• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Świece zapłonowe i żarowe

Pytam które będą odpowiednie do mojego silnika bo nigdzie tak naprawdę nie zamieniają się dedykowane świece na świece irydowe. Nie wiem czy przerwa w świecy irydowej która ma jedną elektrodę musi być taka sama jak w świecy dwu lub trzyelektrodowej?
 
Może być większa. Ale czy jest sens bulenia za takie świece, jeśli nie są konieczne?
 
Pomijając zawsze większą trwałość - zależy od silnika, czasem zalety widać, a czasem nie. Do tego irydy są masowo podrabiane, a jak kawał świecy wpadnie do cylindra, to można sobie biedy narobić.
 
Ewentualny zakup jedynie w hurtowni AP, tam raczej ryzyko zakupu podróbki jest minimalne.
 
O zaletach iryd pisałem w wątku o świecach.
 
Gdzieś jest lecz nie wiadomo gdzie, świat w którym baśń ta dzieje się ... 😁
Znajdź mój post o irydach - gdzieś się tu produkowałem w tym wątku. U mnie w 3 pojazdach i generatorze prądu róznica od razu zauważalna. Nie wiem jak na lpg, bo nie mam, ale na benzynie znakomicie. Szczególnie amerykan to odczuł. Widać też po pomiarach wyładowania na świecy (w Golfie, na diagnoskopie), że faza przebicia występuje przy niższym o kilka kV, trwa krócej, a faza przebicia to najważniejsza z 3 faz powstawania łuku elektrycznego i o największej sprawności i największej oddawanej mocy.
1683479225734.png
 
Czujesz jakąś różnicę na tych irydach?
Jeszcze nie jeździłem samochodem po wymianie świec, żona tylko odprowadziła go do gazownika. Dam znać za jakiś czas jak pojeżdżę nim trochę.
 
U mnie po montażu świec irydowych spadły obroty jałowe. Zacząłem szukać o co chodzi i okazało się że gdy praca silnika jest bardziej harmonijna to ECU może obniżyć obroty. Czyli proces spalania przebiega lepiej niż na zwykłych świecach.
 
Ja mam irydowe Denso w Kijance i 500 obrotów na luzie.Myslicie że to przez świece czy tak fabryka ustawila
 
Last edited by a moderator:
U mnie po montażu świec irydowych spadły obroty jałowe. Zacząłem szukać o co chodzi i okazało się że gdy praca silnika jest bardziej harmonijna to ECU może obniżyć obroty. Czyli proces spalania przebiega lepiej niż na zwykłych świecach.
Oczywista oczywistość. Iskra jest mocniejsza, stabilniejsza i dłużej trwa.
 
@Kaczorek79 jest taka możliwość (oczywistość), że po zmianie rodzaju świec ECU zmieni obroty silnika? Obstawiam, że jak kupię irydy do hyundaia to nic takiego nie zaobserwuję. 500 rpm w czterocylindrowym silniku wydaje się trochę mało. U mnie jest 700.
 
Jest. ECU zazwyczaj ma widełki w obrotach biegu jałowego. Chodzi w tym wszystkim o to, żeby uzyskać jak najniższe obroty (zużycie paliwa) przy zachowaniu minimalnych wibracji. Większość silników w osobówkach ma ustawiony przedział 680-740 rpm. Da się oczywiście zejść nawet do 500 rpm, ale wibracje i kultura pracy będzie do dupy, dlatego poniżej progu ustawionego w ECU nie zejdzie. Natomiast świece z cienką igłą 0,4-0,6 mm, którą mogą zapewnić tylko irydy dadzą bardziej skupioną iskrę i łagodniejszą detonację. W silnikach wrażliwych na jakość paliwa sprawdzają się idealnie.
Miałem BMW z silnikiem R6, na lpg i właśnie na irydach Denso chodził najlepiej na wolnych obrotach, tam jak dobrze pamiętam ECU regulował w przedziale 650-720 rpm. Test z monetą 2zł przechodził wzorowo, od wolnych obrotów do ok 3500 rpm moneta stała na silniku na sztorc.
 
Skoro świece mogą zmieniać wolne obroty to tak sam dodatki do paliwa. U mnie dodatki tego nie czynią więc u na świece nie mam co liczyć. W pewnym sensie żałuję, że kupiłem zwykłe zamiast irydowych. Mogłem odpuścić sobie wymianę świec w ASO, poczekać do przebiegu 60kkm. Teraz szkoda wymieniać ponownie.
 
Zmieniły na chwile...potem adaptacja wolnych obr. Tak samo jak z dodatkami.
Nowoczesne skomputeryzowane silniki same się regulują w pewnym zakresie.

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Denso k20tt czyli zwykle świece kupowane za 11zl sztuka przejechały 30 tysięcy kilometrów i jeszcze z 10k mogły zrobić ale przy okazji wiosennego serwisu wymieniłem. Wkręciłem Irydy Denso ik20tt i na wolnych obrotach nic się nie zmieniło nadal są takie same. Zmieniła się elastyczność bo auto lepiej ciągnie z niskich obrotów czyli do 2 tysięcy samochód się zmienił na lepsze.
 
Back
Top