Wymieni艂em te偶 - a jak偶e - olej w skrzyni bieg贸w, ale tu z prezentacj膮 wynik贸w wstrzymam si臋, a偶 zbior臋 wi臋cej materia艂u dowodowego (planuj臋 jeszcze wymian臋 w dw贸ch bolidach).
Oleje zmienione - mo偶na zaprezentowa膰 艣wiatu owoce moich poczyna艅
Na pierwszy ogie艅 poszed艂 olej w skrzyni suzuki. Wymiana prosta, jest korek spustowy z magnesem i wlewowy/kontrolny. Olej mia艂 40 468km / 119 mc-y eksploatacji. Producent przewiduje wymian臋 oleju i ma go by膰 2,5 litra. Do przelewu wesz艂o jakie艣 2,4l. W kuwecie w starym oleju, gdy si臋 go poruszy艂o, pojawia艂y si臋 takie opalizuj膮ce smugi - nie widzia艂em takiego czego艣, jak d艂ugo grzebi臋 w bolidach... Teraz w skrzyni jest shell spirax s4g 75W80 gl4.
Jako drugi na serwis za艂apa艂 si臋 opel. Wymiana nie ca艂kiem prosta, bo korka spustowego brak. Jest za to pokrywa, co艣 a'la "miska olejowa" wraz ze stosown膮 uszczelk膮 (skrzynia F13). Korek wlewowy/kontrolny jest i ma magnes.. Olej mia艂 38 769 km / 122 mc-e eksploatacji. Producent nie przewiduje wymiany oleju. Teraz w skrzyni jest (i by艂, bo by艂a to druga wymiana) oplowski 19 40 182 75W85 gl4 w kolorze burgunda
R贸偶ne 藕r贸d艂a r贸偶nie podaj膮, je艣li chodzi o ilo艣膰 oleju: 1,5-1,7 litra. Do kuwety zebra艂em ok. 1,3l i tyle samo wla艂em.
R贸偶nica w kolorze nie jest tak zauwa偶alna, bo i kolor wyj艣ciowy jest du偶o ciemniejszy, ni偶 standardowy s艂omkowy
I na zako艅czenie sezonu serwisowego zjawi艂 si臋 ford. Wymiana nieoczywista, bo korka spustowego brak. Jest za to do艣膰 nisko 艣ruba wybieraka bieg贸w, po odkr臋ceniu kt贸rej mo偶na ewakuowa膰 olej, ale tylko cz臋艣ciowo. Korek wlewowy/kontrolny jest i nie ma magnesu. Olej mia艂 7776 km / 13 mc-y eksploatacji. Producent nie przewiduje wymiany oleju. Teraz w skrzyni jest (i by艂, bo by艂a to druga wymiana) lotos 75W90 gl4 (skrzynia przy nalocie 151 993 km dosta艂a nowe 艂o偶yska i synchronizatory i wtedy by艂 dobry moment, 偶eby dospawa膰 jej gwintowany otw贸r na korek spustowy... za p贸藕no...
).
殴r贸d艂a podaj膮, 偶e oleju ma by膰 2,3l. Do kuwety zebra艂em ok. 1,2l i tyle samo wla艂em. Wniosek st膮d taki, 偶e operacj臋 trzeba b臋dzie cyklicznie powtarza膰 tak, jak z p艂ynem wspomagania kierownicy: wymieniany te偶 cz臋艣ciowo (ze zbiorniczka) teraz po roku jest praktycznie w kolorze 艣wie偶ego p艂ynu - burgund
a pocz膮tkowo by艂 czarny, jak smo艂a - instrukcja nie podawa艂a interwa艂贸w, to Helmut albo Helga nie wymienia艂a). W tym przypadku 膰wiczy艂em ju偶 z tankowaniem po korek (wesz艂o 2,5l) i niestety 藕r贸d艂a m贸wi艂y prawd臋: nie przypuszcza艂em, 偶e tyle oleju mo偶e zosta膰 wyrzucone przez odpowietrznik...
uwalone wtedy by艂o nadkole, wahacz, p贸艂o艣, felga i opona, skrzynia i p贸艂 podwozia...