• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa Romeo Giulietta QV 1.75 240KM TCT

Speedmaniac41

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo Giulietta QV 1.75TBi TCT
Marka samochodu
Alfa Romeo Giulietta 1.75
Budżet/ile litrów
250zł / 5l oleju + dodatki płuczące / modyfikatory tarcia
Styl jazdy
Silnik
1.75 TBi
Data produkcji
2015
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Nieznany
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W40 C3
Jaki olej masz obecnie
Selenia Sport 5W40 C3
Dzień dobry,

Zazwyczaj sam staram się pomagać w doborze oleju, teraz sam chętnie podyskutuję na ten temat do mojego nowego nabytku.

Samochód to Giulietta QV 240KM, skrzynia dwusprzęgłowa TCT. Przebieg 122tyś km.

Autko będzie używane do codziennej jazdy po około 20km do pracy, nie wykluczam wyjazdu na tor, lub długą krętą górską drogę ;)

Dotychczasowe wymiany oleju:
27 tyś km wlana Selenia Sport
52 tyś km wlana Selenia Sport
77 tyś km wlany jakiś Castrol
88 tyś km wlane PMO Extreme
98 tyś km wlane PMO Extreme
110 tyś km wlana Selenia Sport

Jak widać, interwały są dalekie od wymarzonych, dlatego początek eksploatacji to będzie intensywne płukanie. Tutaj prośba o doradzenie odpowiedniej chemii, ponieważ dotychczas używałem tylko postojowych płukanek.

Podczas płukania nie chcę stosować jakiegoś super drogiego oleju, ponieważ i tak będzie wylewany po ~6tyś km. Normami Fiata też się nie przejmujemy, bo gwarancji dawno auto już nie ma. Większość QV po gwarancji i tak lata na 5W50, ja chciałbym jednak trzymać się lepkości SAE40. Moje propozycje na czas płukania (2 lub 3 wymiany) to:
- Castrol Magnatec 5W40 C3
- Motul X-Clean 5W40 C3
- Bliżej nieokreślony Full-saps 5W40.

Po płukaniu pomyślimy nad czymś docelowym ;)
 
myślę że powinieneś skrócić ten interwał, 12 tys. to też chyba lekkie przegięcie.. nie wiem dokłądnie jak eksploatujesz obecnie samochód, ale myślę że 10 tys. to raczej max, zresztą pisałeś na początku tego tematu że chcesz zmieniać przez pierwsze 2 - 3 razy po 6 tys....
 
Zmiana pracy spowodowała, że robię po 100km dziennie, 90% to trasa z prędkością około 110km/h.

Rzeczywiście miałem zmieniać częściej, ale nawał obowiązków spowodował, że o tym zapomniałem.
 
To jak robisz takie traski to zmieniaj sobie co 10 tys., możesz dodać Oilsyn LL też na jeden interwał, a oprócz tego przy każdej wymianie plukanka postojową i na pewno wyprowadzisz ten silnik na prostą.
 
@wlyszkow wypowiesz się w tym temacie?

Jak długo trzymać Eurola + Oilsyn?

Co do następnego oleju? (Myślałem nad 9100 / 9200 lub kolejny raz Oilsyn)

Jakich efektów mniej więcej można się spodziewać po płukaniu?
 
Od ostatniej wymiany minęło 8 miesięcy i 9000km, więc czas zamówić kolejne smarowidło.
W tym czasie wśród interesujących mnie olejów trochę się zmieniło. Zarówno Motul X-Clean jak i Eurol Fluence w swoich najnowszych edycjach straciły zalecenia do stosowania w silnikach, gdzie wymagana jest norma Fiat 955535.GH-2.

Zależy mi na możliwie wysokim Kv100 (Selenia >15) w ramach zakresu przewidzianego dla SAE40.

Może jakiś inny producent dodał coś ciekawego do swojej oferty?
 
Texaco Ultra S i Shell HX8 ECT.
 
A może Mobil1 X3 0w40? Wg mnie bardzo ciekawa 40stka
 
Ile kosztują jakieś inne 5W40 C3 PAO ester bo nawet nie wiem?

Ravenol RUP 4L 344zl kosztuje
 
Last edited:
Wysokie KV100 i GH2 to będzie ciężko. Fuchs Titan Supersyn C3 5W-40 (14,4)?
 
@wlyszkow dobrze wiesz, że nie ma olejów opartych na PAO/estrach w normie C3 przy lepkości 5W40, są takie które zawierają niewielką domieszkę tych baz. Najczęściej ich producenci nie certyfikują ich na aprobaty, tylko deklarują zgodność, nie róbmy ludziom nie będących w temacie wody z mózgu. Ten motorex jest po prostu bardzo drogim olejem, to że są jeszcze droższe niczego w tej kwestii nie zmienia.
 
To w końcu chcesz z normą GH2 czy po prostu cokolwiek w 5W-40?
 
Posiadanie tego zalecenia jest miłym dodatkiem. Jeżeli dwa oleje w ten samej cenie będą miały taką rekomendację to kupię ten z rekomendacją, jednak jeżeli jest coś innego z przekonującym argumentem, dla którego warto to kupić to dlaczego by nie spróbować, przecież gwarancji na samochód już dawno nie ma.
 
To zalecenia producenta obowiązują tylko do końca gwarancji?
 
@wjarzab w zasadzie, tak, bo coś Cię zobowiązuje do ich przestrzegania, po zakończeniu gwarancji? Trzyma Cię coś, żeby np. zamiast A5/B5 stosować C2, albo zamiast API SL, stosować API SN, a zamiast 0W30 zalać 0W40? No nie, możesz sobie później eksperymentować do woli i czy mając zalecane np. Fordowskie 913D (A5/B5 5W30) zaczniesz stosować PSA 2290 (C2 5W30) zrobisz silnikowi jakąś krzywdę? Biorąc pod uwagę taki szczegół, że taki przykładowy silnik w Fordzie wyjechał z fabryki PSA? 🤔 A co się stanie, jeżeli do tego silnika wleję nagle C3, skoro taki M1 ESP 5W30, będąc olejem C2/C3 dostał aprobatę PSA 2290, wskazując jasno, że dopuścili do stosowania olej klasy C3 🤭
 
Back
Top