• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Pro-eko???

Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Skład spalin jest znany, wpływ zawartych w nich substancji na zdrowie także. Ich wyeliminowanie ograniczy zachorowalność i śmiertelność. "Netto" nie jest tutaj do niczego potrzebne, bo każdy dodatkowy chory to dodatkowe obciążenie.
Upraszczasz bardzo... Produkcja en. elektr. też generuje koszty m.in. zdrowotne. Od kopalni do gniazdka jest długa droga i sporo efektów kancerogennych i innych po drodze jednak generuje, także z tą tezą o "czystości" elektryki vs chorobotwórczość benzyniaka to w taki sposób, jak to podałeś, nie da rady się zgodzić... A temat nie jest wcale taki prosty...


Silników. Wydajność silnika elektrycznego jest dużo wyższa niż spaliniaka. Problemem w chwili obecnej jest jego zasilenie, ale sam silnik elektryczny bije spalinowy na głowę.
Wydajnośc silnika to błędne podejście. Zacznijmy od paliwa - węgiel używany w naszej energetyce ma circa about 25 MJ/kg, z tego masz sprawność na kotle do tych powiedzmy 95%, a których masz sprawność MWe te powiedzmy 40%, z tego masz potem straty na przesyle, potem na procesie ładowania i w końcu to magiczne 90+% sprawności samego silnika w elektryku też nie do końca trafia na koła, bo po drodze nagle trzeba zjeść trochę na ogrzewanie, klimę i inne takie... w efekcie to, co trafi na koła, to coś co jest w najlepszym razie co najwyżej porównywalne z tym, co efektywnie trafia na koła z tych ok. 40 MJ/kg w benzynie z uwzględnieniem niższej sprawności bezpośredniej spaliniaka...
No i gdzie ta cała "ekologia"???

Przecież potrzebujesz wodoru do ogniw paliwowych, choćby w takim Mirai. To samochód elektryczny, tylko zamiast baterii ma ogniwo na wodór.
Mogą być ogniwa, może być spalanie bezpośrednie - wodór to paliwo do wykorzystania w różnych formach... bezpośrednia jest najwydajniejsza...

Jeżeli elektryk nie zasługuje to niby dlaczego spaliniak na wodór zasługuje? Jeden i drugi nie generuje emisji, a wytworzenie paliwa w obu wypadkach tworzy problemy środowiskowe.
Tu odpowiedź będzie czysto subiektywna - w moim przypadku to będzie przywiązanie się do dźwięku, charakterystyki i sposobu pracy silnika... A jak ktoś lubi "po elektrycznemu", to niech to sobie realizuje, a mnie do tego sztucznie nie przymusza...

I nie, to się nie przyjmie. Może jako technologia przejściowa. Silnik spalinowy ma po prostu zbyt niską wydajność, żeby w świecie goniącym za jej maksymalizacją i ograniczeniem zużycia zasobów był on opłacalny. Tak samo jak nikt już nie buduje parowozów. Lepsze zastąpi gorsze.
Argument ze sprawnością nietrafiony - patrz wyżej...
Post automatically merged:

Jest, przecież napisałem xD. I przecież się nie pałuje, że gaz to najlepsze rozwiązanie, podobnie jak sprowadzana ropa i węgiel xD.
No i git... Ale jednak lejesz i jeździsz - jak my wszyscy tutaj...
Post automatically merged:

O prz...j ponczoszki do sciagniecia :D :D :D oplułem monitor
A po co ściągać???

A już wiem - kiedyś dawno temu - jako dzieciak to widziałem, jak ówcześni dorośli kierowcy zastępowali nimi zerwane na trasie paski klinowe - w maluchu to w sumie standard był, podobnie jak uruchamianie rozrusznika jakimś kijem czy innym popychadłem, bo linka od rozrusznika też lubiła się zerwać :cool:
 
Last edited:
I jeszcze coś o tym badaniu rozwiązania z zawodorowanym Wanklem sprzed tych. ok 10 lat


I jeszcze coś takiego - idealne stare rozwiązanie, dzięki któremu @Resi mógłby nie mieć problemu z pochodzeniem paliwa, na którym jeździ 😋
 
Last edited:
Wklejam cytat:
Polski rząd szacuje, że teoretyczny koszt produkcji wodoru z energii powstającej w farmach wiatrowych w Polsce wynosi dziś 27 zł (6 euro)/kilogram. Jako że samochód osobowy zużywa średnio około 0,93 kilograma wodoru na 100 kilometrów, koszt produkcji przekłada się na kwotę 25 złotych na 100 kilometrów.
Trzeba dodac marze, podatki i inne duperele jeszcze.
I drugi cytat:
W przypadku klientów detalicznych na stacjach Clean Energy Partnership cena 1 kg wodoru to ok. 9,50 EUR (ok. 39,9 zł/kg).
 
