• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

CUPRA FORMENTOR VZ 310KM DNFB

Jacky X

Użytkownik
Samochód
Cupra Formentor VZ
Marka samochodu
Cupra Formentor VZ 310KM DNFB
Budżet/ile litrów
6,6L
Styl jazdy
Silnik
2,0 DNFB
Data produkcji
2022
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie wiem
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W30, C3,SN,504.00
Jaki olej masz obecnie
0W30
Chcę zalać nową Cuprę Formentor VZ olejem silnikowym i mam problem jaki wybrać ? Wiem, że wchodzi do 6,6L i specyfikacja :
kod silnika : DNFB
To jest bardzo podobny silnik TFSI jak w Porsche Macan, Golf R, Audi S3 . Styl jazdy spokojny po mieście plus jakaś prędkość przelotowa na ekspresówce. Ale chciałbym kosztem lepszego oleju zwiększyć żywotność silnika i turbiny bo przez gorsze materiały i ekologię silniki dziś są mniej wytrzymałe. O dziwo temat olejów trochę się zmienił. Stosuje się kiedyś nietypowe 0w30. Niektórzy mówią, że takie są zalecane bo obniżają, zużycie paliwa ale niezbyt dobrze zabezpieczają silnik i zalecają zmianę. Dodam zmianę wbrew zaleceniem specyfikacji producenta co zawsze budzi kontrowersje. Temat olejów łatwy nie jest nawet dla kogoś zorientowanego w motoryzacji. Nie wiem czy mój samochód ma filtr cząstek stałych . Na dziś przymierzam się do Millersa XF ale rozważałem też Shella ECT, Motula, Valvoline,Castrola , Mobila. Proszę o pomoc bo na blacie blisko 2000km i czas zlać olej i wymienić filtr z opiłkami technologicznymi.

API : SN
ACEA : C3
Lepkość SAE: 0w30 nie jestem w 100% pewien
Normy :504.00 nie 507.00,508.00 tym bardziej nie jestem w 100% pewien

Propozycje :
1) MILLERS XF PREMIUM C3 VW 0w30
2)Shell Helix Ultra ECT 0W30 API SN C2-C3
3)RAVENOL VSW SAE 0W-30 USVO
4)Castrol EDGE 0w30
5) Valvoline 0w30
6)Mobil Super 3000 Formula V 0W-30 ma 504,C3,SN(507 też ma) z wyszukiwarki Mobila
7)Mobil ESP 0w30 ma normę C3,SN,504(507 też ma)
8)Olej silnikowy MOTUL SPECIFIC 504/507 0W30
 
Last edited by a moderator:
Potrzebujesz oleju z norma 504, czyli w lepkościach 0w30 i 5w30. Do aso możesz śmiało przywieźć Mobil 1 ESP 5w30, Ravenol VMP, Eurol FS 0w30.
 
Skorzystam z okazji i trochę się podszkolę. Jaka jest eksploatacyjna różnica pomiędzy Mobil 1 ESP 0w30 a Mobil 1 ESP 5w30 ?
Ten drugi też ma C3,SN i 504.00.
 
Z tego co pamiętam, oba są robione na tym samym przepisie, na tej samej bazie, więc różnica w lepkości na zimno. A jeśli chodzi o różnice eksploatacyjne, to może 3 litry paliwa zaoszczędzisz przez cały interwał olejowy na 0w30 😉
 
Dzięki za info.
Z drugiej strony do niektórych hybryd serwis VW rekomenduje 0w20. A ten z Mobil 1 już nie ma chyba C3 ma normę SN. I dla VW ma normę 508 a chyba nie wspominają o 504. Jakie są zatem różnice między 0w20 a 0w30? Czy też pierwszy trochę gorzej odprowadza ciepło w wyższych temperaturach ? Chyba też przez normę 508 dedykowany jest do konstrukcji z filtrem GFP ???
 
W sumie to dowolny olej z list Erwin (serwisowa VAG), nawet Orlen albo Lotos z normą 504 będą ok. Sama norma jest na tyle wymagająca, że każdy olej ją spełniający będzie dobry. Jak chcesz coś ciekawego to zerknij na oleje Neste, Eni albo Midlanda. Odpowiednio z Finlandii, Włoch i Szwajcarii.

Co do lepkości to dla silnika nie ma różnicy. Z różnych względów dąży się do minimalizacji lepkości i nie koniecznie chodzi o ekologię. Silnik dostosowany do niskiej lepkości nawet przy starcie pracuje na lepkości zbliżonej do roboczej. A ochrona w wysokich temp jest taka sama. Generalnie lepkością sie nie przejmuj, lej olej z normą wymaganą przez instrukcje. To wystarczy żeby silnik przeżył tyle na ile go policzono.
 
@Jacky X W Twoim silniku norma 508 nie jest dopuszczona, więc oleje 0w20 odpadają. Inne 2.0 tsi mogą używać 508, ale patrz konkretnie na swój silnik. Natomiast lepkością się nie sugeruj w przypadku normy 504, bo są dopuszczone obie, czyli 0w30 i 5w30. Nie wiem co tam wyczytałeś o Mobilu, ale on normalnie posiada ACEA C3 i API SN, oraz oficjalnie jest dopuszczony przez VAG.
 
@jerseyAdmin

Poruszyłeś bardzo ważną sprawę: "To wystarczy żeby silnik przeżył tyle na ile go policzono." Dziś już nikt nie projektuje silników jak kiedyś:
1) Koledzy, którzy siedzą w mechanice mówią, że są w szoku jak odchudzono części, żeby miały mniejszą masę i bezwładność .
2) Księgowi poczynili oszczędności jakościowo/materiałowe przy czym nikogo z producentów nie martwi, że jednostka nie wytrzyma 20 lat. A nierzadko nawet.... 5 lat.
3) Ekologia wymusiła normy jakości spalin, nieefektywne cykle spalin , sprężania mieszanki, małe układy chłodzenia szybko się nagrzewają ale mogą być niewydolne w bardziej ekstremalnych ciepłych warunkach. Jakieś filtry DPF, GFP, EGRy , klapki kolektorów. O zgrozo pompy oleju o zmiennym wydatku !!!

