wlyszkow
Użytkownik
Witajcie, taki eksperyment na własnym aucie.
Silnik benzynowy 2.0 turbo GDI wtrysk bezpośredni niestety z dogrzewaniem katów bogatym wtryskiem po zimnym rozruchu czyt. podlewaniem paliwem. Producent zaleca olej 0W-20 klasy ACEA C5 bo jest GPF.
Olej testowany Motul 0W-12 najpierw bez żadnych dodatków zalany na zimę (po płukaniu Oilsyn Power Flush) 16 XII 2023 i przejechane 1539km i wykonane badanie nr 1 dnia 8 II 2024. Głównie jazda miejska krótkie odcinki od zalania do dzisiaj taki pech tego auta.
Nikiel to resztki z poprzedniego 0W-20 508 508 z barwnikiem, które zmywają się z silnika. Jak widać problemów z ciśnieniem oleju żadnych bo ani miedzi ani ołowiu z panewek nie ma mimo sporej ilości benzyny w oleju i niskiej lepkości także samego oleju kilka klas niżej niż zaleca producent. Film pary tłok/cylinder też bez skutków zrywania bo brak chromu z pierścieni, poziom żelaza z różnych elementów silnika, także wałków, akceptowalny bo olej nowy po dodaniu nie ma nigdy żelaza zupełnie na zero (zakładam wzrost 3ppm do badania nr 1). Spalanie lekko niższe niż na ogół w porównaniu do 0W-20 ale po tych 1500km spalanie jakby zaczęło rosnąć i odgłosy silnika się nasiliły zwłaszcza po rozruchu - stąd pomysł dodania dodatku w miejsce oleju pobranego do badania nr 1 - tu mieszanki AR9100/9200 co widać po poziomach boru i potasu w badaniu nr 2. Badanie nr 2 to przejazd na tym samym oleju kolejnych 1718km do 15 marca 2024 tylko z dodanym dodatkiem bez dolewek oleju, ubytków oleju zauważalnych brak a niższe spalanie i milsza praca silnika po dodaniu dodatku powróciły, minimalnie wzrosła także lepkość jak widać a spadła ilość paliwa w oleju. Podwyższona oksydacja w badaniu nr 2 to przynajmniej częściowo dodana dawka estrów chociaż nie wykluczam, że olej przy ciągłej obecności benzyny 95 z etanolem ma prawo się utleniać. Nadal brak metali z panewek jak i pierścieni czyli OK, TBN dzięki AR9100 się utrzymuje na dobrym poziomie mimo kolejnych 1718km a przyrost TAN jest niewielki. Przyrosty ilości metali zużyciowych jak widać są kosmetyczne a panewki/pierścienie kompletnie nic i paliwo trochę jakby mniej przedostaje się do oleju. Olej nadal jest w silniku chociaż po badaniu nr 2 już zostaje poddany kolejnym eksperymentom i miał okazję jeździć w temp +30*C i to była dopiero lekka jazda... a miał być na zimę... ;-) Miłej lektury.
Silnik benzynowy 2.0 turbo GDI wtrysk bezpośredni niestety z dogrzewaniem katów bogatym wtryskiem po zimnym rozruchu czyt. podlewaniem paliwem. Producent zaleca olej 0W-20 klasy ACEA C5 bo jest GPF.
Olej testowany Motul 0W-12 najpierw bez żadnych dodatków zalany na zimę (po płukaniu Oilsyn Power Flush) 16 XII 2023 i przejechane 1539km i wykonane badanie nr 1 dnia 8 II 2024. Głównie jazda miejska krótkie odcinki od zalania do dzisiaj taki pech tego auta.
Nikiel to resztki z poprzedniego 0W-20 508 508 z barwnikiem, które zmywają się z silnika. Jak widać problemów z ciśnieniem oleju żadnych bo ani miedzi ani ołowiu z panewek nie ma mimo sporej ilości benzyny w oleju i niskiej lepkości także samego oleju kilka klas niżej niż zaleca producent. Film pary tłok/cylinder też bez skutków zrywania bo brak chromu z pierścieni, poziom żelaza z różnych elementów silnika, także wałków, akceptowalny bo olej nowy po dodaniu nie ma nigdy żelaza zupełnie na zero (zakładam wzrost 3ppm do badania nr 1). Spalanie lekko niższe niż na ogół w porównaniu do 0W-20 ale po tych 1500km spalanie jakby zaczęło rosnąć i odgłosy silnika się nasiliły zwłaszcza po rozruchu - stąd pomysł dodania dodatku w miejsce oleju pobranego do badania nr 1 - tu mieszanki AR9100/9200 co widać po poziomach boru i potasu w badaniu nr 2. Badanie nr 2 to przejazd na tym samym oleju kolejnych 1718km do 15 marca 2024 tylko z dodanym dodatkiem bez dolewek oleju, ubytków oleju zauważalnych brak a niższe spalanie i milsza praca silnika po dodaniu dodatku powróciły, minimalnie wzrosła także lepkość jak widać a spadła ilość paliwa w oleju. Podwyższona oksydacja w badaniu nr 2 to przynajmniej częściowo dodana dawka estrów chociaż nie wykluczam, że olej przy ciągłej obecności benzyny 95 z etanolem ma prawo się utleniać. Nadal brak metali z panewek jak i pierścieni czyli OK, TBN dzięki AR9100 się utrzymuje na dobrym poziomie mimo kolejnych 1718km a przyrost TAN jest niewielki. Przyrosty ilości metali zużyciowych jak widać są kosmetyczne a panewki/pierścienie kompletnie nic i paliwo trochę jakby mniej przedostaje się do oleju. Olej nadal jest w silniku chociaż po badaniu nr 2 już zostaje poddany kolejnym eksperymentom i miał okazję jeździć w temp +30*C i to była dopiero lekka jazda... a miał być na zimę... ;-) Miłej lektury.