• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Megane IV 1.2 TCe - nowa norma olejowa RN17

emigrant

Użytkownik
Samochód
Toyota Yaris III Hybrid 2015, Renault Megane IV 2016
Marka samochodu
Renault Megane IV
Budżet/ile litrów
4/6 litra(butla 5 litrowa) do 200 złotych
Styl jazdy
Silnik
1.2 benzyna
Data produkcji
2016
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W-40
Jaki olej masz obecnie
Elf OEM z ASO 5W-30 RN17
Cześć,

Dziś byłem na rocznym(4-tym) przeglądzie Meganki IV 1.2 TCe. Czy to jest normalne, że na tym przeglądzie wlali mi olej Elfa 5W-30? Wcześniej był wlewany Elf 5W-40 - tak mówi też instrukcja. Gość mi powiedział, że oni teraz posługują się nową normą RN17, która zastąpiła normę RN0700 i RN0710. Z tego co widzę, to nie ma Elfa 5W40 z normą RN17 tylko 5W-30. Pytanie co oni mi wlali dokładnie?

1. ELF EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30
2. ELF EVOLUTION R-TECH ELITE 5W-30

Któryś z tych dwóch. Pytanie który? Od następnego roku mam zamiar przywozić swój olej. Wrócić do klasycznego Elfa 900 SXR 5W-40 z RN0710, czy już pozostać na 5W-30 z RN17? W ASO mogą nie wiedzieć jaka jest nazwa handlowa tego oleju 5W-30 z RN17 bo posługują się numerami/kodami oleju OEM w beczkach.

Czy FULL-TECH R 5W-30 i R-TECH ELITE 5W-30 można stosować zamiennie? Czym one w ogóle się różnią?
 
benzyna 98 nie ma za zadanie myć silnika i czyściej się spalać - ma za to być bardziej odporna na zjawisko spalania detonacyjnego - inaczej stukowego. Pomijając auta które wymagają stosowania takiego paliwa, to warto też tankować takie paliwo w turbo benzynach, gdyż zapłon ustawiany jest często na granicy i w upalne dni może coś jednak zastukać na 95 przy mocniejszym traktowaniu pedału przyspieszenia. Sam doświadczyłem takiego zjawiska w mojej Dacii.
Odnośnie płukanki długodystansowej i nanoC5, to czy konsultowałeś ten pomysł z @wlyszkow ?średnio mi się to jakoś widzi, ale może....
 
Mówisz zostać na Pb98? Tak, konsultowałem to już z @wlyszkow mailowo. Ja tam coś wymyśliłem po swojemu a @wlyszkow skorygował to do nanoc5 i połowę dawki Oilsyn ReleaseTech Power Cleaner (LongLife).

Co do spalania stukowego to przecież ten problem jest na bieżąco monitorowany w dość nowoczesnych silnikach i chyba nie ma możliwości, żeby doszło do spalania stukowego przy Pb95. Pb98 na pewno łagodniej się spala, ale są chyba wyższe temperatury niż przy 95. Nie ma problemu, mogę zostać przy Pb98. Wydawało mi się, że dodając do benzyny Archoil AR6900-P MAX lanie Pb98 będzie pozbawione sensu.

Chociaż są teorie, że 95 oktanów to jest tylko na papierze. W rzeczywistości jest mniej. Ile w tym prawdy...
 
Czujnik wykrywa wystąpienie stuku i dopiero potem koryguje zapłon, nie ma możliwości wykrycia tego wcześniej, zanim wystąpi. Nawet w najnowszych samochodach. Jak temperatura zewnętrzna powyżej 20 stopni to warto lać już wtedy 98.
 
Poleciało zapytanie do Renault Polska o RN17 w aspekcie ochrony przed LSPI. Czy wyszli poza ramy ACEA C3 i uwzględnili problem LSPI. Zobaczymy co odpiszą. Dam znać.
Odpisali z Renault Polska...

Szanowny Panie,

Dziękuję za kontakt z Infolinią Renault,

W nawiązaniu do Pańskiej wiadomości, uprzejmie informuję, że norma RN17 nie mówi jasno o LSPI, ale widać w jej wymaganiach odpowiednio wysoką zawartość jednego z pierwiastków, który zapobiegają zjawisku LSPI. Zdecydowanie RN17 jest kompatybilne z silnikami, w których jest ryzyko powstawania zjawiska LSPI, także użycie oleju zgodnego z RN17 jest dobrą decyzją.
 
