umiejscowienia , można lać i do pełna .
Coobcio na filmie leje z bani , chlust i kula ,a wtedy oleju w filtrze nie ma do pełna ,może gdzieś tam w dole . Moim zadaniem chodzi strikte o nasiąknięcie wkładu ,tak by w trymiga przepuszczał a nie chwilę zatrzymał . Wtedy pozostaje tylko chwila na napełnienie ,a z nasączonym proces przelotu nie zatrzymuje się i tyle . Z racji umiejscowienia , jedni będą mieli dwie opcje a inni jedną .

Raczej nic się nie zatrze , tylko milej dla ucha nie słyszeć jak działa posucha .
Montowany od góry, ale w momencie gdy koszyczek nie jest założony to olej spłynie do miski- jakiś sposób na to?
Wystarczy jak zmoczysz wkład , wciągnie z 2 setki i nie ścieknie , zalewanie do pełna filtra to drugie dobro ,ale jak nie można to pierwsze dobro wystarczy .

bardzo często te zaworki w bmw są nieszczlne
Kolega pisze o zaworkach w filtrach , do czego to inna sprawa . Marki filtrów są lepsze i gorsze ,a zaworki mają puszczać jak filtr zasyfiony ,to się otwierają by ratować przepustowość . Nie mogą być na stałe ,dlatego to przeważnie membrany .
 
Kolega pisze o zaworkach w filtrach , do czego to inna sprawa . Marki filtrów są lepsze i gorsze ,a zaworki mają puszczać jak filtr zasyfiony ,to się otwierają by ratować przepustowość . Nie mogą być na stałe ,dlatego to przeważnie membrany .

W filtrze masz trochę więcej zaworów, niż tylko bypass do zachowania przepływu. Masz jeszcze zawór przeciwzwrotny, który zapobiega cofaniu się oleju z samego filtra i to już jest chyba obecnie standard. W niektórych filtrach są też tzw. syfony, które zamykają filtr od strony "czystej".

Ale tak, generalnie głównie chodzi pewnie o nasączenie wkładu, przy zalewaniu filtra dobrze widać, jak długo olejowi zajmuje przesączenie się przez suchy wkład.
 
IMG_20201216_111507.jpg

Filtr z mojego bardzo brudnego silnika po 1200 km od wymiany. Wydaje mi się, że jest jeszcze ok i kilka tysięcy km na nim przejadę. Jak sądzicie?
 
Albo mi się wydaję, ale trochę dużo opiłków tam jest.
 
To takie Urban legend. Internet twierdzi że rn22 potrafi się zatrzeć jak nie nalejesz oleju do filtra :) mam taki model od 4 lat. Wymieniałem olej z 20 razy bo to torówka i za każdym razem nie zalewam filtra i się nie chce zatrzeć. Kontrolka ciśnienia gaśnie najnormalniej na świecie.

Bo zawsze jakaś warstwa ochronna zostaje, gdybyś zlał olej i zostawił silnik na parę tygodni/mc to rzeczywiście po jakimś czasie mogłoby się zrobić trochę sucho.

Na logikę, układ i tak musi się napełnić po wymianie a czy zrobi to z pustym czy z pełnym filtrem nie ma aż takiego znaczenia, przy typowej pojemności filtra to będzie różnica 0.5 sek?

W lecie nawet z pustym filtrem, olej szybciej dotrze do węzłów tarcia niż zimą na wypełnionym układzie, nie panikujmy 🙂
 
W filtrze masz trochę więcej zaworów, niż tylko bypass do zachowania przepływu. Masz jeszcze zawór przeciwzwrotny, który zapobiega cofaniu się oleju z samego filtra i to już jest chyba obecnie standard.
Rozbierałem jak na razie tylko Mann W67/1 ,na foto zaznaczyłem gumowe ustrojstwa . Tak mogą być 3 jakieś rozwiązania ,ale opisy co jest raczej trzeba czytać nadal . Aż tak bogato wszystkie firmy nie produkują jeszcze .
SAM_0181.JPG


@Karopir wyjaśnij , brudny silnik , po wymianie oleju i 1200km powinien być czysty . Albo przy starym oleju wymieniłeś sam filtr . Doprecyzuj to jakoś .
@rychu147 to mogą być też zawieszone resztki oleju ,łączące dwa listki .
Post automatically merged:

Bo zawsze jakaś warstwa ochronna zostaje,
No tak , ale stosujemy też płukanki . Ja uważam,że jak można i mamy okazję to czemu nie zalać filtra, aż tak się lenić no nie . Jak można to ręka nie uschnie i ruszyć warto ,dla samego ucha .
A ta sekunda innej pracy silnika , to chyba raczej praca pompy zanim zaciągnie olej .
 
Last edited by a moderator:
@Skiper z tematu z fotografiami otwartych silników. Filtr i olej wymienione 1200 km temu
Zdjęcie nr 2. Lepsze zdjęcie ukazujące skutki braku wymiany oleju przez 38 tysięcy km. Po tych 38 tysiącach wymieniłem olej na mobil 2000 10w40. Przejechałem 1200 km od wymiany. Przez pierwsze 800 km jeździłem spokojnie i oleju nie ubyło nic. Później zaczęła się jazda mniej spokojna i dolałem już jakieś 0.5 mobila i potem ze 3 setki totala quart 9000 energy 5w40.

View attachment 5337
 
Back
Top