• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Citroen C5 3.0 V6 XFX - wysilona eksploatacja.

Nina

Użytkownik
Samochód
Citroen C5 3.0 V6 XFX
Marka samochodu
Citroen C5
Budżet/ile litrów
Budżet bez ograniczeń / 5.25L
Styl jazdy
Silnik
3.0 V6 XFX
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w40 / 10w40
Jaki olej masz obecnie
5w40
Witam mam już taki mętlik w głowie że sama nie wiem co wybrać.
Potrzebuję oleju do mojego autka do bardzo wysilonej jazdy.
Duże i częste przyśpieszenia, wysoka temperatura pracy, czasami też mocne obciążenia zanim silnik osiągnie temperaturę roboczą, często wysokie obroty dla tego chcę kupić coś bardzo dobrego.
Olej zmieniam co 9tyś km.

Myślałam nad liqui moly 5w40 synthoil high tech ale mi go odradzono że to jest dość mocno przereklamowany olej.
Moimi faworytami są:
1 - Royal Purple 5W40 - http://www.royalpurple.waw.pl/sklep/5w40/
2 - Fuchs titan race pro s 5w40
3 - Motul 8100 X-CESS 5W-40

Chyba że ktoś ma jeszcze lepszą propozycję.
Zadano mi ciekawe pytanie:
"A przypadkiem nie masz tam lać 5w30 o obniżonej lepkości dynamicznej? "
I tu zgłupiałam ... dla tego proszę Was mądrzejszych o pomoc.
Pozdrawiam.
 
...

Myślałam nad liqui moly 5w40 synthoil high tech ale mi go odradzono że to jest dość mocno przereklamowany olej....
Tutaj polecają Meguina 0w40 lub 5w40. To jest olej identyczny, jak Liqui Moly.
Koszt 120PLN/5L, baza olejowa w pełni syntetyczna.


...
Zadano mi ciekawe pytanie:
"A przypadkiem nie masz tam lać 5w30 o obniżonej lepkości dynamicznej? "
I tu zgłupiałam ... dla tego proszę Was mądrzejszych o pomoc.
Pozdrawiam.
Oleje o obniżonej lepkości dynamicznej zaczynają się od 5w30. Skoro PSA zaleca 5w40, to takie oleje nie występują z obniżonym HTHS (lepkość dynamiczna).
 
Te silnik były projektowane pod 5/10w40. Wystarczy coś w klasie Total/Elf/Shell/Lotos.

Moja propozycja to Shell Helix Ultra 5w40, można kupić w oficjalnym sklepie na Allegro.
 
Duże i częste przyśpieszenia, wysoka temperatura pracy, czasami też mocne obciążenia zanim silnik osiągnie temperaturę roboczą, często wysokie obroty

W tym przypadku polecam olej bazujący na PAO.

Myślałam nad liqui moly 5w40 synthoil high tech ale mi go odradzono że to jest dość mocno przereklamowany olej.
To bardzo dobry olej (Meguin Super Leichtlauf 5W-40), jeden z nielicznych 100 % PAO.

Jeżeli budżet bez ograniczeń to proponuję Redline 5W-40.
 
Last edited by a moderator:
Ten silnik jest w Espace więc wcale sie wysoko nie kręci do tego ogranicza go skrzynia, zwykłe HC pokroju Lotos 5w40 sprawdza sie bardzo dobrze im bardziej niż Elf SXR ale to oczywiście moje zdanie :)
 
A jaka jest wysoka temperatura pracy?
Przy dużych obciążeniach temperatura płynu chłodniczego na ECU oscyluje w okolicy 110 - 125stC.
Natomiast temperatura oleju oscyluje przy normalnej jeździe w okolicy 95stC natomiast pod obciążeniem w okolicach 130 -160stC ale nie więcej to już najwyższa zanotowana temp. na czujniku w misce.
Wszystkie chłodnice w silniku są nowe (oprócz wspomagania LDS), jest też duża chłodnica oleju jako wymiennik ciepła z płynem chłodniczym jej wymiana na nową zbiła wiele stopni - stara musiała być zapchana.
 
No chyba nie płynu w silniku. Co by nie było to trochę jakby upalanie na torze. Choć 120st to i w ciężarówce mi czasem pokazuje.
 
Palowanie na zimnym i przegrzewanie silnika. W takich warunkach zaden olej nie da rady. Ciekawi mnie to 160 stopni, bo takie temperatury w ruchu ulicznym raczej sa niemożliwe do osiągnięcia
 
Palowanie na zimnym i przegrzewanie silnika. W takich warunkach zaden olej nie da rady. Ciekawi mnie to 160 stopni, bo takie temperatury w ruchu ulicznym raczej sa niemożliwe do osiągnięcia

Dokladnie , 160 to raczej pomyłka


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
 
Ten czujnik nie został wymieniony ... możliwe że oszukuje ale przy mocnym "katowaniu" może tak się dziać.
Nie jeżdżę po torze ale bawimy się na zamkniętych drogach trochę w "ala ściganie - na czas" wiadomo to tylko zabawa dużo zakrętów i pachołków więc prędkości nie są duże ale silnik cały czas niemal na maksymalnych obrotach.
A to nie sprzyja chłodzeniu oleju.
Wskaźnik na desce dość często wędruje pod czerwone pole - wtedy bastuję i czekam aż się schłodzi co na postoju robi się dość szybko.
Nie wiem czy oszukuje ale raczej można mu wierzyć.
 
