• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

Tak tylko dodam, np u mnie na rozgrzanym silniku temperatura płynu chłodniczego ~77-79°C a temperatura oleju w silniku ~72-74°C, co jest zrozumiałe
Masz strasznie zimny silnik. Przy takiej temperaturze to przykładowe 0W20 ma leplepkość ok 14mm2/s

Renia tam oliwę grzeje równo czy zima czy lato , czy z góry czy pod górę

20230126_143104.jpg20230126_143441.jpg
 
Proponuję Szanownym Forumowiczom zapoznać się z problemami silnika BMW o oznaczeniu N63 z mocą 408 KM. Silnik był montowany w modelu F01 750i. Równolegle z wprowadzeniem tego silnika BMW zaczęło zalecać i stosować olej 0w/30.
 
Tak, tak, ten straszny 0W30, to w ogóle nie wynika z wad konstrukcyjnych jednostki, w ogóle nic a nic 🤣🤣🤣. Chryste Panie, skończ chłopie się błaźnić bo się przykro Twoje wypociny czyta. Lej tam sobie w swoim przekonaniu wyższości 5W50, czy 10W60 i skończ te swoje wywody...
 
Na którymś forum 4x4 był kiedyś taki wątek "wpada nowy na imprezę..." :)
 
@soszo Normalna temperatura tego silnika, początek otwarcia termostatu 77-78°C w tym czasie olej ma temperaturę ~72-73°C, pełne otwarcie termostatu to chyba 86°C, ale musiałbym się upewnić. Najwyższą temperaturę jaką widziałem to latem w dużym upale, korkach, było gdzieś 87°C. Tak to trzyma temperaturę normalnie równo 77-79°C w czasie jazdy. Ogólnie układ chłodzenia działa w tym silniku bardzo dobrze i optymalnie. Dlatego też używam wysoce zalecanego przez producenta oleju o lepkośći 0W30.
 
U mnie coolant też się trzyma w okolicach 80 stopni, ale olej przy spokojnej jeździe ma około 70-75. Wystarczy kilometr lub dwa przejechać troszkę bardziej dynamicznie i podskakuje do 90, a zeszłego lata cisnąc na obwodnicy w okolicach 4000rpm przez kilkanaście kilometrów zagrzał się do jakichś 125-130 i ciężko go było wystudzić jadąc spokojnie. Mówię o wskazaniu na liczniku, bo takie mam, mniej dokładne niż cyfrowe ale jednak ;) Opłacało się wymieniać licznik na bogatszy.
1675373868760.png
 
@CallMeDezy @soszo Niedawno na postoju sprawdzałem na rozgrzanym silniku po przejechaniu ok 33km, widać też że ponad 1200 km od ostatniego wypalania DPF, teraz to już ponad 1300 km 😌 tak dolewam siuwaksów do V-Power Diesel 😋
Screenshot_2023-02-01-12-37-19-008_com.ovz.carscanner.jpg
Screenshot_2023-02-01-12-37-27-856_com.ovz.carscanner.jpg
Screenshot_2023-02-01-12-37-38-818_com.ovz.carscanner.jpg
Screenshot_2023-02-01-12-38-04-468_com.ovz.carscanner.jpg
 
Last edited by a moderator:
Treści jak na forach "markowych" gdzie jak powiesz, że masz wlane 0w20 to od razu musisz to zmieniać bo na "nasz klimat" tylko 5w30/40 🙃

@Iron mowa o Hondowskim N22? Jesteś pewien, że jest tam czujnik temp. oleju? Może aplikacja oblicza to z algorytmu i podaje by być bardziej "zbajerowaną" ?
 
@Boguś N22A2, tak jest czujnik temperatury oleju i nie tylko. Dość specyficzna autorska jednostka Hondy i jeden z najlepszych silników Diesla, szkoda że ekoświry chcą je wykończyć.
 
Może tak być, fakt jest taki, że elektryki to okres przejściowy, na siłę chcą nas do tego przyzwyczaić i przy okazji wydoić ile się da a docelowo wodór będzie paliwem... no ale muszą nas jeszcze jakiś czas doić. Nie bez powodu zamyka się u nas kopalnie i oddaje w obcy kapitał. Kiedyś się otworzą, tylko nie jako nasze. Mają już technologię przetworzenia i uzyskania wodoru z obecnych złóż i to chyba z każdych.
 
Last edited by a moderator:
@Iron jakiś starz mam z Hondami i potrafię szukać w manualach i rysunkach. Google też mam sprawne ale "zabij mnie" nie mogę zlokalizować gdzie w N22 znajduje się czujnik temperatury oleju. Jest czujnik poziomu oleju (on mierzy tylko ilość ) i dwa czujniki płynu chłodzącego ale od temperatury oleju nie widzę.
Nie odbierz tego jako jakieś dokuczanie ale Honda nie jest skora do podawania temperatury oleju 🤔
 
@a1410 z tymi tabelkami zależności temperatury powietrza do lepkości to jest nie do końca tak jak piszesz.
Jakiś czas temu też o to dopytywałem i szukałem w necie informacji. Zwróć uwagę że niektóre wykresy pokazują 5w30 do max 20' inne do 30' a jeszcze inne 30+. Te tabelki zmieniają się wraz z latami i ta z przed 30 lat będzie mówiła o temp. Powietrza do 20' a w nowej instrukcji toyoty też będzie pewnie taką tabelka gdzie 5w30 będzie do 40'
Przez te 30lat jak pewnie zauważyłeś motoryzacja się zmieniła, np. silniki już nie są chłodzone powietrzem lecz ciecza, oleje to już nie minaralny selectol, paliwa czyściejsze itp.
Oleje silnikowe oparte na hydrokrakingu dają radę, tym bardziej że auta mają podobne warunki pracy w każdej porze roku gdyż termostat w układzie chłodzenia otwiera się przy zadanej mu stałej temperaturze, dodatkowo masz wentylatory które zmieniają swoją prędkość względem temp płynu chłodzącego ( świetnie widać to w korku gdy wskazówka wskazuje np100' załącza się wyższy bieg wentylatora i temperatura płynu momentalnie spada)
Porównaj sobie teraz te trzy oleje
Shell helix ultra 5w40
Shell helix ultra 5w30
Qualitium protect 5w40

