• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Lotos 10W40 vs Specol 10W40 vs GM 10W40

Jest gdzieś analiza eurola?
I dla czego byś Lotosa nie zalewał,?
 
Zastanawia mnie właśnie ta wysoka lepkość w 40 stopniach. Trochę to przeczy ponaprzeciętnie wysokiej wartości indeksu lepkości
Z takich lepkości KV jak wkleiłeś z karty Xado to w kalkulatorze wychodzi VI 123 i jak napisałem wcześniej CCS dla 10W podawany jest przy -25st więc karta tego Xado do d...


Nie weryfikowałem tego, ale to są pewnie zwykłe HC
Mało który olej w tej lepkości jest olejem z większym udziałem HC niż 25-35% wg MSDS.
 
Lotos 10W40

Klasa jakości APISL/CF Klasa lepkości SAE10W-40 Lepkość kinematyczna w temp. 100ºC13,5 - 16,3 Wskaźnik lepkości, nie niższy niż140 Temperatura płynięcia, nie wyższa niż(ºC)-30 Temperatura zapłonu, nie niższa niż (ºC)220 Popiół siarczanowy, %(m/m), nie więcej niż1,5

Eurol Turbosyn 10W40

Density at 20°C0.8606 kg/l
Viscosity, kinematic at 40°C100.4 cSt
Viscosity, kinematic at 100°C15 cSt
Viscosity index157
Viscosity, dynamic (CCS)5411 cP
Sulphated ash0.95 wt%
Flash point210 °C
Pour point-39 °C

Eurol ma chyba lepsze paramtery czy się myslę?
 
Lotos spełnia sn i jest analiza na forum a ty podajesz tyljo ogólne dane producenta
 
Dane z karty lotosa to wymagania SAE J300 dla klasy 10W40. Nie nadaje się do jakich kolwiek porównań.

Po za tym pod każdą karta jesdrobnym drukiem napisane , że są to wartości typowe , a rzeczywiste danej partii oleju mogą się różnić
 
@denton88 widocznie nie miałeś do czynienia z autami/silnikami projektowanymi pod tą lepkość. Jest multum takich przykładów, jednym z nich jestem ja i bardzo wielu użytkowników starszych modeli Alf, gdzie przechodząc z semi 10W40 na syntetyk 5W50 Eni Eurosports zużycie oleju wzrosło dwukrotnie (auto jest po płukance długodystansowowej, za każdym razem idzie płukanka postojowa, a do oleju AR9100 żeby podbić TBN, więc to nie kwestia depozytów), silniki Alfy Romeo od lat 60tych były projektowane z olejem refrencyjnym 10W40, na angielskim forum jeden z entuzjastów aby to zobrazować zebrał listę wszystkich modeli z rekomendacjami głównymi tzw. "pierwszym wyborem". Inny przykład z naszego forum to choćby kolega @Andrzej16 i Jego MG ZT projektowane pod lepkość 10W40. Takich przykładów jest wiele.
Post automatically merged:

@Firewall tutaj jest tabela z rosyjskiego forum, gdzie w analizie Eurol Turbosyn CCS wyszedł , ponad normę, indeks lepkości 150 itd. Jeździłem na tym oleju jako nośniku płukanki długodystansowej i nie jest to żadne HC, tylko zwykły semi. Niczym się nie różnił od Selenii 20K for AR. Eni iSint też spoko bo ma już nowszą formulację ale nie jest to żaden syntetyk HC, z resztą wszystko to jest napisane przez producenta, że jest "dodatek" bazy syntetycznej poprawiający właściwości w niskich temperaturach. Wszystkie określenia "w technologii syntetycznej" itp. wskazują jednoznacznie, że olej jest mieszaniną, gdyby był pełnym syntetykiem, wówczas producent nie wahał by się pochwalić tym faktem w każdym możliwym miejscu i cena by to odzwierciedlała jak np. w przypadku Amsoila Premium Protection AMO 10W-40.
 
Last edited:
Jak już rozmawiamy o 10W40 (leje taki do swojej Cytryny) to co myślicie o tym oleju:

Jest to chyba nowa linia produktów Millersa, koszt tego oleju to około 210 zł / 5l (sick!)
Ktoś byłby chętny na wykonanie analizy ? Podobno zawiera estry. Temp krzepnięcia -45 wg papierów.
 
