• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Orlen Platinum MaxExpert XD 5W30 - Mondeo 2.0 TDCi @9.092 km

wszystko o produkatach Orlen
Ale na SAE 20 nadal metale są w normie. To tylko jedna analiza więc jeszcze nie wyrokujmy.
50% więcej to sporo, nawet jeżeli w normie. Sam zauważyłeś, że daje do myślenia.
 
Daje do myślenia nie do ferowania wyroków. 4ppm/1kkm żelaza w dieslu to nie jest jakiś straszny wynik. Są takie analizy gdzie więcej w oleju sae30. Może po prostu Orlen jest lepszy od Mobila 😁
 
A dlaczego był wlany, eksperyment? Sorry, nie znam kontekstu.
Tak, eksperyment pod tezę, że silnikowi w zasadzie bez różnicy, czy pracuje na SAE40, czy SAE20, nawet jeżeli ten drugi nie jest dopuszczony przez producenta.

Ogólnie tematy o olejach niskich lepkości:



i jeszcze pewnie jakieś, które zaginęły przez forumowe wojny i burze.

Gdzie znajdę poprzednie analizy z tego silnika?

Widać w dieslu różnicę w spalaniu dla różnych lepkości?
Żadnych różnic, ani dla DPF-u, ani dla wyników spalania. A nawet jak na złość, najniższy wynik spalania miałem na Magnatecu A5 5W30, a najwyższy na Mobilu X2 0W20.
 
Daje do myślenia nie do ferowania wyroków
Wniosek, by trzymać się lepkości z książki to nie wyrok :)

Tak, eksperyment pod tezę, że silnikowi w zasadzie bez różnicy, czy pracuje na SAE40, czy SAE20
Pamiętam tamte wątki i stawiane tezy, m.in o uniwersalnej granicy HTHS>2,0 mPa*s. Wychodzi na to, że (w tej konkretnie jednostce) nie tak bez różnicy patrząc na różnice w metalach. Oczywiście parę(naście może) interwałów na SAE20 by jej nie zabiło, ale... po co?
 
@SmartCheetah zobaczymy jeszcze jak wypadnie obecny MaxExpert F, A5 5W30 posiadający aprobatę Forda, czyli oleje szorujące po dolnej granicy SAE30. Do kolekcji jeszcze chcę zrobić jakiegoś C2, żeby sprawdzić kolejną dyskusyjną teorię, jakoby oleje midSAPS miały zapewniać gorszą ochronę, niż fullSAPS. A tutaj mam o tyle fajnych silnik, że PSA zaleca do niego oleje C2, Ford i Volvo natomiast A5/B5.
Ogólnie plan robienia UOA jest przy każdej wymianie, ale prawdopodobnie w przyszłości ograniczę się do samych metali, bo po analizach wychodzi, że te okolice 10.000km i 200rbh wielkiego wrażenia na oleju nie robią, nawet w bardzo niesprzyjających warunkach pracy.
 
Aktualnie, pokonując gównie odcinki rzędu 10-15 km, filtr wypala się średnio co 400 km. Wcześniej, przy regularnych odcinkach po 30-50 km, wypalał się co 800-1000 km latem i 500-700 km zimą. Także myślę, że jak tylko temperatury wejdą na stałe ≥10°C, to i interwał dla DPF-u o te 100-200 km się wydłuży.
 
Różnica w stosunku do 0W20 spora, 50% w żelazie jakby nie patrzeć. Zobaczymy jak wyjdzie ta analiza, będzie porównanie C3 z niskolepkościowym A5/B5, czyli gdzieś pomiędzy.
tak myślę że dla tego forda najlepiej wypadnie A5/B5 :)
z ciekawością czekam na C3
 
z ciekawością czekam na C3
W zasadzie to już mamy C3, ten XD to technicznie olej klasy C3 spełniający wymagania oszczędności paliwa dla normy C2. Ale mimo wszystko jeszcze z samego Orlena chętnie zarzucę MaxExpert V i MaxExpert XF 🙂.
Tylko u mnie to się teraz trochę schodzi, bo nie robię już 2.500 km, tylko w porywach 1000 km miesięcznie, ale może jakimiś wakacyjnymi wyjazdami trochę podgonię 😜
 
Chyba coś się pomerdało i czeka na C5. Ale tak jak wcześniej napisałeś same pierwiastki wystarczą. Będą dwie analizy w cenie jednej pełnej UOA.
 
@Triumphator A dlaczego był wlany, eksperyment? Sorry, nie znam kontekstu.

Ogólnie to by potwierdzało tezę, że najlepiej trzymać się po prostu lepkości z książki. Gorzej gdyby SAE20 był dopuszczany obok 30 i sypnął metalem, byłaby pożywka dla lepkościowych "ekosceptyków".
Swego czasu na forum lansowana była teza, że można bez obaw lać olej o jedna klasę lepkości niższą niż ta zalecana przez producenta i jak ktoś był sceptyczny to był zacofany. Jak pisałem, ze należy ostrożnie podchodzić do stosowania olejów w lepkosci niższej niż najniższa rekomendowana przez producenta to byłem wyśmiewany. Teraz widzę narracja się zmienia.
 
To, że na 0W20 jest większe zużycie metali niż na 5W30 to nie jest żadne zaskakujące odkrycie bo generalnie trzeba się liczyć ze zwiększonym zużyciem. Pytanie natomiast jest takie o ile to zużycie się zwiększyło zarówno % jak i w wartościach bezwzględnych oraz czy dalej jest w normie. Bo jak rośnie na 1 interwale z 10 do 20 czy nawet z 20 do 40 to dalej są to dobre wyniki w przypadku większości silników i gdyby tak postępowały to prawdopodobnie prędzej auto zgnije niż silnik padnie z powodu tego zużycia. Niebezpieczne są sytuacje gdy zużycie wykracza ponad normę choć ciężko jest określić co to jest ta norma i dla różnych silników będzie też inna. Ja bym nie demonizował, że na 0W20 wyszło o 50%wyższe zużycie matali bo i tak to zużycie nie jest złe a lepkość była niższa niż najniższa oficjalnie zalecana. Nie jest to zatem żaden twardy argument przeciw stosowaniu olejów o niskich lepkościach natomiast z uporem maniaka będę powtarzał, że stosowanie olejów o lepkościach niższych niż najniższa zalecana przez producenta powinno być bardzo dobrze przemyślane a nie na zasadzie że "na forum pisali". Współczesne silniki są z jednej strony wytrzymałe bo materiały, obróbka i spasowania są na zdecydowanie wyższym poziomie ale z drugiej strony margines na wszelkie anomalia jest często dużo mniejszy.
 
Swego czasu na forum lansowana była teza, że można bez obaw lać olej o jedna klasę lepkości niższą niż ta zalecana przez producenta i jak ktoś był sceptyczny to był zacofany.
Brałem w tej dyskusji udział jako "zacofany sceptyk". Mimo że sam leję SAE20, no ale zgodnie z książką, więc nie liczyło się to jako bycie oświeconym chyba :D

Teraz widzę narracja się zmienia.
Żadna nowość. Jestem na forum od 5 lat i niejeden podobny cykl widziałem :) Ja jestem jeszcze z czasów, gdy Poziom lał do swojej Mazdy z 2.3T 0W40 i radził do mojej z tym silnikiem lać to samo, mimo że byłem sceptyczny, bo książka wołała o 5W30. Nie do pomyślenia, ale tak było ;)
 
Każdy się uczy są tacy co uczą się całe życie. ;)
 
Last edited:
Back
Top