• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dodge Caliber 2.0 Pb, oleje 5W20

Macius

Użytkownik
Samochód
Dodge Caliber
Marka samochodu
Dodge Caliber
Budżet/ile litrów
4,3
Styl jazdy
Silnik
2.0 Pb + LPG
Data produkcji
2010
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Mopar 5W20
Witam,
Jaki polecicie olej do Dodge Caliber 2.0 Beznyna + LPG? (czy to ma w ogole znaczenie, że jest LPG?)
W instrukcji obsługi auta napisane jest, że na być olej zgodny z normą Chryslera MS-6395 ACEA C3 i SAE 5W20 (jeśli nie dostępny to 5W30), do silnika wchodzi 4,3l oleju. Zalecany olej to Mopar 5W20.
Problem w tym, że takich olei jest wiele różnych firm i w różnych cenach.
Nie zależy mi na oszczędzaniu kasy na oleju silnikowym, zastanawiam sie tylko czy warto wydawać te ponad 200pln, czy przypadkiem nie płaci sie jedynie za markę, reklamy itp.
Z tego co zdążyłem sie dowiedzieć to olej powinien mieć jak najwyższy indeks lepkości, lepkość w 100st C i TBN i jak najniższe Lepkość przy -30 i NOACK.
Na zielono napisałem parametry, które podobno są zalecane do tego silnika ale nie wiem ile w tym prawdy.
Z jednej strony dobre parametry mają tanie oleje, np Specol, Eurol a z drugiej strony gorsze parametry od tych tanich mają droższe oleje np Selenia.

O co tu chodzi? Co wybrać alby to był dobry olej i nie przepłacać za marke, marketing i reklamy?
 

Attachments

  • Oleje porównanie.png
    Oleje porównanie.png
    101,2 KB · Odwiedzin: 235
OK teraz już chyba rozumiem ''co autor wiersza miał na myśli'' ;) Po przeczytaniu tego któryś raz dochodzę do wniosku, że jeśli chodzi o silniki benzynowe to trzeba dobierać olej wg API a jeśli chodzi o silniki diesla to trzeba dobierać olej wg ACEA ;)
Czyli ostatecznie olej do mojego silnika Pb 2.0 olej powinien spełniać normy:
SAE 5W20 (tak mam napisane na korku wlewu oleju)
API SN
MS-6395
ILSAC GF5

Silnik ma zmienne fazy rozrządu na dolocie i ''wylocie'' (2.0 Dual VVT) sterowane ciśnieniem oleju, więc wydaje mi sie, że olej powinien ściśle spełniać te normy (chyba, że się mylę?)
 
Last edited:
Fazy zmieniają się raczej powyzej 3tys rpm więc nawet gdy pompa nie jest o zmiennej wydajnosci to ciśnienie i tak już jest maksymalne i lepkość nie ma tu znaczenia.(w sensie SAE 20 czy 30)

Gdy odejdziesz trochę od normy to też nic się nie stanie. Oleje 5W20 C5 może mają ciut za dużo fosforu aby spełnić wymogi normy MS6395 ale silnikowi to nie będzie przeszkadać.

Ale jak chcesz ścisłe trzymać się normy to wybieraj oleje z "korka" 😉raczej z info na korku. Mogą to być oleje o nowszych specyfikacjach międzynarodowych API SN-RC, SP i Ilsac gf6a/6b
 
wydaje mi sie, że olej powinien ściśle spełniać te normy (chyba, że się mylę?)
Nie, normy tutaj nie mają nic do rzeczy.

silniki benzynowe to trzeba dobierać olej wg API a jeśli chodzi o silniki diesla to trzeba dobierać olej wg ACEA
Odwrotnie. Masz wyraźnie napisane. Masz się głównie trzymać 5W20,ale przy tym C3. Trochę jestem skołowany. LPG nie ma tutaj nic do rzeczy. Kontroluj tylko luzy zaworowe, jeśli nie masz hydrauliki na zaworach.

Możesz stosować oleje C3, albo pójść w stronę 5W20. Myślę, że zaproponowany Orlen będzie optymalnym rozwiązaniem.

Standardowo, napiszę to, co prawie zawsze powtarzam - kluczem są interwały i stosuj płukanki co wymianę.
 