Porównaj sobie tam lepkość w 100'C
Jak widzisz rozstrzał między lepkości między olejami 5w40 może być większy niż między 5w30 a 5w40.
Temat olejów jest złożony i skomplikowany i nie da go się sprowadzić do prezentowanej przez ciebie tabelki, bo jak by tak było to wystarczyło by lać do wszystkich aut najtańszy olej 5w50 i po sprawie.
Niestety sprawa wygląda dość niepokojąco ponieważ taki 5w50 może szybciej paść na ryj niż 5w30.
Co do silników BMW to się nie wypowiem bo się nimi nie interesuję i nie wiem czy twój silnik jest specjalnej troski, ale jeśli to piekarnik to i tak lepiej się tam sprawdzi dobre 0w40 lub 0w30 niż większość 5/10 w50.
 
Dorzucę swoje wypociny. Nie jest tak, że temperatura zewnętrzna pozostaje bez wpływu na temperaturę oleju. Korelacja miedzy nimi niewątpliwie istnieje i wynika to po prostu z praw fizyki. Najważniejsze jednak jest, że przewidziana przez producenta lepkość powinna zapewniać bezporoblemową pracę silnika w każdym zakresie temperatur zewnętrznych a możliwe odchylenia w temperaturze oleju i jego lepkosci w temperaturze roboczej nie powinny być jakieś bardzo duże a na pewno nie na tyle duze aby zmieniaćc zalecaną pzrez producenta pojazdu lepkość (z pewnymi wyjątkami jak wszędzie). Jeśli producent zaleca 5W30 to ten 5W30 powinien umożliwiaćc bezporoblemowa pracę silnika i przy -30 i przy +50. Jeśli 0W20 albo 5W40 to dokładnie tak samo. Tabelki obrazujące lepkośc silnika w odniesieniu do temperatury zewnetrznej moim zdaniem sa mylące. Jeśli producent zaleca kilka lepkości to wtedy można się zastanawiać, która lepkość będzie lepsza dla naszego klimatu, stylu jazdy, sposobu eksploatacji itd. ale zawsze powinna to być (jak zawsze z wyjątkami) lepkość rekomendowana przez producenta pojazdu. Oczywiscie Polak często sam wie lepiej (w tym niestety część mechaników) ale nie polecam samemu bez odpowiedniego zbadania tematu zmieniać zalecanej lepkości ani w górę ani (tym bardziej) w dół bo choć w wiekszosci przypadków taki "manewr" będzie bezpieczny to jednak nie koniecznie zawsze tak będzie a ma to sens tylko w naprawdę nielicznych uzasadnionych przypadkach. Można dobierać różne lepkości np. w profesjonalnym motorsporcie, gdzie Rajd Cypru to jest nawet 10W60 a Rajd Finalndi 0W30 ale tam sztab ludzi nad tym siedzi, motorownia pracuje na limicie a umówmy się w przypadku WRC materiały i ich wytrzymałość są zupełnie inne. Zgadzam siez przedmówca i jego trafnym spostrzeżeniem, że czasem w ramach 1 lepkosci różnice miedzy olejami mogą być większe niż miedzy 2 olejami w tej samej lepkosci. Jednak jeśli olej mieści się w zalecanej przez producenta lepkości czy to na dole czy na górze limitu dla danej lepkosci to jego zastosowanie powinno być bezpoeczne i zapewniaćc bezproblemowe działanie. Oczywiście czasami można "optymalizować" lepkość pod indywidualne potrzeby czy preferencje ale róbmy wszystsko z głową.
 
@tomek evo zależność pewnie jest, ale nie tak wielka. Wiadomo że stojąc w korku przy 35'C temperatura będzie wyższa niż w zimę w korku gdy temp jest -10 jednak to kwestia też chłodzenia. Analizując temat tych wykresów doszedłem do wniosku że te tabelki mają zastosowanie tylko w krajach 3go świata, gdzie dalej są stosowane tanie oleje mineralne.
 
Duże różnice mogą być w szybkości nagrzewania zwłąszcza na krótkich odcinkach. Temperatury robocze oleju u mnie potrafią różnić się nawet o ponad 10 stopni lato/zima.
 
I ile wynoszą? Jest duża różnica między temperaturą na różnych lepkosciach?
 
Na trasie w lecie temperatura oscyluje w okolicach 95-105 w zimie zwykle 85-95. Przy dużych upałach i silnych mrozach róznice mogą być znaczące. W lecie przy dużym obciążeniu i wysokich temperaturach w trasie temperatura potrafi przekraczać 110 stopni, w zimie ciężko przekroczyć 100 stopni a 107 to chyba max. miałem. Na różnych olejach są różnice w temperaturze i na 0W40 temperatura jest najwyższa. Przepracowany olej potrafi złapać dużo wyższą temperaturę niż świeży ale to już zależy od oleju i jak się trafi w interwał bo doczepić sie mogę tylko do Castrola i może trochę Synmara. Najwieksze różnice widac podczas nagrzewania, gdzie jadąc z domu stałą trasą w tym samym miejscu w zimie mam np. 50-55 stopni a w lecie już ponad 70 stopni a nawet 80.
 
Back
Top