• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Prostowniki .. Jakie polecacie ? Jakie odradzacie :)

  • Thread starter Deleted member 2321
  • Start date
Podczas elektrolizy rozbija się atomy wody na tlen i wodór , który odparowuje . Przed i po ładowaniu kontroluje się jej poziom. I w razie potrzeby uzupełnia wodą destylowaną gdy mamy dostęp przez korki.
Nowe akumulatory zamknięte szczelnie EFB, AGM nie mają tej możliwości , dlatego ładowarki elektroniczne mają ograniczone napięcia by zjawisko elektrolizy minimalizować .
Einhell jak widać opracował sposób na uzyskanie gęstości przez algorytmy procesu ładowania .

Mnie natomiast stara szkoła uczyła , że im wolniejszy proces ładowania tym mniej szkodliwy dla akumulatora . Intensywny proces dużym prądem może prowadzić do uszkodzenia masy czynnej płyt.

Gęstość cieczy na dole i górze może być spowodowana obecnością siarczanów ołowiu które w mniej lub więcej naładowanym ciągle występują . Jako cięższe są na dole elektrolitu
Czyżby po naładowaniu Aku przebiega jeszcze proces rozpuszczenia tych krzyształkow ? I dlatego stężenie elektrolitu wzrasta ?

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Ja nie pytam o książki p Ziętkiewicza tylko pytam jakimi parametrami ładuje ładowarka wyróżniająca sie od innych trybem kontrolowanego gazowania.
 
Jak już o procesie ładowania mowa to jest kilka ciekawych podejść;

- prądem o charakterystyce tętnień w zależności jak „wyprostujemy” może być jedopołówkowy jak i dwupołówkowy. Tutaj parametry ładowania kontroluje fizyka (rezystancja akumulatora).

Tutaj w miarę łatwo obliczyć ilość prądu wyliczonego w układ (pomijam tutaj sprawność procesu)

- prąd impulsowy. Tu zaczyna się inżynieria.

Aby np uzyskać napięcie po podłączeniu akumulatora niektóre ładowarki podają prąd i napięcie impulsowo. Impulsy mogą mieć wartość kilkudziesięciu a nawet kilkuset Voltów. Ważny jest iloczyn i częstotliwość podawania impulsów.

Co to daje: przede wszystkim możliwość zbudowania mocnej ładowarki o małych wymiarach. Skuteczność ładowania. Działanie odsiarczajace rzekomo. A najważniejsze możliwość modulowania procesu.

To prądem impulsowym można wzbudzić padnięty akumulator. Tutaj można również zaprogramować sobie charakterystykę ładowania.
 
Mnie natomiast stara szkoła uczyła , że im wolniejszy proces ładowania tym mniej szkodliwy dla akumulatora . Intensywny proces dużym prądem może prowadzić do uszkodzenia masy czynnej płyt.
To prawda, dlatego jak pisałem w końcowej fazie korzystniej jest ładować prądem od 0,02 do 0,05C. Ale żeby móć ten zabieg przeprowadzić to musisz zwiększyć napięcie ładowania aby pokonać opór wew. akumulatora. Wynika to z prawa Ohma.
I stąd napięcie 2,6 do 2,7 na ogniowo przy ładowaniu wysycającym.
Gazowanie jest zjawiskiem towarzyszącym i nieuniknionym. Ale ubytki wody możesz uzupełnić więc tragedii nie ma.
Gęstość cieczy na dole i górze może być spowodowana obecnością siarczanów ołowiu które w mniej lub więcej naładowanym ciągle występują . Jako cięższe są na dole elektrolitu
Czyżby po naładowaniu Aku przebiega jeszcze proces rozpuszczenia tych krzyształkow ? I dlatego stężenie elektrolitu wzrasta ?
Nie. Różna gęstość elektrolitu na dole i górze celi akumulatora jest spowodowana rozwarstwieniem mieszaniny wody i kwasu siarkowego jaką jest elektrolit. Siarczany ołowiu w elektrolicie nie występują bo one tworzą się w procesie wyładowania akumulatora na jego płytach.
Jeśli w elektrolicie pojawia się osad czerwony lub czarny to oznacza spłynęła masa czynna z płyt i akumulator jest już u schyłku swojego życia, a praktycznie do utylizacji.
 
Ja nie pytam o książki p Ziętkiewicza tylko pytam jakimi parametrami ładuje ładowarka wyróżniająca sie od innych trybem kontrolowanego gazowania.
Podnosi napięcie skuteczne przez zaprogramowany wcześniej czas (albo te droższe maja Feedback z aku bo dokonują pomiaru rezystancj, szybkości opadania napięcia pomiędzy peakami, pomiar łatwości przyjmowania prądu).

Taka metodę można zastosować nawet nieposiadając takiego automatu - wystarczy bardzo małym prądem ładować akumulator przez kilka godzin nie ograniczając napięcia. Słabe trafo jest tutaj regulatorem.

Na takim radyjku 2A kiedyś podniosłem aku 80Ah - po prostu trzymałem go 3 dni na lekkim gazowaniu.
 
