• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW E84 18xD 2010 rok 150tyś. DPF

bobwoj

Użytkownik
Samochód
BMW E84 18xD, BMW F25 2.0xD
Witam wszystkich bardzo serdecznie,

proszę o poradę jaki będzie najlepszy wybór oleju dla BMW z silnikiem N47D20C 143PS, DPF, przebieg 150tyś. Jazda 70% miasto, 30% autostrada (jazda dynamiczna). Zależy mi na maksymalnej ochronie silnika bez szkody dla DPF, z niskim NOACK.

Obecnie Valvoline Synpower Xl-III c3 5w30, wymiana co 10tyś.

Czy obecny olej jest najlepszym wyborem, czy może coś innego?


Pozdrawiam
Robert
 
Sam sobie odpowiedziałeś kilka postów wyżej. Do olejow low/mid saps częściej się stosuje AR9100 bo prócz obniżenia tarcia podbija TBN oleju, który w olejach niskopopiolowych jest niższy.
 
bobwoj napisał:
Dzięki, TomekEvo polecał mi Eurol Syntence FS 0W-30. Niestety olej ten nie ma apropaty BMW LL-04, oraz co gorsze ma Noack >10. Czytałem opinie, że przez wysoki Noack nie dostał aprobaty BMW.
Ktoś jakieś bzdury wymyśla wg. mnie. Znam wiele bardzo przeciętnych olejów z wyższym noackiem, które mają LL-04. Z resztą Eurol Synthence 5W30 ma LL-04 a jest o klasę gorszym olejem od FS-a.
FS jest zalany w kilku mocnych dieslach BMW w tym w jednym prawie 400 KM i jednym ponad 400 KM i jakoś nie chce go ubywać. Przy nocak-u trzeba tez barć pod uwagę, ze nowy olej na gorszej bazie może mieć całkiem niezły nocak ale po pewnym przebiegu olej już nie będzie trzymał tego parametru. W FS-e mamy bazę PAO-syntetyczną (w przewadze) więc będzie trzymać parametry bardziej stabilnie niż w przypadku olejów na HC. Shell Helix Professional AV-L 0W30 ma teoretycznie lepszy noack od FS-a a w praktyce w Klienta w silniku TSI Shella zjadło ok. 0,6 l a Eurola góra 0,2 l.

Dodano po 6 minutach 6 sekundach:
bobwoj napisał:
Analiza Eurola jest z Ar9100, z 9200 nie ma. Zastanawiam się dlaczego? Skoro 9200v2 jest lepszy od 9100, dlaczego nie jest stosowany tak często jak 9100?
Jest analiza Eurola FS-a 0W30 z mojego auta z AR9200V2 (2.0 TDI ok. 200 KM). Jak znajdę chwilkę to powrzucam kilka analiz.
 
Tomek widziałeś analizy Eurola FS 0W-30 z AR9100 i AR9200v2. Który dodatek do tego oleju jest lepszy dla silnika?
Twoim zdaniem, skoro gorszy Eurol ma aprobatę LL04, dlaczego lepszy jej nie ma? Na stronie Eurol, w zakładce dobierz olej do mojego silnika konfigurator w ogóle nie proponuję FS 0W-30, nawet jako alternatywę. X1 E84 xD18 .
 
Wyszukiwarki olejowe mają to do siebie, że zwykle wyszukują wg. norm i wymagań producentów dlatego czasem można znaleść niezłe kwiatki w postaci 10W40 do TSI czy 15W40 do kilkuletniej Toyoty. LL04 jest dość uniwersalną aprobatą i stosowana jest zarówno do silników diesla jak i benzynowych. Eurola FS-a 0W30 podobnie zresztą jak Ravenola 0W30 VSW opracowano pod kątem normy (aprobaty) 504/507. Ravenol też nie ma LL04 i oprócz 504/507 ma jedynie aprobatę Chryslera. Być może oba oleje nie były badane pod kątem innych norm gdyż są dość "specyficzne" na tle całej masy olejów z C3 o lepkości 5W30. Być może zarówno Eurol jak i Ravenol ze wzgledu na swoją charakterystykę nie spełniają jakiś parametrów aby spełnić LL04 czy kilka innych norm przy okazji, które wg. deklaracji producenta spełnia np. Specol Spec Premium C3 5W30 w cenie 18 zł za litr czy inne oleje z gamy Eurola (np. DXS, Synthence 5W30) czy Ravenola. Tego niestety nie wiem ale moim zdaniem w przypadku LL04 wymagana norma nie koniecznie musi być wyznacznikiem w przypadku doboru oleju.
Co finalnie wlałeś?
 
