• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Saab 9-3 2.0T 220KM/380NM

harry

Użytkownik
Samochód
Saab 9-3 2.0T
Marka samochodu
Saab 9-3
Budżet/ile litrów
6L/200 zł
Styl jazdy
Silnik
2.0T B207R 210KM
Data produkcji
2004
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
150ml
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0W40/5W40
Jaki olej masz obecnie
Meguin Megol Super Leichtlauf 5W40
Cześć wszystkim, zbliża się wymiana oleju w moim samochodzie. Jazda w większości na LPG. Poprzednim olejem był Meguin Megol Super Leichtlauf 5W40, który zakupiłem ze względu na dobre opinie na tym forum. Zastanawiam się też nad budżetową opcją do tego silnika ze względu na dużą ilość tras w ostatnim czasie i zmianie oleju co 3 miesiące, więc myślałem o Valvoline Synpower 5W40.
 
Ogólnie zwiększenie przedziału o "jedno oczko" w górę jest dopuszczalne i nie powinno spowodować negatywnych konsekwencji w przypadku większości "starszych" konstrukcyjnie silników, ale i tak należy podchodzić do tego "z głową". Tak samo w dół (choć to akurat nie jest rekomendowane z oczywistych względów). Pytanie, co chcesz osiągnąć. Najlepsza lepkość to ta rekomendowana przez producenta silnika, wszystkie inne dopuszczalne wariacje mają plusy ale też minusy. W starszych silnikach z turbo, sae40 jest uzasadnione, ale też wystarczające, sae50 ci nie potrzebne.

Valvoline Synpower 5W40 to bezpieczne rozwiązanie, ale cenowo już mało sensowne, przecież to też import więc ceny mocno poszły w górę. Jeździłeś na bardzo dobrej jakości oleju, który nie powinien generować nadmiaru depozytów, więc zejście na zwykły HC odbije się prawdopodobnie na czystości silnika. Jeśli ma być ekonomiczniej to Orlen Classic Synthetic, może Mannol Extreme. Axenol? Nie wydaje mi się, aby Valvo wyróżniało się tutaj jakoś wyjątkowo na tle jakości bazy, więc po co przepłacać?
 
A co w końcu z tym Shellem HX8, bo chyba o nim nikt się nie wypowiadał ani nie znalazłem nic o nim na tym forum. Chyba nie będzie on gorszy od Valvo? Cena 85 zł za 4 litry wiec według mnie bardzo tanio.

Z tego co poszukałem to jest to mieszanina HC+GTL. Wiec już pod tym aspektem jest lepszy od Valvo przy niższej cenie.

Jest jakiś powód czemu miałbym go nie zalać?
 
Nie ma przeciwwskazań moim zdaniem :) W przypadku 5W40 A3/B4 nie ma zbyt wiele znaczących różnic pomiędzy ofertami różnych firm.
Ewentualnie jakieś specjalne dodatki (Mihel), czy bardziej syntetyczna baza (Amsoil), ale takich olejów które się czymś istotnie wyróżniają na tle konkurencji jest bardzo mało i nie są tanie.

A czy to będzie Shell Helix czy Mobil 3000, Elf Nf900, Bizol Allround, Lotos Synthetic Plus.... nie ma znaczenia. Jak jest ori i świeży to czego chcieć więcej?

W 5l bańkach w cenie poniżej 20pln/L znajdziesz też Gulf-a Formula G, czy nawet niemiecki Febi

W kategorii 0W40, wybór byłby dużo ciekawszy i trudniejszy.
 
Oraz kwestia podstawowa, która jest nadrzędna w każdym przypadku - interwały dobrane odpowiednio do charakteru korzystania z samochodu.

@harry pamiętaj również, że im olej ma wyższą lepkość, tym stawiać może wyższe opory, co prowadzi w konsekwencji do wyższych temperatur. Nie zawsze wysoka lepkość oleju jest wskazana. Jeśli będziesz dużo jeździł w trasie i zachowywał odpowiednie interwały olejowe, to trudno wskazać olej, którynnie podoła. Myślę, że Shell będzie jak najbardziej dobrym wyborem i przy tym bym pozostał.
 
@JNC_946 ja to widzę tak:
Auto na gwarancji - są obowiązkowe,
auto po gwarancji - trzymasz się deklaracji, masz święty spokój, bo ktoś dysponujący niewątpliwie większą wiedzą od nasz wszystkich tutaj razem, klepnął się pod tym, że silnikowi na oleju spełniającym podaną normę, nic nie ma się prawa stać ze względu na stosowany olej. Próbujesz być mądrzejszy od telewizora i kombinujesz na własną rękę lejąc na wymagane normy, w sumie Twój samochód, może zrobisz mu lepiej, a może rozleci się coś co na olej jest wyczulone i dla czego norma wymaga konkretnych testów.
 
