• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Eneos X PRIME

wszystko o produkatach Eneos
Moze inaczej - zamiast lubię, wolę ACEA to może jakiś konkret by się przydał. W którym aspekcie formulacja ACEA C2 jest lepsza od API/ILSAC GF-6A porównując oleje 5W30.
 
API /ILSAC GF-6A to nowoczesna wyśrubowana norma .
 
Z mojego pkt widzenia - ostrzejsze wymogi dotyczące emisji (spalania). API SP jest spoko, SP+RC bardziej, ale SP i ILSAC GF-6 pozwalają na sporą "górkę" jeżeli chodzi o te parametry (mają dość walnięty sposób wyliczania co wolno co nie). C2, zwłaszcza w połączeniu z normami PSA jest zazwyczaj w pobliżu najostrzejszych wymogów.

Co, przy okazji, wymaga trochę ciekawszych formulacji, bo dobre C2 jak już pisałem, ociera się o lepkość SAE "oczko niżej", czyli 30 balansuje na granicy 20.
 
Przeciez to sa sladowe ilosci. Wiecej osiagniesz redukujac ilosc przejechanych km lub bardziej delikatna jazde...
 
No i? Takie mam kryteria doboru. @soszo pytał dlaczego wolę C2 niż API SP to odpowiedziałem.
 
Jedno wynika z drugiego? Nie da się mało emitować spalając dużo paliwa.

Wracając do tematu, znalazłem tego Eneosa X Prime 5W-30 na stronach azjatyckich Eneosa i ta jest oznaczony jako ACEA C3 więc raczej na pewno nie jest to olej dla mnie. Będę musiał jeszcze raz spróbować Ultra S.
 
@jerseyAdmin już niejednokrotnie wspominał o stosowaniu np. dodatków do paliwa w dobrej wierze o obniżeniu emisyjności. Poza tym, jedno idzie za drugim, jeżeli nie poprawimy efektywności spalania, to zmniejszając je również wpływamy na emisyjność
 
Tak czytałem tylko nigdy wcześniej nie spotkałem się z kimś kto pisze o ograniczeniu emisji raczej o niskim spalaniu, a to pierwsze to jak miał ktoś wycięty katalizator.
 
Czy ta emisja spalin to już wszystko co przemawia za C2? Hmm - kiedyś zapytałem @poziom1989 o API SP vs ACEA A5 i odpowiedź była ze wskazaniem na API.
 
SP nad A5 ma przewagę dodatkowych testów na ochronę łańcucha i LSPI. Odpowiednikiem SP jest A7.

I tak, obniżone emisje to w zasadzie jedyna przewaga. Poza tym C2 jest odpowiednikiem C3 i API SN+RC. Generalnie jeżeli komis nie zależy na emisjach to lepiej wziąć SP albo SP+RC bo ACEA nie ma nowych norm low SAPS poza C6 które odpowiadają API SP. A C6 to SAE 20 więc nie każdemu będzie odpowiadać.
 
Last edited:
Jedno wynika z drugiego? Nie da się mało emitować spalając dużo paliwa.

Wracając do tematu, znalazłem tego Eneosa X Prime 5W-30 na stronach azjatyckich Eneosa i ta jest oznaczony jako ACEA C3 więc raczej na pewno nie jest to olej dla mnie. Będę musiał jeszcze raz spróbować Ultra S.
SP nad A5 ma przewagę dodatkowych testów na ochronę łańcucha i LSPI. Odpowiednikiem SP jest A7.

I tak, obniżone emisje to w zasadzie jedyna przewaga. Poza tym C2 jest odpowiednikiem C3 i API SN+RC. Generalnie jeżeli komis nie zależy na emisjach to lepiej wziąć SP albo SP+RC bo ACEA nie ma nowych norm low SAPS poza C6 które odpowiadają API SP. A C6 to SAE 20 więc nie każdemu będzie odpowiadać.
Więc mam już zupełną pewność, że spokojnie mogę zalać ten olej do swojego diesla Hondy 😅 i to będzie mój następny.
 
@Iron a jesteś pewien, że do diesla się nadaje?
 
ACEA ma odpowiednik TEOST 33?
Test na utlenianie i osady? Ma, tylko nie jako pojedynczy, a sekwencję testów. CEC L-109-14 jest jednym z nich np.
 
Formulacja anty-LSPI. Ciekawe czy stosują Molyvan w tym oleju, bo z opisu na stronie Eneosa wynika, że zalecany jest do nowoczesnych benzyn. Ani słowa o napędzie diesla. Na opakowaniu również
 
@Hlava cześć olejów, które posiadają tylko normy API SP i ILSAC GF-6A przekracza poziom popiołów siarczanowych 0.8% i dlatego się nie łapie na ACEA C5/C6, stąd brak rekomendacji do diesla. Ponadto ILSAC GF-6A ma zapewniać ochronę silnika gdy stosujemy benzynę z zawartością do 85% etanolu. Zależy jaki pakiet jest zastosowany, w przypadku XPRIME nie podaje poziomu SAPS dla 0w20 i 5w30, ale może wcale im nie zależało na normach ACEA.
 
Kiedy wyniki? Zaczyna się "hype" na oleje serii X-Prime pomimo tylko podstawowego badania. Gdzie reszta testów? Będzie to kiedyś?
 
Back
Top