• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW E84 18xD 2010 rok 150tyś. DPF

bobwoj

Użytkownik
Samochód
BMW E84 18xD, BMW F25 2.0xD
Witam wszystkich bardzo serdecznie,

proszę o poradę jaki będzie najlepszy wybór oleju dla BMW z silnikiem N47D20C 143PS, DPF, przebieg 150tyś. Jazda 70% miasto, 30% autostrada (jazda dynamiczna). Zależy mi na maksymalnej ochronie silnika bez szkody dla DPF, z niskim NOACK.

Obecnie Valvoline Synpower Xl-III c3 5w30, wymiana co 10tyś.

Czy obecny olej jest najlepszym wyborem, czy może coś innego?


Pozdrawiam
Robert
 
Najlepszym na pewno nie jest, jest wiele dużo lepszych kwestia tego ile chcesz wydać na olej. Z tanich Total Ineo LL 5W30, Shell Helix Ultra ECT 0W30, z droższych Eurol FS, jeszcze droższe to Ravenol VMP, Ravenol VSV lub Amsoil AEL
 
Dzięki, TomekEvo polecał mi Eurol Syntence FS 0W-30. Niestety olej ten nie ma apropaty BMW LL-04, oraz co gorsze ma Noack >10. Czytałem opinie, że przez wysoki Noack nie dostał aprobaty BMW.
 
Ravenol VMP i Amsoil AEL mają aprobatę BMW oraz niski NOACK w okolicach 7%. Total też ma aprobatę ale NOACK będzie wyższy niż w AMSOIL i Ravenolu bo to baza HC małym z dodatkiem PAO. Valvoline, którego aktualnie lejesz też ni słynie z niskiego NOACK.
 
Ravenol VMP ma bardzo podobne parametry do Valvoline SynPower™ Xtreme MST C3 5W-30, ta sama lepkość przy 40 i 100 stopniach C, Ten sam TBN. Dopiero Ravenol SSO SAE 0W-30 USVO (brak aprobaty BMW LL-04) jest lepszy, ale to chyba przez inną lepkość. Ty którego byś zalał? Budżet do 250 zł za 5L.

SynPower Xtreme MST C3
Klasa lepkości SAE 5W-30
Lepkość, mm2/s w temperaturze 100 ºC. ASTM D-445 12.0
Lepkość, mm2/s w temperaturze 40 ºC. ASTM D-445 70.9
Wskaźnik lepkości ASTM D-2270 167
Lepkość, mPa.s –30ºC. ASTM D-5293 <6600
TBN, mg KOH/gASTM D-2896 7.6
Temperatura krzepnięcia, ºC ASTM D-5950 -42
Ciężar właściwy przy 15,6°C. ASTM D-4052 0.852
Temperatura zapłonu, COC, ºC. ASTM D-92 208
 
Parametry lepkościowe determinuje klasyfikacja SAE wiec oleje w tej samej klasie lepkości będą miały wartości zbliżone. Nie widziałem analizy tego Valvoline MST ale widziałem analizę innego Valvoline FE 5W30 i NOACK wynosił ponad 13%. Z tanich brałbym Totala, z droższych Ravenola VMP lub Amsoila AEL. O tym konkretnym valvoline się nie wypowiem bo nie widziałem jego analizy.
 
Ravenol VSP 5W30
Gęstość przy 20 oC kg/m³ 852
Lepkość przy 40 oC mm2/s 68,2
przy 100 oC mm2/s 11,5
Wskaźnik lepkości VI 164
Lepkość dynamiczna (HTHS) przy 150 oC mPа*s 3,6
Lepkość strukturalna CCS przy -30 oC mPa*s 4230
Pompowalność niskotemperaturowa MRV przy -35 oC mPa*s 13,200
Temperatura płynięcia oC -60
Temperatura zapłonu (COC) oC 238
TBN (całkowita liczba zasadowa) mg KOH/g 6,6
Test Noack (odparowalność) % 7,2


SynPower Xtreme MST C3
Klasa lepkości SAE 5W-30
Lepkość, mm2/s w temperaturze 100 ºC. ASTM D-445 12.0
Lepkość, mm2/s w temperaturze 40 ºC. ASTM D-445 70.9
Wskaźnik lepkości ASTM D-2270 167
Lepkość, mPa.s –30ºC. ASTM D-5293 <6600
TBN, mg KOH/gASTM D-2896 7.6
Temperatura krzepnięcia, ºC ASTM D-5950 -42
Ciężar właściwy przy 15,6°C. ASTM D-4052 0.852
Temperatura zapłonu, COC, ºC. ASTM D-92 208


Poprawcie mnie, jeżeli się mylę. Parametry lepkości i TBN, Valvoline ma lepsze od droższego Revanola. W czym Revanol jest lepszy oprócz temp. zapłonu i płynięcia?
 
