• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dodge Caliber 2.0 Pb, oleje 5W20

Macius

Użytkownik
Samochód
Dodge Caliber
Marka samochodu
Dodge Caliber
Budżet/ile litrów
4,3
Styl jazdy
Silnik
2.0 Pb + LPG
Data produkcji
2010
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Mopar 5W20
Witam,
Jaki polecicie olej do Dodge Caliber 2.0 Beznyna + LPG? (czy to ma w ogole znaczenie, że jest LPG?)
W instrukcji obsługi auta napisane jest, że na być olej zgodny z normą Chryslera MS-6395 ACEA C3 i SAE 5W20 (jeśli nie dostępny to 5W30), do silnika wchodzi 4,3l oleju. Zalecany olej to Mopar 5W20.
Problem w tym, że takich olei jest wiele różnych firm i w różnych cenach.
Nie zależy mi na oszczędzaniu kasy na oleju silnikowym, zastanawiam sie tylko czy warto wydawać te ponad 200pln, czy przypadkiem nie płaci sie jedynie za markę, reklamy itp.
Z tego co zdążyłem sie dowiedzieć to olej powinien mieć jak najwyższy indeks lepkości, lepkość w 100st C i TBN i jak najniższe Lepkość przy -30 i NOACK.
Na zielono napisałem parametry, które podobno są zalecane do tego silnika ale nie wiem ile w tym prawdy.
Z jednej strony dobre parametry mają tanie oleje, np Specol, Eurol a z drugiej strony gorsze parametry od tych tanich mają droższe oleje np Selenia.

O co tu chodzi? Co wybrać alby to był dobry olej i nie przepłacać za marke, marketing i reklamy?
 

Attachments

  • Oleje porównanie.png
    Oleje porównanie.png
    101,2 KB · Odwiedzin: 235
Z tabelek które zrobiłeś nic nie wynika, bo jak pisali koledzy wyżej, są tam suche informacje i do tego bardzo uśrednione. Na ich podstawie nie jesteś w stanie wywnioskować czy olej jest dobry czy nie. Z karty produktu nie dowiesz się także jaki jest skład oleju, to nam mówią analizy. W większości przypadków, oleje droższe to marketing, w codziennym użytkowaniu nie odczujesz żadnej różnicy. Lepiej kupić tańszy olej i zmieniać go częściej, byle tylko spełniał wymogi producenta.
 
Zaraz po zakupie auta zalałem (nieświadomie, pod namową mechanika) Motul 5W30. Potem lałem zalecany przez producenta auta (mineralny) Mopar 5W20. Z wymiany na wymianę silnik zaczynał pracować minimalnie głosniej. Wtedy poczytałem troche o tym, ktoś polecił mi Penrite 5W20. Na tym oleju silnik znów pracował ciszej, i tak kilka wymian. Potem zacząłem troche wiecej czytać o olejach a i kilka osób poleciło Specol 5W20 wiec go zalałem bo ma dobre parametry. Na tym oleju silnik pracuje cicho przez kilka tyś km, potem robi sie głośniej tak jak na mineralnym Mopar 5W20. Po tych doświadczeniach doszedłem do wniosku, że tani olej jak Specol ma dobre parametry jak drogi Penrite ale szybko traci ten Specol swoje właściwości co wnioskuje po tym, że po kilka tyś km silnik zaczyna głośniej pracować.
Teraz szukam dobrego oleju, który nie będzie tracił szybko swoich dobrych właściwości po kilka tyś km jak w/w Specol.
 
Na "ucho" nie ocenia się olejów. To że silnik pracuje głośniej nie znaczy, że olej stracił swoje właściwości. Na to pytanie odpowie znowu analiza przepracowanego oleju
 
Lecz wiele osób się tym kieruje przy doborze oleju . Miałem HX8 i Eurola SL . ( w 100°C prawie tak samo grube) Eurol bez zmiany akustyki 11 tyś aż wydaje się to niemożliwe, a HX8 przy 6 tyś już chodził bardziej twardo i zimne starty nie były już takie fajne jak przed w/w przebiegiem . Na Lotosie akustyka też skończyła się na 7k . Sxr 2 lata w silniku i 3 tyś przebiegu, klawiatura grała co chciała, akustycznie najgorsza oliwa w moim odczuciu .

