• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Zafira A OPC jaki olej, płukanki, dodatki

W&Wit

Użytkownik
Samochód
Opel Zafira A OPC z20let, Toyota Yaris I 1.0, Nissan Almera 1.5 dCi
Marka samochodu
Opel Zafira A OPC
Budżet/ile litrów
200/ 5L
Styl jazdy
Silnik
Z20LET
Data produkcji
2002
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W40
Jaki olej masz obecnie
Motul X-cess 5W40
Cześć.

Mam Zafirę A OPC Z20LET, 2002 r., prawie 300 tys. przebiegu, u mnie od ok 7. W planach 300 +.
Po wymianie odmy zużywa, wd moich notatek ok. 0,6 L na 1000 km. Nie dymi, pracuje bardzo równo, kilku mechaników stwierdziło, że jest jak nowy (a bawiłem się w adwokata diabła i szukałem u paru, sprawdzonych źródeł.
Podobno takie żużycie w tym silniku jest "ok", tym bardziej przy dynamicznej jeździe.

Ale chciałbym spróbować jej ulżyć. Myślę o gruntownym przepłukaniu, zmianie oleju z Motula X-Cess i zastosowniu dodatków (interwały 8-10k) Czytałem dyskusję o Oilem, chciałbym zapytać co radzicie w tym konkretny przypadku:

Olej:
- olej - Meguin? Coś lepszego?
- jakie dodatki? Molibden? Coś "uszczelniającego"? (oczywiście nie myślę o motodoktorze).
- wysłanie do analizy coś powie o silniku?
- jakiej objętości oleju odpowiada 1 kreska na bagnecie?


Płukanki:

- zalać Oilem Flush, pojeżdzić do max 1H, wylać, zalać nowym + Oilem długodystanowa? Dać dodatki?
- czy jakaś zupełnie inna procedura - mam już "na stanie" płukankę Millersa Engine Flush i Archoil 2820
- płukanki wlewa się na gorący olej - ile trzeba odczekać? Wiem, że oleju się nie dolewa na gorąco żeby materiały nie doznały szoku termicznego
- wziąć próbkę wylanego oleju?

Z góry dziękuję za rady ;)
 
Podobno takie zużycie jest akceptowalne? Np. Meguina na PAO nawet nie opłaca się wlewać według mnie, spróbuj go wypłukać. Oilem jak najbardziej, według tej procedury, którą sam opisałeś. Wybrać jakiś SAE 5W-40 A3/B4 VHVI, obserwować.
 
Próbka oleju z plukanka nie ma sensu . Nikt Ci nie powie ile ml wchodzi na "jedna kreske" . A co do plukanki to temp pokojowa wystarczy aby ją wlać na gorąco :D
Bądź jeśli będziesz sie lepiej czuł ugrzej ją na grzejniku 😀

Jeśli pod korkiem masz czysto to godzinna plukanka styknie ;)
 
Wypłukać i obserwować co dalej. Przy takim poborze nie ma sensu pakować się w drogi olej. Jak dla mnie dobrym wyborem i w dobrych pieniądzach będzie Havoline Ultra 5W40 bądź Total Quartz 9000 5W40, ew. pozostanie na Motulu, bo to bardzo dobry olej w zupełności wystarczający do tego silnika. Jeśli zużycie spadnie to dla lepszego samopoczucia Meguin.
 
Podobno takie zużycie jest akceptowalne? Np. Meguina na PAO nawet nie opłaca się wlewać według mnie, spróbuj go wypłukać. Oilem jak najbardziej, według tej procedury, którą sam opisałeś. Wybrać jakiś SAE 5W-40 A3/B4 VHVI, obserwować.
A jakie byś polecał żeby stosunek cena/jakość/ochrona/współczynnik zużycia/właściwości myjące był najlepszy?
Użyc też tych postojowych Millersa i Archoila?
 
jakiej objętości oleju odpowiada 1 kreska na bagnecie?
To trzeba sprawdzać fizycznie samemu, bo raczej producenci tego nie specyfikują.
płukanki wlewa się na gorący olej - ile trzeba odczekać?
Płukanki wlewa się wtedy gdy silnik ma normalną temp. roboczą.
W uproszczeniu, przelot, stajesz, gasisz silnik, wlewasz płukankę i odpalasz silnik.
Wiem, że oleju się nie dolewa na gorąco żeby materiały nie doznały szoku termicznego
Nic się nie stanie, płukanki wymagają rozgrzanego silnika i pracy w dobrze rozgrzanym oleju.
Analizę oleju zrobisz kolejnego po płukaniach.
Poczytaj, docelowe tematy.
 
