• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Megane IV 1.2 TCe - nowa norma olejowa RN17

emigrant

Użytkownik
Samochód
Toyota Yaris III Hybrid 2015, Renault Megane IV 2016
Marka samochodu
Renault Megane IV
Budżet/ile litrów
4/6 litra(butla 5 litrowa) do 200 złotych
Styl jazdy
Silnik
1.2 benzyna
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40
Jaki olej masz obecnie
Elf OEM z ASO 5W-30 RN17
Cześć,

Dziś byłem na rocznym(4-tym) przeglądzie Meganki IV 1.2 TCe. Czy to jest normalne, że na tym przeglądzie wlali mi olej Elfa 5W-30? Wcześniej był wlewany Elf 5W-40 - tak mówi też instrukcja. Gość mi powiedział, że oni teraz posługują się nową normą RN17, która zastąpiła normę RN0700 i RN0710. Z tego co widzę, to nie ma Elfa 5W40 z normą RN17 tylko 5W-30. Pytanie co oni mi wlali dokładnie?

1. ELF EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30
2. ELF EVOLUTION R-TECH ELITE 5W-30

Któryś z tych dwóch. Pytanie który? Od następnego roku mam zamiar przywozić swój olej. Wrócić do klasycznego Elfa 900 SXR 5W-40 z RN0710, czy już pozostać na 5W-30 z RN17? W ASO mogą nie wiedzieć jaka jest nazwa handlowa tego oleju 5W-30 z RN17 bo posługują się numerami/kodami oleju OEM w beczkach.

Czy FULL-TECH R 5W-30 i R-TECH ELITE 5W-30 można stosować zamiennie? Czym one w ogóle się różnią?
 
Panowie, zdajecie sobie sprawę, że to jest tylko Wasze, prywatne zdanie i nic poza tym? Ktoś przedstawi się tytułami naukowymi inżynierii mechaniki pojazdowej, konstrukcji silnikowych. Czy ktoś jest technologiem, inżynierem olejowym? Opieracie się o analizy kilku olejów, gdzie tak naprawdę nic ta analiza nie mówi poza składem pierwiastkowym danego oleju. Wyciągacie z tego jakieś własne, prywatne wnioski i korelujecie z danym silnikiem.
A czym to się różni od twojego dochodzenia? Myślisz, że wszystkie te materiały, które gdzieś wynalazłeś i się na nich opierasz są napisane przez ludzi z "tytułami naukowymi inżynierii mechaniki pojazdowej, konstrukcji silnikowej", czy "technologów inżynierów olejowych"? Proszę cię..
Tym co mają w swoim samochodach ten silnik także w Nissan i Dacia rądzę uważać na oleje inne niż to co zaleca producent. Ten silnik to nie jest szczyt inżynierii a wręcz przeciwnie...
Zakładając, że masz rację, producent zaleca oleje 5W40 A3/B4 - w zalecenia te idealnie wpasowuje się choćby Shell Helix Ultra, który twoim zdaniem jest "za mało tłusty". Bardzo chętnie zobaczę, gdzie producent stwierdza, że to musi być "tłuste" 5W40, a nie "cienkie, prawie 5W30"

Nie kompromituj się
 
Ja się zastanawiam, po co autor ten temat zakładał. Próbują mu ludzie dobrze doradzić, to kończy się na tym, że on nikogo nie będzie słuchał, tylko woli głupoty po internecie czytać i finalnie wychodzi na to, że wystarczyło zajrzeć do manuala, bo i tak nic więcej autor z dyskusji jie wyniesie bo nie zrozumie.
 
Panowie, zdajecie sobie sprawę, że to jest tylko Wasze, prywatne zdanie i nic poza tym? Ktoś przedstawi się tytułami naukowymi inżynierii mechaniki pojazdowej, konstrukcji silnikowych. Czy ktoś jest technologiem, inżynierem olejowym?
@emigrant, po pierwsze fora internetowe to nie są jednostki doradcze, a hobbistyczne strony internetowe, gdzie dosłownie każdy może się zarejestrować i brać czynny udział w dyskusjach.
Problem z forum olejowym jest taki, że to bardzo wąski zakres wiedzy, ale również bardzo zaawansowany.
Patrząc na olej, czy go przelewają widać nawet nie widać wierzchołka góry lodowej!
Druga strona "techniki olejowej", to mechanika maszyn, w której te oleje znajdują zastosowanie.
I w jednej i w drugie dziedzinie należy mieć odpowiedni poziom wiedzy, żeby opisywane zagadnienia rozważać merytorycznie.
A i owszem, są wśród nas inż mechanicy, jest kilka osób bardziej zagłębionych w chemię olejów smarowych.
Opieracie się o analizy kilku olejów, gdzie tak naprawdę nic ta analiza nie mówi poza składem pierwiastkowym danego oleju. Wyciągacie z tego jakieś własne, prywatne wnioski i korelujecie z danym silnikiem. Co nijak się przekłada, gdzie dany olej ma być użyty. O tym decyduje producent/konstruktor silnika określając jego lepkość i zakres i z jakimi normami jakości ma być zalany. To jest wystarczające dla użytkownika końcowego, gdzie silnik po wyjeździe z fabryki nie był modyfikowany mechanicznie.
@poziom1989 powtarza jak mantrę że:
- ICP to analiza kontrolna oleju do porównania z olejem przepracowanym
- analiza oleju przepracowanego nic nie mówi o "jakości" oleju
- analiza oleju przepracowanego mówi, czy przyjęte interwały wymian przy danym sposobie eksploatacji są odpowiednie
- analiza oleju przepracowanego mówi z grubsza o stanie technicznym silnika i co akurat "ciekawego" się w silniku dzieje
- zalecenia w książce obsługi są dla użytkownika końcowego, a nie dane inżynieryjne

