• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW 320d Efficient Dynamics (N47T)

Kozenko

Użytkownik
Samochód
BMW F31, 320d (N47) 2013, BMW F20 118d (B47) 2017
Cześć Panowie,

Przyszła i na mnie kolej.
Żeby doprecyzować to kilka faktów poniżej. ;)
  • Samochód: BMW 320d Efficient Dynamics<i></i>
  • Silnik: Diesel 2.0 - N47T / Jest DPF / Fabrycznie 163km / Aktualnie po programie 230km/470NM<i></i>
  • Roczny przebieg: +/- 25 000 km<i></i>
  • Przebieg na dzień dzisiejszy: 247 000 km<i></i>
  • Przebieg od ostatniej wymiany oleju: 10 000 km<i></i>
  • Aktualnie w silniku: Eurol Syntence FS 0W-30 + AR9100<i></i>
  • Rekomendacje producenta:
    W przypadku wyboru oleju silnikowego
    należy zwrócić uwagę, aby olej ten wykazywał
    jedną z podanych klas lepkości:</SIZE>
    • SAE 0W-40,
    • SAE 0W-30,
    • SAE 5W-40
    • SAE 5W-30
    w przeciwnym razie może dojść do usterek
    w działaniu lub do uszkodzenia silnika.

    Dopuszczone rodzaje olejów:
    • BMW Longlife-04
    • ACEA C3
    <i>
    </i>
  • Użytkowanie samochodu: <SIZE size="125">60% Trasa / 40% Miasto<i></i>

Styl jazdy umiarkowany. Raz spokojnie a raz dynamicznie lub bardzo dynamicznie.
Temat olejowy zgłębiam od około pół roku. Cały czas uczę się tutaj na forum i uzupełniam wiedzę z innych źródeł. ;)
Pomóżcie proszę jaki olej dobrać i dlacego. A może zostać przy tym samym?
Przed aktualnym zestawem (Eurol Syntence FS 0W-30 + AR9100) poprzedni właściciel jeździł najprawdopodobniej na Motulu 5W30. To będzie moja druga wymiana w tym samochodzie.
Aktualnie słychać już wyraźnie gorszą kulturę pracy szczególnie w dolnym zakresie obrotów (mocniejsze klekotanie).
Z góry dzięki za pomoc.
 
Ja bym został przy Eurol Syntence FS 0W-30 + AR9100 dobra oliwa. Chłopaki chwalą w swoich VW więc myśle że w Twoim BMW też jest bardzo ok.
 
W sprawie olejów, to niewiele pomożemy - sam wiesz, co na rynku dobre.
Ja jestem zwolennikiem wyższych lepkości, a więc zalecałbym oleje klasy xW40.

Zastanawia mnie, co masz na myśli pisząc:
Kozenko napisał:
...
Aktualnie słychać już wyraźnie gorszą kulturę pracy szczególnie w dolnym zakresie obrotów (mocniejsze klekotanie)....

Od czego ta kultura pracy?
Od rozrzedzonego oleju, który stracił parametry, czy sam "silnik ma już dość"?
0W30 może być zbyt "cienki", skoro producent zaleca lepkości aż po 5w40.
 
Niekoniecznie kultura pracy ma coś wspólnego z jakością oleju czy ogólnym stanem silnika. Oleje przy innych bazach czy pakietach dodatków będą miały inne właściwości przewodzenia dźwięku, a nawet minimalna różnice mogę dać różne postrzeganie dzwieku - silnik spalinowy najcichszy nie jest ;) Więc nie brał bym dźwięku jako wyznacznika jakości oleju.

Jeżeli nie chcesz zostać przy Eurolu, to spróbuj Shella Ultra ECT C3. Będziesz miał sensowna bazę i produkt od sprawdzonego producenta. Extreme Lubricants 5W-30 GTI też będzie ok.

Możesz też spróbować więc Eurola, ale bez dodatku Archoila. On też może mieć wpływ na dźwięk silnika.
 