Jak przedmówcy - nie widzę sensu stosowania drogich olejów, bo to wszystko pójdzie wydechem. Przepalisz te oleje, razem z pieniędzmi.

Cokolwiek A3/B4 5W40\10W40 i interwały po 5000km max + płukanka postojowa za każdym razem. Później, jeśli w ogóle coś zejdziesz z poborami, możemy mysleć dalej.
Po wymianie odmy zużywa, wd moich notatek ok. 0,6 L na 1000 km
a co mówi manual? Nie przypadkiem 0.4-0.5L\1000km? Pobór jest bardzo duży, nie ma co się czarować. Uszczelniacze zaworowe mają chyba dość, ale turbinę też warto skontrolować.

ew. pozostanie na Motulu, bo to bardzo dobry olej w zupełności wystarczający do tego silnika.
Taki sam, jak Total, którego wcześniej poleciłeś. Te oleje różnią się głównie ceną. Total jest tańszy.
 
co mówi manual? Nie przypadkiem 0.4-0.5L\1000km? Pobór jest bardzo duży, nie ma co się czarować. Uszczelniacze zaworowe mają chyba dość, ale turbinę też warto skontrolować.
Manual w tym przypadku jest z czapy, bo opel, będąc świadomym fuckupu w silnikach Z20LE(T, H, R) dopuszczają do bodajże 1l/1000km ;). Problemem w tych silnikach są pierścienie z gównolitu. 0.6l/1000km to już smok. Miałem Z20LET w Astrze, zrobionego na 270KM, spalał mi z pół litra-litr, ale pomiędzy wymianami co 10.000km.
Poza tym, chcąc tam podnieść moc, pierwsze co się tam robi, to wymienia szpilki stóp korowodów na ARP, bo fabryczne, mało że potrafią się urwać, one się potrafią odkręcać :D.

Jak ten silnik zaczyna brać olej, to płukanki w niczym już nie pomogą.
Jeździłem nim na VR1 5W50, przed modami na SynPowerze 5W40
 
Last edited:
No to skoro dowolny A3/B4 i mały przebieg to może Lotos Synthetic Plus? Wychodzi po ok 18zł/Litr.
Inne moje typy To Shell Helix i Total Quarz, ale sami mówicie, że nie warto dopłacać do czegokolwiek?

Zaleję płukankę statyczną, nowy olej - Oilem długodystansowy - ile go potrzymać? 5? 7 tys km?
Dolewać jej razem z dolewkami oleju?

Poza oilem warto stosować jakiegoś TECA2000, Mitasu Flush Fluid, Archoil AR 6400 czy inne wynalazki?

I jeszcze pytanie: płukanki i wymiany robicie sami czy u mechanika?
 
Jak masz możliwość to co stoi na przeszkodzie samemu wymienić? Od lat wykonuję to samodzielnie. Przynajmniej porządnie.
 
Ja polecę specola 0w40 lub 5w40
Ale z przewagą na 0w40,ponieważ jego baza to pao+hc i cena odpowiednia(poniżej 25zł/L)
 
Ale po co? Ten silnik tyle przepala, że tam nie ma sensu pakować się w nic droższego, niż Lotos, jesli znalazł po 18zł za litr.
 
Last edited by a moderator:
To nie lepiej juz zalać qualitium 5w40,
Wychodzi najtaniej i bezpiecznie.
Na okres wiosna-jesień sam raz.
 
Ok, jakie interwały z płukanką długodystansową robić?
Zostać przy przy Oilemach czy te wynalazki, które wymieniłem wyżej też stosować?
A, i jeszcze: filtr oleju wymienić tylko raz, przy zalewaniu świeżym, czy zmienić go przed zalaniem płukanki postojowej?
Potem zmienić w połowie interwału czy nie ma sensu?
 
