@a1410 z tymi tabelkami zależności temperatury powietrza do lepkości to jest nie do końca tak jak piszesz.
Jakiś czas temu też o to dopytywałem i szukałem w necie informacji. Zwróć uwagę że niektóre wykresy pokazują 5w30 do max 20' inne do 30' a jeszcze inne 30+. Te tabelki zmieniają się wraz z latami i ta z przed 30 lat będzie mówiła o temp. Powietrza do 20' a w nowej instrukcji toyoty też będzie pewnie taką tabelka gdzie 5w30 będzie do 40'
Przez te 30lat jak pewnie zauważyłeś motoryzacja się zmieniła, np. silniki już nie są chłodzone powietrzem lecz ciecza, oleje to już nie minaralny selectol, paliwa czyściejsze itp.
Oleje silnikowe oparte na hydrokrakingu dają radę, tym bardziej że auta mają podobne warunki pracy w każdej porze roku gdyż termostat w układzie chłodzenia otwiera się przy zadanej mu stałej temperaturze, dodatkowo masz wentylatory które zmieniają swoją prędkość względem temp płynu chłodzącego ( świetnie widać to w korku gdy wskazówka wskazuje np100' załącza się wyższy bieg wentylatora i temperatura płynu momentalnie spada)
Porównaj sobie teraz te trzy oleje
Shell helix ultra 5w40
Shell helix ultra 5w30
Qualitium protect 5w40
Porównaj sobie tam lepkość w 100'C
Jak widzisz rozstrzał między lepkości między olejami 5w40 może być większy niż między 5w30 a 5w40.
Temat olejów jest złożony i skomplikowany i nie da go się sprowadzić do prezentowanej przez ciebie tabelki, bo jak by tak było to wystarczyło by lać do wszystkich aut najtańszy olej 5w50 i po sprawie.
Niestety sprawa wygląda dość niepokojąco ponieważ taki 5w50 może szybciej paść na ryj niż 5w30.
Co do silników BMW to się nie wypowiem bo się nimi nie interesuję i nie wiem czy twój silnik jest specjalnej troski, ale jeśli to piekarnik to i tak lepiej się tam sprawdzi dobre 0w40 lub 0w30 niż większość 5/10 w50.