• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Podstawowa wiedza

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
Rozumiem.
jerseyAdmin napisał:
W wypadku bardzo czystych baz jedno wynika z drugiego (w sensie ilość popiołów ze stosowanych dodatków), ale też nie świadczy o klasie dodatków.
To by miało sens. Jeśli baza jest czysta to poniższa grafika przedstawiałaby skąd bierze się ilość popiołów.


2.jpg



No i pytanie nadal aktualnie po czym wiadomo na jakich bazach oparty jest dany olej.
 
błąd, którego nie poprawiłem.
 
Michu napisał:
Przecież SN to jest najnowsza norma, więc dlaczego uważasz, że SL powinna być nowoczesniejsza i być oparta na "wyższych" bazach?

błąd, którego nie poprawiłem.
 
Jeżeli ktoś by miał chęć wstawić na forum, to mam fajny materiał o przemysłowych środkach smarowych opracowanych przez firmę TOTAL
w sumie około 15MB
 
Cześć Hexx. Fajnie Cię widzieć !!! Co do materiału to na pewno się przyda.
 
Cześć Tomek, jak widać i mi czasem potrzebna pomoc tych co "są na bieżąco w temacie" ;)
 
Zauważyłem, że nie ma tu tematu edukacyjnego wyjaśniającego podstawowe parametry olejów silnikowych. Prośba do was: napiszmy coś takiego razem, bo to bardzo przydatna rzecz a i kaganek oświaty trzeba nieść pośród ciemnej masy. Jeśli to możliwe to prosiłbym adminów o zbieranie do dorzucanie tego do jakiejś listy czy coś. Jeśli piszecie to określajcie jakie wartości danego parametru są dobre a jaki słabe. Może zacznę od tego co wiem.


CCS - Cold Crank Viscosity - Lepkość strukturalna - cP (wartość temp - zwykle - 30) °C (ASTM D5293) - jest to parametr określający lepkość oleju w danej temperaturze, im niższa tym olej szybciej dociera do smarowanych części silnika, ma to znaczenie przy zimnych startach np. w autach trzymanych pod chmurką. W różnych opracowaniach podawane jest, że dobre oleje posiadają CCS poniżej 6000.
 
Postaramy się zrobić coś takiego, planujemy także założyć biblioteczkę z PDFami o tematyce olejowej, może rozjaśnić trochę tematykę baz olejowych (walka z "PAO uber alles") i t.d.. Ale to musi ciut zająć, zwłaszcza że mamy też parę innych rzeczy na głowie jeżeli chodzi o forum i tworzenie takiego artykułu/tematu w tej chwili byłoby robieniem sobie pod górkę.

Także prosimy o cierpliwość, dopisałem do listy "do zrobienia" :) Jeżeli się uda to machniemy taki tekst w początkach przyszłego miesiąca.
 
Byłoby super. Czekam. ;)
 
Kilka pytań dotyczących doboru olejów do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa - być może dla większości głupie.
1. Co jest istotne przy doborze oleju do takiego silnika?
2. Co jest innego w takim oleju w stosunku do olejów do silników z wtryskiem np. wielopunktowym?
3. Jaki wpływ na motor może mieć olej który nie jest przeznaczony silników z bezpośrednim wtryskiem i jakie są zagrożenia?
 
jako, że posiadam taki silnik to się wypowiem :)

1. norma założona przez producenta silnika, najlepsze są najpewniej oleje nisko-popiołowe
2. mniej składników, które w procesie skraplania się par oleju z odmy w kolektorze i na zaworach są w stanie utworzyć nagar karbonowy
3. zawalenie nagarem i wszystkie związane z tym konsekwencje - spadek mocy, wypadanie zapłonów - tryb awaryjny pod każdym względem


najlepiej stosować oleje z jak najwyższym punktem zapłonu i wymieniać jak najczęściej się da - warto też przy jeździe typowo miejskiej często przegonić dziada :)
 
To ''przegonienie dziada'' przyda się przy każdej jeżdzie miejskiej i każdym oleju:)
 
Danke. ;)
 
Kilka pytań dotyczących doboru olejów do silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa - być może dla większości głupie.
1. Co jest istotne przy doborze oleju do takiego silnika?
...
Trzymanie się przede wszystkim normy producenta

...
2. Co jest innego w takim oleju w stosunku do olejów do silników z wtryskiem np. wielopunktowym?
Wynika to z różnic w konstrukcji całego silnika.
Te GDI/T-GDI to w większości nowsze konstrukcje, a więc i bardziej "eco".
Mają wyższe temperatury pracy począwszy od temperatury cieczy chłodzącej, poprzez temp spalania (bardzo uboga mieszanka), a na ogólnie, doprężeniu silnika skończywszy.
Więc pierwsza istotna różnica to wyższa odporność na temperatury.

Druga to pojawienie się, a raczej nasilenie zjawisk niekontrolowanego samozapłonu, którego przyczyną często są drobinki oleju - nazwali to LSPI.
Takie oleje mają inny pakiet dodatków o zmniejszonej ilości Ca i zwiększonej Mg (1200/700 vs 2000-3000/?? dla starszych olejów).

3. Jaki wpływ na motor może mieć olej który nie jest przeznaczony silników z bezpośrednim wtryskiem i jakie są zagrożenia?
Jak wyżej, szybsza degradacja termiczna i mechaniczna (często lub zawsze są zmienne fazy rozrządu), wzbudzanie LSPI.



