• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa Romeo Giulietta QV 1.75 240KM TCT

Speedmaniac41

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo Giulietta QV 1.75TBi TCT
Marka samochodu
Alfa Romeo Giulietta 1.75
Budżet/ile litrów
250zł / 5l oleju + dodatki płuczące / modyfikatory tarcia
Styl jazdy
Silnik
1.75 TBi
Data produkcji
2015
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
Nieznany
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W40 C3
Jaki olej masz obecnie
Selenia Sport 5W40 C3
Dzień dobry,

Zazwyczaj sam staram się pomagać w doborze oleju, teraz sam chętnie podyskutuję na ten temat do mojego nowego nabytku.

Samochód to Giulietta QV 240KM, skrzynia dwusprzęgłowa TCT. Przebieg 122tyś km.

Autko będzie używane do codziennej jazdy po około 20km do pracy, nie wykluczam wyjazdu na tor, lub długą krętą górską drogę ;)

Dotychczasowe wymiany oleju:
27 tyś km wlana Selenia Sport
52 tyś km wlana Selenia Sport
77 tyś km wlany jakiś Castrol
88 tyś km wlane PMO Extreme
98 tyś km wlane PMO Extreme
110 tyś km wlana Selenia Sport

Jak widać, interwały są dalekie od wymarzonych, dlatego początek eksploatacji to będzie intensywne płukanie. Tutaj prośba o doradzenie odpowiedniej chemii, ponieważ dotychczas używałem tylko postojowych płukanek.

Podczas płukania nie chcę stosować jakiegoś super drogiego oleju, ponieważ i tak będzie wylewany po ~6tyś km. Normami Fiata też się nie przejmujemy, bo gwarancji dawno auto już nie ma. Większość QV po gwarancji i tak lata na 5W50, ja chciałbym jednak trzymać się lepkości SAE40. Moje propozycje na czas płukania (2 lub 3 wymiany) to:
- Castrol Magnatec 5W40 C3
- Motul X-Clean 5W40 C3
- Bliżej nieokreślony Full-saps 5W40.

Po płukaniu pomyślimy nad czymś docelowym ;)
 
@wjarzab

W przypadku Fiata sytuacja jest kontrowersyjna. W okresie gwarancji masz jeden olej którego możesz stosować, jest to Selenia. Żaden inny olej oficjalnie nie spełnia ich norm.

Instrukcja dopuszcza stosowanie oleju 5W40 C3 tylko w ramach uzupełnienia stanu lub w sytuacji gdy oryginalne oleje nie są dostępne. Chociaż co już w ogóle jest dziwne to w mojej papierowej instrukcji widnieje zapis o 5W40 ACEA A3. Ale w tej samej instrukcji nie ma w ogóle mojego silnika jest silnik 940A1000, podczas gdy ja mam 940B2000. Na moje okno wprowadzili nowy silnik a instrukcje mieli jeszcze stare, więc dawali do aut jak leci
 
@Speedmaniac41 Motul X-Clean 5w40 deklaruje, iż spełnia wymagania GH2, pytanie czy także bierzesz pod uwagę np. Castrol Edge 0w40 C3, Mobil 1 FS 0w40, Petronas Syntium 7000 0w40 czy wchodzi w grę tylko opcja z "oficjałką", wtedy wybór jest oczywisty.
 
Stara edycja Motula spełnia GH-2 na nowej już tej informacji nie ma.

Castrol spełnia API SP co jest niewątpliwym plusem.
Ten Mobil nie wydaje mi się ciekawy, od niego wolałbym wersję X3 0W40 Petronas podobnie jak Mobil FS, w dodatku niska lepkość
 
w dodatku niska lepkość
Przeczytałeś to co napisał @SACZI ze zrozumieniem?
Co ci da bazowo wysokie KV100?
Będziesz sprawdzał co 1000km czy lepkość nie spadła?
Nie rozumiem takiego fiksowania się, olej ma się mieścić w pewnych widełkach i tyle.

Ale jak już koniecznie masz taką potrzebę to popatrz na 0W40 RN17 RSX
Taki castrol edge 0W40R ma KV100 16
 
Przeczytałem i się z nim nie zgadzam. Producent nie bez powodu zaleca olej z normą GH-2, która polega właśnie na tym, aby olej był bliżej górnej granicy przedziału, niż dolnej.

Analiza spoko, tylko mam tam teraz Oilsyn LL więc nie mam punktu odniesienia. Zastosowanie dodatku pewnie ma wpływ na lepkość czy TBN.
 
Przebieg na oleju z płukanką 9786km czas płukania od 03.08.2022 do 02.05.2023
Olej Eurol 5W40 C3 + Oilsyn LL.

Zdjęcia góry silnika po płukaniu:

IMG_20230502_170013834_HDR.jpg


IMG_20230502_170024316_HDR.jpg


Efekt na zdjęciach i na żywo nie powala, liczyłem na coś więcej. Niemniej jednak olej spłynął bardzo ciemny, więc na pewno coś zostało umyte. Praktyka pokazuje, że lakier jest bardzo ciężko usunąć, więc nic dziwnego że pojedyńcze płukanie niewiele w tej kwestii dało. Zapraszam do dyskusji :)

PS. Zdjęcie silnika przed płukaniem znajduje się na stronie 2 tego wątku
 
No właśnie. Nie pomoże, a może zaszkodzić. Wszystkie części ruchome są czyściutkie, a ryzyko odklejenia lakieru i zatkania lub zarysowania czegoś są minimalne. Łatwo epatować czystością mając bzyczka 100KM, tu już jest jednak konkretna moc jednostkowa.
 
Szczerze mówiąc nie jestem przekonany co do sensu powtarzania płukania.
Jeden interwał pokazał brak efektów widzianych gołym okiem, dlatego uważam, że nie ma sensu wydawać znowu pieniędzy na kolejną płukankę, po której będę zawiedziony. Pozostanę przy płukaniu przed każdą wymianą oleju.

Natomiast z racji powoli zbliżającego się przebiegu 150tys km chciałbym zadbać o wtryskiwacze i układ dolotowy.
Mam w planie chemiczne czyszczenie zaworów. Planuję zaaplikować jakiś środek na nagar, który się tam znajduje i spróbować go zmiękczyć przed czyszeniem mechanicznym (ręcznym) Jakie specyfiki polecacie?

Chętnie poczytam też o dodatkach do paliwa mających czyścić wtryskiwacze GDI.
 
Np. STP Ultra 5w1 Petrol.
 
@wlyszkow Pierwsze czyszczenie wtryskiwaczy po przebiegu 150 tys km. Wybrać Oilsyn PEA Tech Petrol Doctor czy Archoil 6400-P MAX? Czym się od siebie różnią? I jaka jest różnica pomiędzy nimi a innymi środkami na rynku, np. produkcji Liqui Moly?
 
Lepiej Oilsyn Petrol Dr wielokrotnie silniejszy od AR6400p i czyści kompletnie wszystko po drodze.
Były tutaj testy różnych preparatów i dopiero Petrol Dr wykazywał zauważalne działanie na jednym baku i jedno opakowanie. Nie znam mocniejszego.
 
Różnica w cenie nie jest duża, więc kupię to co polecasz :) Kiedy czyszczenie jest skuteczniejsze, gdy użyję jedną puszkę na 40L paliwa, czy rozdzielę ją na 80L? (Stężenie vs czas działania)
 
Min 40L benzyny wiec w praktyce na pełny bak benzyny w większości wyjdzie. Czas i dawka maja znaczenie byle było te kilka godzin jazdy, najlepiej jazda mieszana na początek a na koniec trasa albo 50/50
 
Back
Top