• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW 320d Efficient Dynamics (N47T)

Kozenko

Użytkownik
Samochód
BMW F31, 320d (N47) 2013, BMW F20 118d (B47) 2017
Cześć Panowie,

Przyszła i na mnie kolej.
Żeby doprecyzować to kilka faktów poniżej. ;)
  • Samochód: BMW 320d Efficient Dynamics<i></i>
  • Silnik: Diesel 2.0 - N47T / Jest DPF / Fabrycznie 163km / Aktualnie po programie 230km/470NM<i></i>
  • Roczny przebieg: +/- 25 000 km<i></i>
  • Przebieg na dzień dzisiejszy: 247 000 km<i></i>
  • Przebieg od ostatniej wymiany oleju: 10 000 km<i></i>
  • Aktualnie w silniku: Eurol Syntence FS 0W-30 + AR9100<i></i>
  • Rekomendacje producenta:
    W przypadku wyboru oleju silnikowego
    należy zwrócić uwagę, aby olej ten wykazywał
    jedną z podanych klas lepkości:</SIZE>
    • SAE 0W-40,
    • SAE 0W-30,
    • SAE 5W-40
    • SAE 5W-30
    w przeciwnym razie może dojść do usterek
    w działaniu lub do uszkodzenia silnika.

    Dopuszczone rodzaje olejów:
    • BMW Longlife-04
    • ACEA C3
    <i>
    </i>
  • Użytkowanie samochodu: <SIZE size="125">60% Trasa / 40% Miasto<i></i>

Styl jazdy umiarkowany. Raz spokojnie a raz dynamicznie lub bardzo dynamicznie.
Temat olejowy zgłębiam od około pół roku. Cały czas uczę się tutaj na forum i uzupełniam wiedzę z innych źródeł. ;)
Pomóżcie proszę jaki olej dobrać i dlacego. A może zostać przy tym samym?
Przed aktualnym zestawem (Eurol Syntence FS 0W-30 + AR9100) poprzedni właściciel jeździł najprawdopodobniej na Motulu 5W30. To będzie moja druga wymiana w tym samochodzie.
Aktualnie słychać już wyraźnie gorszą kulturę pracy szczególnie w dolnym zakresie obrotów (mocniejsze klekotanie).
Z góry dzięki za pomoc.
 
zslawek napisał:
ale ciężko znaleźć dobre XW-40 z normą LL-04
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f31-320d-eff-dyn-tou/repair-manuals/11-engine/11-00-engine/1VnZ1vFi9W


Z ten normy u rosjan na forum bardzo mocnym graczem byl Orlen 5w40 C3, prawie najlepsze parametry. Używałem tego oleju, aczkolwiek w turbo benzynie. Jest tego troche do wyboru :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
mini clubman napisał:
zslawek napisał:
ale ciężko znaleźć dobre XW-40 z normą LL-04
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f31-320d-eff-dyn-tou/repair-manuals/11-engine/11-00-engine/1VnZ1vFi9W


Z ten normy u rosjan na forum bardzo mocnym graczem byl Orlen 5w40 C3, prawie najlepsze parametry. Używałem tego oleju, aczkolwiek w turbo benzynie. Jest tego troche do wyboru :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Jak ten Orlen sprawował sie zimą?
 
zslawek napisał:
ale ciężko znaleźć dobre XW-40 z normą LL-04
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f31-320d-eff-dyn-tou/repair-manuals/11-engine/11-00-engine/1VnZ1vFi9W

Nie ma na tej liście Extreme Lubricants a LL-04 ma.
Pewnie to kwestia datowania tej listy - być może jest nieaktualna.
Nadal się waham między tymi 3 (Shell AM-L, Eurol FS, Extreme) no i jest też ten OEM.
Na W40 raczej się nie przerzucę bo nie specjalnie widzę powód.
Nie ma rzeczowych argumentów i dowodów na to, co konkretnie z elementów rozrządu jest chronione lepiej przy W40.
Sam również nie widzę związku.
 
