• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Przyszły klasyk- Fiat Cinquecento

Limonka

Użytkownik
Samochód
Fiat Cinquecento
Marka samochodu
Fiat Cinquecento
Budżet/ile litrów
170 zł/ 2.5 litra
Styl jazdy
Silnik
700 (23 kW; 31 KM)
Data produkcji
1994
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
15W-40 klasy SF lub SG
Jaki olej masz obecnie
Xado Luxury Drive 10W-40
Witam wszystkich !

Wstęp:
Jest to mój pierwszy post, więc standardowo proszę o pewną wyrozumiałość (głupot nie będę pisał). Przeglądam już od pewnego czasu owe profesjonalne forum (także rosyjskie i niemieckie) i postanowiłem, że w końcu zwrócę się o pomoc w doborze właściwego oleju do wspaniałej maszyny (serio !)- Cinquecento 700 :)
Wcześniej śledziłem analizy olejów 10W-40 licząc, że pojawią się analizy używanych do tej pory olejów.

Eksploatacja:
Niestety głównie krótkie odcinki miejskie, ale czasami zdarzają się wyjazdy poza miasto, choć z tym jest różnie i ich częstotliwość zależy od aktualnych potrzeb. Są to trasy 30 km, 180 km, a nawet 250 km. Szczególnie te dłuższe przebiegające drogami krajowymi oraz ekspresowymi poprzez konieczność ucieczki przed TIR-ami wiążą się z koniecznością szybszej jazdy i zarazem zwiększonym obciążeniem małego, ale dzielnego serduszka samochodu. Dodatkowo dosyć często na trasie trzeba wyprzedzić przesadnie wolno jadący pojazd. Silnik zatem nie ma specjalnie lekko.

O samochodzie i stosowanych olejach:
Nie pobiera oleju. Na pierwszej wymianie oleju w ASO zalany Selenią 10W-40. Wlewane były różne oleje- najczęściej była to Selenia, ale jak serwis nie miał to wykorzystywane były: Mobil Super 2000 X1 10W-40 (1 raz), Petronas Syntium 1000 10W-40 (też 1 raz). Po zmianie warsztatu Xado Max Drive 10W-40 (dwukrotnie) oraz obecnie Xado Luxury Drive 10W-40.

Cel:
Uwielbiam ten samochodzik (zasłużył na to) i chciałbym zapewnić silnikowi jak najlepszy olej, który zapewni mu maksymalną ochronę w trudnych warunkach użytkowania samochodu. Chciałbym, żeby zarówno za 10 jak i za 15 lat sprawował się niemal jak nowy :)

Tak więc, proszę uprzejmie o Wasze rekomendacje co wyboru właściwego oleju silnikowego.

Pozdrawiam,
Limonka
 
@Limonka, a po jakim dystansie chciałeś zrobić tą analizę? Z tym dodatkiem Turbo to szczerze powiem, że nie odczułem praktycznie żadnych zmian po jego dodaniu.
 
@Maro99 No właśnie, tu jest kłopot. Powinienem zapewne przed dodaniem dodatku do oleju, który z kolei chciałem zaaplikować przed zimą. Czyli pewnie wtedy samochód przejedzie max 2000 km. A zapewne bardziej miarodajne byłoby jej zrobienie bliżej terminu kolejnej wymiany oleju. Wtedy dystans pokonany na oleju byłby ponad dwukrotnie większy. Ale dodatek zalałbym wówczas po najbliższym serwisie.

Co do skuteczności Turbo to zasugerowałem się opiniami znalezionymi w internecie. Zobaczymy co na to silnik powie.
 
Chciałem jeszcze się dopytać w jednej kwestii: czy to dobrze z punktu widzenia silnika Cinquecento jeśli olej (zalany już) spełnia normę (bądź przynajmniej producent deklaruje taki fakt) ACEA A3/B4-12 ?
 
Nie masz się czego obawiać. Olej o takiej klasie jakościowej jest polecany do Twojego silnika.
 
A tego to naprawdę nie wiedziałem. Zapytam tylko czym się różni (in plus) od starszych klas czyli na przykład od ACEA A3/B4-08, czy A3/B4-04 ?
 
Wg lubrizol tool to okreslonym minimum dla TBN. W autach zabytkowych detergenty bywają nie wskazane. Ale chodzi tu o naprawdę stare konstrukcje takie z przed lat .. 50-tych powiedzmy.
Screenshot_2021-07-20-05-43-59.png
 
Last edited:
Niebawem będzie :)
Kategorii związanej z tym producentem nie było i nie wiedziałem jak zrobić (a już wiem).
 
@DWojtek
To prawda. Chciałem trochę podgrzać atmosferę. Takiej analizy tej konkretnej oliwy jeszcze nie było. Ale już jest !
 
Last edited:
Przeniesione z wątku LM 10W40 MoS2

Ja w tym roku zastosuje taki olej w Cinquecento 700. Oczywiście wymiana poprzedzona płukanką. Ciekawe czy będzie jakaś różnica w stosunku do Valvoline Max 10W40...
 
Last edited by a moderator:
Zrzygają się olejem... Od dobrobytu :)
 
A coś się tym 700-kom stanie jeśli dostaną 5W40?
A owszem, mianowicie:
- dłuższe życie układu hydraulicznych popychaczy zaworów- szybsze jego napełnianie olejem i pewnie też szybsze uzyskiwanie ciśnienia
oleju,
- mniejsze opory wewnętrzne, a więc lepsza cyrkulacja oleju w silniku,
- szybsze nagrzewanie oleju (i silnika), a więc potencjał do lepszej ochrony w warunkach miejskiej eksploatacji i niższego stopnia
rozrzedzenia oleju benzyną,
- poprawa kultury pracy zimnego silnika szczególnie po rozruchu w chłodniejsze dni, ale i nie tylko,
- po zastosowaniu porządnej płukanki wzrost kompresji w silniku,
- zdecydowanie większy wybór (dobrych i tańszych oraz droższych) oliw w tej klasie lepkości.

No właśnie... 🤔 Sam już słyszę różnicę (IN PLUS) na obecnym oleju (przy starcie zimnego silnika porą jesienno- zimową szczególnie), któremu bardzo blisko do podstawowych olejów 5W40 pod względem lepkości kiedy oliwa jest nierozgrzana (CCS w -25 stopniach to 4920 cP vs ponad 6000 cP dla typowych 10W40; być może i CCS dla -30 stopni Celsjusza miałby on na poziomie podstawowego oleju 5W40). Szkoda, że podrożał znacząco. Taki wywód na podstawie danych technicznych oleju i własnych obserwacji.
Kiedyś na forach czytałem, że ludzie zalewali silnika od Fiata 126p BIS (czyli de facto pierwsza wersja silnika 704 cm3) olejami Mobil1 0W40, a nawet 5W30... Hmm.
 
Last edited:
taka tam ciekawostka
Young= nowocześnie rzecz ujmując: "Bieda version" albo bardziej po staremu "golas". Nic specjalnego. Ja mam takie bajery jak szyby przyciemniane z filtrem UV, zegarek elektroniczny czy uchylane tylne szyby :cool: Chyba mógłbym podbić stawkę do minimum 9000 $. No i silnik przecież jest smarowany prawdziwym amerykańskim olejem z nanotechnologią :) A tutaj o smarowaniu nie ma żadnej wzmianki. Równie dobrze mógł jeździć na oleju mineralnym jakimś-i już jest powód do utargu.
 
Back
Top