• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Przyszły klasyk- Fiat Cinquecento

Limonka

Użytkownik
Samochód
Fiat Cinquecento
Marka samochodu
Fiat Cinquecento
Budżet/ile litrów
170 zł/ 2.5 litra
Styl jazdy
Silnik
700 (23 kW; 31 KM)
Data produkcji
1994
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
15W-40 klasy SF lub SG
Jaki olej masz obecnie
Xado Luxury Drive 10W-40
Witam wszystkich !

Wstęp:
Jest to mój pierwszy post, więc standardowo proszę o pewną wyrozumiałość (głupot nie będę pisał). Przeglądam już od pewnego czasu owe profesjonalne forum (także rosyjskie i niemieckie) i postanowiłem, że w końcu zwrócę się o pomoc w doborze właściwego oleju do wspaniałej maszyny (serio !)- Cinquecento 700 :)
Wcześniej śledziłem analizy olejów 10W-40 licząc, że pojawią się analizy używanych do tej pory olejów.

Eksploatacja:
Niestety głównie krótkie odcinki miejskie, ale czasami zdarzają się wyjazdy poza miasto, choć z tym jest różnie i ich częstotliwość zależy od aktualnych potrzeb. Są to trasy 30 km, 180 km, a nawet 250 km. Szczególnie te dłuższe przebiegające drogami krajowymi oraz ekspresowymi poprzez konieczność ucieczki przed TIR-ami wiążą się z koniecznością szybszej jazdy i zarazem zwiększonym obciążeniem małego, ale dzielnego serduszka samochodu. Dodatkowo dosyć często na trasie trzeba wyprzedzić przesadnie wolno jadący pojazd. Silnik zatem nie ma specjalnie lekko.

O samochodzie i stosowanych olejach:
Nie pobiera oleju. Na pierwszej wymianie oleju w ASO zalany Selenią 10W-40. Wlewane były różne oleje- najczęściej była to Selenia, ale jak serwis nie miał to wykorzystywane były: Mobil Super 2000 X1 10W-40 (1 raz), Petronas Syntium 1000 10W-40 (też 1 raz). Po zmianie warsztatu Xado Max Drive 10W-40 (dwukrotnie) oraz obecnie Xado Luxury Drive 10W-40.

Cel:
Uwielbiam ten samochodzik (zasłużył na to) i chciałbym zapewnić silnikowi jak najlepszy olej, który zapewni mu maksymalną ochronę w trudnych warunkach użytkowania samochodu. Chciałbym, żeby zarówno za 10 jak i za 15 lat sprawował się niemal jak nowy :)

Tak więc, proszę uprzejmie o Wasze rekomendacje co wyboru właściwego oleju silnikowego.

Pozdrawiam,
Limonka
 
Valvoline Max Life 5W40
Eurol Super Lite 5W40
Lotos Synthetic Plus 5W40

Lotos 10W40.

Jak auto do jazdy okazyjnej, to raz do roku zmień olej bez względu, czy zrobisz 2000, 4000, czy 8000km. Stosuj płukanki postojowe i powinno być dobrze.
 
Eurol sl 5w40
Lotos 5w40/10w40
I bedziesz pan zadowolony
Mam z tego samego roku audi 80 i też trzymam go na klasyka.
 
@soszo pod warunkiem, że przez eksploatację miejską olej nie będzie zbytnio podlany paliwem, chociaż przy pośrednim wtrysku nie powinien.
 
Ja bym poszedł w Valvo MaxLife 10w40.
 
@lantar8 Jak będzie ścigał się z tirami to mu paliwo odparuje ;)

Mi chodzi tylko o to, że jak ktoś chce wydać większe pieniądze na olej to nie oczekuje propozycji tupu Lotos za 30% budżetu. Może się mylę, ja bym oczekiwał bardziej wymyślnych marek.
 
Dziękuję za potężny odzew :)
Auto jest użytkowane regularnie i raczej dłuższych niż tygodniowe okresów postoju nie ma. Roczne przebiegi to gdzieś 4000 km. Olej zmieniany był zawsze corocznie.

Mam gaźnik (po regeneracji co prawda) więc ryzyko rozrzedzenia oleju paliwem jest zmniejszone, ale jednak jest i będzie (trasy miejskie).

Teraz trochę marudzenia z mojej strony:
Chciałbym pójść w stronę olejów w pełni syntetycznych ze względu na mniejszą podatność na rozrzedzenie paliwem oraz generalnie niższą lepkość, gdy olej jest zimny, a wyższą, gdy jest rozgrzany, co się przydaje przy ucieczce przed ciężarówami.