To kosztuje sporo pieniedzy, jezeli nawet by mial... to by cena byla wyzsza tego oleju. I tutaj znow narzuca sie temat: https://www.oil-club.pl/viewtopic.php?f=9&t=115
 
poziom1989 napisał:
Nie ma go na liscie, bo nie spielnia tych specyfikacji, jest tylko zgodny.
Mógłbyś proszę w kilku słowach rozszerzyć żebym załapał?
Bo pewnie mylę pojęcia normy ze specyfikacją i na odwrót. ;)
Dzięki.
 
Kozenko napisał:
zslawek napisał:
ale ciężko znaleźć dobre XW-40 z normą LL-04
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f31-320d-eff-dyn-tou/repair-manuals/11-engine/11-00-engine/1VnZ1vFi9W

Nie ma na tej liście Extreme Lubricants a LL-04 ma.
Pewnie to kwestia datowania tej listy - być może jest nieaktualna.
Nadal się waham między tymi 3 (Shell AM-L, Eurol FS, Extreme) no i jest też ten OEM.
Na W40 raczej się nie przerzucę bo nie specjalnie widzę powód.
Nie ma rzeczowych argumentów i dowodów na to, co konkretnie z elementów rozrządu jest chronione lepiej przy W40.
Sam również nie widzę związku.

pewnie napinacz na większej lepkości lepiej napina łańcuch, co za tym idzie nie pozwala na rozciąganie się. OEM BMW to standardowy pakiet mid saps, wiem, bo robiłem badanie.

Dodano po 4 minutach 24 sekundach:
Kozenko napisał:
poziom1989 napisał:
Nie ma go na liscie, bo nie spielnia tych specyfikacji, jest tylko zgodny.
Mógłbyś proszę w kilku słowach rozszerzyć żebym załapał?
Bo pewnie mylę pojęcia normy ze specyfikacją i na odwrót. ;)
Dzięki.


Myślę, że norma i specyfikacja to to samo, deklaruje ją producent oleju, wg niego olej spełni te norme/specyfikacje. Za aprobatę u producenta samochodow trzeba płacić. Wtedy chyba ten olej (jesli sie nie myle) musi przejsc badania na silniku.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Kozenko napisał:
poziom1989 napisał:
Nie ma go na liscie, bo nie spielnia tych specyfikacji, jest tylko zgodny.
Mógłbyś proszę w kilku słowach rozszerzyć żebym załapał?
Bo pewnie mylę pojęcia normy ze specyfikacją i na odwrót. ;)
Dzięki.


Myślę, że norma i specyfikacja to to samo, deklaruje ją producent oleju, wg niego olej spełni te norme/specyfikacje. Za aprobatę u producenta samochodow trzeba płacić. Wtedy chyba ten olej (jesli sie nie myle) musi przejsc badania na silniku.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Jezeli dany producent chce, aby olej Xyz uzyskal oficjalna aprobate, wysyla probke np. VW z danymi jakie sa zastosowane bazy olejowe, dodatki itp. Nastepnie dany olej przechodzi szereg testow, jak przejdzie, uzyskuje pisemne potwierdzenie. Lecz to nalezy z tego co pamietam odswiezac co jakis czas, i jak powyzej juz napisalem, to kosztuje sporo pieniedzy. I jezeli widzimy napis: Spelnia norme. To mamy pewnosc, ze tak jest. Albo opisuje jest zgodny/zalecenie, wtedy producent srodka smarnego daje nam swiadomosc, zeby taki olej uzyskalby dana aprobate itp.
 
mini clubman napisał:
...
Myślę, że norma i specyfikacja to to samo, deklaruje ją producent oleju, wg niego olej spełni te norme/specyfikacje. Za aprobatę u producenta samochodow trzeba płacić. Wtedy chyba ten olej (jesli sie nie myle) musi przejsc badania na silniku. ...

Konkretny przypadek, chociaż nie z normą BMW.
Amsoil SIgnature Series ASL:
https://www.amsoil.com/lit/databulletins/g2880.pdf

na próżno go szukać w https://www.gmdexos.com/brands/dexos1/index.html
a Dexos1 gen2 widnieje w wykazie norm.