@JNC_946 odpowiem Ci jaka powinna być odp czytając będąc na forum dłuższy czas
Meguin nic nie musi mieć ( norm , aprobat) do wszystkiego jest zawsze najlepszy .nawet jak analizy się rozjeżdżają to zawsze wytłumaczone .
Mobil czyt jak wyzej
Ravenol musi spełnić wszystkie dopuszczenia i normy , aprobaty nie uznawane. Wykazać się deklaracja czystości i wierności parametrom.
PMO trochę łagodniej jak Ravenol
Shell trochę miesza czy GTL czy HC ale uchodzi mu płazem bo cena świetna
Lotos Orlen - brać bo Polskie
 
Last edited:
Meguin nic nie musi mieć ( norm , aprobat)
Wychodzę z założenia, że mowa o olejach w pełni syntetycznych? Więc z ciekawości zajrzałem i wszystkie posiadają API/ACEA :)

Ale pozostałe oleje wykonane w technologii syntetycznej posiadają szereg oficjalnych aprobat. Ale te są głównie istotne w okresie gwarancyjnym.

I które analizy się rozjechały? Tak z ciekawości.
 
Która norma, którego producenta najlepiej się sprawdzi w przypadku silnika B207R? Nie mam bladego pojęcia.
Na podstawie czego sugerujecie, że normy Mercedesa mają być wyznacznikiem w odniesieniu do Saab-a?
A dlaczego nie normy VW lub Porsche? A może Bmw LL-01 jest bardziej reprezentatywne?
Do porównywania oleju pod kątem zabezpieczenia przed zużyciem służy ASTM D-4172
btw
Amsoil rekomenduje do tego silnika Signature Series 0W-30
 
Sprawdź oleje Neste. One są rodem ze Skandynawii, więc mogą mieć coś extra pod Saaba.
 
Na podstawie czego sugerujecie, że normy Mercedesa mają być wyznacznikiem w odniesieniu do Saab-a?
Prześledź dyskusje od początku - nikt nie sugeruje norm mercedesa jako wyznacznik.
Dyskusja się wzięła od poszukiwania "grubej 40'ki" (w sumie to bym wolał chudą 30'kę, bo 20'ki już za młode ;) ).
Chodzi o to, że lepkość podawana w kartach nie jest wyznacznikiem jakości, czy własności przeciwzużyciowych, bo olej może tracić ten parametr w wyniku kilku czynników, min. ścinania wiskozatorów polimerowych.
Akurat normy MB pod tym względem jasno opisują własności oleju:
- 229.3 ma utrzymać lepkość w klasie po 30 syklach
- 229.5 jak wyżej, tylko po 90 cyklach, czyli 3x więcej.
Nasz Lotosik ma oficjalną aprobatę 229.5, Eurol 229.3 (i prawie spełnia 229.5).
Więc pod tym kątem sprawa jest jasna.
Opisuje to ASTM D7109:

PS
ASTM D-4172 to opis testu 4 kul - temat "obsikany" w poniższym wątku:
lub bardziej "na chłopski rozum" - tzw "Pioter Tester" ;)
 
Która norma, którego producenta najlepiej się sprawdzi w przypadku silnika B207R?
To jest ten sam silnik, co Z20NET montowany w Vectrze C i Signum. Do obydwu szła bodajże norma GM-LL-A-025.
Z tego co kojarzę, SAAB zalecał do tych silników Mobila 0W40, może pójść w tą stronę i Mobil1 FS 0W40?
 
Zbierając do kupy normy MB, VW, Porsche, BMW, PSA oraz GM-LL-A-025 wychodzi stary poczciwy Lotos 5w40, hm.. :) Bitwa na parametry? Lotos katalogowo: temp płynięcia -45 C, zapłonu 236 C, lepkość w 100 C 13,8 cSt, Shell (#37) przegrywa ;)
A tak serio, Mobil 1 już padł, do tego Castrrol Edge 0w40 A3/B4.
 
Leo:
Chodzi o to, że lepkość podawana w kartach nie jest wyznacznikiem jakości, czy własności przeciwzużyciowych, bo olej może tracić ten parametr w wyniku kilku czynników,
 
Oczywiście, że tak, to tylko dane wyjściowe ;)
 
@Triumphator
No, ale miało być taniej niż na Super Leichtlauf ;)

@SACZI
No i właśnie, zawsze znajdzie się jakiś problem, który wywraca wszystko.
TDS wiadomo, że nie jest wyznacznikiem jakości, to tylko zbiór deklarowanych parametrów z jakimś tam zakresem błędu.
Jakość bazy jest istotna, ale to ma zawsze wpływ na cenę, a rzeczywisty skład precyzyjnie i tak nie jest znany bo to tajemnica handlowa. Czyli zostaje analiza oleju przepracowanego i wiadro cierpliwości
albo
LOTOS
Kurtyna🙈
 
Back
Top