Myślałem o:
- kontynuacji jazdy na obecnym oleju (na stronie xado.de jest podpisany jako Vollsynthetisches, a więc powinien być pełnym syntetykiem).
- Penrite Racing 10W-40 po rzuceniu okiem na analizę na oil-club.de;
- Millers CFS 10W-40, ale chyba lepkości są nieco przesadzone (za gęsty, gdy nie rozgrzany); poza tym chyba to średnie oleje do codziennej jazdy (może się mylę ?),
- grubszych 5W-40, ale trochę się obawiam jak LM Synthoil, czy Xado Infiniti Drive. Eurol SuperLite pasowałby, ale jednak to HC :cool:
 
Serducho masz z malucha bisa jak pewnie wiesz :)
Więc nazywyklejsze 5w40/10w40 specola/orlena/lotosa wystaczy ;)
 
@poziom1989
Możliwe, że coś źle zrozumiałem. To był wątek poświęcony olejom o specyfikacji C2 lub C3 i padło właśnie takie stwierdzenie, ale w kontekście paliwa, którym był olej napędowy. Jeśli to głupota to przepraszam.

@soszo
To dobry pomysł. Ale muszę go odłożyć do następnej wymiany oleju, czyli za parę miesięcy z trsech powodów:
- nastepnym razem zamiast 3 litrów ( pół litra wykorzystane do nasmarowania innych rzeczy) kupię 4 litry i na bank coś zostanie,
-gaźnik po regeneracji wsadziłem tydzień temu. Olej Xado ma zapach cytrynowy, czego już nie czuć pod korkiem wlewu paliwa. Możliwe, że poprzedni gaźnik dolał odrobinę paliwa,
- olej wyprodukowano we wrześniu... 2017 roku. Sądzę, że większe opakowania będą nowsze.
No niestety poza ceną to chyba druga kolejna wada "lepszych" 10W-40.

@Michalos12
Bardzo możliwe :) Ale spróbowałbym czegoś lepszego jednak.
 
Last edited:
Sprostuję poprzednią wypowiedź. Zastanowię się nad zakupem 1 litra nowego oleju i jego analizą (może poczekam na nowszą partię). Wtedy bedę miał pewność co do jego wartości i konieczności ewentualnej zmiany na inny.
 
Rozumiem. Obawiam się, że poprzedni gaźnik mógł dodatkowo wpuszczać troszeczkę paliwa do oleju, a zmiana gaźnika nastapiła dopiero po paru miesiacach od wymiany, wiec analiza mogłaby być zakłócona. Oczywiście mogą być wciąż pozostałości po poprzednim Xado Max Drive 10W-40.
Chociaż w sumie ten olej nie został jako świeży zbadany, stąd wyskoczyłem z pomysłem. Niby na bazach czysto syntetycznych, choć ma podejrzanie wysoka lepkość w 40 stopniach (wg danych producenta), przez co nie zgadza mi się podany przez producenta indeks lepkości.
Natomiast według opisu (post trochę niżej):
Już wszystko się zgadza.
 
Gaznik jeszcze bardziej potrafi przelewac paliwem niz wtrysk.. szczegolnie jak sie rozreguluje albo trzeba wspomagac sie ssaniem zeby silnik nie zgasl.
5w40 Lotos dopoki ciagle go produkuja :) Latalem na takim w SC899.. gaz w podloge inaczej nie jechal, silnik zdrowy.
Jedyny problem byl z cieknacymi uszczelkami.

Pozdrawiam,
 
To prawda. W chłodniejsze dni uruchamianie i rozgrzewanie silnika tylko przy włączonym ssaniu.
Stąd właśnie szukam idealnej oliwy do silnika: szybko smarującej, bo częste zimne starty, solidnie smarującej z uwagi na trasy (dłuższe i strome podjazdy to trzymanie silnika na wysokich obrotach, podobnie jak prędkości jazdy równe lub wyższe nieco od ciężarówek) no i odpornej na ewentualne rozrzedzenie paliwem.

Trochę niepoprawnie napisałem: obawiam się zastosowania oleju o lepkości 5W-40, a wymienione oleje oczywiście rozważałbym po usunięciu tej wątpliwości.
Myślałem o:
- grubszych 5W-40, ale trochę się obawiam jak LM Synthoil, czy Xado Infiniti Drive. Eurol SuperLite pasowałby, ale jednak to HC :cool:
Pytanie, czy też nie powinienem ograniczyć się do olejów klasy API SL ze względu na konstrukcję silnika (a raczej materiały budulcowe) ?
 
Może obawy wynikają po części z tego, że wcześniej stosowana przez długi czas Selenia miała niski TBN (bodajże 7), więc chciałbym uniknąć gwałtownego czyszczenia silnika, a rozłożyć ten proces w czasie (oczywiście pytanie na ile słuszne jest to myślenie). Z pełnych syntetyków o lepkości 10W-40 to za dużego wyboru faktycznie nie ma (głównie oleje wyścigowe poza Royal Purple, Amsoil i zagadkowym Xado) i może się zdarzyć zakup oleju, który stał kilka lat w magazynie.

Nawet swego czasu rozważałem Royal Purple HPS 10W-40, ale niska lepkość przy 40 stopniach (71,25 cSt) oraz przy 100 (13,08), kwestia dostępności w Polsce no i brak aprobat producentów zniechęciły mnie.
 
Back
Top