• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Przyszły klasyk- Fiat Cinquecento

Limonka

Użytkownik
Samochód
Fiat Cinquecento
Marka samochodu
Fiat Cinquecento
Budżet/ile litrów
170 zł/ 2.5 litra
Styl jazdy
Silnik
700 (23 kW; 31 KM)
Data produkcji
1994
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
15W-40 klasy SF lub SG
Jaki olej masz obecnie
Xado Luxury Drive 10W-40
Witam wszystkich !

Wstęp:
Jest to mój pierwszy post, więc standardowo proszę o pewną wyrozumiałość (głupot nie będę pisał). Przeglądam już od pewnego czasu owe profesjonalne forum (także rosyjskie i niemieckie) i postanowiłem, że w końcu zwrócę się o pomoc w doborze właściwego oleju do wspaniałej maszyny (serio !)- Cinquecento 700 :)
Wcześniej śledziłem analizy olejów 10W-40 licząc, że pojawią się analizy używanych do tej pory olejów.

Eksploatacja:
Niestety głównie krótkie odcinki miejskie, ale czasami zdarzają się wyjazdy poza miasto, choć z tym jest różnie i ich częstotliwość zależy od aktualnych potrzeb. Są to trasy 30 km, 180 km, a nawet 250 km. Szczególnie te dłuższe przebiegające drogami krajowymi oraz ekspresowymi poprzez konieczność ucieczki przed TIR-ami wiążą się z koniecznością szybszej jazdy i zarazem zwiększonym obciążeniem małego, ale dzielnego serduszka samochodu. Dodatkowo dosyć często na trasie trzeba wyprzedzić przesadnie wolno jadący pojazd. Silnik zatem nie ma specjalnie lekko.

O samochodzie i stosowanych olejach:
Nie pobiera oleju. Na pierwszej wymianie oleju w ASO zalany Selenią 10W-40. Wlewane były różne oleje- najczęściej była to Selenia, ale jak serwis nie miał to wykorzystywane były: Mobil Super 2000 X1 10W-40 (1 raz), Petronas Syntium 1000 10W-40 (też 1 raz). Po zmianie warsztatu Xado Max Drive 10W-40 (dwukrotnie) oraz obecnie Xado Luxury Drive 10W-40.

Cel:
Uwielbiam ten samochodzik (zasłużył na to) i chciałbym zapewnić silnikowi jak najlepszy olej, który zapewni mu maksymalną ochronę w trudnych warunkach użytkowania samochodu. Chciałbym, żeby zarówno za 10 jak i za 15 lat sprawował się niemal jak nowy :)

Tak więc, proszę uprzejmie o Wasze rekomendacje co wyboru właściwego oleju silnikowego.

Pozdrawiam,
Limonka
 
Może i dobry tylko , że nie koniecznie do tego silnika. Raczej padają propozycje grubych 5W40 żeby dorównać 10W40 w KV100 i HTHS.
 
To Ci powiem że z moich doświadczeń (126p i olej elf evolution 5w50) wynika, że:
- trudno dogrzać grube oleje w normalnej jeździe na krótkich dystansach i tak małym silniku. Co będzie powodowało konieczność dłuższej pracy na ssaniu. Większe wydłużenie czasu zalewania go benzyną. Wiecznie zimny olej przy cytat Limonki. "Głownie krótkie odcinki miejskie". Każdy olej wytrzyma na odcinkach szybkich dróg. Ale chyba przyznasz, że najlepiej olej sprawuje się gdy osiągnie optymalną temperaturę pracy.

Dlatego moim zdaniem do takich zastosowań powinien być lekki olej.
 
Ja bym poszedł w Shell Helix Ultra 5W40 (niestety nie ma 10W40 HU). Jest to niska 40 w 100*C 12,9 (40 jest od 12,5) co powinno spowodować "teoretycznie" łatwiejszy rozruch silnika. https://www.oilclub.pl/index.php?threads/shell-helix-ultra-5w-40.118/
Bardzo dobry olej.
To już lepiej na te krótkie dystanse Shell HELIX ULTRA 0W40. Będzie nieco lepiej z lepkością przy 100 St. C, bo 13.5, a i płynność na zimnym też będzie lepsza, co ułatwi pracę silnika w trakcie rozruchu i nagrzewania.
 
@poziom1989, to ja już przestaję, choć od początku polecam lepkość 0W40 lub 5W40 do tego silnika, co sprawdziłem osobiście na własnym samochodzie i to w okresie kiedy olej syntetyczny lub o niskiej lepkości to było u mechaników samo zło. Obserwuje tylko wątek, aby zobaczyć jakiego wyboru dokona @Limonka.
 
Jest to niska 40 w 100*C 12,9 (40 jest od 12,5) co powinno spowodować "teoretycznie" łatwiejszy rozruch silnika

a od kiedy oceniamy łatwiejszy rozruch silnika po lepkości w 100 stopniach...?

