• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Optymalna lepkosc w stosunku do temperatury otoczenia oraz oleju

105'C to dobra temperatura i pokazuje że nie bez przyczyny lepkość podawana jest właśnie w tym zakresie temperatury. Różnica tych 10'C między zima a latem to nie wiele biorąc pod uwagę różnice w temperaturze zewnętrznej np 40'C
@a1410 jak widzisz nie taki diabeł straszny, a biorąc pod uwagę że im większa lepkość tym większa finalna temperatura robocza silnika ( sae 40 będzie wolniej oddawał ciepło niż np sae 30 lub sae 20) więc może się okazać że jadąc na oleju sae 40 będziesz miał temperaturę 110'C, a sae30 107'C i wtedy ich lepkości mogą być już na podobnym poziomie (choć już w 100'c są podobne), więc wykres z zaleceniami lepkości do temperatury zewnętrznej przy nowoczesnych olejach i układach chłodzenia jest z czapy wzięty.
Jaką temperaturę oleju ma twój silnik w trasie?
 
@Kuba
Masz rację, różne oleje tej samej klasy lepkości i nawet tego samego producenta mogą się różnić i często różnią się, ale tabelka lepkości SAE jest jednak jakimś odniesieniem, u dołu jak i u góry tak z grubsza +/- 5 stopni, natomiast zarzucanie mi przez niektórych forumowiczów tego, że przedstawiam tabelkę z czasów Poloneza i PF 126p, gdy w tej tabelce znajdują się oleje 0W, tylko pokazuje delikatnie to ujmując brak obiektywizmu. A przecież tą tabelką wspomaga się większość sprzedawców olejów.
Silnik N63 to rzeczywiście nieudana konstrukcja i chyba największa silnikowa wpadka w całej historii BMW, bo dotknęła silnik w najbardziej reprezentacyjnym modelu marki, czyli w 7-mce. Te silniki padały zwykle w przedziale 80-120 tys kilometrów, ale znacznie wcześniej, bo od mniej więcej 50 tys zaczynały zużywać olej i to w hurtowych ilościach 2-4 litry na 1000km.
Większość wymieniono w ramach gwarancji lub rękojmi, lecz te wymienione po jakimś czasie przejawiały podobne słabości, natomiast ci nieliczni właściciele, których awaria silnika dopadła po gwarancji, ratowali się naprawami w zwykłych, często zaprzyjaźnionych warsztatach "garażowych" i po naprawach dostawali silnik zalany olejem 5W/40, zamiast zalecanym przez BMW 0W/30. I w tych silnikach problemy z zacieraniem się panewek, sworzni, wałków rozrządu, czy nawet tłoków oraz pękanie pierścieni tłokowych, wszystko to znikało jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki.
Wiem to bo od 20 lat jestem aktywnym uczestnikiem niemieckiego BMW 7er-Forum, a tam temat był wałkowany od momentu pojawienia się pierwszych problemów z tymi silnikami.
@tomek evo
Zależność temperatury oleju od temperatury zewnętrznej jest dla mnie oczywista, bo to i widać i czuć. Widać u tych, którzy mają wskaźnik temperatury oleju, a czuć u każdego, kto po dłuższej, szybkiej jeździe autostradą otworzy maskę silnika. Różnica w tym co się dzieje pod maską latem i zimą jest brutalna. I nie ma tu znaczenia, czy silnik jest chłodzony płynem czy powietrzem, w obu latem olej ma dużo wyższą temperaturę. I nie szybka jazda jest tutaj problemem dla silnika tylko gwałtowne zatrzymanie auta z powodu np. korka na autostradzie i pozostawienie tak rozgrzanego silnika na wolnych obrotach.
 
Last edited by a moderator:
@a1410 dalej brniesz w to samo
A przecież tą tabelką wspomaga się większość sprzedawców olejów.
Nie. Ta tabelka posługujesz się ty, a tabelka oderwana jest od rzeczywistości bo po prostu jest stara. Tu masz tabelkę z mojego Lancera która ma już 23 lata
IMG_20230204_130453.jpg
I jak widzisz 0w30jest już do40'c według twojej to wszystkie auta powinny jeździć na 0w50, więc zadzwoń do jakiegoś dealera i powiedz że chcesz kupić auto które ma mieć rekomendacje 0w50, ciekawe ile znajdziesz.
Dodatkowo taka tabelka z nowego auta będzie wyglądała zupełnie inaczej niż twoja i moja, @jerseyAdmin wklejał taką lecz nie wiem skąd ja ma.

