• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Waga ciężka czyli co nieco o ciężarówkach

@soszo mnie chodziło o takie wersie jak w tej broszurze
tu np widac że są wersje 16 gdzie jest 8 biegów o przełożeniach od 1,00 do 14,68 i R 14,14. Wersje TD mają połówki w dół a TO w górę. Pewnie D to direct a O to overdrive
Zrzut ekranu 2023-05-21 173229.jpg


Z tego co kojarzę to kiedyś wersje TO były popularne żeby zmniejszyć obroty przy prędkości przelotowej. Teraz raczej stosuje się skrzynie bez nadbiegu ale za to szybsze mosty. Chodzi o to żeby jeździć na biegu bezpośrednim kiedy moc nie idzie przez przełożenia i są mniejsze straty w skrzyni.
 
Często się u Was we firmach zdarzają kradzieże paliwa? U mnie ze 3 miesiące temu była taka akcja i w tym tygodniu kolega przyjeżdża z trasy ale widzę że kuleje i pytam co się stało a on że próbowali mu też ukraść paliwo ale zaczęły wyć alarmy że odkręcili korek, wyskoczył z kabiny i jednej go popchnął a że było to blisko krawężnika jakoś niefortunnie się potknął, akcja w Hiszpanii ale zaraz przy francuskiej granicy. A nie mamy wcale dużo ciężarówek we firmie, tygodniowo może z 5 naszych ciężarówek wyjeżdża za granicę
 
Interwał 100kkm

Ten interwał oleju 100k km w tirach, to odpowiednik osobowego longlife. Jeśli komuś zależy na własnym tirze, warto wymieniać olej znacznie wcześniej. I tu też zarówno jakość oleju i sposób użytkowania ma znaczenie: czy ktoś jeździ ciężarówkami tylko po aglomeracji (wtedy wymieniać i co 1/3 powyższego interwału), czy na długodystansowe trasy (to drugie oczywiście lepsze dla silnika i tu można się pokusić o wymiany co 50-60k km zależnie od jakości zastosowanego oleju, wielkości michy itd.). Czy na interwałach 100k km ciężarówka pojedzie? Pojedzie nawet i 700k - 1.2 mln km bez generalnego remontu silnika zależnie od marki, modelu, wersji silnikowej i sposobu jazdy. Ale niekoniecznie już zobaczy 1.5 mln, nie wspominając o 2 mln.
 
Last edited:
A co Ty wiesz o ciężarówkach z przebiegiem 2 mln km? Na dziś to są auta z roczników 2005-2008. Z reguły takie auta kulają się po kraju albo zostały wywiezione na bliski wschód.

Np mój szef ma 15 zestawów, inni mają 50, 70, 100 . Pewnie potrzebują Twoich porad jak prowadzić swoje firmy i co ile km wymieniać olej.

@panda3 Niestety kradzieże paliwa się zdarzają. Mi osobiście 2 razy i to w dość krótkim okresie czasu.
 
Coś tam wiem, tym bardziej, że jeśli sam będę mieć tira/y, to będę starać się, aby dociągał/y do 1.5-2 mln bez generalki (oczywiście mam na myśli ciekawe maszyny z klimatyzacją postojową, lodówką, itd.). Posiadanie wielu pojazdów w moim odczuciu nie zwalnia z dbania o nie. Jeśli nie można samemu wszystkiego dopilnowywać,, to desygnuje się osobę odpowiedzialną za stan floty. I nie, nie samego kierowcę - kierowca może zwrócić uwagę raz czy dwa, że zaczyna dziać się coś niepokojącego i tyle (a jeśli stan pojazdu jest na tyle niepokojący, że mógłby zagrażać bezpieczeństwu - zaprzestanie kontynuowania dalszej podróży, proste).
 
Po prostu nikt, prawie nikt nie trzyma samochodu ciężarowego w ruchu międzynarodowym przez +15 lat,to jest po prostu nieopłacalne. To jest czas potrzebny do pokonania 2mln km w jednoosobowej obsadzie w kierunku zachodnim, a wschodnim to może i 20 lat. Zrobię UOA mam teraz 94 czy 95kkm na oleju i 592kkm na liczniku.
 
