• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobór oleju na krótkie trasy/dojazd do pracy

sprajt2

Użytkownik
Samochód
Audi a3 1,8T, a5 2.0tdi 177km, TT 1.8T
Marka samochodu
Audi A5 2.0TDI CGLC, Audi TT 8n 1,8T
Budżet/ile litrów
40
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
2.0 tdi 1,8t
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
  2. Nie
Pobór oleju na 1000 km
"brak"
Jakiego oleju wymaga instrukcja
507 i 501
Moje obydwa auta sa głównie uzytkowane jako dojazd do pracy i spradycznie trasa.
Dojazd do pracy:
A5 - 7km
TT - 5km
W takich warunkach silnik zawsze pracuje niedogrzany, no moze lipiec i sierpien stanowic tu wyjatek, ale nawet wtedy rozgrzany silnik moze jest w ostatniej minucie jazdy.
Czy dobrze myślę, że powinienem szukać oleju (dla ułatwienia załóżmy juz, że wybieram spośród olejow z odpowiednią norma/aprobata producenta) z najnizsza lepkoscia przy 40st?
 
Last edited:
Teoretycznie dobrze kombinujesz. W praktyce, jak KV40 będzie 60 vs 70, niewiele to wniesie.
Gdybyś miał KV0~=20cSt i KV100~=12, to byłoby rozwiązaniem, ale takich olejów po prostu nie ma.

Ja proponowałbym zakup jakiegoś Punto, Yarisa, czy Vengi, bo 2L diesel z DPF i stary 1.8T to tak średnio mi się widzi.
 
Zmiana auta to ewentualnie w nowa toyote w hybrydzie by byla, ale nie o tym temat.
Po krotkim researchu wynika, ze dla 504/507 dla 40st. rozklad wsrod olejiw jest od okolo 54-72.
 
Możesz sobie równie dobrze zrobić raz na tydzień lub dwa trasę 30 - 50 km na drodze szybkiego ruchu dla przyjemności z jazdy. Ja tak robię, bo teraz głównie to autami robię po kilka km. Do tego mam zalany AR9100 do 2.0 TDI i 1.8T licząc na ochronę przy częstych zimnych rozruchach. Wydaje mi się, że to lepsze rozwiązanie niż kombinowanie z lepkościami. Zrobienie trasy pozwoli wygonić wilgoć z oleju. Zalewając inny olej tego nie zrobisz.
Przy takim użytkowaniu powinieneś monitorować zapełnienie DPF, bo na odcinku kilku km to ci się nie wypali.
 
Last edited:
@jarski ja nie mam zadnego problemu z tymi autami 😁 na weekendy czesto gdzies wyjezdzamy, raczej częściej TT niz A5.
Po prostu dobierając olej do użytkowania zastanawiam sie, czy nie celpwac w oleje z nizsza lepkoscia w 40 stopnoach, skoro auta sa głównie uzytkowne na krotkich odcinkach.
Nie widzę żadnych niebezpieczeństw, po psrostu skoro moge wybrac, to moze wybrac bardziej dopasowany olej.
A jeśli to wsio ryba, to faktycznie "famknac forum" 😉
 
Weź sobie po prostu ten z najniższym KV40, najwyższym VI z twojej lepkości oraz potrzebnych norm i niewiele więcej możesz zrobić
 
Wykresy lepkości od 0C:
- 0w16 Meguin Special Engine Oil
- 0w20 - Motul Specyfic 508/509
- 5w30 Orlen Max Expert V

1678007884142.png


1678007943620.png

@soszo, nie zmniejszaj obrazka.
 
Przy takim użytkowaniu powinieneś monitorować zapełnienie DPF, bo na odcinku kilku km to ci się nie wypali.
Dpf sie wypala co 230km i zawsze konczy sie na parkingu. Ale jak pisalem, nie o tym temat.
@SACZI czyli generalnie tak, najlepsze rezultaty dla aut jezdzacych na krotkich odcinkach i niedogrzanych silnikach daje zejscie po prostu z lepkoscia SAE?
 
@sprajt2, otóż to!
Popatrz na wykresy lepkości i przeanalizuj:
- do ok 70C silnik czerpie same korzyści z SAE20
- do około 90C 5w30 i 0w20 są bardzo podobne w zakresie lepkości
- eksploatacja autostradowa, czy na trasach - moim zdaniem bez większej różnicy SAE20 vs SAE40; SAE40 już osiągnie niskie lepkości
- SAE20 to są po prostu oleje "lepsze"; np mniej wiskozatora

Nikogo nie namawiam na SAE16, czy SAE20, ale "pismo obrazkowe" jest jednoznaczne.
Rozważania, czy wlać 5w30 z KV40 55 vs 70 po prostu nie mają sensu ...
Sam do swojego gruza (G.Punto), chyba wleję 5w20 Orlena, bo ten samochód po służy na dojazdy po kilka km.
 
Lepkość w dół albo VI w górę. Rezultat będzie podobny.
 
No sam wykres jednoznacznie wskazuje właśnie zalety nizszego SAE w nizszych temperaturach oraz wlasciwie taka sama lepkość w wyzszych temperaturach.
 
A Ty nie myślisz ...
 
Back
Top