@soszo Na korku podana jest tylko SAE, nie napisałem, że zamierzam trzymać sie ściśle norm podanych przez producenta a napisałem, że ''wydaje mi sie'', że może powinienem trzymać sie norm podanych przez producenta - wszystkich, nie tyko tych na korku. Jeśli masz zamiar robić sobie jaja z żółtodzioba, jakim niewątpliwie jestem w temacie olejów, to dziękuję za takie ''rady''. Co do działania zmiennych faz w tym silniku to mylisz sie - działają one nie od 3kRPM a w szerszym zakresie obrotów. Od 3kRPM otwierają sie klapy wirowe w dolocie w tym silniku.
 
może powinienem trzymać sie norm podanych przez producenta - wszystkich, nie tyko tych na korku

Nie masz samochodu na gwarancji.

działają one nie od 3kRPM a w szerszym zakresie obrotów. Od 3kRPM otwierają sie klapy wirowe w dolocie w tym silniku.

i tak normy nie mają nic do rzeczy.

https://gazeo.pl/lpg/jaka-instalacj...ge-Caliber-2010-2.0-156-KM-115-kW,o,7480.html Kontroluj luzy, bo tanio nie bedzie, jak przyjdzie do regulacji...
 
Dzieki za odp. Płukankę stosuję co wymianę oleju (LM) odkąd mam to auto (100tyś km). Staram sie dbać o auto, silnik. Zmiana oleju nigdy nie przekroczyłem 10kKM, zawsze poniżej 10k (średnio co 8k). Teraz głownie miasto wiec nie przekraczam 6...7k. Zawory na szklankach. Musze sprawdzić, wiem ;)
Piszesz o C3, a czy C5 nie będzie lepsze? Istnieją oleje 5w20 C5
Nie zależy mia na niskiej cenie oleju, zależy mi na dorbym oleju. Olej zalecny przez producenta Mopar 5W20, nie ma normy C3. Nie chce Mopara bo jest mineralny i na nim silnik głośno pracuje (wnioskuje, że jeśli na innym pracuje ciszej to są mniejsze tarcia a więc mniejsze zużycie silnika)
 
Last edited:
@Macius, zaproponuję Ci olej GM Dexos1 gen2 5w30:
1616825518228.png

Odbiegamy trochę od zalecenia producenta (5w20), ale wierz mi, bardzo nieznacznie.
Rzeczywiste lepkości oleju są w dolnym zakresie klasy SAE30, a więc to taki "tłusty" 5w20.
Olej spełnia normę ILSAC GF5, APPI SN+RC, jest dedykowany silnikom benzynowym z wtryskiem bezpośrednim.
Cena w pewnej hurtowni 91PLN, na tanim portalu z tej samej hurtowni 86PLN (szczegóły ewentualnie na priw).
Sam go tam kupowałem, bo na tym oleju przejechałem 60 tys km.
To dobry olej, ale ma "brzydką bańkę", nie jest reklamowany inteligentnymi molekułami itd.
Zawsze możesz kupić dedykowanego Mopara, ale zorientowałem się, że względem Dexos1, cena ~x2.

Innych olejów Ci na razie nie proponuję, chociaż wybór jest spory (94 oleje 5w20, 480 - 5w30).
 
Poleciałeś z tym GM ... Ryzyko jest duże trafienia na inny produkt niż jest .


@Macius Mopar, czy inny . W życiu nie widziałem oleju 5w20 z dopiskiem C3 . W tej lepkości liczy sie ILSAC GF5 . A C3 tyczy sie jasno wymienionych lepkości od 5w30 po 5w40, przecież tak masz w instrukcji którą sam wkleiłeś ...

Masz zaproponowany olej który spełnia ILSAC GF5 bądź Platinuma DEX1 5w30 który spełnia wymagania pożądanej przez Ciebie normy .



Za takie insynuacje polecą ostrzeżenia ...
SACZI
 
Last edited by a moderator:
@SACZI dziękuję za propozycję, sprawdzę póżniej specyfikacje, ale myślę, że wolałbym coś co jednak jak najbardziej spełnia normy zalecane przez producenta auta (Mopar pomimo tego, że jest zalecany przez producenta auta nie jest dobrym olejem). Naprawde nie zależy mi na niskiej cenie oleju a na dobrym oleju. Używałem już taniego Specol 5W20, który parametry ma dobre ale w praktyce stracił swoje właściwości po kilku tyś km (silnik zaczął głośniej pracować).
 