Reasumując nie do końca wierzę producentom , że te 0w20/0w30 musi dobrze smarować silników w eksploatacji. Mogą mieć oni swoje cele w postaci niższych norm spalania i co za tym idzie emisji CO2 . A że się silnik zużyje ??? Im w to graj.

I teraz zasadnicze pytanie bo Mobila 1 mogę wziąć z półki za powiedzmy 300zł a Millers z przesyłką bo trudno go kupić będzie pewnie kosztował dwa razy tyle. Czy jest sens utrudniać sobie życie i czy lat tego Mobila 1 czy ten Millers jest dużo lepszym wyborem i jest uzasadnione poniesienie kosztów i wysiłków i warto w niego zainwestować ?
 
Last edited:
@Jacky X l, dawno takich mitów nikt tutaj nie pisał.
Na dobrą sprawę mylisz się w każdym zdaniu swojej wypowiedzi, ale nie o to chodzi.
Ode mnie tylko - stosuj się do zaleceń producenta odnośnie lepkości i normy, a będziesz bezawaryjne przynajmniej 250 tys km jeździł.
I nie stosuj się w żadnym przypadku do zalecanych przez producenta interwałów wymian, bo upraszczając, to jest "zło".
 
Last edited by a moderator:
Czy jest sens utrudniać sobie życie i czy lat tego Mobila 1 czy ten Millers jest dużo lepszym wyborem i jest uzasadnione poniesienie kosztów i wysiłków i warto w niego zainwestować ?
Popatrz sobie na ceny na ebay.uk. Tam Mobil 1 ESP czy Castrol Edge LL jest droższy od Millersa EE. I odpowiedz sobie czy warto.
Po za tym może jestem kulawy na oczy ale w erwin 504/507 żadnego Millersa nie widzę, nawet z tych niższych serii. Sam się temu dziwię.
 
@jerseyAdmin

Poruszyłeś bardzo ważną sprawę: "To wystarczy żeby silnik przeżył tyle na ile go policzono." Dziś już nikt nie projektuje silników jak kiedyś.
Dzisiaj się je projektuje lepiej. To odchudzanie części to nie wynik oszczędności, tylko lepszych technologii materiałowych oraz obliczeniowych i możliwości wykonania. Kiedyś trzeba było projektować silnik z nadmiarem bo nie było technologii, a i wtedy te silniki były mało trwałe. Miliony to i dzisiejsze silniki nakręcą, wystarczy spojrzeć na przebieg potaksówkowych wozów z Niemiec. A nikt o nie nie dbał, serwis zgodnie z książką i tyle.

Te całe "kiedyś to panie było" to właśnie takie gadanie. Mity i legendy. Nawet W124 było tak samo awaryjne jak każdy inny samochód wliczając w to dzisiejsze. I Mercedes wcale przez niego nie zbankrutował, to też legenda pewnie nakręcona przez samo MB.
 
Koledzy, którzy siedzą w mechanice mówią, że są w szoku jak odchudzono części, żeby miały mniejszą masę i bezwładność .
To niech koledzy jeszcze się doinformują z zakresu materiałoznawstwa maszynowego, bo plotą bzdury.

Księgowi poczynili oszczędności jakościowo/materiałowe przy czym nikogo z producentów nie martwi, że jednostka nie wytrzyma 20 lat. A nierzadko nawet.... 5 lat.
Ciekawe spostrzeżenia. Co na to Fiaty Tipo na taryfach\boltach\glovo itp i Yarisy na flotach, oraz Kie w służbach mundurowych? Dobrze, że nie wiedzą, że powinny się zepsuć już około 300-400 tysięcy kilometrów temu... Największym problemem współczesnej motoryzacji jest sam właściciel. Zresztą pokaż mi, kto dzisiaj kupuje samochód na 20 lat?

Reasumując nie do końca wierzę producentom , że te 0w20/0w30 musi dobrze smarować silników w eksploatacji. Mogą mieć oni swoje cele w postaci niższych norm spalania i co za tym idzie emisji CO2 . A że się silnik zużyje ??? Im w to graj.
Kolejny błąd w rozumowaniu. Im niższa lepkość, tym szybsza cyrkulacja i chociażby skuteczniejszy odbiór ciepła z mocno obciążonych termicznie elementów.

niskie lepkości, cyrkulacja.jpeg


Później zdziwko, że Yaris śmigany we flocie na 15W40 po 400 tysiącach chleje 1L\1000km. Pierścienie mają dość, ale ważne, że nie ma w silniku tej EKO lepkości ;)
Post automatically merged:

Jeszcze mi się przypomniało, jak ktoś tu wstawiał silnik Toyoty Prius po 700 tysiącach na 0W20.
 
Last edited:
a może Shell Helix Ultra ECT 0w30?
 
Zastanawiałem się nad nim. Ale nie ukrywam, że mam mierną wiedzę na temat olejów. Zresztą chyba 99% ludzi ma jeszcze mniejszą ode mnie. Dlatego się tu zarejestrowałem.

Chętnie poznam opinie o tym Shellu ECT 0w30.
 
Wedlug mnie bardzo dobry przepis: mieszanina GTL, duzo dyspergatora bezpopiolowego, wieksze stezenie przeciwutleniaczy itd.
 
Back
Top