To Ci powiem że z moich doświadczeń (126p i olej elf evolution 5w50) wynika, że:
- trudno dogrzać grube oleje w normalnej jeździe na krótkich dystansach i tak małym silniku.
Od kiedy Maluch ma czujnik temperatury oleju? Od kiedy małe silniki chłodzone powietrzem mają problem z niedogrzaniem...? Popatrz tylko na silniki motocyklowe, chłodzone powietrzem. Tam są zalecane lepkości nawet 20W50.

Lotos 10W40 zmieniany w takich interwałach to max. Tyle w temacie. Jak autor chce, to może faktycznie spróbować sobie Penrite 10W40.
 
Kolega lata na 10W40 , pytanie który jest bliżej 10W40 , 5W40/5W50 . Z którym temu silnikowi będzie łatwiej zimą , lepiej z TIR-ami i z zapasem na paliwo . Oczywiście mogę się mylić .
 
Panowie,

Bardzo dziękuję za dotychczasowe odpowiedzi. Każdą naprawdę czytam i analizuję i z racji bycia nowicjuszem w temacie dłużej niż normalnie przetwarzam.

Oleje APi SN będą mialy mniej cynku, bo jest limit powiązanego z nim fosforu do 0.08%
Lepiej zostać przy API SL które tego limitu nie ma, podobnie jak starsze S*. Ale to jak upierasz się przy wysokim ZDDP.

Pozdrawiam,

Upieram się oczywiście przy tym co lepsze dla silnika. Jeśli wyższe ZDDP jest dobre dla tej starszej, ale wytrzymałej konstrukcji to już mam jeden z wyznaczników ułatwiający wybór oleju.

Te oleje mają może od 10-15% PAO i ich super Synerlec jest oparty o siarkę, kolor oleju fiolet ,w zasadzie te zwykłe to HC i cena nie adekwatna Jak jest z tymi RP HPS i XPR nie wiem . Wiesz nastaw się na przykład na dwa typy ,kup zalej i co olej analiza zużytego UOA , wtedy dowiesz się sporo więcej niż z butli ,poleceń i opinii . Bo to będzie strikte info jak dany olej sprawdza się w Twojej bryce . Nie wykluczone ,że nasze tańsze oleje też nie wyszły by OK .

Mój błąd- nie doprecyzowałem. Chodziło mi oczywiście o RP HPS 10W-40.
To może być dobry trop. Obecny olej może być już tym poszukiwanym maksimum, bądź średniakiem. Z pobraniem oleju do analizy trzeba zaczekać do następnej wymiany. Niedawno był wymieniany gaźnik oraz wymiennik ciepła, więc obecnie spodziewam się, że w oleju może być trochę paliwa i sporo wilgoci (majonez pod korkiem wlewu oleju już był, intensywne dymienie w chłodne dni również, czego nie ma po wymianie wcześniej wymienionych elementów), stąd już wiadomo co pokaże badanie (chyba, że się mylę ?).

Może i dobry tylko , że nie koniecznie do tego silnika. Raczej padają propozycje grubych 5W40 żeby dorównać 10W40 w KV100 i HTHS.
Tak, cały czas mam na uwadze, że to jest silnik starszej daty, więc nie chcę przedobrzyć z lepkością. Stąd super 10W-40 lub grube, tłuste 5W-40 (łatwiejsze starty).


5W-50 to chyba nie... :) Dużo mocy przy ruszaniu to naprawdę auto ma, ale do upalania naprawdę go nie wykorzystuję. Myślę, że olej byłby idealny do Fiata 126p, który poruszałby się z prędkością 80-90 km/h po dłuższych trasach.

Właściwie to mam jeszcze następujące pytania:
- czy olej spełniający normę API SN może spowodować (w konsekwencji dłuższego stosowania, czyli przynajmniej kilkuletniego) przyspieszone zużycie silnika ? Może to głupie pytanie, ale oleje te to przeważnie nowsze formulacje, więc nowsze dodatki przeciwzużyciowe,
- jaka jest Wasza opinia na temat oleju Millers Oils CFS 10W-40 NT ? Olej Penrite Racing może być stosowany w autach cywilnych, a jak w przypadku właśnie brytyjskiej oliwy to wygląda ? Pytam tylko, żeby mieć zawsze jakąś większą alternatywę,
- to może być trochę źle zadane pytanie bądź niedokładnie skonstruowane, ale czy istnieją kody olejów, czy też ich oznaczenia kodowe, które dają informację (poglądową) o bazach olejowych, z których składa się dana oliwa ? W kontekście wykorzystywanego oleju mam trochę niedokładną informację (bo chyba źle zapisałem dwie ostatnie cyfry kodu), ale olej Xado Luxury Drive 10W-40 oznaczany jest w Niemczech kodem (dwie pierwsze cyfry bodajże to 34...), które wskazują, że zawiera w sobie minimum 50% baz syntetycznych (czyli z grupy IV i/lub V). Czy to jest jakaś prawda, czy zakręciłem coś kompletnie ?
 
Ominąłeś moją wypowiedź tutaj.

