• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Saab 9-3 2.0T 220KM/380NM

harry

Użytkownik
Samochód
Saab 9-3 2.0T
Marka samochodu
Saab 9-3
Budżet/ile litrów
6L/200 zł
Styl jazdy
Silnik
2.0T B207R 210KM
Data produkcji
2004
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
150ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W40/5W40
Jaki olej masz obecnie
Meguin Megol Super Leichtlauf 5W40
Cześć wszystkim, zbliża się wymiana oleju w moim samochodzie. Jazda w większości na LPG. Poprzednim olejem był Meguin Megol Super Leichtlauf 5W40, który zakupiłem ze względu na dobre opinie na tym forum. Zastanawiam się też nad budżetową opcją do tego silnika ze względu na dużą ilość tras w ostatnim czasie i zmianie oleju co 3 miesiące, więc myślałem o Valvoline Synpower 5W40.
 
Masz rację.Bez analizy możemy tylko mniemać co będzie. Ogólnie nic nie stoi na przeszkodzie aby kupić 4 litry Shell Helix Ultra 5W40 i 1 litr 10W60 Ultra który jest także na bazie GTL i zrobić grube "stabilne" 5W40 mieszając odpowiednie proporcje 😉 .
 
Aż tak bardzo budżetowy też nie musi być olej. Tak 150 zł za 5 litrów byłoby optymalnie. Chyba że rzeczywiście warto do czegoś dopłacić.

Na Valvoline trochę już przejechałem i wydaje mi się że zużycie oleju jest ciut niższe niż na Meguinie. Chociaż to może być też spowodowany tym że do Valvoline został dodany Ceratec.
 
@harry lepszy od valvo będzie Mobil 1 0w40 ale tu już trzeba niestety głębiej sięgnąć do portfela, jak wymiany oleju wypadają kilka razy w roku to nie wiem czy warto.
 
w tym roku myślę że 2 wymiany max będą, bo już nie robię tyle km

a olej wymieniam co 8k km, bo jakoś wtedy zaczyna go szybciej ubywać, a przynajmniej było tak na meguinie
 
A to już taka cecha konstrukcyjna niektórych silników Saaba, że potrafią "sponiewierać" olej, Mobil powinien dociągnąć do 10 kkm. Inna opcja w budżecie: Millers Trident 5w40.
 
No właśnie też się nad nim zastanawiałem, ale poszukałem na forum i niektórzy piszą że niczym się nie wyróżnia.

Im więcej czytam i szukam to trudniej coś wybrać
 
Dobra chyba postanowione, następnym olejem będzie Shell HELIX Ultra 0w40

Chyba ze lepiej 5w40, u mnie fabrycznie zalewany byl 0w40 ale chyba większość użytkowników jeździ na 5w40.

Zobaczymy czy przejście na 0w40 coś zmieni u mnie
 
Last edited:
Dobry wybór, 0w mają lepszą płynność niż 5w.
 
5w napewno wystaczy
 
Ja bym zalał grube 5w40 z normą mb229.5
Np elf sxr 5w40
 
1643552980174.png

1643552989974.png


Widzę że 0w40 i 5w40 od Shella mało się różni. A 0w40 kosztuje 106 zł za 4 litry u oficjalnego dystrybutora. Nawet 0w40 ma ciut wyższą lepkość w 100 stopniach
 
Ja jezdze w 1 z aut Shell 0w40 SN+ ale koszt za 5 litrów to ponad 160 pln
Tańszy z norma SN + jest 5w40 i teraz jego kupię. Ja stosuje u siebie albo PAO albo GTL.
Zastanowił bym się nad Mobilem FS 0w40 bo jest fabrycznie polecany do mocnych i wysilonych silnikow
Post automatically merged:

Ja jezdze w 1 z aut Shell 0w40 SN+ ale koszt za 5 litrów to ponad 160 pln
Tańszy z norma SN + jest 5w40 i teraz jego kupię. Ja stosuje u siebie albo PAO albo GTL.
Zastanowił bym się nad Mobilem FS 0w40 bo jest fabrycznie polecany do mocnych i wysilonych silnikow
 
@harry, zupełnie nie rozumiem Twojego dążenia do wlania oleju z dość wysokim kv100. Dzisiaj większość olejów ma lepkość w 100C na poziomie 14-14.5 cst.
Ciężko polecić akurat olej wg takich Twoich wytyczonych. Właściwie są 2 rozwiązania:
- dotychczasowy Meguin 5w40 z dolewka tego oleju, ale w klasie 10w60. Na pewno podbijesz lepkość, jak chcesz.

- Castrol Edge 0w40R
Z tym, że olej spełnia tylko normę Renault, a wg analizy, proporcje dodatków wskazują na niskopopiolowosc oleju. Twój samochód jest z 2004r., więc bym się zawahał przed jego zalaniem

Cena już na starcie 150pln/4L

W obydwóch przypadkach proponuję wydłużyć interwał do 12, a nawet 15 tys km ze względu na sposób eksploatacji. Oleje to spokojnie wytrzymają.


Taniej będzie stosowanie proponowane hc, czyli wspomniany Lotos, Total, Elf, ...
Interwał 10 tys km.
 
Last edited by a moderator:
Szukałem grubej 40
Nie ma czegoś takiego. SAE40 to SAE 40. Spadek lepkości, czy odporność na ścinanie to kwestia indywidualna, zależna od formulacji, baz, czy silnika.

mnóstwo saabów jeździ na 5w50
To świadczy tylko o nie do końca rozumnym podejściu użytkowników.

Porównywanie usrednionych danych z kart technicznych też ci nic nie da.
 
To często widzę tutaj że analiza to za mało żeby zobaczyć czy olej jest dobry, analiza używanego pokazuje tak naprawdę zużycie silnika a nie to czy olej sobie poradził a dane z karty technicznej też mało ważne są.

To w końcu na co patrzeć przy wyborze oleju? Oczywiście oprócz norm
 
To w końcu na co patrzeć przy wyborze oleju?
W tej kwestii powinny wypowiedzieć się osoby, które negują sens VOA, UOA, czy danych w TDS.
Może @Zielony34 wypowie się w tej kwestii. Bez złośliwości. Jeśli dochodzi do negacji, sądzę że warto było by w jakiś sposób swoje stanowisko w końcu uargumentować.
 
@Triumphator, to może chcesz coś dodać do opisu analizy Gulfa, która czeka na publikację?
Jak na podstawie kilku cyferek chcesz wydawać sądy nt jakości oleju i tego, jak zachowa się w tym konkretnym silniku, przy takim konkretnym sposobie eksploatacji?
To nie jest negacja.
 
Nie ma czegoś takiego. SAE40 to SAE 40. Spadek lepkości, czy odporność na ścinanie to kwestia indywidualna
Ależ oczywiście że jest coś takiego.

SAE40 to przedział lepkości a każdy przedział ma początek i koniec. Jeden olej jest bliżej początku przedziału, więc jak najbardziej możemy go nazwać "lekką 40" a inny znajduje się blisko granicy z SAE 50 i ma on zupełnie inną lepkość. Więc mamy dwa oleje które mieszczą się w tym samym przedziale lepkości ale mają różne lepkości.
 
Back
Top