• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Oleje mniej znane

Ok, plamy raczej nie da ;)
 
U 🇷🇺 jest parę analiz olejów Eni, które z tego co pamiętam, to wyszły bardzo poprawnie.
 
Tak, mają kilka, tylko niektóre z nich są trochę już starsze ale wychodziły przyzwoicie, z nowszych chyba jest 5w30 tylko już nie pamiętam czy ten z normą 504/507 czy jeszcze bez
 
A tak w temacie włoskich olejów chciałbym zapytać o oleje 10W-40 od Selenii (w sumie te oleje są trochę mniej znane). Mianowicie:
132540_05d58ac8cc84b4f44bb0223086d00342-740x740.jpg


Czy to jest syntetyczny (albo chociaż hydrosyntetyczny bazujący na HC) olej w klasie lepkości 10W-40 ? Widzę, że to nie może być jakiś starszy produkt skoro jest oliwą spełniającą normę API SN ?

Może tak historycznie zapytam, ale czy Selenia mogła produkować w okresie końca lat 90-tych i początku XXI wieku olej syntetyczny w klasie lepkości 10W-40 ? Pamiętam, że jakoś właśnie po 2000 roku litr oleju zalewanego do samochodu od Selenii kosztował aż 50 zł.
 
Z Selenią to jest ciekawa historia, bo aktualnie nawet nie działa ich strona internetowa :)
Dostępność i ceny tych olejów bardzo się pogorszyły ostatnio. Nie aktualizują norm spełnianych przez swoje smarowidła.
Gold został wprowadzony ok. 5-6 lat temu, gdy pojawiła się seria Anniversary, będąca wznowieniem lini produktów dedykowanych klasykom i youngtimer'om (która nigdy do polskiej dystrybucji nie dotarła).
Faktycznie wg. opisu Gold spełnia API SN, zastąpił między innymi popularne 20K, które spełniało API SL.
Żaden z tych produktów nie był oparty na bazie PAO. 20K for Alfa Romeo miało podobno większy udział bazy syntetycznej, niż standardowe 20K ale w mojej ocenie za 10 zł różnicę w cenie nie spodziewałbym się dużych różnic. Z resztą karty charakterysytyk znacząco się nie różniły. Przelatałem jeden interwał na 20K for AR i nie widziałem dużej różnicy oprócz wyższej ceny od Eurola Turbosyn (wówczas jak kupowałem, tylko jeden sprzedawca oferował ten olej).
Niedawno zakończyłem interwał z Selenią Racing ale to inna lepkość i inny typ oleju (Racing).
W klasie 10W40 rozglądałbym się za czymś łatwiej dostępnym, nowocześniejszym jeśli chodzi o normy (Gold spełnia "tylko" MB 229.1) i podejście producenta do komunikacji z klientem i przede wszystkim o bardziej zasadnym stosunku ceny do jakości.
 
@Alex
Dzięki. Do Selenii mam sentyment z racji tego, że samochód jednak większość żywota przejeździł na olejach tegoż właśnie producenta. :)
20K jest znowu następcą jakiegoś oleju Selenia o klasie lepkości 10W-40, którego nazwy dokładnie nie pamiętam, a właśnie chciałem się tego dowiedzieć... Na pewno coś takiego było, bo jeszcze pamiętam te czarne litrowe butle. Zżera mnie ciekawość, czy mógł być kiedyś produkowany olej syntetyczny (może nie 100% PAO, ale chociaż HC) o właśnie tejże klasie lepkości.
Rozumiem, że Gold Synthetic to olej z gatunku poprawnych, ale to kompletnie nic specjalnego (wiem, że spełnia liche normy, a nie tak trudno złapać olej w tej klasie z normą chociażby MB 229.3).
No właśnie gdzieś na forach wyczytałem, że oliwa 20K for Alfa Romeo powstała dlatego, że Fiat nie dopuścił normalnej 20K do samochodów Alfy Romeo- ponoć nie spełniała wymaganej normy. Pytanie ile w tym prawdy faktycznie jest.
Co ciekawe Selenia 20K jest (przynajmniej według producenta) olejem LongLife z dopuszczeniem interwałów wymiany rzędu 20 000 km.
 
Nie wiem czy o takie czarne butle Ci chodzi. Taki był olej zalecany stosowany przez ASO w latach 90-tych do malucha być może i do CC.
20211105_160603.jpg
 
@Limonka co do tych interwałów long life i Selenii 10w40 20K - ludzie robiąc takie przebiegi (20tys km) na tych olejach narzekali że "Selenia syfi silnik", także myślę że tutaj sytuacja była podobna jak z Castrolem dawniej - jako pierwsi wchodzili w interwały long life i odbiło im się na opinii, że "Castrol syfi". A nie trzeba chyba mówić, że jak ktoś kupował taką Alfę 156 z silnikiem 2.0 Twin sparkiem pod maską to nie jeździł powoli i spokojnie. A tak jak wyżej pisałem, interwał wymiany wynosił 20 tyś km... Nie trzeba dalej mówić co się działo z tymi autami, ci co interesują się bardziej tą marką na pewno znają temat.
 