Czyli klasycznie - nie wymaga, ale i tak nasze aprobaty są najlepsze, nawet jak czegoś nie przewidują :)
Jakbym z Piotrkiem P. z Motula rozmawiał
 
W żadnym opisie RN17(FE) nie ma słowem o LSPI, jednak formulacja tych olejów (analizy Castrola GTX 5w-30, Gulf/Yacco 0W-20 na forum) pokazały, że np. ilość wapnia jest zredukowana.

Podobnie jest z olejami C4 - fosforu, cynku jest po 500 ppm oraz występuje dywersyfikacja detergentu na wapń/magnez, które razem mają mniej niż 1500 ppm. Dodatkowo występuje bor, molibden czasami. A dopiero bodajże od A7/B7/ C6 lub API SN+ jest oficjalnie LSPI protection + timing chain test (od API SP)
 
Last edited:
Ja bym odpisał na tego maila z zapytaniem o jakim pierwiastku mowa, i załączył screen z naszej analizy Castrola RN17.
 
To są dane jawne? Raczej niejawne. Nikt chyba nie upubliczni takich danych swojej specyfikacji oleju. Dane raczej tylko do wglądu dla producentów olejów. Jedynie przez analizy można coś wywnioskować z danego oleju - taki reverse engineering.
 
@emigrant chodziło mi żebyś im odpisał w nawiązaniu do tej odpowiedzi którą otrzymałeś od nich:

"Szanowny Panie,
Dziękuję za kontakt z Infolinią Renault,
W nawiązaniu do Pańskiej wiadomości, uprzejmie informuję, że norma RN17 nie mówi jasno o LSPI, ale widać w jej wymaganiach odpowiednio wysoką zawartość jednego z pierwiastków, który zapobiegają zjawisku LSPI. Zdecydowanie RN17 jest kompatybilne z silnikami, w których jest ryzyko powstawania zjawiska LSPI, także użycie oleju zgodnego z RN17 jest dobrą decyzją."

zapytaj o jakim pierwiastku mówią i załącz im screen naszej analizy oleju Castrol GTX RN17.
 
Tak, chodziło mi i ten jeden pierwiastek, że tego nie napiszą. Mogę zwrotnie zapytać. Nic im nie będę załączać, bo chyba nie ma takiej potrzeby.
 
Jak im nic nie załączysz to Ci odpiszą że magnez ma takie właściwości ew. molibden, szkoda tylko że ten olej ma 6ppm magnezu i 0ppm molibdenu :D a jak im załączysz wydruk z analizy oleju to Ci tak nie odpiszą, w sumie to bardzo jestem ciekawy co wymyślą wtedy :)
 
No dobrze, załączę wydruk z analizy razem z tymi wykresami. Tylko, czy @jerseyAdmin wyraża na to zgodę? Jak da zielone światło to wysyłam.
 
Jak załączasz analizę w całości to nie musisz mieć niczyjej zgody, jest ona dostępna publicznie.
 
Ok, poleciało zapytanie o ten pierwiastek razem z analizą Castrola. Ponad 2 tygdnie odpisywali na maila, więc cierpliwości. Teraz pewnie nie będzie inaczej.
 
Olej vs LSPI to głównym winowajcą są zw Ca.
W tym Castrolu jest 1500ppm Ca, więc ilość jak w olejach typowo "przeciw LSPI projektowanym".
 
Swoją drogą, ta się "jaracie" tymi olejami z RN17, a to "zwykłe" C3 ze zw Zn/P przygotowane do eksploatacji w trybie LL.
W tym wątku do forum dustera, kilka stron wcześniej, ktoś wrzucił aprobaty z ICP olejów Wolf.
Nikt nie zwrócił uwagi na zawartość N w ilości 1100ppm (przeciętnie jest 600-800ppm; Amsoil Signature Series zawiera ~1300ppm N), a to mówi dokładnie o właściwościach dyspergujących i przeciwutleniających oleju, czyli o jego "trwałości".
 
Back
Top