Jeszcze nic, czytam, uczę się, zasięgam opinii. Mam wlany Valvoline SynPower XL-III C3 5w30, ale chcę czegoś lepszego na interwał 10-12tyś, głównie jazda miejska, kilka razy do roku autostrada z większymi prędkościami. Niestety mam PDF i muszę się ograniczać do C3. Chcociaż zastanawiam się, czy nie usunąć PDF, EGR i podnieść moc. Tylko, czy nie będą się wkrótce czepiać na przeglądach.
 
Obecnie stoją już przed dylematem poniższym dylematem, który wybrać:

olej nr1
Lepkość CCS przy -35°C, mPa.s 5740 kg/l
Lepkość kinematyczna w 40°C 67,30mm2 /s
Lepkość kinematyczna w 100°C 12,20 mm²/s
Indeks lepkości 176
Temperatura zapłonu 230 C
Temperatura płynięcia -45
TBN, mgKOH/g 7
Popioły siarczanowe 0,67
Lepkość HTHS (150oC) 3,65 mPa*s
Test Noack (odparowanie) 9,7%

olej nr2:
Klasa Lepkości - SAE J300 5W-30
Lepkość kinematyczna 40°C mm2 /s 66,5
Lepkość kinematyczna 100°C mm2 /s 11,7
Wskaźnik lepkości - 173
Punkt zapłonu °C ASTM D92 238
Punkt płynięcia °C ASTM D97 -48
Liczba zasadowa mgKOH/g ASTM2896 - 8,7
Noack - 8,8
 
Oba oleje maja dobre parametry patrząc pod względem że to 5w30 c3 (bo chyba takie wybrałeś) ten pierwszy do tego ma duży HTHS jak na olej 5w30 c3 a do tego wysoki indeks lepkości i lepkość w 100 st, więc ten olej będzie lepiej chronił silnik, ale za to jest to mniej ekonomiczny (samochód może więcej palic o 2-3%) wynika to z większych oprow ale za to masz większa ochrone.

A drugi widać że ma więcej PAO bo niższy NOACK i temp plyniecia trochę lepsza. TBNy pomijam bo jak wymienisz olej po 10 tysiącach to oba spokojnie dadzą radę no chyba że robisz wymiany co 20 tysięcy to wtedy lepiej ten co ma wyższy TBN.

Bierz też pod uwagę że masz DPF więc jak do silnika trafi trochę paliwa to w przypadku tego pierwszego oleju wciąż będzie utrzymana pożądana lepkość.

Tak czy siak oba oleje jak na c3 maja dobre parametry.
 
Duży HTHS? Dla C3 minimum to 3,5 a tutaj mamy 3,65

Oba oleje zbliżone parametrowo i osobiście gdybym miał wybierać na podstawie tylko tych parametrów to opcja nr 2.
 
Oczywiście że dużo. Znajdź mi olej który w 5w30 ma np 3,7? Większość ma 3,55 albo 3,5. Ta norma ma dosyć rygorystyczne wymagania i chyba nie spodziewałes się w oleju 5w30 HTHS na poziomie 4?

Chyba że weźmiesz pod uwagę oleje wyścigowe to tam 3,7 może jakiś producent osiągnął.
 
kokos napisał:
Oczywiście że dużo. Znajdź mi olej który w 5w30 ma np 3,7?

Nie muszę szukać Ravenol REP czy Extreme GTI oba C3 ale tak naprawdę czy wynik będzie 3,6 czy 3,7 ma niewielkie znaczenie. 3,65 to nie jakaś kosmiczna wartość bo tylko ~4% wyższa niż minimum dla normy C3, wiele dobrych olejów C3 5W30 ma okolice 3,6, a miedzy 3,6 a 3,65 to jest ~1% rożnicy. Ciekawi mnie jaki jest błąd pomiaru HTHS w labie bo wspomniany Extreme w labie Lotosa niby wykazał >4.
 
Przecież ravenol REP to olej Racingowy, a ja mówiłem znajdź normalny. Chyba że ten podany przez autora to też Racingowy ale inne parametry na to nie wskazują.

A po za tym mówiąc o tym miałem na myśli że popularne oleje typu valvo czy motul maja 3,5 więc uważam, że jak już olej ma 3,7 to jest dużo. Po za tym może to tylko 5% różnicy ale jakie to ma znacznie. Pomiędzy NOACK 10% a 15% jest też tylko 5 % a różnica jednak jest spora. Czasami części setne jakiegoś parametru są istotne.
 