Na słuch tego nie zweryfikujesz... Tylko poprzez analizę. Co rozumiesz pod określeniem "właściwości"? Olej spełnia kilka funkcji, to zbyt obszerny temat.
 
@Binas96 5W30 nie spełnia normy SAE dla tego silnika (na korku wlewu jest napisane 5W20) , napisane jest w instrukcji obsługi auta, że może być stosowany 5w30 gdy nie ma dostępu do 5w20, a dostep do 5w20 mamy ;) . Dalczego wg Ciebie lepszy jest 5W30 dla tego silnika?
 
No to Amsoil SS 5w20 i Redline stoi otworem .

Lepszy nie jest jeśli można to tak ująć ale spełnia wymagania pożądanej przez Ciebie normy ;)
 
@poziom1989 pod pojęciem ''właściwości'' rozumiem to, że gdy miałem zalany Mopar 5w20 to silnik pracował cały czas głośno, gdy miałem zalany Penrite to silnik pracował cały czas cicho (od wymiany do wymiany), a gdy mam Specola (drugi raz) to silnik na początku pracuje cicho (jak na Penrite) a po kilku tyś km zaczyna pracować głośno (jak na Moparze). Wniosek jest oczywisty, że coś sie zmienia z właściwościami Specola (nie wiem co, nie znam sie) po tych kilku tyś km bo ani z Penritem ani z Moparem nie było takich jaj. Specola zalałem drugi raz i jest to samo, dlatego nie chce już Specola.
 
@Macius powtórzę klasyka: Przy tym stylu jazdy, warto mieć nieco większy zapas lepkości w przypadku rozcieńczenia oleju z paliwem, lecz to można tylko zweryfikować przy pomocy analizy oraz uwzględniając inne parametry sugerujące starzenie środka smarnego itd. W tym celu zlecamy analizy na forum, aby między innymi ustalić odpowiednie interwały.

Odnośnie tych właściwości zbyt ogólnikowo to interpretujesz.
 
wnioskuje, że jeśli na innym pracuje ciszej to są mniejsze tarcia a więc mniejsze zużycie silnika)
Akustyka nie ma nic do jakości oleju i tego, jak on wpływa na silnik. Wiesz, jak Motodoktor wycisza silnik? Jesteś chętny zastosować...? ;) Porzuć kierowanie się tym, że silnik chodzi głośniej\ciszej. Tak się nam często tylko wydaje, a na każdym oleju silnik przez chwile ma lepszą akustykę po wymianie.

Piszesz o C3, a czy C5 nie będzie lepsze? Istnieją oleje 5w20 C5
Pisałem. Możesz zastosować C3, możesz 5W20.


Piszę jeszcze raz - norm producenta nie musisz się sztywno trzymać.
 
@Binas96 i chyba skończy sie na tym Amsoilu bo dla mnie nie ma znaczenia to 100pln, myslałem tylko, że tutaj dowiem sie, czy jest jakaś alternatywa, czy taki amsol czy Penrite to jest przepłacanie za marketig.
 
I jak wyżej: W tym przypadku nie musisz się trzymać norm, można je nieco obejść, lecz należy to robić świadomie i z głową.
 
@Zielony34 OK, mogę przyjąć, że akustyka nie ma wpływu na to jak olej chroni silnik ale jak wytłumaczysz to, że na kiepskim Moparze silnik chodzi CAŁY CZAS głosno, na dobrym (teoretycznie) Penrite silnik chodzi CAŁY CZAS cicho a na Specolu na początku jest cicho a potem głośno?
 
Jak zlecisz badania za gruby hajs i zrobisz VOA i UOA wtedy może sie dowiesz co jest za to odpowiedzialne . Jeśli kasa nie ma znaczenia, to lej to co lałeś, i nie narzekaj na olej który jest sporo tańszy . Są konstrukcję gdzie dany olej sprawdza sie doskonale jak np @Mr.Wolf a w drugim silniku juz tak kolorowo nie jest ;)
Nie raz tak miałem .
 
Back
Top