• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki jest optymalny olej do silnika z instalacja gazowa

hexx napisał:
komputerami nie oszukasz fizyki...
LPG ma wyższą temperaturę spalania, potrzebuje więcej powietrza do spalenia te samej ilości gazu względem paliwa i czas spalania jest dłuższy

Już pisałem Ci w innym temacie, ze kiedyś jak przez myśl mi przeszedł mi pomysł LPG szukałem info na temat EGT, ktoś zmierzył i wyszło, ze w mocnym uturbionym aucie maksymalne EGT LPG vs PB było ok 3% różnicy. Mówimy o maksymalnym EGT na wysokich obrotach i teraz przełóżmy te 3% na normalne EGT podczas zwykłej jazdy, a to EGT na temperaturę oleju. Dodatkowo należy pamiętać, ze niezależnie od temperatury spalania temperatura silnika, a raczej cieczy chłodzącej będzie taka sama bo do tego dąży układ chłodzenia z termostatem. Nie mówie, ze temperatura oleju będzie identyczna ale przy dobrym wystrojonym LPG roznica będzie marginalna, a jak LPG kiepsko wystrojone to temperatura oleju moze być najmniejszym problemem ;)
 
Przyjmijmy nawet te 3% (nie wiem gdzie to wyczytałeś, ale mniejsza o to) ... to ile to stopni ?
Załóżmy, że tylko 850 stopni C ... to 3% to jest różnica ... 25 stopni C

Jak zmieni się zatem lepkość kinematyczna jeżeli temperatura spalin jest wyższa o 25-30 stopni ?
:)

Ciecz chłodząca nie ma tu za wiele "do powiedzenia"... bo jak zubożysz mieszankę to ona nie pomoże na wypalanie tłoków czy gniazd zaworowych.. zgadza się ?
 
Czekaj czekaj sugerujesz, że jak EGT wzrośnie o 25 stopni to temperatura oleju o tyle samo? To mnie rozbawiles ;)
 
Czytaj dokładnie co napisałem... bo mnie też zaczynasz bawić...
"Jak zmieni się zatem lepkość kinematyczna jeżeli temperatura spalin jest wyższa o 25-30 stopni ? "

to jak się zmieni ?
 
Lepkość zmieni się w stopniu miezauwazalnym bo temperatura oleju nie podskoczy wiecej niz te kilka procent. Większe odchylki w lepkości potrafią być między roznimi olejemi w tej samej klasie SAE.
 
Skąd takie wyliczenia masz, że nie zauważalnie .. ?
 
No bo jak temp oleju wzrosnie (o ile w ogole wzrosnie) ze z 110 na 113 to spadek lepkości będzie az tak zauwazalny, ze trzeba podnosić klasę lepkości w górę jak zalecasz w kilku tematach? Juz pomijam fakt, ze na oleju X w tym samym aucie temp. oleju na LPG może być niższa niż na oleju Y o wyzszej lepkosci na PB bo jakość i sklad oleju tez tu ma znaczenie. No chyba, ze Ty dysponujesz jakimiś konkretnymi pomiarami i obliczeniami to chetnie poczytam i być może zmienie zdanie :)
 
Od Tomka wymagasz konkretów by powiedział co pisze.. a sam jak na razie nie ich nie dajesz w tej tezie co postawiłeś.
Sprawa jasna.

LPG spala się w wyższej temperaturze.. tu chyba jesteśmy zgodni.
Kolejny czynnik, to fakt, ze LPG spala się dłużej a więc i komora spalania + zawory i gniazda zaworowe są dłużej wystawione na działanie wysokiej temperatury, co też w prosty sposób przekłada się na zwiększenie nagrzewania się oleju.

By bardziej obrazowo... to jak chodzenie po gorącym podłożu ..
Jak szybko idziesz dasz radę.. ale jak zwolnisz odrobinę krok czyli dłużej będziesz miał kontakt z gorącem podłoża to się poparzysz :mrgreen:

Trzecia rzecz, to fakt fizyczny, że LPG nie chłodzi układu jak paliwo, które przechodząc z fazy ciekłej na gazową odbiera z układu temperaturę.

Zbierzesz te czy czynniki i masz wynik.

Czy jest to 3 stopnie C jak piszesz ?
Nie. Jest to znacznie więcej... i to więcej już ma znaczenie w przypadku oleju silnikowego.
 
Znacznie wiecej ile? Ja podalem konkret na temat EGT bo to znajdziesz na lpgforum Ty jak na razie nie podałeś zadnego konkretu. Prosze powiedź ile bedzie sie roznic temperatura oleju miedzy LPG a PB na tym samym oleju w tych samych warunkach i o ile spadnie lepkość oleju zwiazku z tym wzrostem. To ty polecasz zalewac inną lepkość niż zaleca producent wiec to ty powinienes to uargumentować pomiarami.
 
Bo żadnego konkretnego i ukierunkowanego badania robionego przez odpowiednią jednostkę nie widziałem.
Może nie ma chętnego któremu na rękę były by wyniki takich badań... więc nie finansują ?

Natomiast dane "od osób fizycznych" które na forach próbowały coś takiego mierzyć na podstawie danych z czujnika umiejscowionego w podstawce filtra oleju, wychodziło, że wzrost jest od 5 do 20 stopni w zależności od obciążenia silnika.
Na ile są to wiarygodne dane.. nie wiem. Na pewno jest wzrost temperatury istotny przy pracy silnika pod obciążeniem.