Ja dokładam, że informacje podawane przez @poziom1989 to wyniki badań i testów; dla przypomnienie, KV100 min 4-5, HTHS min 1.8.
To wszystko prawda, ale dla określonych warunków testu.
I teraz, zespół konstrukcyjny musi tak zaimplementować różne wnioski z badań, aby silnik jako całość pracował poprawnie przy założonym resursie.
Zalecenia w książkach obsługi są dla użytkownika, który niekoniecznie musi być świadomy szczegółów konstrukcyjnych.

Pisać każdy sobie może co chce. ... Kuriozum to chyba temat "https://www.oilclub.pl/index.php?threads/dlaczego-stosujemy-oleje-o-niskich-lepkościach.1554/" Kto tam się odezwie to tylko przytyki, że "nic nie rozumiesz" Dość sensownie zaczął pisać @SmartCheetah to zaraz został zjechany, że nic nie rozumie...
Akurat @SmartCheetah odpowiedział @poziom1989 na tezę, że konstruktor nie zna się na olejach.
I my to potwierdziliśmy, bo nikt nie ingeruje w chemię oleju, tylko w konstrukcję silnika, aby ją zoptymalizować do pracy na oleju nieprzewidzianym podczas poprzednich prac konstrukcyjnych.
Widać że nie masz doświadczenia inżynierskiego, bo byś wiedział, że 2+2 !=4, a 3<2+2<5 ...
 
Jak dla mnie autor szuka dziury w całym.
Damy przykład taka Alfa 1.4 140-170km ma na początku produkcji 5w40 c3 a potem ten sam silnik 0w30 i jakoś te silniki żyją.
 
O matko... nie było mnie kilka minut i ile postów poleciało :). Nie będę się odnosić do nikogo. Każdy napisał swoje co uważa za słuszne. Ja już wszystkim podziękowałem za udział w dyskusji i na tym koniec. Oczywiście w dobrym słowa tego znaczeniu. 👍
 
Trochę odświeżę temat. Czy oleje ze specyfikacją RN17 posiadają pakiety dodatków anty-LSPI? Czy, jednak specyfikacja RN17 opiera się tylko o podstawową normę C3 i nie wychodzi poza ramy ACEA C3? Ktoś coś wie? Pomału rozglądam się za olejem do mojej Meganki 1.2 TCe na ten rok, ale to już w moim temacie wkrótce. Niestety te silniki 1.2 jak i 0.9 mają problemy typu wypalająca się punktowo dziura w denku tłoka, albo rozerwane krawędzie tłoka... U niektórych po 40 tys. km, u innych po 100 tys. km i sajonara. Tylko do końca nie wiadomo w czym leży problem. Czy zaniedbanie użytkownika i wymiana oleju co 30 tys. km jak zaleca producent lub co 2 lata. Czy LSPI. Czy może lany do 2019 roku olej full-saps A3/B4 do tych silników przez ASO. Po rozebraniu silnika z tego co widać mocno zarośnięte nagarem denka tłoków i zawory. O dziwo nie ulegają uszkodzeniu cylindry. Wystarczy przehonować cylindry, wymienić tłoki na nowe i dalej można jeździć.
 
Full saps pewnie jest problemem i stosował bym oleje z nowymi normami anty lspi, bo producent silnika najpierw go projektuje, a potem się budzi, że oleje dostępne coś nie pasują i mamy nowe normy i zalecenia lub starają się poprawić błędy konstrukcyjne i nie zawsze olej pomoże.
 