Odnośnie mieszaniny olejów bazowych, to z reguły producenci się tym nie chwalą, chociaż są wyjątki. W Niemczech obowiązują przepisy prawne odnośnie nazewnictwa środków smarnych tzn. olej, który bazuje wyłącznie na PAO itp. można określić jako "vollsynthetisch" (pełny syntetyk). Przy pomocy niektórych metod badawczych możemy potwierdzić obecność poszczególnych olejów bazowych np. FT-IR, NMR. MSDS również może dać nam wskazówkę, są tam wskazane przez producenta między innymi niskolepkosciowe oleje bazowe (4 cSt i niektóre 5 cSt), gdyż są uznane jako niebezpieczne, lecz nie wszystkie oleje wykorzystują te lepkości, w dużej mierze np. SAE 0W-20, 0W-30, 0W-40 lub po części 5W-40, oczywiście nie w 100%. To jest również zależne od konkretnego przepisu. Opisałem oczywiście to skrótowo.
 
@Limonka dla 10W40 nie ma limitu fosforu przy API SN .

Ja bym wybrał Texaco Havoline Extra 10w40 bądź Totala 7000 i nie rozmyslał . Jeśli kluczem jest dla Ciebie ZDDP ;) To jest go na bogato, chociaż są również dodatki nie metaliczne których w analizie nie ujrzysz . Budżet nie ucierpi przy wymianie raz w roku, chociaż miska cinkusia i tak malutka ;)

A jeśli 5w40 to Eurol Super Lite 5w40 bądź Platinum Classic 5w40 .
Chociaż może być i Ravenol VST 5w40 (PAO) z racji budżetu .

Ps to jest Fiat czy FSM ?
Mieliśmy takiego 15 lat w rodzinie 😁
 
Tak jak pisali przedmówcy SN nie ma limitu fosforu dla xxw40
ALE
mało jest olejów SN ktorym w analizie wyszło powyzej 800 ppm fosforu i niewiele więcej cynku. Dlatego lepiej szukać w SL.

Pozdrawiam,
 
Jest ich trochę na rynku.. Może swobodnie wybrać jakiś z API SN.

Po za tym autor otrzymał propozycje. Nie mieszajcie mu dodatkowo.
 
@Binas96

To jest Fiat. Super maszyna. Tak z oliw 5w40 po głowie chodzi mi również Ravenol. Analizy znalezione na niemieckim oil-club pokazują, że również jest to dobry olej z ciekawym składem.

@poziom1989
Czyli jak dobrze rozumiem, żeby spełnić warunki podwyższonego ZDDP i jednocześnie jak największej ilości baz w pełni syntetycznych, przy pozostaniu w bezpiecznej lepkości 10W-40 pozostają oleje do silników wzmocnionych jak rekomendowany przez Ciebie Penrite ?
 
Analizy zużyciowe nie są wyznacznikiem jakości. Nie każdy silnik wymaga wyższego stężenia ZnDTP. Penrite będzie jak najbardziej w porządku.
 
Oczywiście. Natomiast miałem przede wszystkim na myśli analizy oleju świeżego, gdzie właśnie zauważyłem bogaty skład z istotną ilością cynku, molibdenu, boru, a nawet wolframu. Oczywiście ten olej traktuję jako jedną z alternatyw.
Skład flagowego produktu Penrite Racing 10W-40 również mi się bardzo podoba.
Rozumiem, że ten olej poradzi sobie (i wytrzyma) w trudach jazdy miejskiej na krótkich odcinkach ? Trasy sporadycznie również będą się pojawiać.
 
@Limonka zamknę tymczasowo ten wątek, jeżeli będziesz chciał coś dodać lub zadać pytanie odblokuję go ponownie. Sam widzisz co się tutaj dzieje...
 
No to już wiadomo, który olej zostanie zalany. Olej zagadka.
Oczywiście nie mogło zabraknąć witaminy i kompletu filtrów:

IMG_20210626_122134-1.jpg


Wymiana za kilka dni.
Jeszcze tylko myślę, po jakim czasie od zalania nowego oleju dolać turbodołasowanie.

Pytanie jeszcze, choć może nie do końca dobrze postawione, czy to dobrze z punktu widzenia silnika Cinquecento jeśli olej spełnia normę (bądź przynajmniej producent deklaruje taki fakt) ACEA A3/B4-12:

516F518B-7C3E-459D-AA31-4E91FA09BF3C.jpeg
 
@Limonka, Very Lube Turbo możesz spokojnie dodać bezpośrednio po wymianie oleju. Najlepiej jednak dodać do ciepłego silnika i po dodaniu zrobić co najmniej kilkanaście km, aby preparat dobrze zmieszał się z olejem.
 
@Maro99
Dzięki za podpowiedź. Tylko wcześniej myślałem o zleceniu analizy zużyciowej oleju zagadki. Stąd pewien kłopot. Turbo podbija TBN oleju. Czy dołoży coś jeszcze co wyszłoby w analizie tego właśnie nie wiem.
Poza tym czytałem, że działa dobrze, stąd kusi mnie możliwie jego szybka aplikacja :)
 
Back
Top