• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Honda Prelude 5 2.2L

tomikin

Użytkownik
Samochód
honda prelude 5 h22a5
Marka samochodu
Honda Prelude 5
Budżet/ile litrów
200pln/5L
Styl jazdy
Silnik
H22a5 VTEC 185hp bez katalizatora (planowana strumienica lub sportowy kat)
Data produkcji
1997
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
SAE 5w30, 10w30, 10w40, 15w40, 15w50, 20w40, 20w50 API SG lub SH
Jaki olej masz obecnie
Valvoline SynPower 5w30
Witam wszystkich,
proszę o pomoc przy doborze odpowiedniego oleju do preludki z silnikiem 2.2l gdyż w gąszczu informacyjnych poszukiwań nieco się już pogubiłem.

Autko użytkuję od 11 lat, niestety przez większość czasu trwania w nieświadomości olejowej przerabiałem takie oleje jak Motul 6100 Synergie 10w40, Valvoline Maxlife 10w40 i Millers Trident 10w40. Od roku jeżdżę na Valvo SynPower 5w30 ale ponoć to Valvo już nie jest tak dobre jak było kiedyś więc postanowiłem poszukać czegoś lepszego.

Ogólnie autko służy mi do dojazdów do pracy, odległość 14km w jedną stronę jeżdżona na ogół spokojnie ale czasami przy wyprzedzaniach korzystam z pełnego zakresu obrotów :cool: dlatego ważne jest aby nowy olej sprawdzał się też w takiej roli. Pobór oleju wnosi 0,3/0,4l na 1000km i utrzymuje się na tym poziomie przez cały czas eksploatacji. Olej zmieniany raz w roku, przebieg roczny w ostatnich latach to około 5 tys km, wcześniej niecałe 10tys.

Czytałem wiele dobrego o oleju Hondy OEM 0w20 czy 5w30 lecz jego cena jest jaka jest. Zastanawiałem się nad olejami Penrite, PMO, Meguin, Gulf, Mannol, Total, Liqui Moly ale co producent to inny dobór lepkości, czasem 10w40, czasem 5w40 albo cała paleta 10-ciu produktów do wyboru więc już sam nie wiem czym się kierować tak naprawdę. Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

Pozdrawiam, Tomek.
 

Attachments

  • 2020-08-11 17_22_30-Manual_HPVgen.pdf - Adobe Reader.jpg
    2020-08-11 17_22_30-Manual_HPVgen.pdf - Adobe Reader.jpg
    143,7 KB · Odwiedzin: 355
  • 2020-08-11 17_23_40-Manual_HPVgen.pdf - Adobe Reader.jpg
    2020-08-11 17_23_40-Manual_HPVgen.pdf - Adobe Reader.jpg
    351,3 KB · Odwiedzin: 408
Nie do końca jest co rozwijać 😀 ACEA po prostu ostrzega przed stosowaniem olejów typu C, ponieważ mogą nie być dostosowane do wymagań niektórych silników:

Warning: Some of these categories may be unsuitable for use in certain engine types – consult the manufacturer’s owner manual/handbook in case of doubt

Problem najprawdopodobniej leży i w low saps i w niskich lepkościach. Z jednej strony ze względów jak wyżej (skład kontra obróbka powierzchni wrażliwych), z drugiej np. hydraulikę która może mieć konkretne wymagania.
 
No właśnie, w motoryzacji jest za dużo fiołków, żeby móc się do tego odnieść w sposób jednoznaczny.
Weźmy za przykład jednostki PSA montowane w m.in. Fordzie i Volvo.
Z jednej strony mamy PSA i "szyte" pod nich oleje, swoją drogą dosyć specyficzne oleje C2 Totala, z drugiej strony mamy Forda i Volvo, który sztywno zaleca wyłącznie oleje A5/B5.

No i dochodzimy tym samym do kolejnego fikołka, mamy dwa samochody, z tym samym silnikiem, jeden jeżdżący na mocno wykastrowanym C2 Totala, ze skomplikowanym mokrym filtrem FAP, wymagającym specjalnych środków do jego wypalania, drugi jeżdżący na oleju fullSAPS A5/B5, z prostym filtrem DPF, do tego kompletnie debiloodpornym z układem aktywnego dopalania. Obydwa spełniają Euro5.
 
Oleje 5W30 d1g2 są bardzo podobne do OEM Hondy. Niektóre mają aprobatę czy tam spełniają honda hto-06. Praktycznie oleje Dexos1 wyglądały jak 1:1 z OEM.
Bardzo mnie to cieszy :)
Ogólnie chodzi o to, że oleje "C" mają mniejsze stężenie że cynku i fosforu oraz innych, które po spaleniu tworzą popioły siarczanowe.
Niektóre silniki mogą być "wrażliwe" na takie oleje.
M.in. dlatego pomyślałem o takich olejach zamiast A3/B4, żeby choć trochę ograniczyć powstawanie depozytów i nie dokładać niepotrzebnie syfu do silnika a czy H seria z lat 90-tych jest wrażliwa na takie kombinacje? Oto jest pytanie...
najprostszą metodą na spokojną głowę jest stosowanie tego, co stoi w instrukcji.
Tylko jak tu mieć spokojną głowę w dzisiejszych realiach olejowych gdy w moim silniku instrukcja zaleca stosowanie API SG/SH ;) Wszystko byłoby prostsze gdyby nie spalanie oleju, wtedy to pierwszy lepszy full saps i do przodu.