Stąd moje pytanie, czy oleje RN17 są anty lspi. Nigdzie nie mogę znaleźć informacji w tej kwestii, jakby to była wiedza tajemna. Skoro nie ma takiej informacji to zakładam, że oleje RN17 to zwykły C3 a ta norma nie uwzględnia problemu LSPI. Od dwóch lat ten silnik już jeździ na RN17 5W-30, ale przez pierwsze 4 wymiany jeździł na 5W-40 A3/B4 full-saps i nie miałem na to wpływu, bo to była wymiana gwarancyjna i lać innego oleju nie można było. Od 2019, albo 2020 samo ASO wycofało się z tego oleju do tych silników i leją tylko RN17. Samochód nie jest już na gwarancji i mam szalony pomysł, żeby olać specyfikacje R0710, RN17 i zostosować olej nowoczesny z API SP i ILSAC GF-6A o lepkości 5W-30, albo po prostu lepszy jakościowo C3 od RN17, który nie spełnia specyfikacji ani RN17, ani starszej RN0710. Zadbać bardziej o czystość w strefie pierścieni tłokowych i zaworów - oleje z grup IV i V? No, ale każdym temacie @jerseyAdmin straszy, żeby trzymać się specyfikacji producenta a lepkość jest nieważna(mniej ważna?), więc sam nie wiem ;]. Może rzeczywiście te oleje RN17 nie są złe i specjalne zaprojektowane pod te francuskie wynalazki...

W ogóle te silniki 1.2 jak i te nowe jednostki 1.3 potrzebują dużo oleju. Jak na tak malutki silnik 1.2 wchodzi prawie 5 litrów oleju. Dla 1.3 o ile pamiętam potrzeba 5,5 litra. Prawdopodobnie olej ma co robić, żeby dobrze smarować i chłodzić tę turbo kosiarkę.
 
Last edited:
to zakładam, że oleje RN17 to zwykły C3 a ta norma nie uwzględnia problemu LSPI
I "zwykły" C3 może być "anty" LSPI. Pokazała to analiza Lotos 5W30 504/507. W tym Castrol jest jeszcze mniej wapnia więc? Oczywiście to moje rozumowanie, nie posiadam wyników badań. Na stronie Lubrizol też nie wspominają o LSPI w RN17
Ale już przy normach PSA B71 2290 v2019, MB229.52 już takie info można znaleźć.
A może i w MB229.31/51? To grafika z TDS dodatku Afton HITEC 11500
Screenshot_20230310-100418_Drive.jpg
 
Nie jestem pewny ale wydaje mi się że RN17 nie uwzględnia lspi. Moje 1.3TCe od nowości jeździ na 5w30 RN17, teraz w czerwcu kończy mi się gwarancja i od najbliższej wymiany olewam normy RN i przechodzę na 0w20 API SP. Od nowości stosuje płukanki, dodatki, pilnuje interwałów, jestem spokojny o kondycję silnika.
 
@soszo Może pod tymi słowami kryje się lspi "The specification has been designed for turbocharged gasoline direct (TGDI) engines..."
 
Może ale brakuje jasnych deklaracji jak w przypadku normy PSA czy MB.
1678523480257.png

1678523527857.png

Uważam, że nie można oceniać olejów zero jedynkowo w kwestii ochrony przez LSPI na podstawie pakietu detergentów. Nie musi być w nich znacznej ilości Mg, wystarczy mniejsza ilość Ca plus niski Noack i może coś jeszcze czego nie widać.
 
od najbliższej wymiany olewam normy RN i przechodzę na 0w20 API SP. Od nowości stosuje płukanki, dodatki, pilnuje interwałów, jestem spokojny o kondycję silnika.
Mam taki sam plan, tylko raczej nie odważę sie zalać do 1.2 0W-20. Korci mnie zalać Ravenola DXG( https://www.ravenol.pl/product/ravenol-dxg-sae-5w-30-usvo/ ) z najnowszymi normami SP i GF-6A. Wiem, że na forum ten DXG to trochę kontrowersyjny olej i @SACZI na ten olej się obraził, ale to było 3 lata temu i olej miał upgrade do SP i GF-6A. Na papierze olej świetny. Do tego molibden i wolfram. Anty-LSPI. Bardzo niski Noack 6.0. Wysoka temp. zapłonu 244 C. Niski CCS i MRV. Trochę mam obiekcje co do niskiego KV100 i HTHS dla tego silnika, ale może to niepotrzebne obawy. Ktoś tam analizował ten olej i TBN z TAN spotyka się na wykresie przy 9000 km, więc olej nie jest LL. Samochód i tak teraz robi rocznie 5-7 tys. km, więc bardzo mało.
 
Ok, dzięki @soszo za przerzucenie postów do mego tematu. Czy tym olejem DXG zrobi się krzywdę silniki 1.2 TCe patrząc na jego parametry i uwzględniając to, że olej nie ma specyfikacji ani RN0710 ani RN17. To co napisałem w poście #74 odnośnie tego oleju i obawy o zbyt niski KV100 i HTHS. Olej na pierwszy rzut oka wygląda genialnie i nowocześnie. Może paradoksalnie DXG z API SP i ILSAC GF-6A mocno przywyższa specyfikację RN17 i RN0710(która de facto jest bardzo starą specyfikacją) i normę ACEA C3?


