• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Zawartosc popiolow siarczanowych w srodkach smarnych i ich wplyw na silnik, srodowisko naturalne itd.

  • Thread starter Deleted member 77
  • Start date
Z tego co czytałem to stosowanie oleju fullsaps o 50% szybciej zapełnia filtr cząstek stałych. Dajmy na to że taki olej C2/C3 ma 0.7% a fullsaps 1.2% to jest wzrost zapełniania o ponad 50% więcej popiołów w przypadku fullsaps.

U mnie FAP w 308 1.6 HDi na Ineo ECS wytrzymał 260.000km i był regenerowany filtr, gdzie zużycie oleju na 10.000km jest mniejsze niż 100ml przy przebiegu 280.000km. Po regeneracji jest już 20.000km i prognoza żywotności cały czas oscyluje w okolicach 150.000km. Po przejechaniu 10.000km zapełnienie popiołem urosło z 8% do 12%, jazda 50/50 trasa/miasto.

Teraz wlałem Valvoline Maxlife C3 5w30 aby oliwa była bardziej tłusta, bo zbliżam się do przebiegu 300.000km. Być może skusze się jeszcze na 5w40 C3, aby ograniczyć przedmuchy par oleju do odmy.
 
@Gdybyk 60g/km dla pojedynczego auta czy tak jak teraz jest liczone, to znaczy średnia dla całej oferty producenta?
 
tego nie wiem, a jaka jest teraz średnia?

edit.
W 2017 r. średnia emisja CO2 wyniosła 118,1 g/km, w 2016 r. — 117,8 g/km, w 2015 r. — 119,2 g/km, w 2014 r. — 123,3 g/km, w 2013 r. — 136,6 g/km, w 2012 r. — 132,5 g/km, w 2011 r. — 136,2 g/km, a w 2010 r. — 140,8 g/km.

Wzrost, który nastąpił w 2017, a potem w 2018 r., nie jest co prawda spektakularny, ale nawet on jest zjawiskiem niepokojącym. Od 2021 r. producenci samochodów osobowych będą musieli spełnić normę średniej emisji 95 g CO2/km we flocie, jaką oferuje dany producent. Potem, zgodnie z propozycją Parlamentu Europejskiego, do 2030 r. producenci będą musieli obniżyć tę wartość o 37,5 proc.

tekst z materiału, czyli jednak nie aż 60, tylko 95 g/km ale to i tak dużo, a ten wzrost Co2 w 2017 to rozumiem od większej ilości aut na drogach, bo chyba nie inaczej..
 
Last edited:
Wśród powodów wzrostu emisji CO2 opracowanie JATO Dynamics wymienia dwa czynniki. Pierwszym z nich jest malejący udział w rynku samochodów napędzanych silnikiem Diesla. W 2018 r. takie auta stanowiły jedynie 36 proc. spośród rejestrowanych pojazdów osobowych. W 2017 r. było to 44 proc. Samochody z silnikiem Diesla co prawda emitują więcej szkodliwych dla ludzi tlenków azotu, ale z ich rur wydechowych wydobywa się nieco mniej CO2

No tak, ale jakby ludzi i Grete "How dare you" uświadomić ile CO2 pójdzie na produkcje filtrów dpf i gpf które mają bardzo dużo brzydkich pierwiastków, a myślą że DPFa to małże rodzą?!
Śmieszne, obniżenie CO2 metodą większej produkcji przemysłowej. ;)
 
Last edited:
@poziom1989, @luckyboy dobrze kombinuję.

Jak weźmiemy 100g oleju C3 i A3 "z zawartością" 0,8% i 1.2% SAPS po spaleniu.
C3 wyprodukuje po spaleniu teoretycznie 0,8g, a A3 1.2g popiołów.
Teraz widać że A3 produkuje dwukrotnie więcej zanieczyszczeń niż oleje MIDSaps.
Kwestia odniesienia obliczeń. Jak dla C3 0,8g przyjmujesz jako 100%, to ilość po spaleniu A3 daje 100+%.
 
To teraz pytanie od strony silnika a nie ekologii. Dla przykladu olej w normie C2 ma mieć popiół max 0,8. Czy dla samego silnika lepiej jest jak jest go mniej czy więcej? Są dostępne oleje spełniające normę na granicy (dokładnie te 0,8), ale też z dużo mniejsza zawartością, np 0,6.
 
Tutaj nie o silnik chodzi, a o układy katalityczne i filtry cząstek stałych.

Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
 
Jak silnik spala olej, fullsaps teoretycznie zostawia więcej zanieczyszczeń, chociaż ja za bardzo w to nie wierzę.
A na TWC to "fosfor" działa negatywnie - mam rację?
 
Jak sama nazwa wskazuje SAPS - sulphated ash, phosphorus and sulphur. Czyli fosfor jak najbardziej (o cynku nie wspominają) negatywnie wpływa, ogólne popioły po spaleniu także i siarka.
 
