Na podstawie czego sugerujecie, że normy Mercedesa mają być wyznacznikiem w odniesieniu do Saab-a?
Prześledź dyskusje od początku - nikt nie sugeruje norm mercedesa jako wyznacznik.
Dyskusja się wzięła od poszukiwania "grubej 40'ki" (w sumie to bym wolał chudą 30'kę, bo 20'ki już za młode
).
Chodzi o to, że lepkość podawana w kartach nie jest wyznacznikiem jakości, czy własności przeciwzużyciowych, bo olej może tracić ten parametr w wyniku kilku czynników, min. ścinania wiskozatorów polimerowych.
Akurat normy MB pod tym względem jasno opisują własności oleju:
- 229.3 ma utrzymać lepkość w klasie po 30 syklach
- 229.5 jak wyżej, tylko po 90 cyklach, czyli 3x więcej.
Nasz Lotosik ma oficjalną aprobatę 229.5, Eurol 229.3 (i prawie spełnia 229.5).
Więc pod tym kątem sprawa jest jasna.
Opisuje to ASTM D7109:
Significance and Use 5.1 This test method evaluates the percent viscosity loss of fluids resulting from physical degradation in the high shear nozzle device. Thermal or oxidative effects are minimized. 5.2 This test method may be used for quality control
www.astm.org
PS
ASTM D-4172 to opis testu 4 kul - temat "obsikany" w poniższym wątku:
Temat wydzielony z https://www.oil-club.pl/index.php?threads/extreme-lubricants-a-m-g-vr2-5w-30-gti.332/page-4 Tutaj dyskutujemy o badaniu na maszynie 4 kulkowej. Nie o olejach, chyba że jako przykładzie wyników. Proszę o dyscyplinę w tym temacie :) Szukam info odnośnie norm i np. ASTM ma...
www.oilclub.pl
lub bardziej "na chłopski rozum" - tzw "Pioter Tester"
Nie. Te testy nie pokazują kompletnie NIC. To bujda, bajka i fantazja. Powtórzę się - poczytaj chłopie jak działa układ smarowania w silniku to zrozumiesz, że wszystko co tam gość pokazuje można o kant stołu potłuc. Gwarantuję ci, że Moto doktor, albo miód też by się sprawdziły w tym teście...
www.oilclub.pl