• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa Romeo Giulietta QV 1.75 240KM TCT

Speedmaniac41

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo Giulietta QV 1.75TBi TCT
Marka samochodu
Alfa Romeo Giulietta 1.75
Budżet/ile litrów
250zł / 5l oleju + dodatki płuczące / modyfikatory tarcia
Styl jazdy
Silnik
1.75 TBi
Data produkcji
2015
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Nieznany
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W40 C3
Jaki olej masz obecnie
Selenia Sport 5W40 C3
Dzień dobry,

Zazwyczaj sam staram się pomagać w doborze oleju, teraz sam chętnie podyskutuję na ten temat do mojego nowego nabytku.

Samochód to Giulietta QV 240KM, skrzynia dwusprzęgłowa TCT. Przebieg 122tyś km.

Autko będzie używane do codziennej jazdy po około 20km do pracy, nie wykluczam wyjazdu na tor, lub długą krętą górską drogę ;)

Dotychczasowe wymiany oleju:
27 tyś km wlana Selenia Sport
52 tyś km wlana Selenia Sport
77 tyś km wlany jakiś Castrol
88 tyś km wlane PMO Extreme
98 tyś km wlane PMO Extreme
110 tyś km wlana Selenia Sport

Jak widać, interwały są dalekie od wymarzonych, dlatego początek eksploatacji to będzie intensywne płukanie. Tutaj prośba o doradzenie odpowiedniej chemii, ponieważ dotychczas używałem tylko postojowych płukanek.

Podczas płukania nie chcę stosować jakiegoś super drogiego oleju, ponieważ i tak będzie wylewany po ~6tyś km. Normami Fiata też się nie przejmujemy, bo gwarancji dawno auto już nie ma. Większość QV po gwarancji i tak lata na 5W50, ja chciałbym jednak trzymać się lepkości SAE40. Moje propozycje na czas płukania (2 lub 3 wymiany) to:
- Castrol Magnatec 5W40 C3
- Motul X-Clean 5W40 C3
- Bliżej nieokreślony Full-saps 5W40.

Po płukaniu pomyślimy nad czymś docelowym ;)
 
E to nie kupować, polityka cenowa taka sama jak orlenu i lotosu, najdrożej na świecie na stacji :)

"U mnie w Łodzi hurtownia motoryzacyjna ma wielki baner Agip/Eni i mnóstwo olejów ich olejów silnikowych na wystawce."

To może się dystrybutor ruszył, tyko ceny nie są z kosmosu?
 
Last edited:
@Leo
Dramatu nie ma.
Pytanie co sobą reprezentują te oleje.
1633975424403.png
 
Jak przetestuję dam znać, podejrzewam, że ciężko będzie znaleźć na forum kogoś kto je zalewał
 
Nie zatrze ;) Miałem na myśli raczej analizę zużytego oleju. W moim silniku jest mokry pasek rozrządu, który miewa tendecnję do łuszczenia. Gdy pasek zaczął wyglądać podejrzanie po prostu go wymieniłem, Co się okazało,, miał ślady przedwczesnego zużycia, i małe pęknięcia, a to wszystko szło w olej. Ot taka mała niespodzianka.
 
Tu nie chodzi o olej ( akurat u mnie był total i lotos, ), łuszczenie paska, było spowodowane jego kiepską jakością, do czego pośrednio przyznał się producent organizując akcję naprawczą w 2018r dla wybranych rmodeli/roczników. W przypadku awarii na gwarancji jedno ASO uznawało, drugie nie a trzecie dawało upust na naprawę. Zresztą i tak leję oleje zgodnie z normą PSA.
 
Analiza zużytego oleju jest pewną poszlaką, rzeczywiście można określić czy dobrze sprawdza się w Twoim silniku, oraz czy jest wszystko z silnikiem w porządku. Jeżeli chcesz, to możesz założyć temat z prośbą o analizę oleju świeżego, wtedy będziesz mieć porównanie zużytego i świeżego :) Jak się znajdzie 10 osób to koszt nie przekracza 20zł na osobę
 
Nie wydaje mi się, żeby doszło do większych szkód, dosyć wcześnie wymieniłem pasek, mam zwyczaj do częstego zaglądania pod korek wlewu a tam go widać. Gorszy problem mieli Ci, którym pasek się zerwał, lub złuszczył na tyle, że zapychał kanaliki olejowe.
 
