• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Temperatura oleju.

Honda Civic ix sedan jak pisał @MC Subi posiada tylko kontrolkę płynu chłodzącego (niebieska jak zimny płyn, pewnie czerwona jak coś nie tak jest...) znika jak płyn ma optymalną temperaturę. Hyundai i30 po 5 minutach już pokazuje sztywno 90 stopni na wskaźniku. Mercedes CLK wskaźnik płynu faluje w zależności od warunków jazdy, w mieście podjeżdża do niepełnych 100 stopni, w trasie okolice 85.
 
U mnie jest dziwnie. Sposób wyświetlania informacji o płynie i oleju jest jakby zamieniony względem większości samochodów.

Temperaturę płynu mogę wywołać z poziomu zegarów co do stopnia, prócz ogólnej skali widocznej cały czas. Nie ma zakresu optymalnej temperatury, w którym wskaźnik stoi, środek skali jest dokładnie na 107/108 stopni, więc ciągle wachluje. W trasie, gdy ma 95-98 nie dobija do połowy, w mieście, gdy sięga do 115 uruchamiając wtedy wentylatory, analogicznie przekracza. Na początku było dziwnie, ale już nie zwracam uwagi. To są prawidłowe temperatury i odczyty w tej jednostce.

Olej silnikowy z kolei nie pokazuje stopni, tylko skalę rozgrzania tak jak większość aut pokazuje info o płynie. Czyli podnosi się powoli do pionu i optymalnej temp i tak zostaje. Nie ogarniam, dlaczego nie ma informacji wyświetlanej w stopniach skoro czujnik jest. Tym bardziej, że dużo innych informacji jest podawanych ze szczegółami w czasie rzeczywistym - na przykład wspomniana temperatura płynu, temp. oleju skrzyni, czy ciśnienie opon z dokładnością do 0.3 barów.
 
Bo uzytkownik i tak nie jest w stanie ocenic czy to duzo, czy malo, czy juz za chwile wybuchnie.
 
Więc po co w ogóle dawać wskaźnik?
 
Więc po co w ogóle dawać wskaźnik?
Dobre pytanie.
Lubisz miec kontrole nad wszystkim?
Screenshot_20230802_212108_Chrome.jpg
 
Lubię wygodę, a wygodna dla mnie jest informacja o realnej temperaturze oleju, a nie patrzenie na fejkowy dekor udający wskaźnik ;) Chodziło mi o to, że jak już robić wskaźnik to prawdziwy i dokładny, a nie wyliczający temperaturę z algorytmu lub taki, który zawsze pokazuje, że jest dobrze.
 
@CallMeDezy ale on pokazuje jak juz jest za duzo. Momentalnie z idealnych 90 wskakuje na 120.
Kolega ma w audi 80 cabrio wskaznik jak na foto poniżej. Podczas jazdy ma 90, a na jalowym na postoju ponad 100. Pol roku rozkminial co jest nie tak. Wymienial termostaty. Szukal zimnych lutow na zegarach itp. Na forach tez milion pytan, ze silnik sie grzeje. Po prostu, taki zakres temperatur ten silnik ma prawidlowy.
Wiec lepiej pokazac ludziom 90 jak jest ok i nie mieszac in w glowie, bo zaczynaja kombinowac.
Screenshot_20230802_212757_Chrome.jpg
 
Przecież i tak w razie problemów coś tam zapiszczy i wyświetli się komunikat, a zapewne już wcześniej ograniczona zostanie moc itd. Nie mam żadnych wskaźników poza poziomem paliwa w IX i nic nigdy nie było mi potrzebne.
 
Bo uzytkownik i tak nie jest w stanie ocenic czy to duzo, czy malo, czy juz za chwile wybuchnie.
Zgoda, tylko w takim razie trochę konsekwencji. Temperatura płynu jednak jakoś jest w stopniach, do tego skala. Wskaźnik nie trzyma środka skali, albo nie dobija, albo przekracza. Dochodzi w ogóle do 115 stopni, gdzie w innych autach to już jest para spod machy i czerwone pole. A tutaj dopiero wtedy uruchamiają się wentylatory na luzaku. No z myślą o przeciętnym użytkowniku, to prędzej tutaj widziałbym bardziej idiotoodporne wyświetlanie, niż przy oleju :)

Chodziło mi o to, że jak już robić wskaźnik to prawdziwy i dokładny, a nie wyliczający temperaturę z algorytmu lub taki, który zawsze pokazuje, że jest dobrze.
Bez przesady. Żaden algorytm, tylko czujnik, z wyświetlaniem jak Ty masz z płynem, czyli 1. jeszcze nie optymalnie 2. optymalnie=można deptać 3. za gorąco (nie widziałem). To jest ważne info i spoko że jest, regularnie się tym kieruję. Natomiast skoro już JEST czujnik i JEST wskaźnik wywoływany na desce, to DLACZEGO nie dorzucili stopni jak przy płynie i oleju skrzyni...? :D
 
@CallMeDezy ok, po prostu to żaden fake, ani algorytm. Więc tym bardziej dziwi brak stopni :) Natomiast sam "zakres" temperatur się przydaje, lepsze to niż nic.
 