natomiast ci nieliczni właściciele, których awaria silnika dopadła po gwarancji, ratowali się naprawami w zwykłych, często zaprzyjaźnionych warsztatach "garażowych" i po naprawach dostawali silnik zalany olejem 5W/40,
W to też mi ciężko uwierzyć. Gość kupuje nowe auto klasy premium a po kilku latach serwisuje je w warunkach garażowych. Co nie stać go po 4latach na normalny serwis tylko jeździ po Januszach i drukuje auto bo tylko oni potrafią?
I nie szybka jazda jest tutaj problemem dla silnika tylko gwałtowne zatrzymanie auta z powodu np. korka na autostradzie i pozostawienie tak rozgrzanego silnika na wolnych obrotach.
I wtedy właśnie załącza się wentylator chłodnicy i olej o mniejszej lepkości szybciej odda ciepło niż olej typu sae50

To że silnik twojego BMW to bubel to nie znaczy że wszystkie takie są, były też silniki w skodach z pitson slap i tam zamiast sae30 lali sae50 i pomagało, co też nie zmienia faktu że wszystkie auta powinny jeździć na sae50 bo takie się sprawdziło w Skodzie.
Reasumując znalazłeś w necie tabelkę odnosząca się do dinozaurów która ktoś powiela bezmyślnie i brniesz w to dalej mimo że mówi ci się że temperatura w silniku będzie podobna zima i latem jeśli mamy sprawny układ chłodzenia. Dodatkowo wiedząc że są różne bazy olejowe i dodatki można śmiało stwierdzić że olej np. mobil 1 0w40 przeżyje więcej niż specol 10w50 w silniku w którym robi się piekarnik.
 
To ja też wrzucę tabelki z instrukcji serwisowej i instrukcji obsługi Civic VIII UFO 2.2 I-CDTI. Przy czym wyraźnie zaznaczone jest, wysoce zalecany/preferowany syntetyczny olej klasy 0W-30 w przypadku silników bez DPF o specyfikacji ACEA A1/B1, A3/B3, A5/B5. Dla silników z DPF o specyfikacji ACEA C2, C3. Ja się tego trzymam i jest wszystko git. Diagnozuje co jakiś czas i silnik ma się dobrze, trzyma parametry wg manuala serwisowego, nie bierze oleju, nie poci, nie kopci. W instrukcji zaznaczono, że dodatki do olejów nie są potrzebne. Dodatki mogą negatywnie wpłynąć na osiągi i żywotność silnika oraz skrzyni biegów. (Ale nie muszą 😁)
Samochód z rynku niemieckiego, więc instrukcja w ich języku.
punkty smarowania civic 8 2.2 icdti_054823.jpg
lepkosc oleju civic 8 2.2 icdti_054827.jpg
IMG_20230204_182518.jpg
IMG_20230204_182532.jpg
 
Last edited by a moderator:
Witam Szanownych Kolegów,

Niestety, zbliża się lato.. a w zasadzie, to już chwilę u mnie trwa. Mieszkam na Malcie.

Tutaj w maju jest już bardzo ciepło, a w lipcu i sierpniu zrobi się istna łaźnia belzebubska i będzie walić żarem powyżej 40 🥵
A jeździ się 0-1. Albo korek (70-80% czasu) albo but, bo już jesteś spóźniony. Trochę jak w Afryce.

Obecnie mam diesla, 2.2 cdi z dpf, rok 2013. Dziś byłem na serwisie, zalano shella 5w30. Jak na te warunki - gęsta woda.

Co polecalibyście dodać?

Może też coś do układu chłodzenia?

Pozdrowienia 😄
 
Pytanie - jak te wysokie temperatury powietrza przekładają się na temperatury oleju.
 
Nawiązując do wysokich temperatur , jak byłem kilka razy na wyspach greckich to tam na stacjach i w sklepach na półkach priorytetem były oleje o lepkościach 5w40 ,5w50 ,10 w 40 , może przypadek a może nie przypadek.
 
Natomiast ja, jak bylem w Australii, to oleje wystawione w sklepie byly w takim samym zakresie jak u nas. Kolega ma Jaga XE 2.0d i leje 5w30.
Ponizej fotka z temperaturą.
Screenshot_2023-04-14-08-29-18-555_com.instagram.android-edit.jpg
 
Dlatego jest pole do dyskusji.
 
Dyskutujmy...
 

Attachments

  • OLEJ.jpg
    OLEJ.jpg
    163,1 KB · Odwiedzin: 114
O, moje zdjęcie poszło w ruch :)
 
Lubie twoim zdjęciem wywołać gównoburzę na fejsie, gdy czytam "lej 10W60, bo będzie gruby film". :p
 
Ale pytanie @dlb jest o dodatek do oleju i ewentualnie do płynu chłodniczego który jak się domyślam ma spowodować obniżenie temperatury tychże płynów ustrojowych.
 
W zasadzie dolewka 5w40 tez bylaby pewnego rodzaju dodatkiem 😁
 
Last edited by a moderator:
 
Czyli podwyzsza temperature wrzenia do 140 stopni?
Jesli komus sie gotuje auto, to podwyzszenie temperatury wrzenia nic nie da. Producent raczej dobrze zaprojektowal uklad, więc jesli wystepuje gotowanie, to nalezy naprawic uklad chlodzenia.
 
Back
Top