• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobór oleju na krótkie trasy/dojazd do pracy

sprajt2

Użytkownik
Samochód
Audi a3 1,8T, a5 2.0tdi 177km, TT 1.8T
Marka samochodu
Audi A5 2.0TDI CGLC, Audi TT 8n 1,8T
Budżet/ile litrów
40
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
2.0 tdi 1,8t
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
  2. Nie
Pobór oleju na 1000 km
"brak"
Jakiego oleju wymaga instrukcja
507 i 501
Moje obydwa auta sa głównie uzytkowane jako dojazd do pracy i spradycznie trasa.
Dojazd do pracy:
A5 - 7km
TT - 5km
W takich warunkach silnik zawsze pracuje niedogrzany, no moze lipiec i sierpien stanowic tu wyjatek, ale nawet wtedy rozgrzany silnik moze jest w ostatniej minucie jazdy.
Czy dobrze myślę, że powinienem szukać oleju (dla ułatwienia załóżmy juz, że wybieram spośród olejow z odpowiednią norma/aprobata producenta) z najnizsza lepkoscia przy 40st?
 
Last edited:
@tomek evo No nie, 2.0TDI EA189 w wersji 177KM wychodziły z oznaczeniami CGLC, CFGC, CFJB.
 
Bawiąc się tą tabelką co zalinkowałeś, można uniwersalnie przyjać do każdego silnika jaki istnieje, że 5cst będzie bezpieczne?
I czemu 5 a nie np 15? z tego linku akurat nic tam nie ma o minimalnej bezpiecznej lepkości.

Poza tym oglądając kanał jednego mechnika odradza on 0W30 bo zacierają się silniki, ale to też nie wynika z samego oleju tylko nałożenia się paru czynników, jak dużych przebiegów na jednym oleju czy wypalających się dpfach które leją paliwem i rozrzedza się przez to olej.
Trochę mnie korci aby spróbować 0W30 ale jednak boje się wyższych temperatur.. na tabalce wszystko wygląda miodzo, ale czytałem też o czymś takim jak chwilowy spadek lepkości.
 
Bawiąc się tą tabelką co zalinkowałeś, można uniwersalnie przyjać do każdego silnika jaki istnieje, że 5cst będzie bezpieczne?
I czemu 5 a nie np 15? z tego linku akurat nic tam nie ma o minimalnej bezpiecznej lepkości.
A Tobie skąd się wzięło 15, a nie 20, czy 30 cSt? Tak Ci się wydaje?

Wynika to z badań, które linkowaliśmy w poniższym wątku:
To 56 stron "śmiecia", ale kilkadziesiąt postów jest bardzo merytorycznych; gdzieś tak od 25 strony.
I tych podanych wartości nie można brać jako pewniaki, bo zagadnienie jest zbyt skomplikowane, żeby ot tak sobie w kilku słowach/cyferkach odpowiadać.
Na początek proponuję zapoznać się z podstawami trybologii:

Poza tym oglądając kanał jednego mechnika odradza on 0W30 bo zacierają się silniki,
Dobra rada - przestań oglądać "jutubowych motocelebrytów", a zacznij czytać opracowania branżowe.


... czytałem też o czymś takim jak chwilowy spadek lepkości.
Filmik na YT, gdzie ktoś ma tabelę olejów i zielone kropki wstawia, czy forum civicclub.pl?
W sumie na jedno wychodzi.
Możesz autora zapytać, na jakiej podstawie ocenia olej, że w kreślonej sytuacji doznaje większego lub mniejszego spadku lepkości?
Bo ja kilkanaście razy to oglądałem i sorry, ale nie wiem skąd oni takie wnioski wysnuli ...
 
Lepkość minimalna 5 mm2/s wzięta jest z badań, a nie z wykresu na stronie widman.biz. To tylko poglądowe symulacje nie koniecznie w 100% porywające się z rzeczywistością.

Silniki nie zacierają się od tak, z winy oleju. Z reguły przyczyna jest gdzie indziej. Olej o wyższej lepkości po prostu maskuje ten problem. Czasem jednak ratuje, przedłuża życie silnikowi. Dlatego stosowanie oleju z po za zakresu instrukcji obsługi trzeba traktować jako eksperyment. Na forum jest jakiś dziwny owczy pęd w tym kierunku. Sam zastosowałem w pandzie 0W30 w zamian zalecanego 10W40 i czekam aż się zatrze 😉

Nie wiem co to chwilowy zanik lepkości 🤔 Ktoś coś słyszał ?

