• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Megane IV 1.2 TCe - nowa norma olejowa RN17

emigrant

Użytkownik
Samochód
Toyota Yaris III Hybrid 2015, Renault Megane IV 2016
Marka samochodu
Renault Megane IV
Budżet/ile litrów
4/6 litra(butla 5 litrowa) do 200 złotych
Styl jazdy
Silnik
1.2 benzyna
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40
Jaki olej masz obecnie
Elf OEM z ASO 5W-30 RN17
Cześć,

Dziś byłem na rocznym(4-tym) przeglądzie Meganki IV 1.2 TCe. Czy to jest normalne, że na tym przeglądzie wlali mi olej Elfa 5W-30? Wcześniej był wlewany Elf 5W-40 - tak mówi też instrukcja. Gość mi powiedział, że oni teraz posługują się nową normą RN17, która zastąpiła normę RN0700 i RN0710. Z tego co widzę, to nie ma Elfa 5W40 z normą RN17 tylko 5W-30. Pytanie co oni mi wlali dokładnie?

1. ELF EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30
2. ELF EVOLUTION R-TECH ELITE 5W-30

Któryś z tych dwóch. Pytanie który? Od następnego roku mam zamiar przywozić swój olej. Wrócić do klasycznego Elfa 900 SXR 5W-40 z RN0710, czy już pozostać na 5W-30 z RN17? W ASO mogą nie wiedzieć jaka jest nazwa handlowa tego oleju 5W-30 z RN17 bo posługują się numerami/kodami oleju OEM w beczkach.

Czy FULL-TECH R 5W-30 i R-TECH ELITE 5W-30 można stosować zamiennie? Czym one w ogóle się różnią?
 
@SACZI Nie, nie będę nic pisać. Ja na olejach się nie znam tylko sobie z nudów czytam odnośnie aspektów technicznych co tam znajdę ciekawego. Tylko czemu zakładasz, że ktoś pisze jakieś bzdury? Jak bzdury to prostuj. Z miłą chęcią wysłucham/przeczytam co napiszesz. Chyba, ze coś źle zrozumiałem i źle napisałem to sorry.
 
@emigrant zależy...

Możesz zrobić 0W-40 z mniejszym stężeniem VM, np. dodając trochę PAO 8 cSt (Aral SuperTronic) i uzyskasz olej, gdzie będzie z pewnością mniej VM, niż w klasycznym SAE 5W-40 ACEA A3/B4. To również zależy od typu, są różnej jakości np. w zależności od SSI.

Aha, i @SACZI ma rację.
 
De facto ten olej jest dla tych nowych silników od Mercedesa 1,33 już z GPF'em. Ten sam olej leją do tego 1.2, który fabrycznie był zalany 5W-40 A3/B4. Nie wiem, dalej nie podoba mi się ten C3 w tym silniku.
Ale co to ma do rzeczy? Czemu ciągle próbujesz nam udowodnić, że C3 to zły wybór?

Co z tą pompowalnością, lepkością kienematyczną w 100 stopniach? W Elfie SXR lepkość ma prawie 15 cSt, w Shellu 0W-40 13,14 cSt a olejach C3 12 cSt.
Nic, nie zawracaj siebie głowy głupotami, które nie mają większego znaczenia.

Drugiego twojego posta nawet nie skomentuje bo widzę, że zaczynasz niepotrzebnie szukać wiedzy tam, gdzie możesz znaleźć co najwyżej informacje "które się fizjologom nie śniły" cytując klasykę.
 
@emigrant, nam się powoli już odechciewa po raz kilkunasty to samo pisać...
Takich dziwnych tematów już na forum byli trochę przez te 4 lata istnienia.
Przykład - świetny wynik w teście 4 kulowym specola 504/507, a w wątku o samym teście wszyscy wylewali pomyje na sam 4ball test.
Jeden forumowicz tak się zezlił, że w końcu dostał bana bo zrobił się nie do zniesienia.
Pretensje miał o to, że nikt w temacie specola nie pisał o samym teście.
Tutaj to samo, pytasz o 0w40, a nikt nie biegnie z linkiem do tematu o samym zagadnieniu.
 