No to "po zawodach"...
chociaż z drugiej strony prawdomówność rządu jest... jaka jest...
Przyszłe wartości i tak będą inne niż te obecne...
Pożyjemy - zobaczymy
A na razie pozostaje jeździć na węglowodorach, dokąd jeszcze można...
 
I jeszcze coś takiego - idealne stare rozwiązanie
Byłby co najmniej taki sam płacz jak z elektrykami jak chociażby to, że nie ma gdzie tego tankować/ładować albo że jak wybuchnie to gorzej niż jak się elektryk zapali. Lobby kopalniane po prostu sobie owinęło ludzi w koło palca i przekonało, że nie istnieje żadne inne rozwiązanie. I jak tu rezygnować z tego jak istnieją całe rzesze zwolenników czy wręcz wyznawców tej ideologii hłehłehłe.
 
Kluczem jest opłacalność ekonomiczna, nie ma to nic wspólnego z ideologią. Zaprononuj ludziom paliwo altenatywne tańsze niż obecne sami się chętnie przesiąda, w innym wypadku pozostanie to tylko ciekawostką. Rządzi portfel jak zawsze.
 
Rządzi portfel jak zawsze.
Coś w tym jest, swego czasu jeżdżąc sporo po Niemczech, często spotykałem się, że ludzie na "wschodnich" blachach lali tańszą E10 nie zastanawiając się nawet, czym w sumie to E10 jest i z czego różnica w cenie wynika :).
 
nie ma to nic wspólnego z ideologią.
A ja myślę, że można tego określenia żartobliwie tak samo używać jak używa się do mówienia o lewackim zielonym ekologicznym lobby w czasie, gdy filmy paliwowe trzymają łapy na wszystkim.

Zaprononuj ludziom paliwo altenatywne tańsze niż obecne sami się chętnie przesiąda
Oj niekoniecznie, bo ludzie często będą w stanie dopłacić, żeby nie stracić wygody/prestiżu.
 
@Triumphator też się zastanawiam o ile będzie niższa cena E10 u nas i jakie będzie miało powodzenie ale zależność będzie prosta im tańsze tym chętniej kupowane.
 
Raczej nie wiele. We Francji 95 E10 to standard. 98 jest E5. Jest też E85 gdzieś za ok 55% ceny 95. Nie wiem czy ktoś to kupuje, nie obserwowałem. Stoję w DE tu jest E5 i E10 95. Pójdę później zobaczyć jaka jest różnica ale coś mi się widzi, że minimalna.

Na autostradowym shellu jest 6 centów różnicy czyli ok 3%
 
Last edited:
Byłby co najmniej taki sam płacz jak z elektrykami jak chociażby to, że nie ma gdzie tego tankować/ładować albo że jak wybuchnie to gorzej niż jak się elektryk zapali. Lobby kopalniane po prostu sobie owinęło ludzi w koło palca i przekonało, że nie istnieje żadne inne rozwiązanie. I jak tu rezygnować z tego jak istnieją całe rzesze zwolenników czy wręcz wyznawców tej ideologii hłehłehłe.
No napisałem Ci, że to stare rozwiązanie sprzed 10 lat, ą że idealne dla Ciebie, to przez te Corsę... tak mi się skojarzyło... z drugiej strony, to Ty i tak byś marudził, bo w sumie to na wszystko marudzisz...
 
Na autostradowym shellu jest 6 centów różnicy czyli ok 3%
Ok, 3% przy cenie 6 zl daje ok 18 gr, przy 8 zł - 24 gr, a przy 10 zl - 30 gr. Przy "okazyjnie" zawyżonych cenach i promocjach typu -15 gr dla posiadających lojalki znajdą się chętni. Chyba, że E10 95 będzie standardem, a E5 tylko "premium".
 
No napisałem Ci, że to stare rozwiązanie sprzed 10 lat, ą że idealne dla Ciebie, to przez te Corsę... tak mi się skojarzyło... z drugiej strony, to Ty i tak byś marudził, bo w sumie to na wszystko marudzisz...
To nie ja tutaj wrzucam film jak jakiś fanatyk motoryzacji i boomer ma ból dupy na elektryki, wybacz xD.
 
Gdzie jest Greta i inne "ekologi"???
coś nic się nawet nie zająkną o metanie...
czyżby onucowy sponsoring z Kacapowa się urwał???

 
A co na to Turów (Turuff)?
 
Gdzie jest Greta i inne "ekologi"???
Greta smaży eko kotleciki z łosia na północy Szwecji.
@CICHY chyba nie liczysz na poważne (eko)śledztwo i ukaranie winnych skoro za sabotażem stoi hegemon?
 
@Noel - pewnie, ze nie liczę... młodzieńczo-infantylne podejście do takich kwestii to zostawiam małomyślącym... ja tu sobie Panie Kolego tylko trochę zgredzę i ironizuję jak na Starodziada siedzącego w Loży Szyderców przystało👹
 
Status
Zamknięty, nie można już odpowiadać.
Back
Top