Ogólnie mechanicy YT choć może i znają się na robocie to na zjawiskach występujących w układzie smarowania już nie koniecznie.

PS Nie twierdzę, że ja się znam ale oni jeszcze mniej.
 
@soszo:
 
A Tobie skąd się wzięło 15, a nie 20, czy 30 cSt? Tak Ci się wydaje?
Zapytałem czego 5, a nie np 15... Kto pyta nie błądzi. Liczyłem na odpowiedź w stylu, dlatego, że według tego i tego 5 cst jest bezpieczne dla elementów silnika ;) A dostałem materiały aby robić doktorat... ja chce tylko dobrać sobie olej aby nie rozwalić silnika.
W każdym razie dzięki za linki, część już poczytałem.
A motocelebrytów nie oglądam bo mnie to odpycha i te treści są nic nie warte, wolę niszowe bardziej rzeczowe kanały ;)
Dlatego stosowanie oleju z po za zakresu instrukcji obsługi trzeba traktować jako eksperyment.
U mnie teoretycznie zgodnie z instrukcją, o ile założenie że można zamienić normę 505.01 na 507 potraktujemy jako fakt. O ile jak założyłem na forum temat to chciałem jakieś mocne 5W40 o tyle po wertowaniu sieci jak i tego forum po kilku dniach już skłaniam się ku 0W30. Kamieniem milowym było to, że są w zasadzie lepsze od 5W30 a w wysokich temperaturach zachowują się tak samo. No to po co brać gorszy olej jak można lepszy.
 
@sprajt2 Do zastanowienia jest to co się stanie, gdy zalejesz 0W20 do 2.0 TDI CGLC, które masz. Są znane przypadki zbyt niskiego ciśnienia oleju na biegu jałowym na rozgrzanym silniku. Problem ten związany jest ze sterowaniem ciśnieniem oleju w zależności od obciążenia.
 
Last edited:
@jarski mialem raz (3 lata tenmu) kontrolke cisnienia oleju w lato, rozgrzany silnik i postoj na czerwonym. Olej mial wtedy okolo 15 000km. Teraz mam interwaly 8-10 000km.
 
W 1.8t? Jaką to byładokładnie lepkość i jakie spełniał normy?
 
@jarski jeśli problem jest ze sterowaniem, a nie z wydajnością pompy to w zasadzie lepkość oleju nie powinna mieć kluczowego znaczenia
 
Coś VW kombinuje ze sterowaniem w nowych nawet to usuwają YouTuber o tym wsponinał
 
@jarski jeśli problem jest ze sterowaniem, a nie z wydajnością pompy to w zasadzie lepkość oleju nie powinna mieć kluczowego znaczenia
No jak? To, że jest problem z wydajnością pompy oleju, a jest, nie znaczy, że mamy zamknąć oczy i w ślepo lać olej o lepkości, której producent nigdy do tego silnika nie dopuścił. Norma 509 nie jest przeznaczona do silników 2.0 tdi. Kiedy przy oleju sae30 i hths >3,5 dochodzi do granicznego ciśnienia, ba, nawet jest ono przekroczone, to nie naprawimy problemu zmniejszając lepkość, a nawet możemy go pogłębić.
 
@jarski mialem raz (3 lata tenmu) kontrolke cisnienia oleju w lato, rozgrzany silnik i postoj na czerwonym. Olej mial wtedy okolo 15 000km. Teraz mam interwaly 8-10 000km.
Acha, po tym zdarzeniu dolalem pol litra swiezego oleju i tak jeszcze z tydzien pojezdzilem w podobnych warunkach pogodowych i zjawisko sie nie powtorzylo. I po tygodniu wymienilem olej na nowy.
 
Diesel użytkowany na krótkich dystansach olej podlany paliwem i chwilowy spadek lepkości .
Zalej Lotosa aurum lub synt. 504/507 bo szkoda szukać dziury w całym.
Post automatically merged:

A w TT nie próbowałeś zalać 5w30?
Ja raz miałem izero problemów.
 
Od 3 interwalow mam vag oem/shell 0W30 wymieniany co max 10 tys i nie mialem powtorki.
Do TT mam totala 0W40.
 
Back
Top