@Zielony34 Jeżeli chodzi o C3 wyboru za dużo nie mam. Musi to być olej z RN17. Od Shella to Helix Ultra Professional AR-L RN17 5W-30. Tutaj nie jestem pewien, czy on jest na bazie GTL, ale chyba tak. Rozumiem, Twoim zdaniem to olej zdecydowanie lepszy do tego silnika od klasycznego/archaicznego A3/B4? Skoro mam zostać na C3 co jest niewykluczone to rozumiem Shell na GTL będzie zdecydowanie lepszym wyborem niż Elf C3 RN17, czy Castrol C3 GTX RN17? Czy tutaj już bardziej kwestia religii jaka marka oleju?

Panowie, luz. Ja nie neguję Waszej wiedzy. Sam też coś szukam, czytam, wyciągam wnioski. Pytam.
 
Musi to być olej z RN17.
A nie możesz oleju poza ASO zmienić?

Skoro mam zostać na C3 co jest niewykluczone to rozumiem Shell na GTL będzie zdecydowanie lepszym wyborem niż Elf C3 RN17, czy Castrol C3 GTX RN17?
Możesz je stosować zamiennie. To są produkty sprawdzonych i doświadczonych producentów.

Sam też coś szukam, czytam, wyciągam wnioski. Pytam.
To nie rób tego, bo sobie przez swoją niewiedzę narobisz bigosu w głowie od czytania różnych filozofii na forach samochodowych. Od tych z forum Civic na temat olejów to jedynie nowotworu mózgu.
 
A nie możesz oleju poza ASO zmienić?
Przecież pisałem, że w tym roku olej już zmieniałem sam poza ASO. Do ASO nie pojadę, bo u nich koszt to 600 złotych a samemu kosztowało mnie to 203 złote - 130 złotych olej Elf C3 RN17, filtr 30 złotych i miedziana podkładka pod korek miski 3 złote. Wymieniałem u mechanika, bo przy koszcie 50 złotych a u niektórych 40 złotych samemu nie ma sensu w to bawić mimo, że kiedyś sam zmieniałem olej, bo mam w garażu kanał. Nie mam czasu na to, ani radości z tego. Może jakby to był jakiś muscle car a nie dupowóz. Mimo wszystko nie lepiej trzymać się oleju z aprobatą renówki?
 
Więc ścisłe trzymanie się RN17 jest ci zbędne...
 
Zalej że w końcu jakiekolwiek 5w30 C3 i po kłopocie, a jak nie będziesz mógł o to spać w nocy to zalej takie C3 żeby miało napisane RN17 na opakowaniu. Z łatwo dostępnych na rynku, tych "fajniejszych" to albo Shell albo Motul. Obie analizy są przez nas niedawno zrobione. To sobie możesz popatrzeć który Ci się bardziej podoba.
 
Czemu nikt nie wspomina, że oleje 0W-40, czyli o najbardziej rozciągniętym SAE są płynami najbardziej nienewtonowskimi. O ile 0W jest w porządku to 40 jest mocno sztucznie osiągany przez jakieś dodatki polepszające. Takie oleje mają najwięcej modyfikatora lepkości. Takie oleje są mniej stabilne. Przy dynamicznej jeździe z tego 40 chwilowo może zrobić się 30 a nawet 20. Olej im ma węższy SAE to ma mniej modyfiaktorów lepkości i jest bardziej zbliżony do wzorca, właściwości płynu Newtonowskiego. Oleje 0W-40 w naszym klimcie można totalnie pominąć, bo to nic dobrego. Dobrze już wypada 5W-40 a jeszcze lepiej 5W-30. Im węższy SAE tym lepiej. Nie da się technicznie zrobić dobrego oleju 0W-40. Takich rewelacji technicznych się dowiedziałem... Drążę temat dalej...
Juz to gdzies widzialem, acha, obok tego filmu z tymi "tysiacami" przebadanych olejów.
 