@Nina wiesz w którym miejscu jest ten czujnik umiejscowiony? Jeżeli w misce to musisz naprawdę dawać w "palnik". Nie znam także tej jednostki napędowej, ale to jest jak najbardziej możliwe, w trakcie wysokich obciążeń temperatura oleju w misce osiąga do ok. 150°C. Lecz przy takiej jeździe, stosując olej HC z kiepskimi antyutleniaczami, dojdzie do szybciej degradacji. Nie napisałaś jaki jest aktualnie zastosowany olej?
 
Czytam o warunkach w jakich jeździ ta C5 i ja ze swoją cytryną czuję się jak emeryt złotówa :p

Skoro budżet nie gra roli to może Millers? Kolega jeździ Subaru WRX i serwis leje do niego Millersa, tryb jazdy to cywilna/zabawa na torze.

Tyle, że tam nikt do 9000 tys. nie dojeżdża, maks 6000 tys. i wymiana.
 
@poziom1989

Coś za coś, ja bym w tej sytuacji mimo wszystko spróbował Millersa CFS 5w40 NT+.

Jak się sprawdzi to super a jak nie będzie wielkich różnic to po co przepłacać.
 
Patrząc na opisane przez Ciebie warunki, wg mnie w pierwszej kolejności warto skupić uwagę na lepkości oleju.

Zalecenia producenta można w zasadzie brać pod uwagę jako punkt wyjściowy do dalszych obliczeń.
Przy osiągnych temperaturach, w przedziale 130-160degC, stosowanie standardowego zakresu lepkości będzie nieoptymalne.

Poniżej postaram się lepiej wyjąsnić co mam na myśli.

Ponieważ zakres uzyskiwanych temperatur jest dość szeroki, zrobię zalożenie, że średnia wyjdzie 150degC, dla uproszczenia.

Przy takim założeniu, zrobię proste obliczenia lepkości kinematycznej dla przykładowo wybranych olei przy 150degC :

5W40 - 3,39 cSt (MOTUL 8100 X-cess 5W-40)
15W50 - 7,06 cSt (MOTUL 300V Competition 15W-50)
10W60 - 8,87 cSt (VR1™ Racing Motor Oil SAE 10W-60)
20W60 - 9,07 cSt (MOTUL 300V Le Mans 20W-60)
To przykładowe oleje, bez sugerowania produktów, marek i zakresów lekości.

Zakres lepkości dla SAE40 (SAE J300) przy 100degC to : 12,5 - <16,3 cSt (opieram się na tym Co podałąś na wstępie)
Myślę, że teraz wiesz do czego zmierzam.

Pomiar temperatury jest brany z miski, nie wiem z jakiego miejsca, oraz jaką temp. olej osiąga w magistrali.
Niemniej dobrze, że jest choć tyle.

Tak wieć myślę, że przy takiej eksploatacji, ścieżki są conajmniej dwie :
- znaleźć olej, który wstępnie będzie pasował lepkościami do panujących warunków
- zastosować dodatkowe chłodzenie oleju, wyznaczyć nowe zakresy temperatur i na tej podstawie dokonać wstępnego wyboru.

Dużo zależy jaki jest Twój cel i co chcesz osiągnąć.

Im dokładniej zmierzysz warunki, tym precyzyjniejszy będzie wstępny dobór.

Z dodatkowych uwag :
1. Jeśli osiągasz długotrwale temperatury oleju rzędu 150degC i powyżej, to jak dla mnie okresy wymian skracają się do każdego wyścigu/eventu.

2. Obciążanie na zimno - kategoryczne NIE.
Silnik jak i olej, musi być nagrzany do temperatury pracy. Inaczej ryzykujesz spore zużycie.
Elementy silnika, w niższych temperaturach, nie uzyskują swoich założonych wymiarów.
Przepływ oleju jest ograniczony.
Im wyższe zakresy lepkości stosujesz, tym ma to coraz wieksze znaczenie.

3. W okresie letnim, zmniejszaj różnicę w wartościach pomiędzy lepkością zimową a roboczą, co przyniesie korzyść dla silnika przy jego ciągłej pracy w wysokim zakresie temperatur i wysokich obrotach.

Monograde-ów nie będę przytaczał, bo auto raczej na lawecie na odcinek nie przyjeżdza ;)

Tak w skrócie prezentuje się mój punkt widzenia i dotyczy jedynie początku procesu selekcji.
Potem doszła by dokładniejsza analiza zachowań i uzyskiwanych wyników.
 
Musisz sie ładnie starać aby taką temperature oleju osiągnąć . Owszem te silniki aż "buchają" gorącem w upalne dni .. Może nie było to az takie "palowanie" ale trochę trasy i temp oleju jaką odnotowalem to 104°C-109°C w ubiegłoroczne lato . Przy spokojnej jeździe 93°C do 100°C w upalne dni . Może potrzeba tu Ar 9100 ? I oleju na PAO
 
Back
Top