Nikt chyba nie chce mieć super oleju a jego silnik w zamian chodzi na nim jak traktor gdzie wcześniej cicho pracował ;)

Rozumiem że to nie jest wyznacznik jakości, ale milej dla ucha jak silnik pracuje przyjemnie dla ucha a nie jak "kosiarka" , "sieczkarnia" i 3 cylindrowiec bez wałka wyrównazajacego ;)
 
Jeden chwali to, a drugi tam to. Jednemu sxr brudzi, a drugi wstawia foto z czysciutkim silnikiem. Jeden chwali specola za wyciszenie, a OP już nie.

Pozostaje metodą prób (i nie koniecznie błędów) dobrać olej odpowiedni dla ucha.
 
Jak nie wlejesz to sie nie przekonasz ;)
Każdy ma swój top olej i go poleca, lecz warto wziąść pod uwagę że nie każdy silnik może go polubic, aby nie było gorzkich rozczarowań ;)
 
OK, Panowie, poczytałem jeszcze i chyba namówiliście mnie na Orlen Platinum Max Expert C5 5W20 ;)
Pytanie mam czy napewno będzie on odpowiedni do mojego silnika? W instrukcji obsługi auta jest napisane, że olej ma spełniać normę MS-6395, ACEA C3 i SAE 5W20. Czy ten olej spełnia w/w normy?
 
Last edited:
Myślę, że wystarczy norma Chryslera MS-6395. Oleje z tą normą są niskiej lepkości od 0W20 do 10W30. Czy któryś z nich ma HTHS >=3.5 żeby spełniać C3 to nie wiem. ACEA to norma europejska i czasem w instrukcjach dla aut z po za Europy wychodzą takie gnioty.
 
W opisie Orlen Platinum Max Expert C5 5W20 jest podane, że spełnia GF5 ale nie ma nic na temat normy MS-6395. W opisie tego oleju jest C5 a w instrukcji obsługi auta odnośnie norm oleju podane jest C3.
 
OK, Panowie, jeszcze raz, bo już zaczynam sie gubić:
W książce do auta napisane jest, że olej powinien spełniać normy:
5W20 , ACEA C3, MS-6395
Dodatkowo na zalecanym przez producenta auta oleju Mopar 5W20 widnieją jeszcze normy:
ILSAC GF5, API SN

Czy Orlen Platinum Max Expert C5 5W20 spełnia te normy czy jednak trzeba będzie zainwestować w coś droższego np Amsoil, LM, Penrite, Motul?
 
Próbuję rozkminić czemu nie spełnia i chyba fosfor jest za wysoko. Jeśli uważasz , że to jest "przeszkoda" to najtańszym olejem spełniającym normę MS-6395 w klasie lepkości 5w20 jest Gulf Ultrasynth X. Żeby nie lecieć po taniości można spróbować Eurola Evolence 5W20. Jak się nie sprawdzi to następnie motul itd.
 
Z tego co gdzieś wyczytałem, to w oleju dla tego silnika ma być fosforu między 600 a 800ppm, ale nie wiem ile w tym prawdy.
Nie wiem czy to jest ''przeszkoda'', nie wiem po co w ogole jest fosfor w oleju, jestem zielony ;)
Zależy mi na dobrym a nie na tanim oleju.
 
Last edited:
Tak napisane jest w instrukcji obsługi, też dla mnie to jest troche dziwne bo C tyczy sie raczej do diesla, ale tak wynika z tej instrukcji albo ja czegoś nie rozumiem albo oni coś pomieszali w tłumaczeniu.
1.jpeg
2.jpeg
 
Back
Top