Obligatoryjnie pewnie nie wszystkie, zgadza się. Trudno jednak jednoznacznie stwierdzić które potrzebują a które nie - moim zdaniem niekoniecznie dotyczyć to musi wyłącznie silników - jak to określiłeś - o podniesionej mocy czy typowo sportowych. Co do doboru oleju to najczęściej próżno szukać norm producentów, a występują stare klasy API czy CCMC. Tu ciekawostka: zdarzało się, że do osobówek producenci zalecali oleje HDEO przy eksploatacji w ciężkich warunkach.
Tak czy inaczej myślę, że warto lać oleje z klasycznym pakietem dodatków. 10w40 co prawda nie mają górnych ograniczeń zawartości cynku czy fosforu, jednak widoczny jest trend do sukcesywnego obniżania ich wartości, podobnie z resztą jak średniej lepkości w klasach.
Tak, wiem, że ze wzrostem poziomu ZPPD wcale nie musi wzrastać ochrona przeciwzużyciowa, a z kolei zbyt duży poziom może nawet niekorzystnie wpływać na korozję. Temat rzeka - można zgłębiać na bitogu. U nas temat mało popularny bo aut takiej konstrukcji jeździ już na prawdę niewiele, jednak w stanach wciąż aktualny.