• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW 320d Efficient Dynamics (N47T)

Kozenko

Użytkownik
Samochód
BMW F31, 320d (N47) 2013, BMW F20 118d (B47) 2017
Cześć Panowie,

Przyszła i na mnie kolej.
Żeby doprecyzować to kilka faktów poniżej. ;)
  • Samochód: BMW 320d Efficient Dynamics<i></i>
  • Silnik: Diesel 2.0 - N47T / Jest DPF / Fabrycznie 163km / Aktualnie po programie 230km/470NM<i></i>
  • Roczny przebieg: +/- 25 000 km<i></i>
  • Przebieg na dzień dzisiejszy: 247 000 km<i></i>
  • Przebieg od ostatniej wymiany oleju: 10 000 km<i></i>
  • Aktualnie w silniku: Eurol Syntence FS 0W-30 + AR9100<i></i>
  • Rekomendacje producenta:
    W przypadku wyboru oleju silnikowego
    należy zwrócić uwagę, aby olej ten wykazywał
    jedną z podanych klas lepkości:</SIZE>
    • SAE 0W-40,
    • SAE 0W-30,
    • SAE 5W-40
    • SAE 5W-30
    w przeciwnym razie może dojść do usterek
    w działaniu lub do uszkodzenia silnika.

    Dopuszczone rodzaje olejów:
    • BMW Longlife-04
    • ACEA C3
    <i>
    </i>
  • Użytkowanie samochodu: <SIZE size="125">60% Trasa / 40% Miasto<i></i>

Styl jazdy umiarkowany. Raz spokojnie a raz dynamicznie lub bardzo dynamicznie.
Temat olejowy zgłębiam od około pół roku. Cały czas uczę się tutaj na forum i uzupełniam wiedzę z innych źródeł. ;)
Pomóżcie proszę jaki olej dobrać i dlacego. A może zostać przy tym samym?
Przed aktualnym zestawem (Eurol Syntence FS 0W-30 + AR9100) poprzedni właściciel jeździł najprawdopodobniej na Motulu 5W30. To będzie moja druga wymiana w tym samochodzie.
Aktualnie słychać już wyraźnie gorszą kulturę pracy szczególnie w dolnym zakresie obrotów (mocniejsze klekotanie).
Z góry dzięki za pomoc.
 
https://www.oil-club.ru/forum/topic/31562-motorex-xperience-fs-x-5w-40-svezhee/

Ale nie wiem czy w Polsce dostępny.
 
A co powiecie o Aral Supertronik 0W+40 lub Aral Supertronik Diesel 0W+40 https://www.aral.de/de/global/retail/shop-und-waschen/schmierstoffe/aral-schmierstoffe.html
miał ktoś z nimi do czynienia?
 
Z temperatu plyniecia -60°C czy zaplonu 244°C mowimy o oleju PAO. Dodatkowo w Niemczech okreslony jako "vollsynthetisch".
 
poziom1989 napisał:
https://www.oil-club.ru/forum/topic/31562-motorex-xperience-fs-x-5w-40-svezhee/

Ale nie wiem czy w Polsce dostępny.


Ale to jest full saps nie do dpf...


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
No i nie wiem panowie. ;)
Skłaniam się do Shell Helix Ultra Professional AM-L 5W-30.
Lepkość w 100st jak na w W30 jest w porządku (12.11 cSt).
Low saps. Oficjalna aprobata BMW też jest.
Uzupełnię dodatkowo AR9100.

Jeszcze jedno pytanie dotyczące analizy UOA.
Do czego służy TAN w analizie UOA i czy warto dopłacić i wziąć ten parametr?

Dodano po 2 godzinach 10 minutach 58 sekundach:
Chyba znalazłem.
TAN: Liczba kwasowa jest miarą ilości kwasów lub dodatków kwasowych w oleju. Wzrost TAN zwykle wskazuje na utlenianie, zanieczyszczenie wodą lub kwasowymi produktam
 
SACZI napisał:
No to w takim razie analiza ilości paliwa w oleju i lepkość w 100*C dadzą odpowiedź na problem.

Ja sugerowałbym SAE40, ale jak piszesz, rozrząd może być "przeszkodą".
Lepkość między 0w30, a 0w40 w 40*C jest jak 1:1,5, czyli ~55:75 mm^2/s.

Co na temat SAE40 w tym silniku mówi ASO, a co użytkownicy?
Nie mam w ogóle rozeznania w tych silnikach ...

