• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa 1.8 TwinSpark 144KM

imć

Użytkownik
Samochód
Giulia Veloce 2.0T, Spider 916 Twin Spark 1.8, Espace V 2.0 Blue dCi
Marka samochodu
Alfa Romeo
Budżet/ile litrów
4.4
Styl jazdy
Silnik
1.8 TS 144KM
Data produkcji
1998
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
10W40, 10W60
Jaki olej masz obecnie
Liqui Moly 10W60 API SJ
Patrzę na prognozę pogody i zbliża się ten moment kiedy trzeba będzie wyciągnąć prawie klasyka ;) i rozpocząć sezon. Trzeba wymienić też olej i tu zonk, LM 10W60 którego używałem dotychczas ma obecnie API SN a nie SJ i cena zrobiła się zła (50% od ostatniego zakupu) oraz w aktualnych danych na stronie producenta nie widzę jasnego info o ilości ZDDP które jest niezbędne dla Twin Sparka. LM lałem przez 3 sezony ze względu na ZDDP właśnie i to że cena była ~200pln. Silnik miał remont 4 lata temu i przejechał od remontu ok 5kkm. Jeżdzony tylko jak jest ciepło (kabrio) i na chłodne miesiące chowany do garażu gdzie uruchamiany jest raz na kilka tygodni. Szukam oleju za rozsądne pieniądze, z dużo ilością ZDDP który znosi wysokie temperatury (czerwone pole to dopiero od 7k rpm, a skrzynia jedynie V biegów)... Lotos Semisyntetik 10W40, Sokolen Platinum 10W40, a może LM MoS2 bo widzę, że bańka poniżej 200pln? Coś innego warto rozważyć?

1646317987732.png
 
Jak miałem 147 1.6 TS zalewałem Valvo MaxLife 10W-40.
 
10w40 lub 5w40 na takim jeździłem z względu na wariator niektórzy nawet 5w30 używali...
 
@rychu147 5w40 to raczej zły pomysł w tym silniku, do 2.0 JTS Alfa zalecała 10w60, do 1.6 TS i 1.8 TS 10w40 albo 10w60 przy sportowej jeździe. 5w30 był dozwolony tylko w trudnych warunkach klimatycznych

1646320284042.png

Do Twin Spark'ów na 1 wybór szła SELENIA 20K jest to olej 10w40
 
Last edited:
Czemu zły ja w tym silniku przerobiłem wszystkie oleje i wariator najszybciej cuchnął na 5w40 ale przy takich przebiegach co robi właściciel to bym wybrał Orlen lub Valvoline maxlife. U mnie silnik przejechał 300tys :)
 
@rychu147 W TS'ach przedwcześnie zużywały się panewki. Nie bez powodu producent zaleca taki olej

@imć Może Meguin Racer 10w60, koszt 40 zł za 1 litr a Meguin robi oleje dla Liqui Moly
 
Tutaj sprawa rozbija się o to czy chcesz stosować 10W40, czy 10W60. Wiem że sporo osób też jeździ na 5W50 jako kompromisie pomiędzy tymi dwoma.

Z polecanych z mojej strony są:
10W40 - Lotos Synthetic
5W50 - Mobil 1 FS
10W60 - Motul X-Power / Shell / Valvoline

Z cennych uwag dodam, że jeżeli jeździsz ostro to pilnuj, aby olej był zawsze powyżej połowy na bagnecie. Przy ostrych łukach zdażają się chwilowe (1-2 s) braki smarowania w tym silniku gdy oliwy jest mało.
 
W nowszych Twin Sparkach w dobrym stanie można zastosować olej w lepkości 5W40 lub 5W50. Najczęściej zalewa się 10W40 i to jest jak najbardziej ok lepkość tyle tylko, że dobrych olejów w tej lepkości jest co kot napłakał a większość 10W40 to jakościowo oleje niezbyt wysokich lotów niezależnie od tego jakiej marki. Są oczywiście w te lepkości oleje lepsze i gorsze ale tych naprawdę dobrych jest po prostu mało. Opcją może być też lepkość 10W50 bo te silniki lubią wyższa lepkość. 5W50 też zwykle się sprawdza tak samo jak 5W40 ale tutaj może być zwiększony pobór oleju. Lepkośc 10W60 to już jest przesada no chyba, że bierzemy udział w próbach sportowych albo jeździmy na tor. Osobiscie w bliżniachym 2.0 TS 16V 150 KM miałem Motula synergy 10W40, Valvo Max life 10W40 , Valvo VR1 5W50 i Valvo VR1 10W60 (tylko w lato). Miałam wskażnik ciśnienia oleju (i temperatury)i na 10W60 i tez na 5W50 było wyższe ciśnienie . Na Motulu pod wzgledem ciśnienia i temperatury było lepiej niż na Valvo max life ale dotyczy to olejów, które dziś mają pozmieniane formulacje wiec dziś może być inaczej. Z 10W50 jest fajny (ale drogi) Penrite HPR 10W50. W lepkosci 10W40 Penrite też ma ciekawe propozycje (ale drogie). Liqui Moly tez ma raczej niezłe 10W40 (i też absurdalnie drogie).
 