Opłacalne tylko dla komunikacji miejskiej Reanimować trupy
 
No i co z tym zrobić? Taka kupa że aż nie wiem czy aparatury nie popsuje. Do tego miałem za gruby wężyk, ledwie go wcisnąłem w rurkę od bagnetu, a strzykawkę miałem używaną, przepłukaną wd40 i pierwszą setką tej zupy. Naciągnąłem do pełna hdpe 200 czy 250ml.

20230612_195336.jpg

To była bardzo nie fachowa robota. Olej ma 94850km nalotu.
 
Ślij, jakichś "lewych" zanieczyszczeń może będzie tam jakiś nic nie znaczący promil, moim zdaniem bez wpływu większego na całościowy wynik, a zobaczymy jak spisują się oleje HD w prawdziwym trybie Long Life 😁. Przebieg mamy, wiesz może co to za olej i ile go do silnika wchodzi?
 
Przebiegi nie wynikają z cudownych właściwości olejów tylko z pojemności układów smarowania.
 
Jest już analiza przy przebiegu prawie 200kkm. Teraz dobijam do 600kkm czyli będzie to szósta wymiana.
Wg instrukcji wchodzi do silnika z plastikową miską 33 litry. Olej serwisowy Maxima ECO CRX 10W30. Myślałem, ze to Total ale pewności nie mam . Może być to Castrol.

Znalazłem tylko rosyjskojezyczny tds
20230613_085205.jpg
Ciekawe czy mi teraz zaleją Maxeon CRX
20230613_080501.jpg

Interwał 100kkm to Pikuś. Te nowe mają 150kkm z normą RDL-5. Czyli obniżony HTHS i wydłużony interwał.
 
Last edited:
Oprócz Fabii, do moich pojazdów będzie należeć (a w zasadzie będę leasingobiorcą) Scania.

Na początku zastanawiałen się nad 320 konnym, 5-cylindrowym 9-litrowcem, 1700 niuta. Ale że na tydzień w miesiącu sam skoczę na małe kółko (prowadzenie to moja pasja), to niech sprawia mi frajdę.

Zatem złożone zamówienie na Scanię z potwornym 6-cylindrowym, 13-litrowym silnikiem dającym 370 koni i 1900 niuta. W leasingu ale z możliwością wykupu, więc olej będę wymieniać częściej niż zalecane, a konkretnie co 47.5k - 50k km.

2 tryby skrzyni biegów (eco i standard), 12 biegów głównych + 2 pełzające + 2 wsteczne, tryb żeglowania, itd.

Wszelkie udogodnienia jazdy (kamerka martwego pola, ostrzeżenie o utrzymaniu pasa, hold hill, napęd 4x4) oraz wypoczynku dla kierowcy (obszerna kabina, klimatyzacja postojowa, mocniejsze baterie, różnorakie oświetlenie, regulacja odcinka lędźwiowego, itd). Przy czym zostaną tradycyjne lusterka.
 

Attachments

  • Screenshot_20240131-192221_Opera.jpg
    Screenshot_20240131-192221_Opera.jpg
    269 KB · Odwiedzin: 70
  • Screenshot_20240131-192829_Opera.jpg
    Screenshot_20240131-192829_Opera.jpg
    298 KB · Odwiedzin: 74
@soszo
Dadzą, bo ja mam firmę już rozwiniętą, tylko teraz wchodzę w kolejną branżę (głównie ze względu na swoją pasję do prowadzenia co jakiś czas).

Za bardzo leśnych dróg i placów budowy moja królowa szos nie powinna widzieć. Głównie autostrady i krajówki, i przeważnie na płaskim albo lekkie pagórki. Ale myślę, że 4x4 może przydać się w zimę.
 
Od pana który pomagał konfigurować padły słowa, że na przód można włączać / wyłączać. Do połowy lutego mam czas na ostateczne potwierdzenie wstępnej konfiguracji, więc w międzyczasie dopytam się czy aby na 100%, tym bardziej, że w wersji 4x4 wychodzi nieco drożej. Oczywiście dla mnie ma to sens tylko na ostre zimowe dni, aby np. samym ciągnikiem łatwiej wyjechać z nieodśnieżonego parkingu.
 
Back
Top