Cóż, na razie będzie lany Orlen ME Dex1, który jak mi się wydaję to chyba bardziej mid niż low saps skoro ma popioły bliżej 1%, więc powinien być bezpieczną opcją a nad bardziej "wykastrowanym" low sapsem będziemy myśleć w dalszej perspektywie.
 

Pani powiedziała co wiedziała a ja tak na poważnie chciałbym się zapytać czy Orlen MaxExpert 5w20 C5 ma jakąś przewagę w kwestii bazy, pakietu dodatków jak i generowania depozytów nad olejami MaxExpert Dex1, XD czy V 5w30 ? Za niedługo mam wymianę oleju, z zapasów został mi Shell HU 5W30, którego muszę wykorzystać i chciałbym go zmiksować z którymś z powyższych Orlenów.
 
Jeździłem na obu, bardzo ładnie i miękko silnik na nich pracuje:
Gulf Formula G SAE 5W-30
Castrol EDGE 5W-30 M

Gulf jest też w bańkach 5l, a chyba tyle wchodzi do H22.
 
Gulf jest też w bańkach 5l, a chyba tyle wchodzi do H22
Na dużym filtrze oleju tak, przy mniejszym trzeba setkę lub dwie zostawić.

Widzę że co do Orlenów za bardzo entuzjazmu nie ma więc za punkty dobiorę Dex1 a potem spojrzę na Gulfa, Elfa i Castrola.
 
Pewnie malejąca różnica w cenie wygasza entuzjazm, a w sumie ten silnik można zalać wszystkim, tak duży jest margines bezpieczeństwa.
 
Masz rację, jeszcze tylko Orlen ME 5w20 C5 wypada całkiem znośnie na tle innych w tej lepkości, dlatego się nim zainteresowałem.
 
M.in. dlatego pomyślałem o takich olejach zamiast A3/B4, żeby choć trochę ograniczyć powstawanie depozytów i nie dokładać niepotrzebnie syfu do silnika
Rozważ częstszą wymianę i rozważ Kroon 5W40. A3/B4 nie odkładają syfu gdy skrócisz interwał, ale niech @poziom1989 się fachowo wypowie. Ja wymieniam co max 5 kkm + porządna płukanka i mam spokój.
 
Po prostu przejsc na 0W-20 C5 lub GF6A. Ewentualnie "nieco" wyzsza rezerwa 0W-30 C2, najlepiej z dodatkiem gr. V, skuteczniej hamuje rozwoj osadow w rejonie pierscieni lub zrobic mix 1:1.

@ozzy1979 taki odpowiednik tego 5W-40 bylby dla mnie idealny, ale 0W/5W-20, na odpowiednim pakiecie z dodatkiem OSP.
 
Rozważ częstszą wymianę i rozważ Kroon 5W40. A3/B4 nie odkładają syfu gdy skrócisz interwał, ale niech @poziom1989 się fachowo wypowie. Ja wymieniam co max 5 kkm + porządna płukanka i mam spokój.
Dzięki @ozzy1979 skoro nawet A3 nie zasyfiają silnika przy niższych przebiegach między wymianami to właściwie nie mam się czym przejmować. Olej zmieniam podobnie jak Ty co około 5 tys., mniej więcej tyle robię rocznie. Kroon spoko choć wolałbym go w wersji 5W30.

Po prostu przejsc na 0W-20 C5 lub GF6A. Ewentualnie "nieco" wyzsza rezerwa 0W-30 C2, najlepiej z dodatkiem gr. V, skuteczniej hamuje rozwoj osadow w rejonie pierscieni lub zrobic mix 1:1.
Czy w lepkości 5W30 znajdzie się coś o podobnym działaniu, mam na myśli bardziej budżetowe rozwiązania bo 0W20/30 swoje kosztują ?
 
@ozzy1979 odnośnie zasyfiania to zwyczajnie podczas spalania oleju w trakcie eksploatacji. Możliwe że lepsze jakościowo oleje byłyby mniej na to podatne ale i tak ulegałyby spalaniu.
Pogadaj z @wlyszkow i @poziom1989 to może doradzi jak zmiksować z czymś Kroona na finalne 0/5W30
@poziom1989 już mi raczej nie pomoże ale jeśliby @wlyszkow był uprzejmy coś doradzić to byłbym wdzięczny.
 
Kroon Polytech nie odłoży nagaru bo sam w sobie dobrze czyści dzięki gr V a 5W40 bym się latem w aucie w tym wieku nie obawiał.

Jaki obecnie olej masz zalany, ile ma kkm a ile do planowanej wymiany?
 
Jaki obecnie olej masz zalany, ile ma kkm a ile do planowanej wymiany?
Obecnie jeżdżę na mixoilu Valvoline Maxlife 5w40 i Orlen ME Dex1 5w30, Dex1 dolałem 1.5l na 5800km co daje 260ml/1000km poboru oleju, przy okazji sobie sprawdziłem.

Wymianę planowałem w czerwcu czyli właściwie już mogę zrobić. Jak wyżej pisałem z zapasów mam bańkę Shella HU 5w30 i trochę tego Dexa1, myślałem to mieszać z niskimi lepkościami ale pojawił się Kroon i zaczął mi się podobać :)
 
Back
Top