Teraz ja mam pytania z zakresu "wiedzy ogólnej".
Czy się charakteryzują poszczególne bazy olejowe?
No dzisiaj mineralnych już nie ma co omawiać, ale warto by scharakteryzować HC, GTL, PAO no i Estry.
Pozostałe tematy, to np:
- jak zmieniają się własności smarowidła, gdy do HC dodajemy PAO/Estry
- kiedy oleje z dużą zawartością PAO wykazują swoje zalety
- czy "pełne syntetyki" wykazują swoje zalety w przypadku "delikatnej" eksploatacji
 
@SACZI Dodajac PAO do HC polepszamy nieco parametry niskotemperaturowe. Ogolnie odnosnie PAO to: posiadaja wieksza stabilnosc oksydacyjna, wymagaja bardzo mala ilosc modyfikatorow lepkosci lub wcale oraz o czym juz wspomnialem, doskonale zachowuja sie w niskich temperaturach tzn. niskie temperatury krzepniecia, jak widzimy ponizej -50°C do ok. -60°C itp. Polialfaolefiny sa stosowane szeroko w wojsku, lotnictwie czy przemysle, radza sobie swietnie w szerokim zakrecie temperatur. Tych prawdziwych pelnych syntetykow jest coraz mniej, ale czy nalezy stosowac takie oleje jak to okresliles w "delikatnej" eksploatacji ? Wedlug mnie nie, nowoczesne VHVI sa wysokiej jakosci, bez problemu przechodza wszelkie testy, te z reguly maja nowoczene pakiety dodatkow w przeciwienstwie do olejow 100% PAO, lecz znajda sie pewnie wyjatki.

Krotko na temat estrow: sa znakomitym rozpuszczalnikiem lub inaczej piszac dyspergatorem, silniki pozostaja bardzo czyste, rowniez ze wzgledu swej wysokiej polarnosci "przyklejaja" sie do powierzchni metalu. Producent dodaje z reguly w malych ilosciach (od 2-15%) rowniez zeby zwiekszyc rozpuszczalnosc z dodatkami. Przy pierwszych olejach na PAO, dodawano z reguly mala ilosc estrow, lecz aktualnie istnieja inne technologie i sa rowniez oleje 100% PAO bez estrow.
 
Last edited by a moderator:
Szkoda, że oleje estrowe są praktycznie niedostępne, a te które są nie spełniają nawet podstawowych norm ACEA/API więc do silników "na gwarancji" się nie nadają. Ciekawe jest, że na zachodzie już parę lat temu odeszło się od kultu PAO ze względu na to o czym pisał @poziom1989 - oleje oparte o wysokoprzetworzone bazy mineralne lub "kolejną generację" (PAG, minerał+grafit, estry+ceramika) mają nowoczesne pakiety dodatków, a PAO "leci" na bazowych właściwościach i starszych pakietach.

Obecnie olej uważany w USA za jeden z najnowocześniejszych spośród ogólnodostępnych:cywilnych olejów czyli M1 Extended Performance jest oparty o Grupę III+ z domieszkami PAO i Estrów. Japończycy swoje oleje też robią głównie na HC, zwłaszcza że idą w ciekawym kierunku produkcji olejów o bardzo niskiej lepkości ale wysokiej stabilności i odporności (i dostosowanych do tego silników, rzecz jasna). Temat rzeka, ale na tą chwilę można powiedzieć że praktycznych różnic między HC, GTL i PAO nie ma. Estry, PAG i różne mieszanki olej+minerały to inna sprawa, ale takie oleje są praktycznie niedostępne. Nawet Amsoil, w Polsce traktowany jako znak równości z PAO produkuje już oleje oparte o HC :)

@Kozenko - tworzy się powoli i w bólach tekst o doborze oleju, ale jest tyle zmiennych, mitów i legend do obalenia że ciężko idzie. Mam wrażenie że próbuje napisać tekst który 5 lat temu przekonywałby że wlanie 5W-40 do silnika mającego więcej niż 180000 przeloty go nie rozszczelni :D
 
ale na tą chwilę można powiedzieć że praktycznych różnic między HC, GTL i PAO nie ma

Oczywiscie, ze sa. Np. czasteczka HC nigdy nie osiagnie takiej czystosci jak PAO, juz nie wspomne o wlasciwosciach niskotemperaturowych itd. Bardziej bym stwierdzil, ze w duzej mierze w branzy motoryzacyjnej typowy Kowalski nie odczuje roznicy. Zalezy od celu, gdzie ma byc zastosowany dany srodek smarny.

Producencji odchodza od PAO ze wzgledu na cene oraz dostepnosc.
 
@Kozenko - tworzy się powoli i w bólach tekst o doborze oleju, ale jest tyle zmiennych, mitów i legend do obalenia że ciężko idzie. Mam wrażenie że próbuje napisać tekst który 5 lat temu przekonywałby że wlanie 5W-40 do silnika mającego więcej niż 180000 przeloty go nie rozszczelni :D
Fajnie, że coś się dzieje w tym temacie. ;)
Cierpliwie czekam.
Bardziej bym stwierdzil, ze w duzej mierze w branzy motoryzacyjnej typowy Kowalski nie odczuje roznicy.
To z pewnością prawda. Nie tylko typowy Kowalski.
 
Back
Top