Rzucili "coś", zeby auto wygladalo jak z wyzszego segmentu 🤣
 
To teraz po wskaźniku temp oleju w stopniach się określa klasę auta? To nieźle te Fabie awansowały :p
 
Wskaźniki mają dość sporą histerezę, chodzi o to, żeby użytkownik nie (hehe) histeryzował, że mu temperatura faluje, bo się otworzył termostat, bo się zamknął termostat, bo dał mocniej w palnik, czy po daniu w palnik się zatrzymał i temperatura poszła by do góry. Jeżeli dana temperatura utrzymywała by się przez znaczący dla wskaźnika okres czasu, to wzrosła by i na wskaźniku, także nie można zarzucić im braku sensu, bo sens mają jak najbardziej.

W Mondeo mogę sobie wywołać cyfrową temperaturę i ja tam się nie przejmuję, że pływa mi od 75 do 88 stopni, pozostając na wskaźniku niewzruszoną, ale czytając forum i grupę Mondeo, masę ludzi wymienia termostaty, robi płukanki, ogólnie wali kupę kasy na "naprawę" tego zjawiska, a zyskują tyle, że zmienia się tyle, że nic się nie zmienia, bo te silniki tak mają, po prostu.

W Triumphie znowu mam dokładny cyfrowy wskaźnik, z belką co 5°C, który pływa praktycznie po ⅔ zakresu wskazań, co jest normalne, bo ten silnik skacze od 90 do 115 stopni i nikogo z użytkowników to nie dziwi, ale ludzie mający pierwszy raz styczność z tym motocyklem ma kleksa w spodniach i co drugi wpis na forum dotyczy przegrzewającego się silnika, bo w tym, czy tamtym wskazówka nawet nie drgała. W Yamasze miałem to samo, wskazówka jak zabetonowana, cyfrowy czujnik skakał 90-110 stopni, ale jak faktycznie zaczął się przegrzewać, bo korek zaczął puszczać ciśnienie, to cyfrowy wskakinal na >120 i analogowy bardzo szybko wędrował w swoje górne położenie, o dziwo powyzej 110 stopni, wskazania pokrywały się całkiem szybko i dobrze z cyfrowym wskazaniem, także tak, wskaźniki działają i są przydatne, po prostu w pewnych zakresach są specjalnie upośledzane, żeby niepotrzebie nie zabierać uwagi kierowcy, ale swoje zadanie spełniają, informują kiedy silnik się nie dogrzewa, tak samo jak kiedy zaczyna się przegrzewać.
 
Last edited:
Poza tym z doswiadczeń z tym Mobilem to raczej nie zbija on temperatur jakoś nadzwyczajnie.
Wyższa temperatura oleju = "niezbijanie" temperatur? Jaka według Ciebie jest korelacja między temperaturą oleju, a temperaturą silnika?
 
Koledzy mam takie pytanko czy rodzaj/jakosc paliwa ma jakiś wpływ na temperaturę oleju?
Dlaczego pytam bo takiej sytuacji nie miałem jeszcze tzn tak wysokich temperatur.
Auto Superb 3 silnik 2.0 TDI 150 koni z programem.
Olej Eurol FS 0w30 plus C5/9100 Mix .
Jeżdżąc standardowo z prędkościami autostradowymi plus,olej osiągał wczoraj nawet i po 120 stopni paliwo ON vpower.
Wczesniej na cercie czy zwykłym on z DNA takich temperatur nie osiągał .
Olej swierzy po przebiegu około 1000 km
 
Na Mannol energy formula JP 5w30 (api sn plus, ilsac gf-5) mam średnio 3-4 stopnie mniej niż w poprzednim Lotos Synth+ 5w40.
Nowy przepis, ciekawy i tani olej.
 
Zjechałeś z lepkością hths jakieś 20%. To może być główną przyczyną zmniejszenia temperatury oleju.
 
Back
Top