Last edited:
@mowczar hmm mówisz że gęstość jest tylko po to żeby podnieść jego temperaturę zamrażania ?
Przecież obniżenie gęstości to zmniejszenie parametrów rozruchowych akumulatora. Spada jego napięcie, pojemność i prąd rozruchowy.

Gęstość elektrolitu w naszym regionie klimatycznym odnosi się do temp. 25 st. C. Z gęstością elektrolitu, prócz temperatury zamarzania jest związana przewodność właściwa kawasu siarkowego, która dla temp. 25 C jest blisko najwyższej. Tak więc gęstość 1,28 g/cm3 jest najkorzystniejszą wypadkową tych wszystkich właściwości.

Dla uzyskania i utrzymania pojemności i prądu jest wymagana również, obok stężenia, odpowiednia objętość kwasu siarkowego w elektrolicie, niezbędnego do wiązania się z ołowiem i z tlenkiem ołowiu obecnych na płytach akumulatora, przy którym następuje uwalnianie się energii elektrycznej. Minimalna objętość elektrolitu o odpowiednim stężeniu dla celi jest wyznaczana (obliczeniowo) aby uzyskać wymaganą pojemność akumulatora (Ah). Stąd na obudowach akumulatorów są naniesione cechy poziomu min i maks.
 
Taka metodę można zastosować nawet nieposiadając takiego automatu - wystarczy bardzo małym prądem ładować akumulator przez kilka godzin nie ograniczając napięcia. Słabe trafo jest tutaj regulatorem.
Wydaje się że nie tyle trafo co prawo Ohma. Spada opór wewnętrzny akumulatora to rośnie napięcie a w konsekwencji maleje prąd ładowania.
 
Wydaje się że nie tyle trafo co prawo Ohma. Spada opór wewnętrzny akumulatora to rośnie napięcie a w konsekwencji maleje prąd ładowania.
Dokładnie, skrót myślowy. Mocne trafo przeważnie dostarczy więcej prądu i będzie forsować napięcie szybko ale i tak zatrzyma się na rozsądnym poziomie - chyba ze porobione odczepy zdradzają potencjał dojścia do 20V ;)
 
Fajny sprzęt z regulacją na odczepach ...

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Fajny, ale jest jeszcze fajniejsza wersja. Z bezpiecznikiem eska jako zabezpieczeniem przed zwarciem na klemach. I z wspomaganiem rozruchu.
Eltraf z rozruchem.jpg
 
Last edited:
Z tej jestem zadowolony, w wygony sposób programuje się ją z apki
LADOWARKA-VICTRON-BLUE-SMART-IP65-10A-12V-BLUTOOTH.jpeg
 
Fajna, ale ta cena! Dwa 100Ah akumulatory Amegi :) Czy to nie przerost formy nad treścią :)
Choć przyznam że mam kolekcję różnych ładowarek i prostowników (mam taką słabość) ale tego jeszcze nie mam :)
Akurat udało mi się odkupić za 350zl więc nawet się nie zastanawiałem. Prostota obsługi jest bajeczna, w apce można ustawić napięcie ładowania; osłabiony akumulator motocyklowy który odratowalem miał 12.9V mierzone półtorej dobry od ładowania.
No i ładuje LifePo4 :) więc o ile nie padnie to prędko nie będę potrzebować nowej
 
Akurat udało mi się odkupić za 350zl więc nawet się nie zastanawiałem. Prostota obsługi jest bajeczna, w apce można ustawić napięcie ładowania; osłabiony akumulator motocyklowy który odratowalem miał 12.9V mierzone półtorej dobry od ładowania.
No i ładuje LifePo4 :) więc o ile nie padnie to prędko nie będę potrzebować nowej
I daje radę wysycić akumulator do 1,28? mrAkumulator testował a w konkluzji podsumował żachnięciem że nie daje rady.
 
hoć przyznam że mam kolekcję różnych ładowarek i prostowników (mam taką słabość) ale tego jeszcze nie mam
Bracie, jak ja to rozumiem …. i popieram :D
Post automatically merged:

ja zastanawiam sie nad 7 ale 6 przemawia do mnie rozmiarem.
Teraz to trzeba uważać na serie. Są brazowe, srebrne i złote.

Zdecydowanie lepiej ogarnia szóstka, przynajmniej ta moja ze starzej serii. Ma inny, lepszy soft.

Siódemka daje mocniej prądem ale nie wyczułem jeszcze skuteczności programu optimize (którego brązy nie maja).


Mam jeszcze opti 5 brąz 4A i ona jest non stop podpięta pod inne auto. Sam tryb podtrzymywania jest prosty i skuteczny.

Mam tez porównanie z ctekiem 5. Słaby - tak to ujmę.
 
Last edited:
A co sądzicie o Noco G7200EU? Nie chce odpinać baterii do ładowania, najlepiej to założył bym sobie ich szybkozlaczke, co dwa miesiące podpiął do ładowania do fulla a następnie na noc na tryb REPAIR. Sprawdzi się to przy moich autach? W obu baterie EFB
 
Back
Top