PMO Professional 10W40 lub Max Mileage 10W40 bardzo fajne oleje w tej lepkości. I nie są jakieś przesadnie drogie. Specol ma oleje 10W60 i nie są jakieś mega drogie.
 
Dzięki wszystkim za sugestie.

Patrzyłem na wszystkie sugerowane przez Was oleje, ale w tych których nie ma analizy na forum, nie ma informacji o ZDDP wśród danych producenta. Szukam czegoś o zawartości ZDDP nie mniejszej niż 1000ppm. Panewki to raz, padały szybko w tym silniku, ale także by zadbać o tłoki. Szczególnie, że to wszystko mam nowe. No może nie nowe, bo 4 lata, ale jedynie 5k przebiegu.

5W50 FS X1 Mobila był testowany i jeżeli tylko znajdę go z oficjalnej dystrybucji to będę rozważał.

5W30 odpada, bo zimą nie jeżdzę i to 30 jakoś tak niezbyt mnie przekonuje. Do tego, z tego co się orientuję, to większość będzie mieć ZDDP < 1000ppm.

W nowszych Twin Sparkach w dobrym stanie można zastosować olej w lepkości 5W40 lub 5W50. Najczęściej zalewa się 10W40 i to jest jak najbardziej ok lepkość tyle tylko, że dobrych olejów w tej lepkości jest co kot napłakał a większość 10W40 to jakościowo oleje niezbyt wysokich lotów niezależnie od tego jakiej marki.

No z tego co patrzę na Lotosa, Orlena i LM MoS2 to VI 150+, a lepkość przy 100 stopni jest pomiędzy 14 a 15. Oczywiście przy W50 pewnie bedzie 18+. To za mało? Kiedy pomyślę, że autem którym serio jeżdzę żwawo mam VI 158 i lepkość 9.6....

Z 10W50 jest fajny (ale drogi) Penrite HPR 10W50. W lepkosci 10W40 Penrite też ma ciekawe propozycje (ale drogie). Liqui Moly tez ma raczej niezłe 10W40 (i też absurdalnie drogie).

Też nie podają info o zawartości cynku, jedynie, że "full zinc", to jak to się ma do Orlena Max-Expert który ma cynku > 2000ppm?

Tutaj sprawa rozbija się o to czy chcesz stosować 10W40, czy 10W60. Wiem że sporo osób też jeździ na 5W50 jako kompromisie pomiędzy tymi dwoma.

Temat otwarty. Ponieważ to kabrio i w porównaniu z Busso nie brzmi jakoś rewelacyjnie, wiec jazda jest raczej normalna, rekreacyjna rzekłbym. Jak to mawiają hamerykanie: bang for a buck, czyli zależy mi na maksymalnej ochronie tego silnika bo auto ma plan na klasyka, a przy tym, żeby nie wydawać worka dukatów za np. markę jeżeli nie koniecznie idzie to w parze z jakością. Szególnie, że olej ten ma przejechać 2-3kkm na sezon i tyle.

Z cennych uwag dodam, że jeżeli jeździsz ostro to pilnuj, aby olej był zawsze powyżej połowy na bagnecie. Przy ostrych łukach zdażają się chwilowe (1-2 s) braki smarowania w tym silniku gdy oliwy jest mało.

Dzięki za sugestię. Zawsze trzymam olej pod max, zwyczaj nabyty przy użytkowaniu silników z MultiAirem. A pierw miałem MultiAira niż nabyłem Twin Sparka.

@harry, Meguin Racer 10w60... jestem ciekaw czy to to samo zatem co LM Race Tech GT1 10W60 :) Dwa lata temu jak kupowałem bańki to było API SJ i i info o ZDDP a teraz nic, null, nada, zip. No i tak cena....
 
Meguin Racer 10w60... jestem ciekaw czy to to samo zatem co LM Race Tech GT1 10W60
Tak.

P ca. 900 ppm i Ci to wystarczy, wiecej nie szukaj. Duzo wad, wraz ze wzrostem stezenia.

Ten olej bazuje tylko i wylacznie na PAO, ale nie jestem fanem lepkich olejow.
 
A coś ze Specola patrzyłeś? Mają 10w40, 10w50, 10w60. 5 litrów oleju w cenie 100 zł.
 

Attachments

  • IT_-Extraspec-Sport-10W50_2017-1.pdf
    364,6 KB · Odwiedzin: 91
  • IT_-Extraspec-Racing-10W60_2017-1.pdf
    364,9 KB · Odwiedzin: 108
W nowszych Twin Sparkach w dobrym stanie można zastosować olej w lepkości 5W40 lub 5W50.
To jest jeszcze "stary" Twin Spark CF2.