Z kolei Motul Eco Lite widnieje na ww stronie i nr aprobaty się zgadza (D10577HI011 ):
https://www.motul.com/pl/pl/products/8100-eco-lite-5w30
 
poziom1989 napisał:
Jezeli dany producent chce, aby olej Xyz uzyskal oficjalna aprobate, wysyla probke np. VW z danymi jakie sa zastosowane bazy olejowe, dodatki itp. Nastepnie dany olej przechodzi szereg testow, jak przejdzie, uzyskuje pisemne potwierdzenie. Lecz to nalezy z tego co pamietam odswiezac co jakis czas, i jak powyzej juz napisalem, to kosztuje sporo pieniedzy. I jezeli widzimy napis: Spelnia norme. To mamy pewnosc, ze tak jest. Albo opisuje jest zgodny/zalecenie, wtedy producent srodka smarnego daje nam swiadomosc, zeby taki olej uzyskalby dana aprobate itp.

Zdaje się, że myliłem normę z aprobatą.
Bo to, że olej spełnia LL-04 to nie znaczy, że ma aprobatę BMW. Am I correct? ;)
 
Kozenko napisał:
poziom1989 napisał:
Jezeli dany producent chce, aby olej Xyz uzyskal oficjalna aprobate, wysyla probke np. VW z danymi jakie sa zastosowane bazy olejowe, dodatki itp. Nastepnie dany olej przechodzi szereg testow, jak przejdzie, uzyskuje pisemne potwierdzenie. Lecz to nalezy z tego co pamietam odswiezac co jakis czas, i jak powyzej juz napisalem, to kosztuje sporo pieniedzy. I jezeli widzimy napis: Spelnia norme. To mamy pewnosc, ze tak jest. Albo opisuje jest zgodny/zalecenie, wtedy producent srodka smarnego daje nam swiadomosc, zeby taki olej uzyskalby dana aprobate itp.

Zdaje się, że myliłem normę z aprobatą.
Bo to, że olej spełnia LL-04 to nie znaczy, że ma aprobatę BMW. Am I correct? ;)


Tak:)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Dodano po 21 minutach 54 sekundach:
Popatrz sobie na analizy UOA na niemieckim forum np. Wychodzi, że diesle lepiej sobie radzą na 5w40
 
cytrynowiec napisał:
0w szybciej dotrze do newralgicznych punktów w silniku niż 5w a niższa temp tylko tą różnicę zwiększa.
Również jestem tego zdania. ;)

Przyszedł mi jeszcze do głowy Yacco Lube DE 5W30 lub 0W30.
To dobre oleje?
 
Ciezko stwierdzic. Parametry przecietne. Nie powala nic, oprocz ceny


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
mini clubman napisał:
Dokładnie. Ja sie ostatnio skusiłem na 0w40 i to rzekomo dobrej marki bo Millers i ogromne rozczarowanie / szok jak silnik może niekulturalnie na nim pracowac.
Zaczął być wulgarny? :D


Kurcze Panowie nie ułatwiacie wyboru. :)
No ale na coś zdecydować się trzeba. Muszę jeszcze przemyśleć. Dam znać na czym ostatecznie stanęło.
A jeśli ktoś ma jeszcze jakieś propozycje to śmiało.
 
Jezeli nie chcesz w40 to moze sprawdz Specol 504/507 z nowoczesnym pakietem z borem.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Teraz to już sam nie wiem co chcę. ;)
Ale zacząłem rozważać W40.
Tylko jaki? Bo do tej pory brałem pod uwagę 0W30 lub 5W30.
A W40 nie wiem który byłby przyzwoity.
 
Sczerze moge Ci polecić Pentire Enviro, niestety narazie niedostepny. Niestety też to dosc drogi olej. Mój benzynowy silnik BMW bardzo lubi sie z Orlenem 5w40 C3, oraz także z Mobilem 3000 5w30, ktorego leją w ASO. (Tak, taki leją w ASO BMW...) aczkolwiek jest tych marek troche. Na pewno cos wybierzesz.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Back
Top