A i owszem, i za przeproszeniem mają w d...ie aprobaty o normy! Do silnika o pojemności dwa czterysta leją tylko "grube" 10W60!
 
Dobra, trochę ogarnąłem temat jak to jest z tą turbokosiarką 1,2 Tce 130 od renówki. Ta konstrukcja silnika to nie jest coś nowego/nowoczesnego. Dołożyli do starego 1.2 wolnossącego turbo i zamienili pasek rozrządu na łańcuch. W sensie najpierw powstało 1.2 turbo z paskiem rozrządu, który był bardzo udanym silnikiem a później razem z Nissanem trochę go spier...-popsuli... Przede wszystkim w nim turbo wymaga "tłustych" olejów. Turbo w nim jest bardzo prostą konstrukcją renówkową. Żadnych zmiennych geometrii łopatek, itd, chłodzony tylko olejem - nie ma chłodzenia wodnego jak w silnikach Talismana, czy innych wyższej klasy. Głównie to turbo wymaga grubego filmu olejowego. Nie bez powodu ten silnik wyjeżdżał z fabryki na Elfie SXR 5W-40, czyli ochrona silnika i turbo a nie wydechu... Jeszcze kwestia pierścieni zgarniających... Producent wyraźnie określił jaką lepkość należy lać do tego silnika i z jaką normą jakości. Te poje** z ASO wlali do niego ekologiczny C3 5W-30, bo zmieniła się norma na RN17. Owszem, ten silnik będzie na tym oleju C3 5W-30 jeździć, ale skróci się jego żywotność. Nawet te Helixy Ultra 5W-40 i 0W-40 nie nadają się do tego silnika. Ich lepkość kinematyczna jest słaba, za słaba do tego turbo - to takie trochę tłuściejsze 5W-30. Jak już ma być Shell to nie Ultra a HX8 5W-40. HX8 to taki odpowiednik fabrycznego SXR. Mnie zainteresował Eurol Super Lite 5W-40. To jest mój faworyt do wymiany 👍 - chyba ma najwyższą lepkość kinematyczną w 100 stopniach wśród wszystkich olejów na rynku 5W-40, >15 cSt. Nawet na forum go chyba omawialiście. Na pewno lepszy olej niż Elf SXR imho.
Co wspominałem wcześniej te silniki na krótkich odcinkach lubią podlewać olej jak w sumie każdy z bezpośrednim wtryskiem, więc o ile dobrze zrozumiałem im wyższa jest lepkość kinematyczna to tym wolniej w funkcji czasu degraduje się olej do jego gorszych parametrów.
 
Last edited:
@emigrant, utwierdziłeś mnie, że kompletnie nie rozumiesz o czym piszesz, ale robisz dużo szumu ...
Podpowiadam ponownie - co z tego, że Eurol SL ma te 15cst, skoro ten olej szybciej się degraduje jak nasz Lotos 5w40!
Poczytaj test ścinania polimerów tutaj na naszym forum.
 
Przede wszystkim w nim turbo wymaga "tłustych" olejów.
Bzdura.

Nie bez powodu ten silnik wyjeżdżał z fabryki na Elfie SXR 5W-40, czyli ochrona silnika i turbo a nie wydechu...
Kolejna bzdura. Wyjeżdżał na takim z fabryki, bo taka umowa była podpisana. Reszta to gruba filozofia.

Te poje** z ASO wlali do niego ekologiczny C3 5W-30, bo zmieniła się norma na RN17. Owszem, ten silnik będzie na tym oleju C3 5W-30 jeździć, ale skróci się jego żywotność.
Oczy bolą od tych filozofii...

Nawet te Helixy Ultra 5W-40 i 0W-40 nie nadają się do tego silnika.
Rewelacyjnie się nadają.