W W-wie Eni jest dostępne w jednej z hurtowni która prowadzi sprzedaż przez allegro, a punkt stacjonarny mają między innymi na Jagiellońskiej. Niedaleko W-wy jest też w Pruszkowie autoryzowany dystrybutor. Importerem jest Techem Polska. Ja jeździłem na Eni Agip Eurosports 5W50 i nie odczułem większej różnicy pomiędzy nim, a Mobilem, który króluje w tej lepkości. Do Agipa zniechęciła mnie ta tragiczna dostępność, brak opakowań 1l w interesujących mnie lepkościach (5W50, 10W60). Firma ma oczywiście sentymentalną wartość dla fanów sportów motorowych itd. Dosyć dobrze dbają o bieżące dostosowanie do najnowszych norm producentów. U 🇷🇺 jest parę analiz, ogólnie oleje przyzwoite ale nie warte takiego zachodu z pozyskiwaniem.
 
@Janciak123 ja też mieszkając w W-wie nie mam aż tak dużego kłopotu jak ktoś kto nie ma tyle szczęścia aby mieć u siebie jednego z tych paru dystrybutorów.
 
Jak idę sobie do hurtowni i biorę z półki butelkę ENI zamiast Motula to jest jakiś zachód z pozyskaniem?
Taki że nie każdy ma hurtownię Eni pod domem lub w obrębie miasta w którym mieszka. Ja jestem skazany na zakup przez Allegro, gdzie kupuję u dwóch sprawdzonych sprzedawców, żeby zminimalizować prawdopodobieństwo trafienia na podróbkę, mają bardzo dużo popularnych olejów, Motuli, Mobili ale egzotyki brak :/
 
Odnosnie egzotyki, wyobraźmy sobie inną sytuację, załóżmy, że filipicnzyk czy wietnamczyk idzie sobie kupić olej do swojej maszyny a w sklepie stoi sobie poczciwy Lotos, co on sobie o nim pomyśli? :)
 
Żeby wrócić do tematu... Co sądzicie o Mobilu ESP 0W40 jako oleju docelowym? Spełnia ACEA C3 (według instrukcji to minimum) oraz dodatkowo MB 229.51

Jaki interwał przyjąć na tym oleju?

Z drugiej strony o wiele tańszy Eurol też spełnia te normy...
 
Mobil to jest generalnie klasa w sobie jeżeli chodzi o oleje EP/ESP. Ale jeżeli nie chcesz jeździć w longlife to raczej mało opłacalne, lepiej wziąć tańszego Eurola czy cokolwiek innego i wymieniać co 10000 km.

Jeżeli chcesz Mobila to szarpnij się jeszcze na 2-3 testy oleju (same pierwiastki) i ściągaj sobie 100ml po 10000 kilometrów, potem po 15 i jak nadal będzie ok to po 17 albo 18. Dowiesz się ile ten olej możesz trzymać w silniku przy swoim użytkowaniu i wtedy wykorzystasz jego potencjał, a przy okazji opłaci się bo różnica w cenie powinna się po paru wymianach mniej zwrócić.
 
Tak mi się wydawało, na moim obecnym stanie wiedzy bezpieczniej dla silnika jest zastosować tańszy olej i zmienić częściej niż ciągnąć lepszy olej "po granicy" tym bardziej, że mój styl jazdy nie jest jednostajny.
 
Aktualizacja:

Pierwszy olej jaki zastosowałem to Motul X-Clean 5W40 C3. Przy wymianie użyłem płukanki postojowej od Liqui Moly. Po 12 000km na Motulu góra silnika wyglądała jak na zdjęciu: Olej był mocno ciemny na bagnecie.

Subiektywna opinia: Jest widoczne trochę nagaru. Lakier mocno widoczny na wszystkich elementach. Filtr oleju po otworzeniu go za pomocą szczypiec był czysty, to znaczy, że nie było w nim ciał stałych zauważalnych gołym okiem.

Za ten stan silnika nie winię Motula, a niefrasobliwe podejście do wymian oleju przez poprzednią właścicielkę.

Wczoraj zmieniłem olej na Eurol Fluence 5W40 + Oilsyn LongLife. Przed wymianą zdemontuję odmę i wrzucę tutaj zdjęcie abyśmy wspólnie przekonali się do efektów płukania.
 

Attachments

  • IMG_20220701_191333040.jpg
    IMG_20220701_191333040.jpg
    5,4 MB · Odwiedzin: 171
Back
Top