• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Eneos X PRIME

wszystko o produkatach Eneos
Tak wysoki indeks lepkości to nie zasługa olejów bazowych, a wiskozatorów.
Dlatego najważniejszym badaniem wg mnie jest test Shear Stability, ale mogę się mylić.
 
Odchodzi się od olejów opartych o PAO. Za dużo koszty, zbyt mało się zyskuje i obecnie idzie się w inną chemię: specjalne modyfikatory lepkości, nanotechnologię opartą o tlenki cynku, bor i molibden, smary sodowe i tego typu wynalazki. Baza jest tylko nośnikiem i pełni coraz mniejszą rolę w jakości oleju. Obecnie zaczyna się schodzenie w dół z grupami, najnowsze super oleje które się testuje to mieszaniny grupy II i III oraz sama II. Silniki pracują obecnie w innych reżimach i przed olejami stawia się inne priorytety niż kiedyś.

Śpieszmy się kochać PAO, tak szybko odchodzi.
 
Chyba niekoniecznie, bo czyste oleje bazowe o ile mnie pamięć nie myli, rzadko osiągają VI>120.
Więc nawet jak z WBase wyciągną VI~140, reszta to robota VM.
 
Szkoda, że nie podali do której konkretnie bazy się odnosi ten 15% wyższy VI. Np Yubase 6+ ma ponad 140 więc 140 dla Wbase nie było by żadnym osiągnięciem.
 
Niekoniecznie. Czyste oleje bazowe są w stanie osiągnąć zdecydowanie większe wartości indeksu lepkości niż 120.
Znalazłem informacje, że oleje bazowe PAG mogą mieć VI na poziomie od 180 do aż 280 ! (https://www.machinerylubrication.com/Read/930/pag-synthetic-oil)

Jakieś przykładowe opracowanie w kontekście może bardziej konwencjonalnych olejów- na lewo od PAO 4 to będą różne rodzaje estrów.

1677577496030.png


Link do prezentacji: https://www.stle.org/images/pdf/STL...ession 6B_C. Esche_Esters for Engine Oils.pdf

Tym razem coś dla PAO 8:
1677577637994.png


Właśnie gdzieś czytałem, że powszechnie (czas przeszły bardziej, ale) wykorzystywane PAO miało indeks lepkości na poziomie max ~150. Niemniej są PAO jak PAO 100, które mają bardzo wysoki VI:
1677577795308.png


A patrząc na ten aspekt w mPAO to już w ogóle oszaleć można:

1677577929981.png


Więc WBASE nie zdziwiłbym się, gdyby miała natywnie VI na poziomie przekraczającym 150 . Zgadzam się z @soszo, że VI na poziomie 140 dla takiej ponoć zaawansowanej bazy olejowej to niewiele.
Nie zakładam jakiejś znacznej obecności PAO w oleju Eneos X-Prime, ale istotny udział olejów bazowych z grupy V już owszem.
 
A ja nie, spodziewałbym się właśnie olejów z niskich grup jako uzupełnienia WBase i zaawansowanych modyfikatorów lepkości. Eneos raczej niemal na pewno nie będzie próbował stworzyć olejów o lepkościach poniżej 0W-8 (we względu na koszty) i będą szli z powrotem w górę z lepkościami, zwiększali za to VI do poziomów o których na tą chwilę się nie śni i zupełnie inaczej podchodzili do kwestii stabilności i ochrony.

Seria X Prime wydaje się być prekursorem tego rodzaju olejów i dlatego mnie mocno interesuje. Ciekaw jestem jej rozwoju i tego co Eneos pokaże za parę lat w kontekście nowych hybryd i olejów do nich.
 
@Limonka, OSP (PAG), POE, czy mPAO dodawane są w b.małych ilościach (o ile w ogóle są w oleju) ze względu na koszty, więc należałoby je traktować jako dodatki, a nie oleje bazowe.
 
krótko mówiąc te parametry to efekt zastosowania W Base . Jak wiecie na świecie jest ok 8 producentó bazy olejowej i wszyscy w tym również ENEOS kupuje te bazy. Jeżeli łącznie jest ok 350 marek olejowych na świecie to i oleje są podobne. Może nie identyczne ale podobne. W przypadku W Base jest to baza posyskiwana i produkowana tylko w JPN i nikomu na zewnątrz nie spzedawana. Może to jest powód i przyczyna tych parametrów? Jeżeli spojrzeć na pridukty z JPN to trzeba przyznać , że przy całej ich "dziwności" jako społeczeństwa i kraju coś tam jednak wymyślili i niektóre z ich pomysłow były przełomowe a przynajmniej byli prekursorami w wielu tematach

PS. Dziś poszła paczka sampli do Polarisa
 
Toyota już mlaska na jego widok😉 Grzech nie spróbować 😆
 

Attachments

  • 20230304_140015.jpg
    20230304_140015.jpg
    1,6 MB · Odwiedzin: 165
  • 20230304_135957.jpg
    20230304_135957.jpg
    1,6 MB · Odwiedzin: 167
  • 20230304_135938.jpg
    20230304_135938.jpg
    1,6 MB · Odwiedzin: 137
  • 20230304_135930.jpg
    20230304_135930.jpg
    1,9 MB · Odwiedzin: 164
@pietrasek211 nie, moja to jeszcze była vvti. Jak w podpisie;)
@soszo niektórzy i tak łapali by się za głowę widząc kv40 i 100 szorujące po dnie a nawet poniżej 😄
 
mały update ze strony Polarisa: NIe są w stanie całego zlecenia przebadać w Polsce, w związku z czym część próbek wysłali do USA . Także obawiam się, że trochę dłiżej to potrwa.......
 
O kurde. To poczekam sobie na 0w20 🤭
 
Te oleje mają bardzo niski TBN 5.0 +/-0.5. Wysokość tego parametru nie na już znaczenia przy dzisiejszych paliwach? Czy można się spodziewać niskiej kwasowości TAN, niskiej zawartości dodatków metalicznych?
 
Back
Top