@KamilJB to jest olej półsyntetyczny, dawny EE semi, cena wynika z Brexitu i cła. Moim zdaniem nie warto, egzotyka, tak samo jak Penrite nie mająca realnego uzasadnienia dla swojej ceny.
Post automatically merged:

Temperatura krzepnięcia Texaco Havoline Extra to też poniżej -40C, chyba -44 w karcie i -41C w analizie u 🇷🇺 i jest to półsyntetyk.
 
Alex dzięki za linka odnośnie tego Eurola, wg tej analizy olej wyszedł bardzo fajnie.
Co byś bardziej polecił Eurola, Texaco czy coś innego?
 
Texaco i Shell moim zdaniem są na podobnym poziomie, bo widać to też w tych rosyjskich analizach, Eni to też duży producent ale nie aż tak duży i dostępność ich olejów jest mocno ograniczona u nas ale jeśli ktoś lubi egzotykę, to może warto spróbować. Ogólnie trzeba mieć świadomość że to są oleje półsyntetyczne i należy je trochę częściej zmieniać. Jeśli będą spełniały najnowsze dla tej klasy normy jak API SN, czy MB 229.3 to powinny być wystarczająco czyste dla silnika, mieć akceptowalny Noack i dotrwać do tych 8k bez większych problemów ale wiadomo, że wszystko zależy od eksploatacji. Jest na forum zużyciowa analiza Shella HX7 z auta, które w silniku o dużej pojemności na krótkich odcinkach i z LPG dawało radę przez ponad 6k km "przecierpieć" 4km w jedną stronę (silnik V6), więc kompletnie się do tego nie nadający. To pokazuje że te nowe oleje semi są na prawdę odporne.
 
Z tym częściej zmieniać to nie ma co przesadzać. Samochody dostosowane do 10W-40 (lepkość pierwszego wyboru) bez problemu przejadą standardowy interwał i jeszcze powinien być zapas. Pod warunkiem, że wszystko w silniku jest ok.

Co do 10W-40 to raczej nie ma co liczyć na cuda w formulacji w olejach na co dzień. Lać najtańszego markowego producenta, różnica będzie praktycznie zerowa. Nawet Eneos który ma własne formulacje do większości olejów jedzie na zwykłych rafinatach. HC tam jak kot napłakał, a syntetyczna to jest butelka co najwyżej ;)
 
Fusion to nie jest HD? Wysoki TBN tam jest więc to chyba typowo do ciężarówek (choć Eurol twierdzi, że uniwersalny :rolleyes:
Pierwsza wskazówka w opisie:
"10W-40 SL/CI-4 Półsyntetyczny olej silnikowy o wysokich właściwościach eksploatacyjnych. Zawiera zatomizowany rewitalizant XADO. Przeznaczony do silników pojazdów osobowych i ciężarowych". Zazwyczaj jest napisane, że olej nadaje się nie do pojazdów ciężarowych (typowych), a dostawczych (lekkich ciężarówek). TBN chyba po prostu dobry, ale typowy: 10.3.
Normy: ACEA A3/B3/B4/E7, VW 500.00/505.00, MB 228.3, 229.1, Volvo VDS-2, VDS-3 itp. zdradzają uniwersalne zastosowanie.
Dodatkowo: Olej bazowy: Uzyskany z ropy naftowej szelfu Morza Północnego jako wynik kompleksowej rafinacji i syntezy hydrokrakowania (HC). Rzeczywiście w karcie MSDS Eurola widać, że olej jest oparty o grupy III oraz II.
Gdzieś była informacja jakoby wytrzymał 50 000 km w silniku (i jeszcze nadawał się jakimś cudem do eksploatacji, ale nie mogę tego znaleźć). Także fakt- zalałem olej ciężarowy do silnika 700. Raczej dobrze na nim pracował.

@Firewall
Z tej trójki to Texaco najciekawsze. Olej oparty głównie o grupę II.
ENEOS Premium 10W-40 został zastąpiony ENEOS Pro Plus 10W-40. Widzę, że spełnia nawet normę A3/B4-16.