@soszo
Dzięki. Chyba jednak to będzie coś takiego:
300_300_productGfx_94f352e8c98da4676bf21955aad833a2.jpg

Jednak na bank to było 10W-40.
I cholera wie, czy to półsyntetyk czy coś lepszego.
@Jachu
I stąd opinia (na własne życzenie) uległa drastycznemu pogorszeniu, co pozostało do dnia dzisiejszego jeszcze.
Kilka lat temu w Motorze czytałem, że w związku z awaryjnością (czy delikatnością) modułu MultiAir mechanicy odradzają zalewanie olejów Selenii, a zamiast nich... Motula (i chyba Mobil1).
 
Dokładnie tak jak mówisz - znajomy do swojej alfy 156, lecz w dieslu, leje Selenie 5w40 WR(wcześniej nawet 10w40 turbo diesel), ale wymiany co 10 - 12 tysięcy max i osadów brak (przynajmniej pod pokrywą zaworów) turbosprężarka itd, wszystko ok. Także Selenia nie taką straszna jak ją malują, ale lepiej nie przeciągać na niej interwałów.
Poza tym od Selenii może odstraszać cena, z roku na rok coraz wyższa... za selenie 5w40 WR 5 litrów trzeba dać jakieś 180 - 200 zł - myślę że to sporo.
 
Przecież w dieslu osady nie powstają...
Castrol ma płukankę (szampon ) i jest głównie przeznaczona do silników benzynowych...
 
Na to się jeszcze nałożyła kwestia właścielska, bo Selenia to nie tylko zakłady w Turynie, czy Tutela z Brazylii ale też cały proces fuzji i przejęć, kiedy Fiat postanowił pozbyć się własnego oddziału zajmującego się olejami (Olio Fiat> Fiat Lubrificanti> FL Selenia>Selenia >Petronas Selenia). Te oleje złe nie są ale czkawką się odbija to ciągle bycie w trakcie jakiejś zmiany właścicielskiej. Niby przejęcie przez Petronasa miało ich ustabilizować, a jak widać przez 10 lat nie doczekali się nawet aktualizowanej strony www (do niedawna wisiała taka z 2017 r. :p). Podobna historia ma miejsce z Pirelli, niby są dostawcą opon do F1, niby tam raz na jakiś czas pokażą jakiś model opony, niby są domyślnym producentem na pierwszy montaż takich marek jak Ferrari, Lamborghini, Bentley czy Porsche, a jednak konkurencja od 10 lat jak na rynku jest Sottozero 3 wypuściła przynajmniej 2, czasem 3 modele w tym samym segmencie. Nie wiem, może Włosi cały czas nie mogą się wygrzebać ze skutków kryzysu sprzed 13 lat.
 
Raczej nie ruszają tego co dobre, bo po co wchodzić w koszty rozwoju.

Oleje Selenii są trochę dziwne i wymagają regularnych wymian. Parę razy spotkałem się z informacją że jak trzyma się je wg serwisówki to zostawiają po sobie dziwny szlam który ciężko posprzątać. Ale jakościowo są bardzo dobre, jedynym minusem jest w zasadzie cena, no ale to jak w każdym oleju serwisowym.
 
@jerseyAdmin masz rację ale Selenia K P.E. czyli serwisowy olej do benzyn 1.4 z grupy FCA (czy teraz Stellantis) wszedł już w niektórych hurtowniach na poziom cenowy Penrite, czyli powyżej 60zł/1l przy oleju bazującym na III gr. Penrite ma chociaż jak to nazywasz "nimb egzotyczności", bo wysyłają go z drugiego końca świata, Selenie rozlewają we Włoszech i tylko tam. Jeszcze żeby oprócz wysokich cen była ona zawsze od ręki, a na niektóre pozycje z katalogu trzeba czekać tygodniami, a niektórych nie ma wcale u nas w PL dostępnych.
Mi się nasuwa porównanie jej z naszym rodzimym Quazarem, za który też trzeba zapłacić jak za złoto, a to III gr. Może Selenia jest trochę łatwiej dostępna niż niektóre lepkości Quazara ale mimo wszystko trzeba bardzo chcieć (tak jak ja chciałem i zalałem), żeby lać te oleje po gwarancji do auta.
 
serwisowy olej do benzyn 1.4 z grupy FCA (czy teraz Stellantis) wszedł już w niektórych hurtowniach na poziom cenowy Penrite, czyli powyżej 60zł/1l przy oleju bazującym na III gr
A ile kosztują w ASO oleje serwisowe?
No własnie, tylko, że tu olej nie jest marki Mazda/Opel/Honda/Volvo itp. lecz marki ogólnodostępnej, posiadającej oleje dedykowane
do samochodów danego producenta.
 
A ile kosztują w ASO oleje serwisowe?
No własnie, tylko, że tu olej nie jest marki Mazda/Opel/Honda/Volvo itp. lecz marki ogólnodostępnej, posiadającej oleje dedykowane
do samochodów danego producenta.
Zupełnie zwyczajny Castrol GTX, Renault sprzedaje w cenie płynnego złota😆
😆
 
W ramach ciekawości po latach: kiedyś stosowałem szwajcarskie oleje marki Panolin. Podobno były bardzo dobre, ale wtedy nie miałem tyle pojęcia o olejach. Czy ktoś zetknął się lub zalewał tę markę?
 
Last edited:
Oleje Avia co myślicie?
Dobre oleje, przeglądałem kiedyś karty i wyglądały bardzo przyzwoicie, niektóre były bardzo dobre. Tylko nie kojarzę ich w Polsce. Teoretycznie dystrybutorem jest Silesia, ale w obrocie jeszcze tych olejów nie widziałem.
 
Back
Top