• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Depozyty, osady generowane przez olej silnkowy

@Kaczorek79
Oczywiście w założeniu, że to czysty silnik. Szybka zmiana koloru może być spowodowana skutecznym działaniem dodatków dyspergujących na rozpuszczone depozyty z wnętrza silnika. A wtedy nie jest to kwestia degradacji temperaturowej oleju.
Ale zgadzam się, że jak olej ciemnieje to zwykle oznacza to pogorszenie jego stanu a nie poprawę 🙃.
@jerseyAdmin
Nie rozumiem po co narzędzie porównawcze Lubrizol-a, udostępnia możliwość porównywania zupełnie różnych norm jeśli jest to błędne podejście do tematu i wprost prowadzi do fałszywych wniosków.
 
Last edited:
@denton88 - a to pytanie do Lubrizola, masz przy tej porównywarce wyjaśnione do czego można ją używać.

@Grzesiek520 - możliwe, nie będę się sprzeczał :) ale byłem przekonany że to C2 z dodatkowymi wymogami dotyczącymi depozytów.
 
Chciałbym dobrze zrozumieć - jeśli wyświetlam sobie na pajączku C3-04 do C3-21
lubrizol-specification-c.jpeg
To okaże się że z osadami, depozytami, zagęszczenie sadzy czy zużyciem (cokolwiek mają na myśli), najlepiej radzi sobie olej spełniający C3-04 a najgorzej C 3-21 ?
 
@R70 Raczej odwrotnie:
1661111998167.png


na przykładzie RN17:
1661112036158.png


Ja to rozumiem, że raczej na co był kładziony nacisk przy opracowywaniu formulacji/albo na co dana formulacja ma wpływ. Tak wnoszę po podobnych pajączkach stosowanych w innych branżach...
 
@imć; @SmartCheetah ; no właśnie tak to rozumiałem - większe pokrycie - lepiej, mniejsze - gorzej. Ale @jerseyAdmin zasugerował że jest odwrotnie :/
 
2) Na pajączku im wyższa wartość tym większa "zgodność" z parametrem. Wysoki "wear" nie oznacza ochrony przed zużyciem, ale właśnie jej brak :)
Normy MB to jedne z niewielu, gdzie opisane są liczbowo wartości zużycia w poszczególnych częściach silnika.
I tak. 229.5/51 ma względem 229.3/31ma od tak 15 do nawet 50% niższe wartości zućycia, np na pierścieniach promieniowo (po średnicy).
Pajączek dla tych norm by się zgadzał z "potocznym" rozumieniem.

1661155652318.png

EDIT
1661156331599.png
 
Last edited by a moderator:
@R70 czy to znaczy, że RN17FE został stworzony by więcej zużywał paliwa niż RN17? Chyba jednak nie.... :cool:
 
No ja to rozumiem , ale kilka wpisów wcześniej doczytałem się że na pajączku wyższa wartość oznacza gorsze parametry - dlatego przewrotnie pytam :)
 
Porównaj sobie tam np najstarszą A3 z jakąś nową C3 czy C6, to chyba Ci rozjaśni.
 
Czyli olej 5w30 ACEA A5/B5 lepiej chroni przed zużyciem, osadami i depozytami niż taki 5w30 co ma API SP i ILSAC GF6?

lubrizol-specification-c.jpeg
 
Z opisu wynika, że tych norm już tak porównywać nie możesz.
Szkoda ...
 
@SACZI - no właśnie to jest dziwne, bo czasami się zgadza z tym co jest w normach, czasami nie. Wg mnie jest dokładnie tak, jak pisze Lubrizol i wykres nie ma nic wspólnego z normami, jest po prostu jakimś podejściem do grupy parametrów.

Możliwe, że macie rację i wear oznacza ochronę chociaż byłoby to sprzeczne z logiką, bo wtedy aftertreatment compatibility było by najlepsze w A3/B3 :D Chyba, że każda wartość może mieć osobny sposób interpretacji, ale wtedy to powinni jakąś legendę zrobić z tym jak to czytać.

Można by napisać z pytaniem do Lubrizola, ale mi się nie chce :)
 
Generalnie im większa pajęczyna tym lepiej, tj. wyższe wymogi, aftertreatment wymogi są wyższe kiedy jest mniej popiołu, siarki i fosforu
 
Wygląda jak niższe wymagania ale wiele testów jest innych więc takie porównanie nie jest wprost bezpieczne
 
Praktycznie wszystkie masowe A3 tzn. VW 502, MB 229.5 itd. to jedne z gorszych olejow na rynku. Duze stezenie taniego OCP, detergentow, mieszanina lepkiej gr. III/IV 6 cSt sa bardziej podatne na tworzenie sie roznych osadow, depozytow. W szczegolnosci w rejonie pierscieni. Lepiej wybierac oleje z ACEA C2, C5 lub ILSAC GF6, efektywniej z dodatkiem gr. V.
index.php
 
Czy Kroon Poly Tech 5W40/Ravenool SSVO 0W30 się do nich zalicza?
 
Back
Top