  • nowa formuła posiadająca aprobatę GM dexos1 Gen 2
  • specjalna formuła dodatku molibdenu i wolframu do wygładzania współpracujących powierzchni silnika
  • zapobiega wystąpieniu przedwczesnego zapłonu paliwa (LSPI)
  • oszczędność paliwa podczas eksploatacji przy częściowym i pełnym obciążeniu
  • brak osadów związanych z olejem w komorach spalania, w strefie pierścienia tłokowego i na zaworach
  • najnowszej technologii Low SAPS = niski popiół siarczanowany, fosfor i siarka
  • bardzo stabilne zachowanie lepkości i doskonała stabilność na ścinanie i doskonała odporność na ścinanie
  • bardzo dobre właściwości podczas rozruchu zimnego silnika
  • bezpieczny film smarny nawet przy wysokich temperaturach
  • bardzo dobre cechy myjące i dyspersyjne oraz ochrona przed spienianiem
  • wyjątkowa ochrona przez zużywaniem się silnika i korozją
  • wydłużona żywotność dzięki wysokiej stabilności oksydacyjnej
  • może być stosowany w silnikach samochodów wyposażonych w katalizator

Screenshot 2023-03-11 at 11.53.15.png



W tym roku chciałbym przetestować oleje od Ravenola. Nigdy nie miałem od nich oleju. Ciekawi mnie ich olej jak zachowa się w tym silniku. Cena oleju jest pomijalna. Bardziej mnie interesuje ochrona silnika przed LSPI, czystość pierścieni tłokowych i zaworów. Czystość samego oleju, nawet z racji tego, że napinacz łańcucha rozrządu jest hydrauliczny z systemem zapadkowym, który lubi się zacinać od złej jakości oleju, czy mocno przepracowanego. Wyboru za dużo nie ma. Albo ten DXG, albo po prostu od nich RNV( https://www.ravenol.pl/product/ravenol-rnv-sae-5w-30-cleansynto/ ) z RN17 wierząc w to, że oleje RN17 są anty-LSPI. Ich dobieraczka wybiera oleje 5W-40 z A3/B4, nawet racingowy RUP. Tym raczej nie będę się sugerował.

Jak nie Ravenol to na oku mam jeszcze Castrol Edge 0W-40 z API SP i ACEA C3. Niedawno olej wszedł do sprzedaży z API SP. Nawet dobieraczka Castrola ten olej rekomenduje jako podstawowy a nie GTX RN17.
 
Last edited:
Jak cena jest pomijalna to są ciekawsze oleje niż Ravenol. Wspomniany Amsoil, Redline, RockOil, Xenum.
 
Last edited:
No to patrz w kierunku Amsoila ASL.
Wolałbym co ma także SP - uwzględniona ochrona łańcucha rozrządu cokolwiek to znaczy. Panowie, tak jak napisałem, w tym roku chciałbym przetestować Ravenola. Od nich jakiś olej. Zadałem pytanie, czy ten DXG to dobry, optymalny wybór mimo, że w ogóle w nim nie ma normy ACEA. Jak zły to szukamy dalej, albo po prostu pozostać na RN17 - tutaj już moja fanaberia od kogo kupię olej.
 
Last edited:
Uwzględniony test na ochronę łańcucha rozrządu, nie znaczy że to jest jakaś nowa czy specjalna formuła. Trochę olejów zmieniło normy z SN na SP bez widocznych na pierwszy rzut oka zmian więc jest całkiem prawdopodobne że większość olejów z API SN przejdzie badania na normę SP.

Co do krzywdy to nie zrobisz. Brak norm ACEA mnie zawsze ciut odrzucał, zdecydowanie wole oleje z normami UE, ale to nie jest problem. Parametry tego oleju mieszczą się w wymaganiach dla 5W-30 więc to czy jest ciut wyższa czy niższa lepkość czy HTHS nie ma wielkiego znaczenia. Wg mnie możesz spokojnie go zalać, silnikowi nic się nie stanie.
 
Ok, dzięki @jerseyAdmin za odpowiedź. Jeszcze kwestia samej ilości oleju. Czy, to jest normalne, że taka turbo kosiarka 1.2 potrzebuje 5 litrów oleju a ten nowszy motor 1.3 5,5 litra? Przecież to są ilości oleju dla silników V6, a może i V8? Renówka próbuje dużą ilością oleju zbijać temperaturę zbyt przegrzewających się silników? Tak jak ten mój 1.2 to tylko 130 koni i 205 Nm, więc nie jest to jakoś ekstremalnie wysilony silnik.
 
Back
Top