Plywak napisał:
To ty polecasz zalewac inną lepkość niż zaleca producent wiec to ty powinienes to uargumentować pomiarami.
Producent dopuszcza rożne
W Kia STINGER 3.3 możesz lać od 5/30 do 20/50 .. i nie wybuchnie.

198215bb5108b883gen.jpg


.. ale chętnie poznam opinię producenta jakie olej zaleca do własnego silnika z LPG
Masz może taką ?
 
Gdzieś mam wieczorem jak znajdę wrzuce skan
 
Na pewno nie ma wpływu LPG na temperaturę gazów wylotowych. Pomijając info o EGT od [mention]Plywak[/mention] są uniwersyteckie badania wpływu LPG na temperaturę katalizatorów - różnice między Pb i LPG są pomijalne, a pod wysokim obciążeniem temperatura katalizatora na LPG była rejestrowanie niższa niż na Pb. Mam gdzieś PDFa z tymi badaniami - mogę poszukać jak jesteś ciekaw. Także wszelkie informacje firm olejowych o zastosowaniu LPG i doborze oleju wspominają o podwyższonej temperaturze spalania tylko w kontekście rozgrzewania szczytu cylindra i niskiej smarności LPG zalecając stosowanie olejów z dużą ilością modyfikatorów tarcia.

Więc coś się nie zgadza z twoimi twierdzeniami.

Co do instrukcji to w Multipli Fiat zalecał dla paliw alternatywnych w silnikach benzynowych przejście na olej o obniżonej lepkości (z 10W-40 na Pb do 5W-30 na alternatywnych). Cummins do diesli zasilanych mieszanką LPG i ON zaleca wprost używanie olejów dostosowanych do użycia z instalacją gazową bez zmiany lepkości. Dokument Cumminsa gdzieś też mam, instrukcję Multipli to pewnie da się znaleźć w necie.
 
Ja info o temperaturach mam ztcp z forum lpg i dotyczyla turbobenzyny gdzie ktoś mierzyl egt. Jesli EGT nie wzrazta to tym bardziej nie ma opcji aby wzrósł, a temp. oleju bo jakim cudem?
 
[mention]Plywak[/mention] na forum Subaru człowiek co montuje instalacje LPG (więc chyba zna się na tym) tez mierzył EGT i były jednak różnice..
choć na forach/grupach o LPG jest dużo osób co nie mają różnic albo są znikome.

Dlaczego ?

https://forum.subaru.pl/topic/3801-por%C3%B3wnanie-temperatury-spalin-pblpg-forester-turbo-2005/
 
No jakaś jest.. tylko jak widzisz, na forum Subaru różnicę zmierzyli i zaobserwowali a na forum LPG już nie.
Pytanie nasuwa się : dlaczego ?

Moją intencją nie jest "sprzedanie komuś oleju który mam w ofercie" bo tym się nie zajmuję (już nie zajmuję od lat) a zabezpieczenie silnika.
Dobrze zrobionych instalacji jest niedużo. Tych dobrze działających jeszcze mniej.

To, że producent zaleca olej 5/30 to w głównej mierze efekt uzyskania odpowiedniego CO2 i innych takich ekologicznych wymagań jakie są w UE.
Jak widzisz na przykładzie nowoczesnego silnika/silników w KIA, silniki mogą pracować również na innych lepkościach ... bez szkody dla nich. Jedynymi konsekwencjami będzie zwiększone spalanie i zwiększone CO2.

Nikogo nie zmuszam do zalewania 5/40 czy 0/40 zamiast 5/30.
Nie będzie to miało też żadnych negatywnych konsekwencji... a w krytycznych sytuacjach może uratować silnik.

Każdy decyzje podejmuje sam.
 
hexx napisał:
Jak widzisz na przykładzie nowoczesnego silnika/silników w KIA, silniki mogą pracować również na innych lepkościach ... bez szkody dla nich. Jedynymi konsekwencjami będzie zwiększone spalanie i zwiększone CO2.

Dla mnie instrukcja Stingera jest totalnie bez sensu zalecaja A5 5W30 ale w sumie lej co chcesz. Na czym latasz teraz? Zrób analize życiową porównawczą po pełnym dystansie miedzy 5w30, a 15w40 i wtedy daj znac czy faktycznie bez szkody dla silnika i poziomy czastek metali będą na identycznych poziomach.
 
Teraz jest 0/30 Amsoila.. ale możemy zrobić test jak chcesz.
Ja zalewam nawet 15/50 (by inie było łatwo) w sezonie letnim i po 10k robimy analizę. Podejmujesz wyzwanie ?
Ja stawiam silnik i kupuję olej ... Ty tylko koszt badania.
W 2 miesiące zrobię taki przebieg.
 
Wchodze ala ja uzytkuje auto aby miec prwnosc ze warunki eksploatacji były zbliżone bo z tego co pisałeś to twoja żona różnie jeździ :) Wystarczy 15w40 i moze byc w sezonie zimowym bo instrukcja dopuszcza nawet w ujemnych temperaturach do -15. Bardzo jestem ciekaw tego 15w40 w tym silniku przy -10 ;)
 
..i może jeszcze tankować mam i opony zapewnić ?
Myjnia też będzie dla Pana potrzebna ?
 
Back
Top