Ten setup się sprawdza nie tylko w vag-ach, beemki z większą mocą też nie są mu obce ;). Trochę do wyboru jest, ale imho krokiem do przodu jest Extreme C3 solo lub z witaminami ....albo "efes" +AR9200 (chyba wrzucę tu w końcu tą analizą z [mention]tomek evo[/mention] auta - może się nie obrazi ;) ). Można też zrobić lekki krok w bok i zalać M1 0w40 ESP z którymś AR...ale w jego przypadku potrzebne dobre źródło, choć problemu z tym nie powinno być.
 
Ja jestem zdania, ze nie warto pakowac wszedzie dodatki... ale to moja osobista opinia.
 
też mi się tak wydaje.. i o ile do Ravenola VST lałem AR 9100, do Neste City Pro również, o tyle do następnego Extreme Lubricants 5w40 już nie doleję nic, wg mnie nie ma takiej potrzeby.
 
Co do kultury pracy, to miałem na myśli to, że do ok 9 000 km była super, naprawdę. Dźwięk silnika był taki wygładzony.
Teraz przy niższych obrotach tak zaklekocze.
Podobnie było na poprzednim oleju. Podejrzewam właśnie utrate na parametrów oleju, który został rozrzedzony paliwem.
Może skuszę się na analizę to będziemy wiedzieć coś więcej. ;)

Czy 0W30 za cienki.
Być może, nie wiem ale specjalnie zalałem taką oliwę, żeby zrobić mu lżej na zimnym rozruchu bo w tym silniku rozrząd jest dosyć delikatny.
Z drugiej strony Eurol jak na oliwe 0W30 ma dosyć wysoką lepkość w 100 stopniach - 12.4 cSt. Więc nie wiem czy za cienki.

Szczerze mówiąc myślałem nad takim samym zestawem jak mam obecnie czyli Eurol Syntence FS 0W-30 + AR9100</COLOR><i></i> albo wlać SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AM-L 5W30 i ewentualnie uzupełnić to AR9100.

Co myślicie o tym drugim?
Zainteresuje się również wspomnianym przez Was tutaj Extreme Lubricants A.M.G. VR2 5W-30 GTI - szkoda tylko że mid saps. ;)

<COLOR color="red">@Cytrynowiec<i></i> co miałeś na myśli pisząc żeby wlać "efes'a"? Jeszcze nie śmigam w grypserce olejowej tak płynnie. :D

Mógłby ktoś z Was, na pewno macie znacznie większą wiedzę ode mnie, wskazać w czym Extreme Lubricants A.M.G. VR2 5W-30 GTI będzie miał przewagę nad obecnym Eurolem.
I ewentualnie jak się ma do tego wyżej wymieniony Shell?
Byłbym bardzo wdzięczny.
Jak wspominałem cały czas zdobywam wiedzę w temacie olejów i dokształcam się. ;)
 
Dźwięk zmienia się ze względu na dodatek paliwa i zmianę gęstości oleju - inne przewodzenie dźwięku. Nie ze względu na utratę parametrów - chyba że jest bardzo duża i silnik nie jest smarowany. Oleje spełniające normy LL spokojnie przetrwają 10000 kilometrów i będą nadal chronić silnik mimo dodatku paliwa.

Motula był HC, a Eurol ma pewnie większy dodatek PAO to i inaczej zmienia się przewodnictwo dźwięku przy zmianie gęstości. Zwłaszcza na zimno.
 
No to w takim razie analiza ilości paliwa w oleju i lepkość w 100*C dadzą odpowiedź na problem.

Ja sugerowałbym SAE40, ale jak piszesz, rozrząd może być "przeszkodą".
Lepkość między 0w30, a 0w40 w 40*C jest jak 1:1,5, czyli ~55:75 mm^2/s.

Co na temat SAE40 w tym silniku mówi ASO, a co użytkownicy?
Nie mam w ogóle rozeznania w tych silnikach ...
 