[mention]kokos[/mention] a Ty nie bierzesz jednej istotnej kwestii pod uwagę, mianowicie wszystkie parametry ulegają wahaniom. Również różnice będą w laboratoriach.

Również z reguły nazwa "Racing" to w dużej mierze Marketing.
 
Plywak napisał:
Duży HTHS? Dla C3 minimum to 3,5 a tutaj mamy 3,65

Oba oleje zbliżone parametrowo i osobiście gdybym miał wybierać na podstawie tylko tych parametrów to opcja nr 2.

Mógłbyś napisać dlaczego wybrałbyś olej nr 2? Kolega kokos zaargumentował swój wybór. Prosiłbym Cię o to samo.
 
Wyższy TBN, Niższy NOACK, Niższa temp. płynięcia, wyższa temperatura może świadczyć (aczkolwiek nie musi) o lepszym pakiecie dodatków i bazach. To jest po prostu wybieranie tylko na podstawie parametrów papierowych podanych przez producenta. Jak by było wiadomo co to za olej można by było zajrzeć w analizy i powiedzieć coś więcej bo tak to jak widać sucha dyskusja o różnicach rzędu 1 do 4% ;)
kokos napisał:
Przecież ravenol REP to olej Racingowy, a ja mówiłem znajdź normalny. Chyba że ten podany przez autora to też Racingowy ale inne parametry na to nie wskazują.
I pewnie ścigają się nam mim Ople CDTi dlatego ma dexos2 ;) Z resztą temat REP już był tu poruszany i jak dla mnie do normalnego użytku przerost formy nad treścią i te kilka procent w wartościach parametrów przy zwykłym codziennym użytkowaniu nie zrobi wielkiej różnicy.
A po za tym mówiąc o tym miałem na myśli że popularne oleje typu valvo czy motul maja 3,5 więc uważam, że jak już olej ma 3,7 to jest dużo.
Już na pierwszej stronie poleciłem oleje mające okolice 3.6 wiec ja uważam to za standard przy dobrych olejach. Z resztą niektórzy producenci jak np. LM podają, że HTHS jest nie mniejszy niż wymaga norma tj. >=3.5 o ich oleje potrafią mieć przy tym zapisie więcej.
Po za tym może to tylko 5% różnicy ale jakie to ma znacznie.
No właśnie jakie? :)
Pomiędzy NOACK 10% a 15% jest też tylko 5 % a różnica jednak jest spora. Czasami części setne jakiegoś parametru są istotne.
Ty tak serio? Czy już sobie żartujemy? NOACK jest wartością procentową ale końcową od już jakiegoś wyniku pomiaru dlatego jeśli z jednego oleju wyparuje nam 10%, a z drugiego 15% to między odparowanym olejem jaka będzie różnica? Dla lepszego zobrazowania powiedzmy, ze teoretycznie w wyniku odparowania jednego oleju ubyło 1 litr, a drugiego 1,5 litra. Rożnica miedzy wartościami końcowymi odparowanego oleju to 5%? ;)


Tak BTW ten pierwszy to olej PMO czyli HC ciekaw jestem jak długo utrzyma swoje parametry :) Chyba jednak bym wolał coś z produktów, które wymieniłem w drugim poście :)
 
Oba to HC z domieszką PAO. Total ma nowoczesny pakiet dodatków od infineum dlatego TBN wyższy. Nadal bym obstawiał opcję numer dwa bo nawet sam go polecalem w pierwszej odpowiedzi :)
 
Tak obstawialem że to oleje HC z domieszką PAO. Zresztą to widać po parametrach tak naprawdę. Totala nigdy nie stosowałam szczerze mówiąc, ale jak już wspominałem oba wyglądają podobnie mimo wszytsko.
 
Wg. mnie opierając się o suche dane jakie zostały podane to minimalnie lepszym wyborem będzie opcja nr 2 natomiast różnice nie są zbyt duże. Opierając się tylko o te dane nie znamy składu oleju - zastosowanej bazy i pakietu dodatków a to tez ważna sprawa. W praktyce wiele olejów po kilku tysiącach intensywnej eksploatacji nie wygląda już tak dobrze a inne są stabilniejsze i bardziej odporne. Kolejna sprawa to na ile karty oddają to co jest w rzeczywistości bo odchylenia od kart dopuszczają sami producenci a jak pokazuje praktyka te odchylania mogą być całkiem spore. Pomijam tu kwestię różnych wersji tego samego oleju.
 
No bo w kartach podaję się wyniki usrednione, nawet każda partia może się minimalnie różnic parametrami więc trzebaby do każdej partii robić osobbna kartę techniczna, chyba nikomu nie chciałoby się tego robić :D
 
Back
Top