Cześć,

Co sądzicie o wlewaniu oleju full SAPS do silnika z DPF'em? Instrukcja serwisowa Alfy Romeo 159, do silnika 2.4 JTDm zaleca olej Full SAPS pomimo wyposażenia go w DPF. Jest to o tyle dziwne, że w tym samochodzie występują silniki 1.9 JTDm oraz 2.4 JTDm do pierwszego zalecany jest mid SAPS C2 a do drugiego Full SAPS. Jedyna różnica konstrukcyjna to jeden cylinder więcej w przypadku 2.4 JTDm. Filtry DPF są identyczne (ten sam numer OEM, wymiary etc.)

Dane porównawcze: C3 Popiół siarkowy (<=0,8%), fosfor (0,07–0,09%) i siarka (<=0,3%).
Przykładowy olej Meguin Super 5W40 Popiół siarkowy (1,4%) fosfor (1%) i siarka (0.35%)

Jak realnie może to wpłynąć na żywotność DPF? Wydaje mi się że w/w substancje zaszkodzą filtrowy tylko w przypadku spalenia tego oleju. Z doświadczenia wiem, że te silniki bardzo rzadko spalają więcej niż 50ml/1000km. Zużycia oleju na bagnecie praktycznie nie widać, przez cały interwał olejowy, ale trzeba wziąć pod uwagę rozcieńczenie paliwem. Patrząc na te dane różnice są niewielkie (poza fosforem) i moim zdaniem nie powinny znacząco wpłynąć na przyśpieszone zużycie filtra DPF w przypadku stosowania Full SAPS.

Znacie jakieś inne przypadki, gdzie producent zaleca full SAPS do DPF?
Czy w przypadku zapchania DPF popiołami wystarczy go wypłukać?
 
Tutaj zdania sa podzielone, jak nie wystepuje zauwazalne zuzycie oleju sa osoby, ktore z powodzeniem stosuja oleje High-SAPS w silnikach z DPF-em.
 
Tutaj zdania sa podzielone, jak nie wystepuje zauwazalne zuzycie oleju sa osoby, ktore z powodzeniem stosuja oleje High-SAPS w silnikach z DPF-em.
OffTop: Dziękuję za przeniesienie w odpowiednie miejsce, nie widziałem tego tematu wcześniej.

Wydaje mi się, że podstawowym pytaniem, które należy sobie zadać, jest pojemność filtra DPF/FAP na popiół. Bo jeżeli zmieści się go tam powiedzmy 500g, to zastanawianie się czy silnik spali 0.8g czy 1,2g na 10 000km nie ma sensu. Bo z obliczeń wynikałoby, że taki filtr przeżyje bardzo długo. Ale tutaj samochód samochodowi, nie równy.

U mnie przy przebiegu 290tyś filtr jest wciąż oryginalny i jeszcze nie był czyszczony, więc pewnie mnie to czeka niedługo
 
Prawde piszac nie interesowal mnie ten temat, ale kojarze uzytkownikow z innego forum, stosujacych oleje High-SAPS, obserwujac zapelnienie DPF-a, wszystko bylo w porzadku na przestrzeni dluzszego okresu czasu.
 
Z tego co czytałem to stosowanie oleju fullsaps o 50% szybciej zapełnia filtr cząstek stałych. Dajmy na to że taki olej C2/C3 ma 0.7% a fullsaps 1.2% to jest wzrost zapełniania o ponad 50% więcej popiołów w przypadku fullsaps.

U mnie FAP w 308 1.6 HDi na Ineo ECS wytrzymał 260.000km i był regenerowany filtr, gdzie zużycie oleju na 10.000km jest mniejsze niż 100ml przy przebiegu 280.000km. Po regeneracji jest już 20.000km i prognoza żywotności cały czas oscyluje w okolicach 150.000km. Po przejechaniu 10.000km zapełnienie popiołem urosło z 8% do 12%, jazda 50/50 trasa/miasto.

Teraz wlałem Valvoline Maxlife C3 5w30 aby oliwa była bardziej tłusta, bo zbliżam się do przebiegu 300.000km. Być może skusze się jeszcze na 5w40 C3, aby ograniczyć przedmuchy par oleju do odmy.
Miałeś czyszczony fizycznie dpf?? W jaki sposób?

Akurat z tego czo szukałem,czytałem to czyszczenie wodne czyści skutecznie dpf .Sam na wiosnę oddam do czyszczenia swojego dpf-a. Gdzieś ktoś pisał że Moja Corsa ma mały dpf , szybciej się zapycha jako że mniejszą pojemność posiada,
 
@wuwok Nie wiem jak go czyścili, było to robione w serwisie Bosch jeszcze nie za mojej kadencji Na rachunku widnieje:

- środek do czyszczenia 320zł
- regeneracja FAP 128zł.

W każdym razie wyczyścili. Przez 20.000km jazdy głównie po mieście na krótkich odcinkach zapchanie wzrosło o 12% i obecnie wynosi 20% (35.000km od czyszczenia).
 
Back
Top