• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Megane IV 1.2 TCe - nowa norma olejowa RN17

emigrant

Użytkownik
Samochód
Toyota Yaris III Hybrid 2015, Renault Megane IV 2016
Marka samochodu
Renault Megane IV
Budżet/ile litrów
4/6 litra(butla 5 litrowa) do 200 złotych
Styl jazdy
Silnik
1.2 benzyna
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40
Jaki olej masz obecnie
Elf OEM z ASO 5W-30 RN17
Cześć,

Dziś byłem na rocznym(4-tym) przeglądzie Meganki IV 1.2 TCe. Czy to jest normalne, że na tym przeglądzie wlali mi olej Elfa 5W-30? Wcześniej był wlewany Elf 5W-40 - tak mówi też instrukcja. Gość mi powiedział, że oni teraz posługują się nową normą RN17, która zastąpiła normę RN0700 i RN0710. Z tego co widzę, to nie ma Elfa 5W40 z normą RN17 tylko 5W-30. Pytanie co oni mi wlali dokładnie?

1. ELF EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30
2. ELF EVOLUTION R-TECH ELITE 5W-30

Któryś z tych dwóch. Pytanie który? Od następnego roku mam zamiar przywozić swój olej. Wrócić do klasycznego Elfa 900 SXR 5W-40 z RN0710, czy już pozostać na 5W-30 z RN17? W ASO mogą nie wiedzieć jaka jest nazwa handlowa tego oleju 5W-30 z RN17 bo posługują się numerami/kodami oleju OEM w beczkach.

Czy FULL-TECH R 5W-30 i R-TECH ELITE 5W-30 można stosować zamiennie? Czym one w ogóle się różnią?
 
Shell Helix Ultra 0W-40 to jaki saps?
 
Czemu po dyskusji? Nie wiem, chcesz podważać informacje producenta? Skoro napisali, że to olej low-saps to tak jest. Dlaczego miałoby być inaczej? Zakładam,
Bo to jest takie samo stwierdzenie jak synthetic, "fullsynthetic", czy coś tam jeszcze innego.
Podział na full-, mid- i low- SAPS jest umowny.
Poczytaj o normach acea:

Bardziej po ludzku:
full Saps - max 1.6% sulphated Ash
mid Saps - max 0.8% sulphated Ash
low Saps - max 0,5% sulphated Ash
Więc dwa oleje o ilości popiołów siarczanowych powstałych z ich spalenia 0,78% i 0,82% mogą być odpowiednio nazywane mid i fullsaps.
Rozumiesz?
 
Ok, rozmiem, dzięki. To dlaczego Elf C3 nazywa low-sapsem?

Wracając do Shella 0W-40 - jego lepkość w 100 stopanich to 13,14 cSt. Dla przykładu Elf 5W-40 to 14,7 cSt. Ten silnik lubi podlewać olej benzyną na krótkich odcinkach. To 13 cSt przy 0W-40 nie jest za mało? Żeby zaraz z oleju nie zrobił się 0W-20.
Ten Elf 5W-30 C3 RN17 co jest teraz zalany ma 12,3 cSt przy 100 stopniach.
 
Last edited:
To dlaczego Elf C3 nazywa low-sapsem?
A mogą go sobie nazywać nawet nanoSapsem.
Norma definiuje własności oleju.
Tyle.


Wracając do Shella 0W-40 - jego lepkość w 100 stopanich to 13,14 cSt. Dla przykładu Elf 5W-40 to 14,7 cSt. Ten silnik lubi podlewać olej benzyną na krótkich odcinkach. To 13 cSt przy 0W-40 nie jest za mało? Żeby zaraz z oleju nie zrobił się 0W-20
Lepkosciami się nie przejmuj, bo silnik - pompa musi sobie poradzić z szerszym jej zakresem, choćby w wyniku jej spadku w wyniku podgrzania oleju do 130-150stC.
Natomiast"podlewanie" oleju benzyną to poważny problem, bo to zmienia właściwości oleju (degraduje go).
Masz informację jak duża ilość pb dostaje się do oleju?
 