To żadna grypserka ,Efes to Eurol (FS Syntence;)) i tak jak pisałeś jest bliski 0w40. Extreme to przewaga bazowa (IV i V grupa) i pakietowa z molibdenem i to w sporej ilości,. Patrząc przez pryzmat ekonomii mamy Texaco PRO DS-V ze znanym pakietem dodatków, lub Total Quartz Ineo Long Life 5W-30. Odnośnie Shella AM-L widziałem tylko UOA i pakiet jest standardowy z niedużą dawką boru i moly, bazowo myślę że będzie sporo GTL więc i parametry mogą być ciekawe. Odnośnie AR9100 to ma zastosowanie głównie tam gdzie oleje mają mniejszy pakiet antyzużyciowy (mid-saps/low saps), a jak mamy na pokładzie DPF to imho jeżeli chcemy mieć spokojniejszą głowę i robić większe interwały to warto. Czy Extreme solo będzie lepszy niż Eurol+AR9100 ? To pokaże tylko analiza, gdybać możemy, ale może być różnie, więc lepiej poczekać na wyniki takowych analiz.
Oem który robi Shell też jest ciekawy, ale cena już nie za bardzo: https://www.oil-club.ru/forum/topic/19237-bmw-twinpower-turbo-longlife-04-0w-30-svezhee/

Aha..analiza UOA to dobry pomysł.
 
Analiza teraz, albo max 3-4 tygodnie przed zmianą oleju.
Będzie czas, żeby się zastanowić co wlać na serwisie.
 
To teraz kilka pytań. :)
Skoro Extreme jest na grupie IV i V oraz posiada pakiet z molibdenem to wlewać go solo czy z AR9100?
Chciałbym, żeby DPF pożył więc fajnie byłoby low saps zalać.
Dlatego Shella AM-L nie wykluczam (ze względu na low saps) ale na pewno dołożę AR jeśli się zdecyduję na ten olej.
OEM mogę mieć w całkiem przyzwoitej cenie:
  • 0W30 - 43zł/L
  • 5W30 - 36zł/L

Budżet jaki sobie założyłem to max 300zł (muszę kupić 6L).
 
N47 jak wiekszosc BMW w dieslu ma bardzo słabe rozrządy. A ten silnik na forach zahodnich uchodzi za bardzo niesławny. Z doświadczenia podpowiem, że do ochrony rozrządu tylko XW40. Przerabiałem w swoim rozciagnieciu łańcucha. Po naprawie tylko 5w40 i żadnych problemów przez nastepne 170 000, dodatkowo z podniesioną mocą


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Tak właśnie mi się wydawało, ale jak pisałem wcześniej, nie znam tych silników (chociaż N47 kojarzę ...).
 
ale ciężko znaleźć dobre XW-40 z normą LL-04
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f31-320d-eff-dyn-tou/repair-manuals/11-engine/11-00-engine/1VnZ1vFi9W
 
Tak, zwlaszcza, że producenci wycofują normy BMW z olejów. Total 5w40,krajowy Orlen i Lotos 5w40 C3 miały te normę, Lotos do niedawna miał, teraz nie ma, najnowszy kanister nie ma ll04, ma za to porsche a40 i 229.51. Szukałbym w normach 229.51 mercedesa. Szersza norma, bardziej wymagająca.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Zastanawiałem się właśnie która norma C30, 507.00 czy 229.51 jest najbardziej podobna do LL-04.
 
C30 i 504/507 to takie same normy. Tutaj mozna sobie porównać. Tam pomyłka - zamiast A30 powinna być C30.

054e20accf9105860412915741a5370d.jpg



Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Dodano po 11 minutach 54 sekundach:
Re: BMW 320d Efficient Dynamics (N47T)
zslawek napisał:
ale ciężko znaleźć dobre XW-40 z normą LL-04
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f31-320d-eff-dyn-tou/repair-manuals/11-engine/11-00-engine/1VnZ1vFi9W


Z ten normy u rosjan na forum bardzo mocnym graczem byl Orlen 5w40 C3, prawie najlepsze parametry. Używałem tego oleju, aczkolwiek w turbo benzynie. Jest tego troche do wyboru :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Back
Top