Jest gdzieś analiza eurola?
Analiza Eurol Turbosyn: https://www.oil-club.ru/forum/topic/20024-eurol-turbosyn-10w-40-svezhee/

Z takich lepkości KV jak wkleiłeś z karty Xado to w kalkulatorze wychodzi VI 123 i jak napisałem wcześniej CCS dla 10W podawany jest przy -25st więc karta tego Xado do d...
Czyli błędy są w karcie porobione, a lepkość w 40 stopniach musi być znacznie niższa, czy ten olej to minerał w rzeczywiści :) ?

to jest olej półsyntetyczny, dawny EE semi, cena wynika z Brexitu i cła. Moim zdaniem nie warto, egzotyka, tak samo jak Penrite nie mająca realnego uzasadnienia dla swojej ceny.
Chyba jednak syntetyczny :)
Cytat ze strony producenta:
"Olej silnikowy klasy performance, wykorzystujący technologię NANODRIVE (Low Friction Technology) oraz estry syntetyczne, do silników wymagających oleju o specyfikacji ACEA A3/B4 oraz A3/B3 10w40, głównie starszych silników czerpiących korzyści z technologii w pełni syntetycznej".
Na bańce też dumny napis: Fully Synthetic. Fakt, cena przeraża.
 
Jeżeli macie silniki projektowane pod 10w40 to są one z takich czasów że KAŻDY współczesny olej 10w40 przewyższa jakością oleje stosowane w tamtych czasach. Czy to lotos czy specol czy elf itd. Do standartowej eksploatacji wystarczają w zupełności.
 
@Dulin7 nie jest tak do końca, jeśli zwrócisz uwagę na podlinkowywaną tabelę porównawczą olejów 10W40 u 🇷🇺 to np. Noack potrafi różnić się o 50%, poziomy siarki też wskazują na odmienne proporcje baz mineralnych do syntetycznych, a to przy niektórych warunkach eksploatacji może mieć znaczenie dla ogólnej kondycji oleju. Nie jest więc tak, że w lepkości 10W40 wszystko jest takie samo. Z resztą jak widać po tej dyskusji, różnice cenowe też mają wiele źródeł.
 
Widzę, że wielu producentów próbuje kusić klientów "bazami syntetycznymi", ale jak olej spełnia tylko MB 229.1 to raczej nikt się na to nie nabierze.
@Alex
Z włoszczyzną to nie miałem kontaktu oprócz 1.2 FIRE 💥,więc to dla mnie teren nieznany, podobnie jak francuskie wehikuły.
Tylko 🇩🇪🇯🇵🇺🇸
Zgadzam się, że 10W40 jest bardzo wytrzymałe na stres temperaturowy, większość motocykli chłodzonych powietrzem jeździ tej lepkości.
 
Dokładnie- bardzo to irytuje jak producent deklaruje, że olej jest wyprodukowany w technologii syntetycznej, a na opakowaniu/ bańce widnieje napis złożony wyłącznie z wielkich liter SYNTHETIC, gdzie potem się okazuje, iż bazy olejowe to głównie grupa I z dodatkiem grupy III. Zamiast grupy I widziałbym w takim wypadku grupę II.
Czyli, im bardziej wymagające normy dany 10W-40 spełnia tym większa szansa na znaczny udział wyższych grup olejowych ?
 
@Limonka W uproszczeniu tak ale Shell HX7 spełnia nawet API SN PLUS, a jest to w dalszym ciągu olej GR I+GR III, Texaco to z kolei GR II, Chevron opisuje ją jako "premium", co może wskazywać na ISOSYN, które jest jakościową top półką w swojej klasie, nie ustępującą bazom GR III HC, co widać po parametrach gotowego produktu. Amsoil 10W40 ma bazę HC, kiedyś ("100 lat temu") był na PAO, a producent nie troszczy się o to, żeby spełniał najświeższe normy. Więc różni producenci mają różną strategię w tym temacie ale na pewno nie da rady żeby najtańszy minerał z 2% dodatkiem GR III spełnił wymagania MB 229.3, tak odnośnie Noacka, jak depozytów, więc jakaś korelacja jednak jest.
 
@Alex ja nie uważam że wszystkie 10w40 to to samo tylko że każdy ze współczesnych olejów 10w40 przewyższa jakością oleje 10w40 z czasów świetności silników projektowanych pod tą lepkość. Jeżeli ktoś chce taki olej do samochodu używanego do sportu wyczynowego to może i warto dopłacić do baz Pao i tego "lepszego" oleju ale do cywila nie warto.
 
Jeśli ktoś szuka oleju 10W40 ze znaczną zawartością HC to nielubiany/lubiany* Castrol Magnatec wydaje się mieć sporo tego HC wg MSDS
1630494003013.png

Nie mogę znaleźć odparowalności dla normy MB226.5 ale chyba też jest poniżej 10%. To jedyna norma MB figurująca przy tym oleju. Jest to norma dla francuskich konstrukcji.

* - niepotrzebne skreślić ;)
 
Back
Top