Eurol Synthence FS 0W30 ma lepkość w 100 stopniach 12,4 czyli jest na granicy SAE40. Moim zdaniem to jest optymalna lepkość (12-12,5) w przypadku większości nowoczesnych diesli takich jak TDI, CDTI, JTD czy CDI. Wbrew pozorom wyższa lepkość nie zawsze musi być lepsza i akurat temperatura oleju w przypadku wyższej lepkości będzie wyższa i to jest zupełnie normalne. Chodzi o znalezienie odpowiedniego kompromisu bo lepkość poniżej 10 jest moim zdaniem już zbyt niska w przypadku intensywnej eksploatacji np. podczas szybkich przelotów autostradowych pod obciążeniem i ze sporymi prędkościami. Poza tym ważne jest jak olej zachowuje się w niskich temperaturach bo nie zawsze teoretycznie wyższa lepkość musi być gorsza. Mi FS wyjątkowo pasuje bo ma świetne parametry w pełnym spektrum temperatur, mocną w większości PAO-syntetyczna bazę i nowoczesny pakiet dodatków a do tego jego cena na tle konkurencyjnych produktów jest atrakcyjna bo za Millersa, Ravenola czy Amsoila zapłacimy 30-60 zł więcej a za Penrite prawie 100 zł wiecej. Pisze tu o olejach z aprobatą 504/507, z których każdy jest bardzo dobry ale Eurol najtańszy i najlepiej przebadany.
W przypadku tego BMW polecić mogę też Millersa EE lolonglife C3 5W30a jak ma być 5W40 to można popatrzeć w stronę Penrite Enviro+5W40 lub praktycznie połowę tańszego Eurola Fluenc-a 5W40.
 
Dzięki za pomoc.
Jeszcze nie zdecydowałem ale na dniach będę kupował olej wiec muszę coś wybrać.

Millers EE jak dla mnie 10cst w 100st to trochę mało.
Wolałbym tak jak pisałeś coś w okolicach 12 cst.

Zostałbym w sumie przy Eurolu Syntence FS ale jakoś brak aprobaty LL-04 na mnie działa niestety. :evil:
Dlatego właśnie rozważam AM-L Shella.
Ale to chyba głupie. Sam już nie wiem.
 
SACZI napisał:
Ten Eurol na papierze to jest potężny ...
Jest gdzieś jego analiza?

Na takim forum oil-club.pl jak tam wejdziesz to jest w dziale analiz :D

Dodano po 1 godzinie 8 minutach 1 sekundzie:
Kozenko napisał:
Dzięki za pomoc.
Jeszcze nie zdecydowałem ale na dniach będę kupował olej wiec muszę coś wybrać.

Millers EE jak dla mnie 10cst w 100st to trochę mało.
Wolałbym tak jak pisałeś coś w okolicach 12 cst.

Zostałbym w sumie przy Eurolu Syntence FS ale jakoś brak aprobaty LL-04 na mnie działa niestety. :evil:
Dlatego właśnie rozważam AM-L Shella.
Ale to chyba głupie. Sam już nie wiem.

Niektóre oleje z 504/507 jednocześnie spełniają LL04 a inne nie np. Eurol 0W30 czy Ravenol 0W30, choć są generalnie lepszymi olejami od Eurola 5W30 i Ravenola 5W30 z normami 504/507. Może są "za dobre" :) A tak na poważnie to słyszałem, że czasami w przypadku bardziej niszowych produktów dedykowanych pod konkretną normę producenci często nie badają oleju pod kątem spełniania innych norm bo wychodzą z założenia, ze dla innej normy to mają inny dedykowany produkt. Trzeba wziąć pod uwagę, ze producenci myślą mocno szablonowo i oni nie robią oferty dla takich "świrów" jak My.
 
Dzięki wszystkim za pomoc :!:

Wczoraj przesyłka od Tomka do mnie dotarła. ;)
Dzięki.

Stanęło ostatecznie na SHELL HELIX ULTRA PROFESSIONAL AM-L 5W30.

Jeszcze teraz tylko pytanie odnośnie pobierania oleju do analizy bo będę to robił pierwszy raz.
Do tych którzy to robili:
Pobieracie wkładając wężyk w otwór "bagnetowy"? ;)
 
No i fajny olej wybrałeś :)

Jak nie robisz płukanki to najlepiej w trakcie wymiany podsunąć buteleczkę i prosto z misy brać. Wężyk to jak płukasz albo jak nie masz możliwości pobrać w trakcie wymiany.

Chyba, że masz jak ja w Kijance - jakieś durne zabezpieczenia i nie da rady wężyka wsadzić. Wtedy tylko w trakcie wymiany.
 
Niestety nie będę miał możliwości pobrania oleju w trakcie wymiany więc muszę zrobić to wcześniej.
Mam nadzieję, że nie mam udziwnień i bez problemu wsadzę wężyk. ;)

Będę to chciał zrobić na rozgrzanym oleju.
Mam nadzieję, że ten pojemniczek, wężyk i strzykawka z archoil.pl wytrzymają. ;)
 
Wytrzymają bez problemu.
 
Czarnuch wyssany. :)

Eurol Syntence FS 0W-30 + AR9100 przejechał 11 400 km.

Pytanie. Ile może stać ta oliwa w kubeczku.
Bo będę miał chwilę chyba dopiero w piątek żeby to wysłać.
Ma to znaczenie, żeby jak najszybciej trafiło do analizy?

366fa8bd9a695cbf.jpg
 
Ok dzięki.
Z ciekawostek, to gdzieś chyba córka posiała mi kubeczek na olej który dostałem razem wężykiem i strzykawką w paczce z archoil.pl.
Agentka na etapie raczkowania więc jest główną podejrzaną.
Olej mam w pojemniku... uwaga... na mocz. :D
 
Back
Top