Nie mam pojęcia ile pb dostaje się do oleju. Pierwszy raz w tym roku zmieniałem sam olej i wąchałem go. Nie było czuć benzyny w ogóle, ale ogólnie ten silnik niby lubi podlewać olej. Ja nim nie robię krótkich tras, głównie długie, więc z dużym prawdopodobieństwem benzyna może odparowywać. Poza tym te silniki 1.2 są z wadą fabryczną. Coś tam z pierścieniami. Mój silnik jest z listopada 2016 i niby to już wersja poprawiona - sprawdzali to po jakiś tam numerach silnika. O ile to prawda. Problem był z silnikami przed majem 2016 w tym montowanymi też jeszcze w Megance III, bo to ten sam silnik. Żłopały ogromne ilości oleju i finalnie dochodziło do zatarcia silnika nawet po 15-30 tys. km. U mnie oleju nic nie bierze, ale ja też robię rocznie 10-12 tys. km, więc mało. Nie brało ani na tym Elfie 5W-40 co niby jest słabym olejem ogólnie i nie bierze na tym nowym 5W-30 C3 RN17.
 
 
Tak, ten temat już czytałem kiedyś. Skoro nie czuję benzyny w oleju to raczej jest ok, albo nawet jak ona odparowała to przy tak małych przebiegach rocznych chyba nie ma co się tym przejmować. W każdym razie tak mi się wydaje.

Czy ten Shell Helix Ultra 0W-40 z API pewnie już SP, ACEA A3/B4 i 13,14 cSt będzie optymalny do tego silnika zamiast tego Elfa Evolution SXR 5W-40 z API: SN ACEA: A3/B4 i 14,7 cSt?

Żeby nie było przeleciałem też 23 strony tego temu https://www.oilclub.pl/index.php?threads/shell-helix-ultra-5w-40.118/page-23 Tak z czystej ciekawości co ludzie piszą. Niby on o 5W-40, ale to prawie to samo co 0W-40. Ogólnie nie jest to zły olej. Też nie jest rewelacyjny. Trochę mało profesjonalne podejście to zakrętek w butlach, że podczas transportu wylewa się olej. Tak nie powinno być. Niestety Shell też jest niby podrabiany, ale to chyba problem zza wschodniej granicy. Na Alle** niby jest jakiś oficjalny dystrybutor i tam można śmiało kupować.

Screen Shot 2022-08-04 at 21.55.02.png
 
Last edited:
Niby on o 5W-40, ale to prawie to samo co 0W-40
Jak coś jest 5W40, to jest 5W40, jak 0W40, to 0W40. Bzdurami o jakichś granicach sobie głowy nie zawracaj.

Ogólnie nie jest to zły olej. Też nie jest rewelacyjny.
Pytanie, który olej jest "rewelacyjny"? Oleje Shella prezentują najwyższy poziom jakości i są z pewnością godne zaufania.

Trochę mało profesjonalne podejście to zakrętek w butlach, że podczas transportu wylewa się olej.
Nie jeden producent miewa takie problemy.

Ogólnie zastanawiasz się nad zbyt wieloma zbędnymi rzeczami. Właściwości fizyczne to karta uśrednionych danych i tym się nie sugeruj, bo to wiele nam nie mówi.

Czy ja zastąpiłbym SXRa Shellem? Zdecydowanie TAK.
 
Czy ja zastąpiłbym SXRa Shellem? Zdecydowanie TAK.
Chyba tak się stanie. Zmieniłbyś 5W-40 na 0W-40? Obie lepkości dopuszcza producent dla tego silnika. Lepkość 5W-40 jest podstawowa, na tej lepkości i dokładnie na SXR wyjechał samochód z fabryki. 0W-40 jest opcjonalne. Pozostał jeszcze Castrol GTX z RN0710, ale on raczej nie... On jest chyba tożsamy z Elfem SXR. O ile to nie ten sam olej... tylko butelki każdy ma swoje.
 
Producenci silników mało wiedzą o oleju, te zalecenia z książki mają w dużej mierze związek z rynkiem docelowym. To nie są czysto inżynierskie zalecenia. Zła interpretacja, która głęboko się zakorzeniła.

Chyba tylko Toyota ma najmądrzejsze i sensowne zalecenia.
 
@poziom1989 No to jaką lepkość zastosować do tego silnika? Zjechać na 0W-40, czy pozostać na fabrycznym 5W-40? ASO w ogóle zostosowało olej, który nie jest dla tego silnika, czyli 5W-30 C3 a powinien być full spas A3/B4 z lepkością górną 40. Raczej wracam z powrotem na full saps A3/B4.
 