Zaleję płukankę statyczną, nowy olej - Oilem długodystansowy - ile go potrzymać? 5? 7 tys km?
Dolewać jej razem z dolewkami oleju?
Oilem LL pisze w manualu, pozostawić na co najmniej 1000km lub do kolejnej zaplanowanej wymiany oleju. Albo zaplanuj ile, albo obserwuj stan oleju. Jeśli obawiasz się, że w silniku jest sporo syfu to by filtr dał radę, możesz potrzymać do 5-6 kkm. W sumie i tak dobrym wyjściem są skrócone interwały. Pisze też, jest na 3-10L oleju. Mimo to, jeśli chciałbyś dolewać jej z dolewkami, to musisz kupić kolejną puszkę. Zawsze można też latać do połowy na bagnecie i nie dolewać. Ale jeśli trzeba by dolewać, to aby nie osłabiać samym olejem, trzeba by dolewać nowy mix.

Wymiany oleju obojętnie, ale jak masz warunki to najlepiej będzie samemu. U mechanika mogą pędzić z czasem i nie będą chcieli czekać na np. 30 min z postojową, inaczej też będzie z odkapaniem starego z miski. Jeśli z postojową zamierzasz latać, to zostanie czas odkapania.
Zostać przy przy Oilemach czy te wynalazki, które wymieniłem wyżej też stosować?
W strikte temacie o płukankach, AR i Oilem są najlepiej opisane i najczęściej stosowane, jest też wsparcie specjalisty. Poczytaj tam, tu się wszystkiego nie dowiesz.
filtr oleju wymienić tylko raz, przy zalewaniu świeżym, czy zmienić go przed zalaniem płukanki postojowej?
Tylko raz wystarczy, po postojowej, a przed nowym olejem.
Jeśli z Oilem LL do jazdy w czasie planowanego interwału, widział byś, że z olejem coś się nie tak dzieje (czystość), to można wtedy w trakcie wymienić sam filtr, ale trzeba się wtedy liczyć z większą dolewką mixu, by uzupełnić stan.
 
Można rozważyć scenariusz, gdzie kupujesz zapas Oilema na 3-4 wymiany, najtańsze 10W40 i zmieniasz olej z filtrem co 2000km robiąc do tego płukankę postojową. Pytanie tylko, jak to wszystko podliczysz, czy nie lepiej będzie spróbować wymienić uszczelniacze zaworowe i skontrolować turbinę. Czasem ludzie na siłę chcą wierzyć, że sprawę uratują bez otwierania silnika, a okazuje się, że więcej by osiągnęli robiąc coś raz, a porządnie i mając święty spokój.

Pogrzebałem troszkę w internecie i sporo sobie przypomniałem [równolegle z Laguną, szukałem Vectry C\Signum 2.2,2.0T] i faktycznie, te silniki miały niesamowite problemy z poborem oleju przez pierścienie. Nawet dochodziło do przypadków, że ktoś wymienił pierścienie na jakieś wzmacniane zamienniki i osiągną zmniejszony pobór, ale nigdy nie zniwelował go do zera.

Pobór 600ml\1000km może już z czasem wpływać źle na sondy lambda, a przez to na mieszankę i powodować dalsze konsekwencje mechaniczne.

Temat jest ciężki i trzeba go gruntownie przemyśleć, bo jeśli nawet pobór zniwelujesz do, powiedzmy 400ml\1000km, to i tak wiele nie osiągniesz. Nadal najbardziej opłacalna będzie jazda tylko na najtańszym oleju z beczki.

Olejem, ani płukanką silnika nie naprawisz. Ja miałem po zakupie samochodu pobory oleju sięgające 2.5L \ 10 tysięcy i to już skłoniło mnie do decyzji, że jeśli tego nie zniweluję, to albo remont, albo sprzedaż, albo najtańsze 10W40 i w konsekwencji i tak sprzedaż po krótkim czasie.

Twoja decyzja. Chcesz, to się baw, ale moje osobiste zdanie jest takie, że przy takich poborach oleju tylko remont.
 
Back
Top