Generalnie zamontowanie świeżego ale odrobine mniejszego akumulatora w większości przypadków nie stanowi problemu chyba ze mamy ekstremalne warunki pracy. Możesz to rozwinąć?
Akumulator pochodzi od małego producenta (Autocraft z Myszkowa) i nie mam pewności, bo nie miałem możliwości przy zakupie sprawdzić, czy zadeklarowana pojemność 85Ah i prąd rozruchowy 790Ah były prawdziwe czy jest to tylko marketingowa naklejka. Pasował mi rozmiarem (musi mieć wysokość 190mm, szerokość 175 i nie więcej niż 315mm długości, bo tak jest zbudowane mocowanie) i pojemnością.
Tester Konwei pokazuje, że prąd rozruchowy jest ok. 614A. Jeśli ustawię w nim wartość EN jaka jest na obudowie akumulatora tj. 790 to po pomiarze jest pokazywany komunikat że akumulator jest do wymiany gdyż jego SOH wynosi ok. 77%. Jeśli jednak dla tego akumulatora ustawię EN na 700 to SOH wychodzi na 88%.
Ponieważ w moim aucie jest wymagany akumulator o pojemności 80Ah i prądzie rozruchowym przynajmniej 700A więc wydaje się, że może mi jeszcze posłużyć.
Jednak zauważyłem, że rozruch silnika, choć silnik jest odpalany bez problemu, jest mało energiczny. Konwei ma test rozruchu i po jego przeprowadzeniu wynika, że rozruch trwa zbyt długo. Stąd płynie wniosek, że akumulator już się zaczął kończyć.
Piotr Schimke na swoim kanale youtube w filmie
sugeruje że naładowanie akumulatora po jego uprzednim rozładowaniu do cna tj. do 10,5V, może polepszyć jego kondycję.
Aby to sprawdzić i być może uzyskać ten efekt a przede wszystkim przetestować moją nową zabawkę - Kulona 820, rozładowałem akumulator dwoma żarówkami H4 (podłączone wszystkie włókna).
Prąd rozładowania w początkowej fazie wynosił ok. 10,5 A do ok. 3,5 A pod koniec. Z pomiarów natężenia, które przeprowadzałem przez okres rozładowania wynika, że akumulator ma pojemność ok. 78 Ah. Czyli wydaje się że nie jest źle. Ładowanie skończyło się przy gęstości wynoszącej 1,28 g/cm2 oraz przy parametrach na ładowarce 16,2V i 2,3A. Poczekam parę dni aż aku się uspokoi i zrobię test Konweiem i zobaczę czy zabieg przyniósł jakiś efekt. Potem zamontuję w aucie i zobaczymy jak długo jeszcze pociągnie.
Faktem jest, że nowa Amega 7 75Ah 790A, którą zamontowałem na czas zabawy ze starym akumulatorem, odpala silnik momentalnie i to w zaskakujący sposób się odczuwa.