Zmieniłbyś 5W-40 na 0W-40?
Bez znaczenia, to żadna różnica w naszym klimacie.

czyli 5W-30 C3
Również bardzo dobry wybór. Możesz pójść w stronę 0W30.

a powinien być full spas A3/B4
Nie ma znaczenia, czy będzie A3/B4, czy C3, czy C4.

z lepkością górną 40
Nie ma to żadnego sensu w realiach i nie kieruj się takimi "wytycznymi".

Raczej wracam z powrotem na full saps A3/B4.
Nie widzę wielkiego sensu.
 
To nie jest zbyt duża swawolność skakania między różnymi olejami? Ten silnik to nie wolnossak, że tam wlejesz olej rzepakowy i też będzie jeździć. Raczej turbo kosiarki są wymagające, wyżyłowane silniki. Mnie ekologia i mniejsze spalanie nie interesuje. Interesuje dobra ochrona silnika podczas normalnej jak i będziej dynamicznej jazdy. W C3, C4, C5 nie wchodzimy już bardziej w jakiś ekoterroryzm?
 
@poziom1989 Jeszcze raz normalnym językiem, bo nie rozumiem co napisałeś. Dzięki.
 
W C3, C4, C5 nie wchodzimy już bardziej w jakiś ekoterroryzm?
A od kiedy większa ilość popiołów ma lepsze właściwości ochronne? Dlaczego ludzie wszystko muszą wiązać z ekoterroryzmem? Daleki jestem od wielbienia współczesnej motoryzacji, ale staram się zachować zdrowy rozsądek i nie wrzucać wszystkiego do jednego wora.

Ten silnik to nie wolnossak, że tam wlejesz olej rzepakowy i też będzie jeździć. Raczej turbo kosiarki są wymagające, wyżyłowane silniki.
A chcesz pakować się w formulacje, które czasy świetności święciły właśnie na wolnossakach z poprzedniej epoki. Troszkę tutaj sam sobie zaprzeczyłeś.

Oleje C2, C3, C4 wcale nie chronią gorzej od A3, wręcz przeciwnie, mogą nam przynieść więcej korzyści i nie chodzi mi tutaj o zmniejszenie spalania.
 
Czyli w pewnym sensie ASO dobrze zrobiło, że wlało 5W-30 C3? De facto ten olej jest dla tych nowych silników od Mercedesa 1,33 już z GPF'em. Ten sam olej leją do tego 1.2, który fabrycznie był zalany 5W-40 A3/B4. Nie wiem, dalej nie podoba mi się ten C3 w tym silniku. Co z tą pompowalnością, lepkością kienematyczną w 100 stopniach? W Elfie SXR lepkość ma prawie 15 cSt, w Shellu 0W-40 13,14 cSt a olejach C3 12 cSt. Robi to jakąś różnicę przy założeniu, że ten silnik na krótkich odcinkach lubi podlewać olej benzyną z resztą jak teraz w każdym z wtryskiem bezpośrednim bez względu na markę.

Żeby nie było. Ja z miłą chęcią zaleję lepszy olej do tego silnika. Tylko, czy ktoś mi pod tym się podpisze, że ten niby "lepszy" olej na papierze nie skróci żywotności silnika. Czemu fabrycznie nie był zalewany C3, czy C4. Przecież ta norma jakości jest od dawna.
 
Last edited:
Czemu nikt nie wspomina, że oleje 0W-40, czyli o najbardziej rozciągniętym SAE są płynami najbardziej nienewtonowskimi. O ile 0W jest w porządku to 40 jest mocno sztucznie osiągany przez jakieś dodatki polepszające. Takie oleje mają najwięcej modyfikatora lepkości. Takie oleje są mniej stabilne. Przy dynamicznej jeździe z tego 40 chwilowo może zrobić się 30 a nawet 20. Olej im ma węższy SAE to ma mniej modyfiaktorów lepkości i jest bardziej zbliżony do wzorca, właściwości płynu Newtonowskiego. Oleje 0W-40 w naszym klimcie można totalnie pominąć, bo to nic dobrego. Dobrze już wypada 5W-40 a jeszcze lepiej 5W-30. Im węższy SAE tym lepiej. Nie da się technicznie zrobić dobrego oleju 0W-40. Takich rewelacji technicznych się dowiedziałem... Drążę temat dalej...
 
@emigrant, a co to jest płyn newtonowski i co to jest naprężenie ścinające - wiesz?
Pewnie będziesz szukał w internecie, żeby mi mądrze odpowiedzieć.
Więc daruj sobie te "rewelacje" z forum Hondy ...
 
Back
Top