To jest mój faworyt do wymiany 👍 - chyba ma najwyższą lepkość kinematyczną w 100 stopniach wśród wszystkich olejów na rynku 5W-40, >15 cSt.
No i co z tego?

Nawet na forum go chyba omawialiście. Na pewno lepszy olej niż Elf SXR imho.
Ta sama półka.

więc o ile dobrze zrozumiałem
Szperasz po necie, wygrzebujesz jakieś bzdury i kompletnie nic nie rozumiesz z tego, co czytasz. Ty chyba nie chcesz pomocy, a jedynie szukasz na siłę potwierdzenia na te głupoty, co odnajdujesz w sieci.
 
Panowie, zdajecie sobie sprawę, że to jest tylko Wasze, prywatne zdanie i nic poza tym? Ktoś przedstawi się tytułami naukowymi inżynierii mechaniki pojazdowej, konstrukcji silnikowych. Czy ktoś jest technologiem, inżynierem olejowym? Opieracie się o analizy kilku olejów, gdzie tak naprawdę nic ta analiza nie mówi poza składem pierwiastkowym danego oleju. Wyciągacie z tego jakieś własne, prywatne wnioski i korelujecie z danym silnikiem. Co nijak się przekłada, gdzie dany olej ma być użyty. O tym decyduje producent/konstruktor silnika określając jego lepkość i zakres i z jakimi normami jakości ma być zalany. To jest wystarczające dla użytkownika końcowego, gdzie silnik po wyjeździe z fabryki nie był modyfikowany mechanicznie. Pisać każdy sobie może co chce. Pytanie, czy ktos weźmie za to odpowiedzialność z doradztwem olejowym w nie swoim samochodzie. Kuriozum to chyba temat "https://www.oilclub.pl/index.php?threads/dlaczego-stosujemy-oleje-o-niskich-lepkościach.1554/" Kto tam się odezwie to tylko przytyki, że "nic nie rozumiesz" Dość sensownie zaczął pisać @SmartCheetah to zaraz został zjechany, że nic nie rozumie... Ten temat uznaję za wyczerpany. Nic tu więcej nie ma potrzeby dodawać. Dzięki Wam wszystkim za udział w dyskusji. Tym co mają w swoim samochodach ten silnik także w Nissan i Dacia rądzę uważać na oleje inne niż to co zaleca producent. Ten silnik to nie jest szczyt inżynierii a wręcz przeciwnie...
 
@emigrant

@SACZI oraz rowniez @Zielony34 prawidlowo Cie naprowadzili.

Nie opieramy sie tylko o ICP, bo to bzdura! One sa nam potrzebne bardziej jako kontrola jakosci danego oleju lub probka refencyjna. Sa rowniez roznego rodzaju dostepne badania w zakresie trybologii, reologii itp. ogolnie chemi srodkow smarnych. Jak ktos potrafi je "czytac", wyciagnie wnioski.
O tym decyduje producent/konstruktor silnika określając jego lepkość i zakres i z jakimi normami jakości ma być zalany.
Glegoko zakorzenione mity, producenci silnikow malo wiedza o olejach. Ich zadaniem jest np. projekt pompy oleju od SAE0W-8 do 20W-50, uwzglednia sie temp. oleju 150°C. Luzy lozyskowe nowoczesnych silnikow przechodza przez +/- SAE16, zalezy od kalkulacji, wielu korzysta z numerow Sommerfelda. Z reguly zamkniete dzialy dla nas, sa odpowiednie oprogramowania, aby to obliczyc. Warunki tarcia granicznego wystepuja generalnie dla lepkosci dynamicznej HTHS od 1.5 do 2.5 cP.

To bylo rowniez przypomnienie dla @SmartCheetah

Kto tam się odezwie to tylko przytyki, że "nic nie rozumiesz"
Bo sie to robi nudne z czasem, jak czlowiek powtarza ciagle jedno i to samo :>
 
Back
Top