Szególnie, że olej ten ma przejechać 2-3kkm na sezon i tyle.
Moim zdaniem przy takim przebiegu nie ma sensu się doktoryzować nad jakością oleju. Te silniki wymagały remontu po 150-200 tyś km (a i to jest sprawą dyskusyjną, patrząc na kręcenie liczników w tamtych czasach) Skoro ma to być jazda rekreacyjna to skłaniałbym się bardziej ku 10W40 ;)
 
P ca. 900 ppm i Ci to wystarczy, wiecej nie szukaj. Duzo wad, wraz ze wzrostem stezenia.

Można prosić o rozszerzenie tej myśli? Chętnie dowiem się więcej, bo dotychczas żyje w przekonaniu, że oleje w końcówce 90-tych miały bardzo sporo ZDDP jako główny środek przeciwzużyciowy, co wynikało z takiej a nie innej technologii wykonywania silników wtedy.

@artunero @DjStar nie widzę przeciwwskazań, jedynie muszę sprawdzić poziom dodatków :)

To jest jeszcze "stary" Twin Spark CF2.

Oj tam od razu stary. CF2, tak, produkowany chyba do 2000-ego. TwinSparki jakoś potem unowocześniali? Przecież były JTSy...

Moim zdaniem przy takim przebiegu nie ma sensu się doktoryzować nad jakością oleju. Te silniki wymagały remontu po 150-200 tyś km (a i to jest sprawą dyskusyjną, patrząc na kręcenie liczników w tamtych czasach) Skoro ma to być jazda rekreacyjna to skłaniałbym się bardziej ku 10W40 ;)

Mój miał przy licznikowym 197kkm i bynajmniej nie dlatego, że brał olej. Jazda rekreacyjna, czasem na spocik w trasę albo w klimacie dolce vita pokręcić się po mieście.
 
ma obecnie API SN a nie SJ
A w czym to ma przeszkadzać? Bardzo dobrze, że ma SN.

Jeśli nie masz zamiaru za każdym odpaleniem silnika jeździć nim sportowo, to wystarczy 5W30.

Szukam czegoś o zawartości ZDDP nie mniejszej niż 1000ppm.
Ale po co? Nie patrz tylko na ZDDP, ale na formulację oleju, na całość. Jeśli masz zamiar TYLKO jeździć sportowo, to Meguin 10W60. Jeśli masz zamiar sobie spokojnie pykać po mieście, czy nawet kawałek za miasto, to bez różnicy, czy to będzie 5W30, 5W40, czy 10W40. Jest jeszcze coś takiego jak HTHS.

Kiedy pomyślę, że autem którym serio jeżdzę żwawo mam VI 158 i lepkość 9.6....
To co?

jazda jest raczej normalna, rekreacyjna rzekłbym
Więc tym bardziej uważam, że za bardzo się przejmujesz, bo nie ma specjalnie nad czym.

Szególnie, że olej ten ma przejechać 2-3kkm na sezon i tyle.
Jak wyżej....

Można prosić o rozszerzenie tej myśli?
Rozpad związków powoduje na przykład depozyty.

co wynikało z takiej a nie innej technologii wykonywania silników wtedy.
Nie patrz tylko na silniki, ale też na to, że zmieniła się technologia produkcji olejów.

nie widzę przeciwwskazań, jedynie muszę sprawdzić poziom dodatków
Nic Ci to nie da. Pooglądasz sobie tabelki, cyferki i nic więcej. Gdzie Alfa zaleca, że MUSI być MInimum tyle i tyle poszczególnych związków?

Nie ma co się doktoryzować. Lotos 10W40 będzie idealny.
Post automatically merged:

5w30 był dozwolony tylko w trudnych warunkach klimatycznych
Jeszcze napiszę tylko, aby czytać uważnie, bo tam instrukcja mówi jasno odnośne lepkości i to co piszesz odnośnie olejów dla tego silnika, mija się z prawdą.
 
Oj tam od razu stary. CF2, tak, produkowany chyba do 2000-ego. TwinSparki jakoś potem unowocześniali? Przecież były JTSy...
Tak, Twin sparki były modernizowane aż do Euro 4.

Wystąpił po prostu podział na kilka grup, mieliśmy:
1.6 CF3 o mocy 105KM (tylko AR 147) i 120KM (AR 147 i 156)
1.8 CF3 o mocy 140KM (w miejsce poprzednich 144KM) stosowany w 156 i GT
2.0 Twin spark CF 3 o mocy 150KM stosowany chyba tylko w AR 147
2.0 JTS o mocy 165KM stosowany w GTV, 156 i GT

Jak widać włosi trochę tutaj skomplikowali sprawę. Występowały też zmiany konstrukcyjne pomiędzy CF2 i CF3 takie jak dodanie zaworku zwrotnego przy wariatorze i zmiany w ekologii czy układzie zapłonowym
 
Osobiście bym chyba poszedł w 5W50. Wybór masz bardzo duży i zależy od objętości portfela. Od najtańszych typu Elf, Valvoline , Eurol (prawdopodobnie ten sam pakiet co super lite 5w40, którego analizę masz na forum) przez Neste, Gulfa czy Liqui Moly po PAO-estrowe Penrite czy Repsol Carrera (wymieniam tylko wybrane).
 
Back
Top