• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

ZnDDP czyli zinc dialkyl dithiophosphates

  • Thread starter Deleted member 925788
  • Start date
D

Deleted member 925788

Gość
Kontynuacja dyskusji z tematu: https://www.oil-club.pl/index.php?t...astra-h-gtc-2-0t-234km-8873km.873/#post-25271

Trzeba jednak pamiętać, że standardowy pakiet i jego dodatki ochronne mają ograniczona skuteczność
Nie prawda, ZnDDP stosunkowo szybko się aktywuje I jest skuteczny. Plusem tego oleju jest, że nie ma POE, a ten potrafi opóźnić działanie. Ale to też zależy od tego jaki ester i w jakiej ilości.

Jako ciekawostka moja analiza: https://www.oil-club.pl/index.php?t...0-mitsubishi-colt-czt-ca-220-ps-ca-4600-km.2/
 
Last edited by a moderator:
Napisałem "ograniczoną skuteczność" bo jednak "na zimnym" olej nie zapewnia takiej samej ochrony jak "na ciepłym".
 
Potrafisz to udowodnić jakimś badaniem?

Jezeli cos masz odpowiedniego, to chetnie podziele temat 👍
 
Last edited by a moderator:
Na reaserch będę jest opis eksperymentu w którym badano wpływ temperatury i ciśnienia na formowanie się filmu ochronnego z ZDDP. Okazało się że potrzebuje temperatury w okolicach 100-150 stopni i ciśnienia żeby zeszło rozbicie substancji potrzebne do działania. W temperaturze pokojowej te procesy są ograniczone więc @tomek evo może mieć rację że ZDDP gorzej działa gdy silnik jest zimny.
 
Ze strony Penrite:
Jako dodatkowe zabezpieczenie przeciw zużyciu, często wykorzystywany jest związek zwany ZDDP (zinc dialkyl dithiophosphates), stanowi on m.in. zabezpieczenie przeciw utlenianiu oraz korozji. ZDDP jest najczęściej stosowany w olejach silnikowych oraz w lubrykantach wykorzystywanych w przemyśle. W środowisku występowania wysokich temperatur oraz dużego obciążenia (i tylko pod tymi warunkami), spolaryzowane molekuły cynku zawarte w ZDDP przyciągane są przez metalowe powierzchnie, osiadając na nich tworzą szklisty film, zabezpieczający.
 
@jerseyAdmin Z tego co ja pamietam potrzebuje min. 50°C, ale to zalezy od typu ZnDDP. Chodzi i mininalna temperature tzn. aktywacje.
Post automatically merged:

Ale zgodze sie z tym, ze potrzebuje wyzszej temperatury i cisnienia, aby chronic efektywniej.
 
Poprawka, juz od ca. 20°C.

1584781854593.png

Post automatically merged:

Dodatkowo jako ciekawostke:
1584782311432.png
 
Last edited by a moderator:
Biorę teraz temat na logikę jeśli w silnikach nie byłoby ochrony w niskich temp to czy nie byłoby awarii/zniszczeń ponad przeciętną? Duża część osób zimą nie dogrzewa silnika na krótkich odcinkach,a jednak jeżdzą i silniki działają po kilkaset tysięcy kilometrów.
Poprawcie mój tok myślenia jeśli jest błędny.
 
Nikt nie pisze, że ochrony nie ma ale jednak ochrona w niższych temperaturach jest gorsza niż podczas pracy w optymalnej temperaturze i myślałem, ze to jest oczywistą oczywistością :)
 
Bez wchodzenia w detale, do aktywacji ZDDP muszą pojawić się graniczne warunki smarowania, wtedy pojawią się warunki odpowiednie pod względem temperatury i ciśnienia.
 
Czyli jednak zawartość znddp ma wpływ na poziom ochrony silnika.
 
@Hubert1 ma znaczenie w silnikach starszej generacji z płaskimi popychaczami, gdzie dochodzi do większych nacisków. Ten dodatek działa również jako przeciwutleniacz oraz inhibitor korozji. W nowoczesnych formulacjach tribofilms ZnDDP jest wspomagany poprzez Mo (S) oraz niektóre związki B. Odnośnie powyższego testu większe znaczenie będzie mieć dla olejów przekładniowych.
 
ZnDTP ma również znaczenie w silnikach wyczynowych przykład takiego oleju: Kliknij.
 
A czy duża zawartość dodatków nie powoduje zwiekdzonego osadzania sie depozytów w głowicy.
 
Duża ilość ZnDTP może generować większą ilość depozytów. Ale są też odpowiednie dodatki, aby temu zapobiec.
 
Jeżeli się mylę to proszę o poprawkę ale:

- wykres 1: współczynnik tarcia w zależności od oleju. Od czystego PAO, przez PAO z MoDTC, PAO z ZDDP i PAO z mieszanką tego i tego. Im niższa wartość tym lepiej, niższe tarcie. To jest właśnie to co reklamuje się przy dodatkach do olejów - dodatek np. MoS2 zmniejsza tarcie, wartość na wykresie przesuwa się w dół. Rzecz jasna zależy to od ilości dodatku, jak będzie go za dużo to wykres pójdzie w górę. Z tego co jest na wykresie mieszanina MoDTC i ZDDP w połączeniu z PAO działa najlepiej.

- wykres 2: średnica skazy w podobnej zależności. Także im niżej tym lepiej. Ciekawe jest to że o ile współczynnik tarcia wykazywał spore różnice, dla skazy nie ma już aż takie różnicy między olejem z ZDDP i ZDDP+MoDTC. A także że jest minimalna między czystym PAO i PAO tylko z MoDTC. Chyba nawet MoDTC zwiększył średnicę skazy ale rozdzielczość jest taka sobie.

Zdjęcia zakładam że to zbliżenie na obiekt testowy i pokazanie skazy w okresie czasu: od startu do godziny. Szkoda że nie ma opisu co do czego, zakładam że b) to czyste PAO, a a) to najlepszy wynik?

Zbliżenia tribofilmu to coś w rodzaju "mapy fizycznej" powierzchni po testach. Pokazuje "film" jaki się osadził po reakcji między powierzchnią testową a zastosowanym olejem.

Chętnie przeczytałbym całe opracowanie, a nie tylko obejrzał te zdjęcia.
 
Back
Top