• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Odpowiednie interwały olejowe. Vol 2

Trasa, tylko A plus LPG. Średnia prędkość 80km/h, z apki MyToyota. 250 motogodzin daje maks jak napisałeś 20kkm.
Wpływem LPG bym się nie przejmował. Analizę X-prime 0W20 mamy trochę bardziej rozbudowaną, także punkt odniesienia mamy i ja bym się pokusił o UOA po jakichś 15kkm, to nie są duże pieniądze, a wszystko będziesz miał jak na dłoni i będzie można spokojnie ocenić, czy 15kkm to już za dużo i trzeba interwał skrócić, czy może jednak te 15kkm nie zrobi większego wrażenia na oleju i pociągnie więcej.

Ja osobiście nie jestem zwolennikiem stosowania dodatków do oleju, także nie polecam, ale też nie odradzam.
 
Jak często wymieniać olej silnikowy? Moje zalecenia:

Zalewamy olej syntetyczny zgodny z zaleceniami producenta. Jeśli nie występuje odpowiedni olej syntetyczny w danych parametrach (starsze auta) to chociaż pół-syntetyczny ale wtedy odejmij 1000 km. W przypadku jeśli chcesz pozostać przy mineralnym odejmujesz 2000 km.

* W przypadku wolnossącej benzyny przyjmij za interwał startowy co 11 000 km
* W przypadku wolnossącego diesla lub turbodoładowanej benzyny z wtryskiem pośrednim przyjmij za interwał startowy co 10 000 km
* W przypadku turbodoładowanego diesla lub turbodoładowaną benzynę z wtryskiem bezpośrednim przyjmij za interwał startowy co 9000 km

- Powyższe jeśli 60 - 80% przebiegów to niewysilone (jazda z dala od czerwonego pola, oraz bez przyczepy) trasy i miska olejowa 5,0 L

- Za każde 0,5 L większą miskę olejową +5% przebiegu, za każdą o 0,5 L mniejszą miską olejową -5% przebiegu.

- Jeśli 90+% przebiegów robisz niewysilone trasy +10% do interwału
- Jeśli 50-80% przebiegów robisz w mieście i/lub mocno wysilone trasy -10% od interwału
- Jeśli 90+% przebiegów robisz w mieście i/lub mocno wysilone trasy -20% od interwału

- Jeśli masz auto, które uchodzi za szczególnie nagarujące się i/lub szczególnie pobierające olej odejmij dodatkowe 5% za każdą z tych rzeczy
- Jeśli masz auto uchodzące za szczególnie podlewające olej paliwem i/lub które ma problematyczny (łuszczący się) pasek w kąpieli olejowej odejmij dodatkowe 10% za każdą z tych rzeczy


P.S. Nawet jeśli przebieg nieosiągnięty olej syntetyczny wymiana max co półtora roku, pół-syntetyczny max co roku i mineralny max co 6 miesięcy.
 
W przypadku turbodoładowanego diesla lub turbodoładowaną benzynę z wtryskiem bezpośrednim przyjmij za interwał startowy co 9000 km
Jeśli 50-80% przebiegów robisz w mieście i/lub mocno wysilone trasy -10% od interwału
😆😆😆 Ty mi chcesz powiedzieć, że w moim klekocie mam zmieniać olej co 8 tys km, w momencie, gdzie po analizach spokojnie mógłbym rozważyć interwały po 15 tys? Jeżdżąc głównie krótkie odcinki na niedogrzanym silniku, o samym oleju nie wspominając.
 
@Triumphator
Jak najbardziej zalecam analizy olejowe i wkrótce sam je będę regularnie przeprowadzać. Niestety one o wszystkim nie powiedzą. Co innego analiza olejowa + otwarcie miski olejowej i popatrzenie. Bez tych 2 rzeczy jednocześnie, jednak lepiej przyjąć bezpieczniejsze interwały.
 
Jak najbardziej zalecam analizy olejowe i wkrótce sam je będę regularnie przeprowadzać. Niestety one o wszystkim nie powiedzą. Co innego analiza olejowa + otwarcie miski olejowej i popatrzenie. Bez tych 2 rzeczy jednocześnie, jednak lepiej przyjąć bezpieczniejsze interwały.
@Triumphator właśnie Ci powiedział dyplomatycznym językiem na swoim przykładzie, że pierdzielisz farmazony bez pokrycia a Ty dalej swoje i dokładasz kolejną teorię niepopartą niczym. Naprawdę, że tak Ci się chce trollować na różnych stronach. Profesor Fabiarz.
 
Ale , że jak? Też bajkowa postać? Nie no ta jest baśniowa 😉
Myślę, że nie jest to Skiper
 
@soszo to prawda, tamten miał specyficzny styl wypowiedzi i był irytujący jak nikt inny. Spoko, EOT.

Natomiast co do doktoryzowania się kolegi wyżej. Ja po prostu uważam, że warto kasować średnia prędkość co wymianę oleju i pilnować interwału 200rbh pracy na danym oleju. Wtedy w zależności od średniej prędkości wypada odpowiedni interwał, a nie jakieś pierdolety i śmieszne procenty...
 
@DonaldM
Pan "Karboksylowe futerko" zaorał całą trybologię.
Po, co ja wymieniam ten olej 🫣

Interwał wymiany zależy przecież od zbyt wielu czynników, aby można było łatwo zamknąć temat. Wiele osób podchodzi do tego tylko pod kątem lepkości, czy oksydacji, a największym "kilerem" oleju jest paliwo i degradacja związków przeciwpiennych.
Roboczogodziny to też nie jest jedyny słuszny wyznacznik, zwłaszcza w silnikach intensywnie eksploatowanych.
Dla jednego kierowcy znaczenie kluczowe ma czystość silnika, dla innego istotniejsze jest uniknięcie zużycia, a dla jeszcze kogoś innego podstawa to jak najniższy koszt eksploatacji pojazdu.
 
Jak masz paliwo w oleju to też lecą inne parametry. Po prostu nie można opierać się tylko na jednym, a trzeba brać pod uwagę całokształt. Nikt chyba też nie będzie robił analiz co chwilę. Taniej wymienić olej zwłaszcza w małym pierdziku.
 
@NRohirrim Według Twoich algorytmów powinienem wymieniać olej co 13750km. (Rocznie robię 7-8k, więc ostatnio wymieniam co rok + parę miesięcy). Aż muszę porównać z tym, jakie mi teraz "zużycie oleju" pokazuje komputer w % po 5000km. Ciekawe, na ile jesteście zgodni ;)
 
Wymieniłem olej w moto po niecałych 3 latach i jakichś nie wiem nawet ilu km, tak między 3-4 tys.km. Mało jeżdżę to stwierdziłem, że nie ma sensu tego robić co roku, olej w okienku ściemniał na koniec tamtego roku. Jak jeździłem więcej to po 5-6 tys. w sezonie zlatywał prawie tak ciemny jak z diesla.
 
Back
Top