W bazie olejowej jest lepszy. Ravenol to PAO, a sadzac po parametrach Valvoline to HC, nawet NOACKiem sie valvo nie chwali bo pewnie nie ma czym.
 
Nie, zobacz na temp plyniecia, temperature zaplonu i NOACK Ravenola, które świadczą o użyciu lepszych baz olejowych. Co do ceny to faktycznie Ravenol ostatnio mocno polecial dlatego ja bym chyba wybral Totala.
 
Proponowany Total jest HC oraz ma gorsze parametry od Valvo MST, cena niewiele niższa.
Czy temp. płynięcia i zapłonu w naszym klimacie są istotniejszymi parametrami od TBN i parametrów lepkości w 40 i 100 st. C ?

Poniższy Ravenol ma lepsze parametry i normę BMW LL04, chociaż niektórzy piszą, że po gwarancji nie trzeba się normą przejmować.

RAVENOL REP USVO® 5W-30

Gęstość przy 20 oC kg/m³ 848,0
Lepkość przy 40 oC mm2/s 73
przy 100 oC mm2/s 12,2
Index lepkości VI 165
Lepkość CCS przy -30oC mPa*s 4301
Pompowalność niskotemperaturowa (MRV) mPa*s 14.870
Temperatura płynięcia -60
Test Noack (odparowanie) 6,2
Temperatura zapłonu (COC) 244
TBN (całkowita liczba zasadowa) mg KOH/g 8,1
Lepkość HTHS przy 150oC mPa*s 3,7
 
Na podstawie temp. plyniecia, zaplonu oraz noack można wywnioskować jakich baz użyto do produkcji oleju. Na jakiej podstawie stwierdzasz, ze valvoline ma lepsze parametry w 40 i 100? Bo ma nieco większa lepkość? W dziale z analizami masz analize totala, mieszanina hc i pa, fajny pakiet dodatków.

Ravenol REP to olej wyczynowy PAO + estry wysoki HTHS jak na olej 5w30 ale na codzien imo przerost formy nad treścią.
 
Na e46forum autor kuchar w poradniku piszę "lepkość kinetyczna - im wyższa tym lepiej dla ochrony silnika ". Oleje 0w-40 i 5W-40 bez normy C3 mają te wartości jeszcze wyższe i jest to komentowane jako stabilniejszy film olejowy. Stąd moje wnioski, że oleje z wyższymi tymi wartościami są lepsze. TBN im wyższy tym lepsze parametry czyszczące, więc im wyższy tym lepszy olej. Na forum BMW autor guzior2 piszę, że Valvo MST ma domieszkę PAO. Więc porównując karty charakterystyki tych olejów, czym Total jest lepszy od Valvo MST?
 
Roznica marginalna, z analizy total wyszlo 11,7 w 100 stopniach. Pisalem Ci już wcześniej, ze analizy Valvoline tego konkretnego nie widzialem, widzialem inne analizy ich olejów i szalu nie bylo. Analize totala masz więc widać jakie ma rzeczywiste parametry. Co zalejesz twoja decyzja. Jak chcesz ochrone w wysokich temperaturach sugeruj sie wysokim HTHS. Oleje w40 mają wyzsze lepkosci w 100 stopniach bo to wynika z normy SAE która określa widelki lepkości w zależności od klasy.
 
Napisz mi jeszcze proszę co daję większa domieszka PAO? Dłużej utrzymuję zadeklarowane parametry? Tam gdzie HC na początku wypada bardzo dobrze to po kilku tyś km. parametry lecą w dół? Czy to prawda?
 
PAO w porównaniu do HC charakteryzuje się lepszą płynnością w niskich temperaturach, większą stabilnością w wysokich, utleniania się wolniej oraz niższą lotnością.
 
Dziękuję za pomoc.

Pozostaję dokonać wyboru pomiędzy (kolejność wg. jakości oleju od najlepszego do najgorszego):

Eurol Syntence FS 0W-30
RAVENOL REP USVO® 5W-30
Valvoline SynPower MST C3 5W30

Czy, to słuszna kolejność?
 
Jesli chodzi o parametry to zdecydowanie REP z tym czy potrzebujesz do codziennego użytku olej klasyfikowany przez ravenola jako wyczynowy?
 
Masz rację, pomyliłem się. Miał być Ravenol VMP.
Poprawna kolejność poniżej:

Eurol Syntence FS 0W-30
RAVENOL VMP SAE 5W-30 USVO®
Valvoline SynPower MST C3 5W30
 
Z analizy VMP na niemieckim forum wynika, ze ma większy udział baz PAO od Eurola i dodatkowo estry w składzie
 
Back
Top