SACZI, co skłoniło cię do zmiany zdania? 16.04.2020 byłeś bardzo sceptyczny do niskich lepkości
Zmiana zdania oparta o wiedzę techniczną
Niestety mam ten dylemat i po przejrzeniu tego, oraz podobnych tematów na tym i innych forach mogę stwierdzić że opinie podzielone są pół na pół. Parametry olejów TGMO 0W20 i 5W30 są dość zbliżone. 5W30 szoruje po dnie przedziałów, VK100 9.9, HTHS 2.9 co sprawia że mieszczą się w "zaleceniach" dla tego silnika VK100<10, HTHS<3, przydatny dla efektów spalania gazu, wysoki TBN.
Nie przejmuj się tymi normami tak skrupulatnie.
Dla silnika nie są ważne parametry zawarte w wartościach dla danej normy, a ich wartości minimalne dla konkretnej konstrukcji.
Wg badań te minimalne parametry to KV100=5 +/-1 i HTHS = 2, co odpowiada olejom 0w8-0w12.
Japończycy, szczególnie Toyota i Honda już grubo powyżej 20 lat zalecają oleje w klasie SAE20 i są to najlepiej zoptymalizowane silniki pod takie oleje.
Drugi, b.ważny aspekt stosowania takich olejów, to doskonała płynność i pompowalność w niskich temperaturach, co sprawia, że zmniejszasz zużycie silnika podczas eksploatacji miejskiej.
Jedyne z czym się zgadzam w Twojej odpowiedzi, to wyższe wymagania odnośnie TBN podczas eksploatacji na LPG.
Jednak w Twoim przypadku 15 tys km jest w zasięgu bez nadmiernego spadku TBN i wzrostu TAN.
Polecałbym 0w20 API SP lub ILSAC GF6. Marki Shell, Mobil1, Castrol lub kosmicznie drogi Amsoil Signature Series (i tak taniej, jak olej z ASO).
Z tańszych propozycji może być nasz Orlen Max Expert C5 lub coś z oferty Gulf.